Det är ju en springande punkt, det där med regplåt, men ja, antagligen skulle man ha ett ben att stå på. Vilket isf skulle göra lagen ganska tandlös. Bara att förlustanmäla sin regplåt så kan de inte förverka fordon längre.
Dom kan säkerligen förverka fordon även i ett sådant läge men beviskraven lär göra det lite svårare. I det läget räcker det ju inte med att man identifierat regplåt och märke och modell. Det krävs ju då bevisning på en detaljnivå som innebär att förväxling är ytterst osannolik.
Det innebär ju att dom med största sannolikhet får svårt med bevisningen men omöjligt blir det nog inte.
Men om det är någon som dom absolut vill få bort från vägarna så kommer dom säkerligen att lägga in resurser för att åstadkomma det.
Jag tror ju också att det är så att i sådana här fall så vet polisen vem som är ägaren till det faktiska fordonet och som faktiskt utfört trafikbrotten. Det är bara det att man inte har bevis som håller i rätten för att inleda ett brottmål mot person.
Det är ju samma med dom som kör utan skylt och drar polisen. I ganska många fall så kan polisen lista ut vem det var som körde men dom har inte tillräckligt starka bevis mot personen för att driva det på det sättet.
Så jag tror att risken för att det kommer att tillämpas mot oskyldiga är rätt liten.
Jag är till exempel rätt säker på att polisen under väldigt lång tid faktiskt visste vem GR var men dom hade inte tillräckliga bevis för att det skulle hålla i rätten. Hade dom haft den här möjligheten så hade dom säkert valt att gå den vägen istället.