Polisens attityd?

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
:arseleVad har ni för erfarenhet av Polisens attityd ?
Visst behövs trafikpolis för att inte skapa TOTAL anarki, MEN själv har jag i princip endast dålig erfarenhet av polisens taskiga inställning i samband med hojåka. Vore kul med era historier av både bra och dåliga erfarenheter i detta ämne.
 

axelsson_vpg

Guest
jaduuu, dom är inte bra. så nu stannar man inte längre . HIHIHI
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har inte råkat i klammeri med polis mer en lite fortkörningar och körförbud på en gammal solkbil jag hade,,,, min erfarenhet är att om man är tjyst mot polisen så är de hyggliga människor.
Har varit förbannat mot en polis en gång, en nitisk djävel som gav mig 400:- i böter för att jag inte hade lyset på och jag hade kört 300 meter.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Har bara mött mestadels trevliga trafikpoliser, mötte nyligt en polis(junior), som var trevlig, men som borde upplyst om några fler saker för att vara så hjälpsam som möjligt, träffade lite senare en annan polis(senior) som berättade att han brukar vara bra mer hjälpsam, så trafikanterna kommer lindrigare undan, staten misshandlar sina medborgare=staten-själv på tok för mycket, vilket blir dyrt för staten på alla möjliga vis.
 
Last edited:

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Är inte speciellt ofta jag blir stoppad och jag förespråkar inte att "dra" snuten men vet man vad som väntar (böter mm) så klart tanken dyker upp. Dock måste man väga för och nackdelar! Men jag har flertalet gånger blivit stoppad med taskig attityd och följden blivit att de kallat in flera bilar, alltså flygande bes mm som resulterat i ombes pga ljud, däck, skylt, fortkörning mm mm. Klart man blir förbannad! Har även stått vid rödljus och en snut hoppat ut och "klippt" tändningsnyckeln från sidan/bakifrån. Vad skulle hänt om jag nitat honom? Jo, jag skulle åkt på det!

Däremot så har jag faktiskt en (1 gång) blivit stoppad av en äldre mycket trevlig polis som kunnat bötfälla men heldre ville påpeka och visade sitt intresse för hojen.
Helrätt, det skapar respekt!

Är det bara vi som har poliser med taskig attityd i JKPG?
Bara nyfiken på hur det ser ut i övriga landet!

jaduuu, dom är inte bra. så nu stannar man inte längre . HIHIHI

1-0 visst har jag rätt! Det som är mest upprörande är när det kommer en liten aspirant som knappt fått fjun på överläppen och tror man ska bli nervös. Klart vår attityd blir: NÄ, tänker INTE stanna!
 
Last edited:

jonny_81

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
skövde
Hoj
cbr 600 95 streetfighter
Är inte speciellt ofta jag blir stoppad och jag förespråkar inte att "dra" snuten men vet man vad som väntar (böter mm) så klart tanken dyker upp. Dock måste man väga för och nackdelar! Men jag har flertalet gånger blivit stoppad med taskig attityd och följden blivit att de kallat in flera bilar, alltså flygande bes mm som resulterat i ombes pga ljud, däck, skylt, fortkörning mm mm. Klart man blir förbannad! Har även stått vid rödljus och en snut hoppat ut och "klippt" tändningsnyckeln från sidan/bakifrån. Vad skulle hänt om jag nitat honom? Jo, jag skulle åkt på det!

Däremot så har jag faktiskt en (1 gång) blivit stoppad av en äldre mycket trevlig polis som kunnat bötfälla men heldre ville påpeka och visade sitt intresse för hojen.
Helrätt, det skapar respekt!

Är det bara vi som har poliser med taskig attityd i JKPG?
Bara nyfiken på hur det ser ut i övriga landet!



får nog hålla med dig om polisen i jönköping... har massa vänner där nere o har flera gånger sprungit på poliser med taskig attityd,,
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Hade faktiskt en incident senast idag.. Var ute och "promenerade" knarren en runda idag.. tilläggas bör att den är avställd och därmed endast garageförsäkrad. Låg i rusningstrafik strax innan kl 16, och som dom flesta vet kör inte "vanligt folk" allt för aktivt runt den tiden. Körde på en vägsträcka där dom håller på med vägarbete och där hastigheten är 70 med 50 som rekomenderad hastighet.. Vet ej exakt vad jag låg i men skulle tippa på att det var mellan 70-100 och gled lungt men snyggt förbi alla bilar, när jag kom in på en sträcka med mitträcke lugnade jag tempot och la mig bakom bilen som var framför och när jag sneglade i backspegeln såg jag en massa discoljus bakom mig.. hade visst kört om en civilare.. första tanken var givetvis om jag skulle sticka eller inte, men eftersom han låg så nära mig och antagligen hade gjort det några hundra meter konstaterade jag ganska fort att det nog inte var det smartaste draget.. bara att bita i det sura äpplet och stanna. Som tur var satt han själv i bilen och har han inte filmat mig har han ju inga bevis.. så då är det bara att neka. Men så var det ju det här med avställt fördon utan trafikförsäkring.. ren tur antar jag att han inte reflekterade över att jag skrapat kontrollmärket och att han antagligen inte kört regnr. i databasen heller för han pep inte ett knyst om det, utan släppte iväg mig med en liten pekfingervarning för att han tyckte det hade gått liiite för fort.

Har man inte gjort nån grov överträdelse och snackar lite fint med dom brukar det oftast gå bra.. det finns -tro det eller ej- en del schyssta poliser som går att resonera med

Vet man däremot att kortet ryker om man stannar och dom inte har sett skylten finns givetvis bara ett rätt alternativ... SKAFTA!!!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag stannar sen jag gick "legit" och skaffade hojkort. Har blivit stannad pga buskörning två gånger, en gång drog jag på från rödljus (i stan) på en 70-väg, var säkert uppe i 100. De kollade körkort, undrade om jag visste vad jag var uppe i -
Jag: "Säkert 70"
P: "säkert 100, du får nog ha den där kollad kanske. Inget mer buseri nu, kör säkert"

Mkt trevlig upplevelse.

Andra gången, mitt i natten, drar en wheelie på en tom 50-väg i en by. När framhjulet landar (i runt 70-80) ser jag blåljusen. De kollar körkort, är allmänt trevliga, frågar vad det är för hoj, om jag inte tycker att det är kallt att köra, jag får blåsa. De skrattar och säger "tur du har att vi inte hann slå på utrustningen" och önskar mig en trevlig kväll.

Måste dock säga att det är mkt sällan man får så bra bemötande. Med bil blir man ofta behandlad som en biltjuv, de lyser en i ögonen med ficklampan, är allmänt otrevliga, lyser i baksätet och kollar efter uzis eller heroinhoror, etc.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Ni som är tillräckligt tuffa för att dra snuten, hur "går det till" ger snuten upp relativt omgående, är ni riktigt vassa på att köra osv?

De gångerna jag har blivit stoppat så har jag givetvis övervägt att dra men vägt för/nackdelar. Försöker jag dra och åker dit så blir det så mycket värre.

Sen tror jag att 90% av dom som säger att de aldrig stannar ljuger för att det vore häftigt att göra det. Men jag kan ha fel.
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Hade faktiskt en incident senast idag.. Var ute och "promenerade" knarren en runda idag.. tilläggas bör att den är avställd och därmed endast garageförsäkrad. Låg i rusningstrafik strax innan kl 16, och som dom flesta vet kör inte "vanligt folk" allt för aktivt runt den tiden. Körde på en vägsträcka där dom håller på med vägarbete och där hastigheten är 70 med 50 som rekomenderad hastighet.. Vet ej exakt vad jag låg i men skulle tippa på att det var mellan 70-100 och gled lungt men snyggt förbi alla bilar, när jag kom in på en sträcka med mitträcke lugnade jag tempot och la mig bakom bilen som var framför och när jag sneglade i backspegeln såg jag en massa discoljus bakom mig.. hade visst kört om en civilare.. första tanken var givetvis om jag skulle sticka eller inte, men eftersom han låg så nära mig och antagligen hade gjort det några hundra meter konstaterade jag ganska fort att det nog inte var det smartaste draget.. bara att bita i det sura äpplet och stanna. Som tur var satt han själv i bilen och har han inte filmat mig har han ju inga bevis.. så då är det bara att neka. Men så var det ju det här med avställt fördon utan trafikförsäkring.. ren tur antar jag att han inte reflekterade över att jag skrapat kontrollmärket och att han antagligen inte kört regnr. i databasen heller för han pep inte ett knyst om det, utan släppte iväg mig med en liten pekfingervarning för att han tyckte det hade gått liiite för fort.

Har man inte gjort nån grov överträdelse och snackar lite fint med dom brukar det oftast gå bra.. det finns -tro det eller ej- en del schyssta poliser som går att resonera med

Vet man däremot att kortet ryker om man stannar och dom inte har sett skylten finns givetvis bara ett rätt alternativ... SKAFTA!!!

Klockrent betende fån dig, klart man överväger, men polisen som du blev stoppad av hade troligtvis ingen utbildnin/vana om hojar så därför kunde han bara ge dig pekfingret för han inte orkade skriva papper. Eller så var han juste! Men håll med om att, skulle de bete sig på detta sättet oftare så skulle man ge lite respekt tillbaks! Tror det skule gynna alla!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
när jag var busig, så körde jag en offroad 125:a, och var riktigt vårdslös om snyten hakade på. Körde genom buskar, över refuger, uppför backar om jag hittade några, cykelvägar, gräsmattor, allt som skulle kunna ge mig ett försprång på någon minut, så jag kunde gå av hojen, och gömma mig. oftast var det att jag parkerade på något bostadsområde, och gick in till någon polare och stannade kvar några timmar. Eller så körde jag hem och parkerade i garaget.
Jag hade också en polare som jag brukade skylla på - och han skyllde på mig. "min polare har nyckel till hojen". De brukade komma hem och banka på dörren asförbannade, och skrika, ÖPPNA DIN JÄVEL, DET ÄR POLISEN!! Man hade lite fjärillar i magen, och man tog alldeles för stora risker ibland.
Självklart hade man italienska maffians uniform, träningsoverall, eller jeans och vanlig jacka, så man bara kunde slänga av sig den billiga hjälmen och säga "det var inte jag, alla kan ha jeans och dunjacka"

Ohh, vilka tider ... :yoparty
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ni som är tillräckligt tuffa för att dra snuten, hur "går det till" ger snuten upp relativt omgående, är ni riktigt vassa på att köra osv?

De gångerna jag har blivit stoppat så har jag givetvis övervägt att dra men vägt för/nackdelar. Försöker jag dra och åker dit så blir det så mycket värre.

Sen tror jag att 90% av dom som säger att de aldrig stannar ljuger för att det vore häftigt att göra det. Men jag kan ha fel.

Nä, det är inte skitkul första gången för du har puls på 210 och troligtvis lite burn out spår i fillingarna. Men du måste veta var/när/hur du ska göra första gången. Är du inte 210% säker på att klara dig så försök inte ens! Tänk att snuten har en volvo t5r eller liknande ca 250hkr och faktum är att en bil klarar högre kurvhastighet än en hoj. Nr1: Du måste visa polisen att du menar allvar, petar du två växlar och håller stumt på en 1000 kubikare så inser de att det inte är lönt. Faktum är att det ibland kan räcka med två växlar ner och stumt 10 km sedan släpper de.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Har mestadels goda erfarenheter av poliser. Som tidigare sagt, mycket hänger på ens eget beteende.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
när jag var busig, så körde jag en offroad 125:a, och var riktigt vårdslös om snyten hakade på. Körde genom buskar, över refuger, uppför backar om jag hittade några, cykelvägar, gräsmattor, allt som skulle kunna ge mig ett försprång på någon minut, så jag kunde gå av hojen, och gömma mig. oftast var det att jag parkerade på något bostadsområde, och gick in till någon polare och stannade kvar några timmar. Eller så körde jag hem och parkerade i garaget.
Jag hade också en polare som jag brukade skylla på - och han skyllde på mig. "min polare har nyckel till hojen". De brukade komma hem och banka på dörren asförbannade, och skrika, ÖPPNA DIN JÄVEL, DET ÄR POLISEN!! Man hade lite fjärillar i magen, och man tog alldeles för stora risker ibland.
Självklart hade man italienska maffians uniform, träningsoverall, eller jeans och vanlig jacka, så man bara kunde slänga av sig den billiga hjälmen och säga "det var inte jag, alla kan ha jeans och dunjacka"

Ohh, vilka tider ... :yoparty

Du drev med oss va?:va
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
jag vet minst EN som inte stannar för lagens väktare men det beror inte på att polisen e otrevlig eller nåt sånt, han har helt enkelt inte tid att prata med testosteronstinna nyutexaminerade munkätare! Glassen smälter ju!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top