Själv har jag så vitt jag kan minnas alltid träffat poliser med ok attityd. Ofta har de bjudit på mig på mer än de borde. Tex när jag i overall provkört ngn opåställd hoj jag mekat med. Samtal med Hamrén var ju i vanlig ordning rätt tidskrävande. Men han är ju lite speciell
Men jag kan tänka mig att många trafikpoliser kanske har en annan och mindre vänlig attityd mot de som kör sporthoj. Eftersom dessa ligger bakom en så stor del av smitningar och olycktillbud. Det vore ju konstigt annars.
Att hitta en krashad sporthoj där ägaren saknas och sedan stöldanmäler hojen samma dag och själv håller sig undan är ju ett annat vanligt smitbeteende. Jag vet unte hur mänga sådana händelser med sporthojar inblandade som jag kan räkna upp här i Sthlm. Sen kan man ju sitta här och säga att så gör ju inte jag, men det har nog polisar hört förr.
Hade jag en bensinstation med 1-2 smitningar per månad, och dessa så gott som alltid företogs av Subaru-ägare så är det ju klart att jag skulle bli hämdlysten och vaksam var gång en sådan bil dök upp på macken. Även om jag visste att det bara var säg 20% av dessa ägare som har fär avsikt att smita.
Sedan tror jag att orsaken till att många människor bara träffar otrevliga polisar också kan bero på uppfostran. Jag tex har sett sporthojsägare som gått i på macken för att betala med integralhälmen på
Eller inte ens tagit av hjälmen och stängt av motorn när de blivit stoppade av polisen. Det är ju såna där självklara respektlösa saker som gör att dialogen går snett från början.
Det där med att kollektiva bestraffningar är förbjudna i skolan och i lumpen tror jag har fått många yngre att förvänta sig att det skulle vara likadant i samhället. Det är det ju sällan. Hela försäkringsklassystemet är ju tex kollektiv bestraffning av de som aldrig kraschat.
Och vill man prova att neka så är det ju bara att i neutral ton säga att man vill ha rådrum och därflr inte vill skriva på, isf att säga polisen rakt i ansiktet inför hans/hennes kollegor att man anser att han ljuger. Det är ju en helt onödig konflikt.