"Vi vet att du varit ute och bombat innan, vi har bara inte hunnit ta dig så nu tar vi hojen"
Tagen En gång räcker bara dom "vet" att du varit ute innan som denna domen är skriven.
Ed. just ja, du behöver ju inte ens bli tagen, det räcker ju att dom känner igen din hoj, bara hoppas den inte råkar vara lik någon busig en för då kan det ju bli jobbigt..
Tja, jag ska ju bara vara tyst egentligen då jag inte var emot denna lagen men nu när man ser hur dom använder den blir man ju rädd, trodde i min enfald att det skulle behövas bevis för att kunna plocka fordonet, typ bli tagen för rattfylla upprepade gånger eller försöka dra några gånger men misslyckas.
Det är väl föraren som ska straffas och då behöver man ju ta honom kan man anse, fordonet skall förverkas från föraren som jag tror det var tänkt oavsett vem som äger det vid upprepad grov vårdslöshet men behöver man inte just en förare då?
Nä, ryck All identifikation och stanna Aldrig är väl framtidens melodi...
Nja. I det aktuella fallet så har dom ju faktiskt bildbevis för att det aktuella fordonet vid minst 17 tillfällen varit med i olagliga streetrace.
Både bilder och filmer.
Det har ju möjligjorts genom att bilen ifråga är moddad så att den svårligen kan förväxlas med andra bilar.
Lagen är ju dessutom skriven just för dom fall där man inte kommer åt återkommande brottslighet pga att man inte kan binda någon förare till brottet.
Exempelvis hanteringen med målvakter där man ju i det fallet skulle förverka en bil som formellt sett har en annan ägare än den som brukar den.
Dvs lagen är till för att komma åt problemet där man tidigare hade fixat ägarförhållandebn och annat som gjorde att man inte kunde komma åt det med tidigare lagstiftning.
det är inte föraren eller ägaren som döms. Det är fordonet som förverkas eftersom det återkommande använts i samband med brott.
Visserligen drabbas fordonsägaren men då det är återkommande så anser man att fordonsägaren antingen är delaktig eller åtminstone är medveten om hur fordonet används.
Fordonsägaren slipper ju en registrering i belastningsregistret eftersom han inte är dömd. Så ur det hänseendet är det ju en bra affär för honom.