Polisens attityd?

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Jadu, har för det mesta bara träffat trevliga poliser. Man blir behandlad som man behandlar dom. Dock finns det undantag, finns alltid någon tjurig snut, och tack vare den så "går det ut över alla andra"
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Angående otrevliga poliser i Jönköping. De e inte så att dom blir så jävla irriterade på alla fulla volvoraggare som invaderar stan vid bilsportmässan att dom sedan är förbannade resten av året pga detta? Han som var trevlig kanske hade vart på solsemester över påsken de året? :)

Angelfire: Vad gör du på det här forumet? Blir man så provocerad av att någon skriver att dom kört ifrån snuten skall man nog logga ut ett tag.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Sluta upp med att försvara kriminalitet, jubelidotos!

Du är bara för mycket då du likställer trafikbrott med "kriminalitet" anses min hojåkning som organiserad brottslighet i dina ögon då jag planerat/vet i förväg att jag kommer köra fort redan innan jag dragit på mig skinnstället ? Och då jag tar med mig en 3-4 kompisar för att utföra våra kriminella gärningar :va
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag tycker det är väldigt omoget att försöka stoltsera med att "jag har åkt ifrån polisen"-attityd på ett forum.

Tja, som sagt.. Att köra ifrån farbror blå är väl egentligen inte något man pratar om.

Kör man för fort - vilket jag personligen inte har något som helst problem med folk som gör så länge det inte går ut över andra - så bör man också vara man nog att stå sitt kast om polisen står där med saftblandare och kanelbullar. Å andra sidan tänker jag inte skälla på de som kör ifrån polisen heller; det krävs inte mycket och, återigen, kan det ske utan att gå ut över andra är det väl upp till var och en.

Att hålla på och tala om att "jag ba, drog snutjefflarna i 400 blås på slangen på min tooooktrimmade puch dakåååta, ba visa fingret och drog typ ba, yeeeeah" visar kanske dock tecken på bristande mognad, det kan jag väl hålla med om.

Men, handen på hjärtat, du har aldrig kört för fort, oavsett fordon?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Man blir bemött som man bemöter, funkat bra för mig under alla år. Blivit stannad för fortkörning en gång med bil, klantigt på 50 sträcka som strax blir 70 med trafikljus mellan så det var väl inte för inte de stod just där för det bara rasa in folk medans jag väntade = stor uppställningsplats som de hade anordnat.

Konstapeln kom fram till bilen där jag satt lite smånervös och poppa musik men vid gott mod, sänkte volymen och ned med rutan. Ja han presentera väl sig och frågade ifall jag erkände varav jag kontrar ifall man kan få reda på hastigheten först. Detta gick alldeles utmärkt och han kila iväg, väl tillbaka talar han om hastigheten och det var väl inget att orda om enligt mig jag körde ju för fort och garvar o skojar mig igenom resten av samtalet. Bara positiv respons, beröm över bilen osv och att jag var en positiv typ trots situationen, får boten, tackar för mig och rullar iväg. Några km senare ringer telefonen:

- Hej det är Egon (eller vad han hette)

- Ja hej...

- Ja han som stanna dig precis, vi glömde en sak.

- Jaha tjena, visst f-n körkortet!

- Ja men du jobba där på arbetet va?

- Jo precis.

- Kommer förbi med det när vi är klara här.

- Man tackar så mycket, hejs svejs.

Så lite senare på dagen kom två konstaplar förbi jobbet och överlämna körkortet. Ytterliggare lite flax var att bara några veckor efter detta höjde dom bötesbeloppen till det dubbla om jag inte missminner mig så jag kom ganska lindrigt undan =)
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Och han reprensenterar hela poliskåren för dig? Varför inte hans kollegor som trodde på dig då?

det var bara EN av många gånger jag har mött en maktmissbrukande snut som försöker trakassera mig, och dom gångerna jag faktiskt mött en trevlig snut kan jag räkna på fingrarna....en gång!
själv har jag bara behövt dom en gång när jag höll på att bli misshandlad, men nej då hade dom ingen bil att skicka...kommer därifrån en kvart senare, och gissa vad man ser på närmaste max 5 min därifrån???
snutbil i drivethrough´n....
nej dom idioterna litar man aldrig på
 
Last edited:

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Angelfire: Vad gör du på det här forumet? Blir man så provocerad av att någon skriver att dom kört ifrån snuten skall man nog logga ut ett tag.

Jag är här på forumet för att jag gillar att åka hoj, och att prata med likasinnade. Dock tycker jag att sådant beteende (burna och tro att man är Rossi på vägarna) är så jävla idiotiskt. Har en vän som arbetar som sjuksköterska och vet hur illa en trafikolycka med mc kan se ut. Innan ni försöker vara så jävla macho tänk efter först innan ni skriver.

Och om ni tänker köra som dårar, skriv upp er som donatorer, det är det enda ni duger till. :brinnerup
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du behöver inte köra för fort för att klota ordentligt och göra illa dig.

Jag har kört betydligt fortare än jag gjorde när jag kraschade.
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
Har många negativa bemötanden med poliser i mitt bagage så nuförtiden har jag sagt upp bekantskapen med dom... Största problemet med att inte stanna första gången man väljer det är som nån sa nerverna, men behåller man bara lugnet så är det hur smidigt som helst, man behöver inte "dra snuten", det räcker med att bara åka därifrån om man har en hyffsat vettig hoj, V70 är helt jävla värdelösa bilar och personerna som kör är ännu värre, har haft både polishojar och bilar efter och hojarna är ännu slöare, tung hoj + gammal gubbe som inte kan köra = långsamt, detta är både mina och mina kompisars erfarenheter. (självklart kan det finnas undantag med snabba polisbilar och duktiga förare om man har otur, men handlar det om en polisbil är det ju bara känna till nått ställe i stan där det finns en bom som bara hojar kommer förbi) Jag har aldrig varit med om nån direkt jakt, dom hänger helt enkelt inte med (inte ens dom få gångerna man är omogen och försöker få dom att hänga med :( )

En av de grejer som gjorde att jag helt tappat respekten för dom va när jag en ödslig natt körde fortfort med bil på atteviksrakan o lite rondeller utanför stan osv, ser då att en bil följer efter mig fort så jag nitar ner till laglig hastighet och det visade sig va en polisbil när dom kom ifatt, dom låg bakom en stund och kollade upp mig för att sedan stanna mig, dom gav mig världens utskällning för att jag kört fort där det kan finnas folk, dels va det mitt på natten, men framförallt, dom körde minst lika fort, om inte fortare eftersom dom kom ifatt mig, utan blåljus! Sen står dom och skäller ut mig för nått dom gjorde ännu värre?
Nä, för min del har dom helt förlorat sin roll att vara dom som ska säga till mig vad jag ska göra eller inte.

Vissa kommer väll säkert tycka att jag bara försöker va tuff, då får ni väll tycka det. Ni som drar klyshor att man "ska stå sitt straff" är ju rent nonsens, ska man stå sitt straff borde man ringa själv till polisen och erkänna varje gång man kört för fort, gör ni det? (visst, det va ju lite ballt när man va 16 o drog mcpolisen med 125an men dom som tror att folk inte stannar för att det är häftigt kanske borde ta och vakna?)

Nä, jag röstar för att börja tänka själva istället, gasa på rätt ställe, ge fan i o köra på bakhjulet inne i stan bland massa folk tex, gasa på rätt ställe, försök att inte utsätta andra för fara, men förväntar er inte att polisen ska uppskatta detta för dom skiter i vilket, min erfarenhet säger att dom inte ser nån skillnad i om man uuiiilar inne i stan eller på ett industriområde, dom är helt enkelt för mycket paragrafryttare och ser inte till det verkliga problemet.

Du verkar ju inte ha fattat någonting. Polisen har rätt att köra för fort (även utan blåljus) Det har inte du. Väx upp
 

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
jag minns att det var någon som postade ett inlägg om en hemsida där det fanns en hel del riktigt läskiga bilder på mc-olyckor. Minns inte sidan bara :va

Tror att den skulle vara väl till hands nu i detta inlägg.
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Här behövs lite mera positiva inslag :) I princip får man alltid det bemötandet man förtjänar.
Tycker polisen gör ett bra jobb utifrån de reurser de har. Rötägg finns inom ALLA yrkeskårer.
Lagar är till för att följas, bryter man dem får man ta konsekvenserna, ni som är av en annan åsikt och tycker poliser är idioter, svin m.m. kan ju dra till något annan bättre land, som t.ex. Mexico, som inte har ett fungerande polisväsende :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
jag minns att det var någon som postade ett inlägg om en hemsida där det fanns en hel del riktigt läskiga bilder på mc-olyckor. Minns inte sidan bara :va

Tror att den skulle vara väl till hands nu i detta inlägg.

Alltså, seriöst..

Att du inte tycker att folk ska köra för fort (även om jag fortfarande saknar svar om du inte, med handen på hjärtat, kört för fort) är en sak, och naturligtvis ska man respektera det - även om det kanske inte bidrar för din sak att du kallar folk för diverse saker åt höger och vänster.

Men olyckor på MC kan mycket väl ske, och leda till döden, utan att man kör för fort. Jag börjar faktiskt ifrågasätta varför du ska köpa mc överhuvudtaget, oavsett hur du kör.
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
Jo, en sak till:

Angående det här med att köra ifrån polisen osv så anser jag att om det nu är så jäkla viktigt att köra som en idiot så får man väl stanna och ta konsekvenserna för det istället för att försöka dra och riskera andras väl och ve i processen.

Faktum kvarstår:

* Det är jävligt korkat och omoget att försöka dra
* Lagar är till för att följas (Det fick ni ju lära er i skolan ungdomar)
* Polisen gör bara sitt jobb, lagarna är inget de suttit och kokat ihop på fikarasten
* Can't do the time, don't do the crime (kan ni inte ta konsekvensen så kör inte så jäkla fort.)

Sensmoralen jag försöker få fram är att detta fenomen med att dra från snuten är samma problem som finns överallt. Ingen är karl nog att stå för sina fel längre. Alla skyller ifrån sig och alla känner sig så kränkta om någon säger åt dem eller de får ett straff.

Jag menar vuxna män som blir kränkta för att de förlorar körkortet vid en fortkörning... Det är ju för ledsamt egentligen

Buhu, cry me a river

Själv kör jag för fort då och då, men blinkar det blått så stannar jag givetvis. Tough luck men så är det ibland.

Sen kan ni ju fundera på detta: Om dessa lagar kan struntas i, ja då borde ni inte ha något emot att någon människa kommer hem till er och snor lite saker. Det borde de ju få göra ifall ni "har rätt" att skita i trafiklagarna så kan de ju skita i brottsbalkens regler. Eller?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Sen kan ni ju fundera på detta: Om dessa lagar kan struntas i, ja då borde ni inte ha något emot att någon människa kommer hem till er och snor lite saker. Det borde de ju få göra ifall ni "har rätt" att skita i trafiklagarna så kan de ju skita i brottsbalkens regler. Eller?

Nja.. Ditt resonemang är bristande. För det första, lagar är inte per definition skapade "för att följas". Det finns en ohygglig mängd anledningar bakom lagstiftande. Kriminologi, lite processrätt, straffrätt eller, varför inte, några proppar är rekommenderad läsning.

Men det är inte dit jag vill komma. En fortkörning, eller att köra ifrån farbror blå, är ett s.a.s. offerlöst brott. Ditt agerande har inte någon direkt effekt mot en andra eller tredje part. En stöld har en direkt effekt mot den person som blir utsatt för brottet. Det är en väsentlig skillnad.
 

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Alltså, seriöst..

Att du inte tycker att folk ska köra för fort (även om jag fortfarande saknar svar om du inte, med handen på hjärtat, kört för fort) är en sak, och naturligtvis ska man respektera det - även om det kanske inte bidrar för din sak att du kallar folk för diverse saker åt höger och vänster.

Men olyckor på MC kan mycket väl ske, och leda till döden, utan att man kör för fort. Jag börjar faktiskt ifrågasätta varför du ska köpa mc överhuvudtaget, oavsett hur du kör.

Men herregud man köper väl hoj för att man gillar att köra mc? Jag gillar att känna vinden, vara 1 med naturen, åka en sväng på Gotland och ta sköna pauser vid havet. Friheten. osv osv osv.

Menar du/ni att jag inte får köpa hoj bara för att jag vill hålla mig till hastighetsbegränsningen?

Jag håller mig alltid inom rimlig hastighetsbegränsning. Både när jag kör bil och när jag kör hoj, med handen på hjärtat. Tycker inte det är varken jobbigt eller "tråkigt" att att följa hastighetsbegränsningar. Om jag vill köra snabbt och testa mina gränser så kommer jag anmäla mig till SMC's banåkningskurser där jag ansvarsfullt och på ett korrekt sätt kan ösa på för fullt.

Jag blir sorgsen att läsa att många av er (inte alla som tur är) har en attityd där lagöverträdelser anses vara "tufft" och "helt ok". Det hör inte hemma i mc-åkningen utan är personliga åtaganden som ni gör utan att tänka på konsekvenserna.

Ni må tycka att jag är jävligt gammalmodig och en moralkärring men bryter man mot lagen är det oundvikligt, ni kommer åka in i finkan, och då kan ni sitta där och gnälla på Angelfire på sporthoj-forumet om att han snackar skit, men guess what då sitter ni i finkan och inte jag.

:arsele
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Och ni som tycker det är så ballt att köra som dårar på gatan, tror ni Rossi kör fort på vägar? Svar nej, han håller sig till banor.

Tror du på det själv? Att de stora stjärnorna inom motorsport aldrig skulle köra över hastighetsbegränsningarna på allmän väg?

Tycker tvärtom att man läser väldigt ofta om motorsportstjärnor som åkt dit för rejäla fortkörningar, både inom F1 och annat. Graziano Rossi voltade väl en Porsche för några år sen, bröderna Schumacher har äkt dit oräkneliga gånger för rejäla fortkörningar, Doohan lär använt surfare som rundningsmärken när han drog ur sin speedboat.
Gillar man fart så gillar man fart, sen är det givetvis bra att köra av sig det värsta på bana.

Jag tycker du ska hitta ett annat forum som passar dig bättre :näsblod
 

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Jag tycker du ska hitta ett annat forum som passar dig bättre :näsblod

Din åsikt, verkar baseras på att jag gillar hojar men att jag håller mig till lagen.
Newsflash, alla som umgås på sporthoj.com har inte sne syn på världen.

Vill man köra lagligt så får man ta mig fan göra det! :yoparty
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
jag vet en tjej som blev stannad i 140 på 50 väg. hon började stor gråta o fick åka därifrån med en bot på 1000 kr


Det är väl smart att utnyttja sina tillgångar på bästa sätt, och dra fördel av dem??
Att ha :tuttar var tydligen också en fördel enligt vissa här..

På motsvarande sätt har män högre genomsnittslön, pga att de har en penis :tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Varför köra efter hastighetsmätan pojkar/flickar/ stora som små.

Lär er de finns bara en sak i huvet o de är körglädjen o varvräknan :tuttar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top