Polisens attityd?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Ni som är tillräckligt tuffa för att dra snuten, hur "går det till" ger snuten upp relativt omgående, är ni riktigt vassa på att köra osv?

De gångerna jag har blivit stoppat så har jag givetvis övervägt att dra men vägt för/nackdelar. Försöker jag dra och åker dit så blir det så mycket värre.

Sen tror jag att 90% av dom som säger att de aldrig stannar ljuger för att det vore häftigt att göra det. Men jag kan ha fel.
Har många negativa bemötanden med poliser i mitt bagage så nuförtiden har jag sagt upp bekantskapen med dom... Största problemet med att inte stanna första gången man väljer det är som nån sa nerverna, men behåller man bara lugnet så är det hur smidigt som helst, man behöver inte "dra snuten", det räcker med att bara åka därifrån om man har en hyffsat vettig hoj, V70 är helt jävla värdelösa bilar och personerna som kör är ännu värre, har haft både polishojar och bilar efter och hojarna är ännu slöare, tung hoj + gammal gubbe som inte kan köra = långsamt, detta är både mina och mina kompisars erfarenheter. (självklart kan det finnas undantag med snabba polisbilar och duktiga förare om man har otur, men handlar det om en polisbil är det ju bara känna till nått ställe i stan där det finns en bom som bara hojar kommer förbi) Jag har aldrig varit med om nån direkt jakt, dom hänger helt enkelt inte med (inte ens dom få gångerna man är omogen och försöker få dom att hänga med :( )

En av de grejer som gjorde att jag helt tappat respekten för dom va när jag en ödslig natt körde fortfort med bil på atteviksrakan o lite rondeller utanför stan osv, ser då att en bil följer efter mig fort så jag nitar ner till laglig hastighet och det visade sig va en polisbil när dom kom ifatt, dom låg bakom en stund och kollade upp mig för att sedan stanna mig, dom gav mig världens utskällning för att jag kört fort där det kan finnas folk, dels va det mitt på natten, men framförallt, dom körde minst lika fort, om inte fortare eftersom dom kom ifatt mig, utan blåljus! Sen står dom och skäller ut mig för nått dom gjorde ännu värre?
Nä, för min del har dom helt förlorat sin roll att vara dom som ska säga till mig vad jag ska göra eller inte.

Vissa kommer väll säkert tycka att jag bara försöker va tuff, då får ni väll tycka det. Ni som drar klyshor att man "ska stå sitt straff" är ju rent nonsens, ska man stå sitt straff borde man ringa själv till polisen och erkänna varje gång man kört för fort, gör ni det? (visst, det va ju lite ballt när man va 16 o drog mcpolisen med 125an men dom som tror att folk inte stannar för att det är häftigt kanske borde ta och vakna?)

Nä, jag röstar för att börja tänka själva istället, gasa på rätt ställe, ge fan i o köra på bakhjulet inne i stan bland massa folk tex, gasa på rätt ställe, försök att inte utsätta andra för fara, men förväntar er inte att polisen ska uppskatta detta för dom skiter i vilket, min erfarenhet säger att dom inte ser nån skillnad i om man uuiiilar inne i stan eller på ett industriområde, dom är helt enkelt för mycket paragrafryttare och ser inte till det verkliga problemet.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Generellt sett har jag mest haft bra erfarenheter. Några fortkörningar i bil på motorväg men inget större väsen. Enda lite mindre roliga incidenten var när jag körde i bussfil innan Järva krog för en herrans massa år sen och Hamren stoppade mig och gav mig böter + lite moralkakor att här var det livsfarligt att köra i bussfil och bla bla bla... Samtidigt som han i samma andetag sa att ut mot Nacka får du köra i bussfil...

-Jaha sa jag... Men du sa ju att det var livsfarligt att köra i bussfil??? Han blev helt tyst. :D

I övrigt har jag blivit stoppad och fått blåsa två gånger i Upplands Väsby... Killarna har sprungit ut som fan när de hört mig gasa på (twin + akra utan ljudinsats hörs rätt bra) vid trafikljusen där. Men sen har de mest snackat om hojen.

hojarna är ännu slöare, tung hoj + gammal gubbe som inte kan köra = långsamt

Efter att ha sett de gamla gubbarna köra på gocartbana med sina tunga hojar så undrar jag om jag kan hålla med.... Var väl någon här som hade sett dem på större bana med riktigt respektfulla varvtider.... Midlanda?

Så djävla illa kör de inte men vill du utmana någon utav dem på bana så vi kan få se hur djävla illa de kör kontra dig? Jag tror tyvärr inte riktigt på dig men du får gärna överbevisa mig om du varvar dem...

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Med bil har jag blivit stoppad 5 ggr, två för fortkörning (50-70kmh för fort), två nykterhetskontroller och en icke trafikrelaterad vägspärr (har ingen aning om vad de handlade om, men några andra blev kvar där iaf). Alla gånger har dom varit kanontrevliga, kanske moralpredikat lite om min och andra trafikanters hälsa, men väldigt trevliga. Utom den gången det bara var vägspärr! Han bad om körkortet, tittade å sen kastade han bara in det i min bil å skrek "ÅK!!" :va Först trodde jag dessutom det var nått fyllo som ville ha lift, det var trots allt sent en fredagkväll och han sprang bara ut mitt i vägen när jag kom. Inga reflexvästar eller så alls! :gnissla

På hoj har jag bara blivit stoppad en gång, nykterhetskontroll. Dom var också jättetrevliga! Det var i början på säsongen, tidig lördagsmorgon, så vi stod å snackade å skojade om myggfritt å pratade om våga vägar :tummenupp

Jag tror polisens agerande hänger väldigt mycket ihop med hur man själv bemöter dom. Jag försöker att alltid vara så glad å trevlig som möjligt, och jävligt ångerfull om jag har momsat lite på hastigheten :lessnahundvalpsögondeluxe Då brukar dom vara väldigt vänliga tillbaka. Dom gör ju bara sitt jobb, varför ska jag skälla på dom för det? :confused: Man brukar ju inte skälla ut kassörskan på Ica för att hon vill ha mina pengar, varför skulle man vara grinig mot en polis i yrkesutövning? I synnerhet när det kan slå tillbaka, för viss makt har dom ju!

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
ingen
Jag tycker det har blivit en attetyd förändring till det sämre hos trafik polisen.
Dom är inte hjälpsamma längre utan letar hela tiden efter nått att trycka ner en för i stället för att va lite trevliga. Som när jag körde av i vintras första bilen som kom va polisen. fick inte upp bilen på vägen själv inga skador på bil/egendom/ eller personer. Bra då kan dom hjälpa mig att putta upp den.
Nej det gick inte, ingår inte i deras jobb längre att hjälpa till, därimot ingick det att gå runt bilen och kolla minna däck och det va man inte sen att medela att ett framdäck inte va godkänt (vilket det va)Resultat:
fick sitta och vänta på en polare som kom och hjälpte mig han puttade på huven så det va inte någon stor fast körning.

Sen så tycker jag det va riktigt fegt av dom att ställa sig vid utfarten fån barkaby som att fiska i ett akvarium.

Det finns säkert trevliga poliser och jag har stött på massor av dom.
Men på nått sätt känns det inte som det är prio ett att va trevlig längre.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
va de gäller i trafiken så är polisens humör inte obefogat när jag hållt på..

men när de gäller polisen i andra avsenden så är vissa av dem inte värda ett skit efter viss erfarenhet.

Snarare skicklighet:D

som en person tidigare sa... de berodde på dina :tuttar

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det vore säkerligen smått tveksamt tankearbete att utgå från att mc-poliser inte kan köra. Jag menar, de spenderar betydligt mer tid på två hjul än de flesta här. Att de sen kör hojar som är lika explosiva och smidiga som finlandsfärjor är ju en annan femma.

Men hursom.. Att köra ifrån farbror blå är väl egentligen inget man pratar om.

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Har haft 2 sammandrabbningar med farbror blå, en negativ å en positiv upplevelse.

Den första var för 2 år sen när jag blev torpederad av en hjälte på bulten som körde om med skymd sikt å frontade med mig... Konstapeln som dök upp när jag var på väg in i ambulansen påminde väldig om Chief Wiggums i Simpsons, 40-45 snåret, rejäl ölkagge å wobblade liksom runt när han gick.
Var allmänt otrevlig å anmärkte till mig flera gånger hur dum jag var och hur onödigt det var att vurpa medan ambulanspersonalen pysslade om mig.

Den anda gången var nu i somras då jag gick av vägen i en grusig kurva, en ung aspiranttjej och en kille runt 35 dök upp. Hojen gick inte att köra hem och efter ett antal telefonsamtal stod det klart att jag inte hade nån som kunde komma och hämta mig. Självklart erbjuder sig de trevliga konstaplarna att ge mig skjuts de 3 milen hem, i bilen hoppar killen in i baksätet med mig å det visar sig att han också e nybliven hojåkare. Snackar lite skit å jag tipsar honom om sporthoj.com och Tuvängen då han är intresserad av att testa bana.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
hojarna är ännu slöare, tung hoj + gammal gubbe som inte kan köra = långsamt, detta är både mina och mina kompisars erfarenheter.

Vet inte vad du träffat för mc-poliser men det är ganska logiskt att en kille/gubbe som kör x antal tusen mil om året INTE är kass på köra! Lägg till diverse fortbildningar och att de har avrostning varje vår så har du antagligen en bättre mc-förare än vad du någonsin kan bli!

Angående attityden hos polisen varierar den med varje individ. Har inte ens märkt speciellt stor skillnad mellan landsbygd och storstad!
Att snuten blir jävligt grinig efter att det busats ordentligt i tyresö och skogis bötfäller allt från mösterdjup till felfärgade blinkers på Sveavägen är inte det minsta konstigt!

Att dra snuten är för mig en delad fråga moraliskt dvs har jag gjort något där jag tappar kortet så pyser jag men stannar dom mig annars så kan jag ta en bot för regplåt eller liknande!
Ska man dra dom bör det ändå ske utan att riskera medtrafikanter då dom ändå tenderar att ge upp väldigt fort!

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Jag tror polisens agerande hänger väldigt mycket ihop med hur man själv bemöter dom. Jag försöker att alltid vara så glad å trevlig som möjligt, och jävligt ångerfull om jag har momsat lite på hastigheten :lessnahundvalpsögondeluxe Då brukar dom vara väldigt vänliga tillbaka. Dom gör ju bara sitt jobb, varför ska jag skälla på dom för det? :confused: Man brukar ju inte skälla ut kassörskan på Ica för att hon vill ha mina pengar, varför skulle man vara grinig mot en polis i yrkesutövning? I synnerhet när det kan slå tillbaka, för viss makt har dom ju!

Håller fullständigt med...

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Själv varit med om att det blev lite omvänd situation. Var med en vän till mig som har talets förmåga och formulerar orden väl utan att gå till hot,kränkningar osv.Ja tydligen kan man vrida om en konstapel om man har tungan rätt i mun.
Han blev först bemött av polisen på ett väldigt dåligt sätt utan någon anledning och gav själv samma salva tillbaka.Polisen hade inte så mycket att säga emot.
Gissa om någon hade svårt att hålla sig för garv efteråt.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Något dom har gemensamt är att dom gärna spär på i rapporten och i uttalanden på plats för att man ska bli så orolig och övertygad som möjligt om att man gjort fel och för att man ska skriva på...
Har själv råkat ut för en polis som tagit tillbaka påstående när jag begärde att få se filmen... Även en mc-polis som säger en sak men skriver en annan i rapporten för att det ska se så illa ut som möjligt hos länsstyrelsen...

Last edited:

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
retta äntligen
polis

tjena måste säga att i sundsvall finns det en jävla dålig attityd bland trafik polisen speciellt en liten snaggad idiot kan dra hur många exempel som helst bara synd att man inte haft video kamera med sig då hade nämda polis varit arbets sökande nu och jag har träffat på mkt poliser i hela sverige (yrkes chaufför) men blivit utsatt av nämda i både bil+mc+lastbil en som är totalt fel placerad:arsele till sundsvalls polisens trafikgrupp

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tycker Hoztic sa det så bra det går. Dom är ju människor dom med och gör sitt jobb. De poliser jag träffat genom åren har haft ett bra snittvärde på trevliga personer, jämfört med t ex tele2 där alla jag träffat varit dumma i huvudet... :rolleyes:

Blir man stannad av en polis har man ju oftast gjort något fel, att sedan sitta och moppsa upp sig för man tycker det inte var så farligt är ju inget vidare, tro f-n att bötesblocket kommer fram då.

Sedan väljer ju många att aktivt söka problem med polisen med miniskylt/ingen skylt, kassa miniblinkers, tokkörning i stan mm. Jäkla lätt att undvika om man frågar mig.

Enda gången jag blir förbannad är när man blir lasrad på fina landsvägar mitt på ljusa dagen, men det är ju faktiskt inte den polisens fel att han måste stå där och underhålla kass hastighetslagstiftning...

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
nee min respekt har dom tappat för länge sen..försökte vara trevlig mot dom i början när jag fått körkort, men det hjälper knappast oavsett vad det gäller..
det värsta var fan när jag blev stoppad i drive through på donken, och en av dom börjar hitta på massa historier om hur jag hade kört om honom när han var på väg till jobbet i 100km/h på 50-sträcka, över heldraget och jag vette fan allt det var..jag hade inte ens varit i den delen av stan på hela dagen, och det kunde min polare intyga som dom hade tagit åt sidan när vi klev ur bilen..
men nej, det var min bil han hade sett, han kände igen både den och regnumret (det var den enda svarta rx7:an i stan så han hade inte sett en likadan bil)
lackade ur rätt ordentligt efter en stund och hans kolleger börjar säga till han att det verkar som att vi talar sanning..hade ju alltid vetat att dom var idioter men att stå och hitta på massa historier.......

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
nee min respekt har dom tappat för länge sen..försökte vara trevlig mot dom i början när jag fått körkort, men det hjälper knappast oavsett vad det gäller..
det värsta var fan när jag blev stoppad i drive through på donken, och en av dom börjar hitta på massa historier om hur jag hade kört om honom när han var på väg till jobbet i 100km/h på 50-sträcka, över heldraget och jag vette fan allt det var..jag hade inte ens varit i den delen av stan på hela dagen, och det kunde min polare intyga som dom hade tagit åt sidan när vi klev ur bilen..
men nej, det var min bil han hade sett, han kände igen både den och regnumret (det var den enda svarta rx7:an i stan så han hade inte sett en likadan bil)
lackade ur rätt ordentligt efter en stund och hans kolleger börjar säga till han att det verkar som att vi talar sanning..hade ju alltid vetat att dom var idioter men att stå och hitta på massa historier.......

Och han reprensenterar hela poliskåren för dig? Varför inte hans kollegor som trodde på dig då?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Efter att ha sett de gamla gubbarna köra på gocartbana med sina tunga hojar så undrar jag om jag kan hålla med.... Var väl någon här som hade sett dem på större bana med riktigt respektfulla varvtider.... Midlanda?

Så djävla illa kör de inte men vill du utmana någon utav dem på bana så vi kan få se hur djävla illa de kör kontra dig? Jag tror tyvärr inte riktigt på dig men du får gärna överbevisa mig om du varvar dem...

Kan säkert stämma att dom är duktiga på en bana, mina erfarenheter säger dock att dom är ordentligt långsamma på gata, kanske för att dom är mesiga och försiktiga, kanske för att dom inte är vana vid att köra fort på gata, kanske så har jag bara erfarenhet av långsamma mc-poliser! Finns säkert dom som är duktiga även på gata, men efter historier jag har hört så brukar dom avbryta jakten rätt fort ändå.

Tycker dock att attityden att mc-poliser skulle heta rossi och att det är omöjligt att köra ifrån dom är märklig, när man pratar med folk som faktiskt gjort det har jag enbart hört samma svar: dom är oväntat långsamma (på gata!) och det är värre att få en polisbil efter sig, dom kan hänga på betydligt bättre.

Och nej, jag hade antagligen inte varvat dom på bana :) Jag pratar om gata, och förstår inte vad bana har med saken att göra. Men visst, att påstå att det är "gammla gubbar som inte kan köra" kanske va lite obetänkt från min sida, nu har du iaf fått det förklarat :)

Last edited:

Smagatusk

Guest
Har väl fått ett ganska bra bemötande av snutarna som börjar närma sig pensionen. Annat är det med ungtupparna och hönorna i uniform...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln