Visst har poliser dåliga dagar som alla andra människor... Klart att man kan förstå att det inte orkar ta diskussioner om "småsaker". Men det som är småsaker för dem kan vara väldigt stora för andra. Allt i livet är relativt, men man kan inte jämföra dem ur sitt sammanhang. Det är som mamma som sa att man skulle äta grönsakerna när man var liten för att det finns barn i Afrika som svälter. Äpplen och päron...
För en dam vars katt har sprungit bort är det den största tragiken i livet och för en mc-åkare är 4000 i böter ganska saftigt på en ekonomi som massakreras av en trafikförsäkring.
Vad jag menar är att om det är någon som ska förstå dessa skillnader så är det ordningsmakten. De ska kunna skilja på dessa situationer. Det är därför inte alla ska kunna bli polis. För de ska kunna skilja på äpplen och päron. När jag inte gillar att bli utskälld av en studsande polis mitt i stan för att jag är "en jävla idiot som kör utan bälte" ska inte det färgas av att han har sett ett självmord två timmar innan. Det yrkeskunnandet ska finnas och borde inte vara mycket begärt.
Det är inte konstigt att deras dubbelmoral tas lätt, när man blir omkörd av en polis i 160 på motorväg utan blåljus på väg till passets slut, när jag själv blir stoppad för 100 på 90-väg och behandlad som en fara för allmänheten. Visst finns det skit i alla yrkesgrupper, men är det en enda yrkesgrupp det ska finnas krav på att den procenten är extremt låg, så är det polisen.
För hundrade gången: Poliser får köra för fort även utan blåljus!
Det är många inlägg här som skiner av okunnighet.
* Folk som klagar på att de inte klarar upp fler brott än de gör.
- Har ni tänkt på hur många falska anmälningar som görs? D.v.s. anmälningar av allt från psykfall till senila gamlingar. Dessa ingår i statistiken över brott som inte blir uppklarade. Dessutom, hur kan ni förvänta er att ett brott ska klaras upp när inga som helst spår finns på platsen? Hur kan ni då kräva att de ska klara upp det?
Dessutom alla fega som inte vill vittna nuförtiden. Tycker man läser jämt i tidningen att det var någon som inte ville vittna för att denne var rädd. Är man så jäkla feg så ska man inte gnälla.
* Sedan verkar det som att många här tror att det är poliserna som har kommit på lagarna. Trodde alla över 10 år visste att det är politiker som sköter detta. Polisers jobb är att se till att dessa lagar följs, oavsett vad de själva tycker om dem.
* Någon klagar över att polisen alltid är efter honom, i nästa andetag erkänner han hur han konsekvent bryter mot trafiklagstiftningen och dricker öl där han inte får... Ja, vad ska man säga....
Ett annat exempel taget från vardagen:
* När polisen vill ha bättre befogenheter att klara upp brott som t.ex. brottsprovokation så börjar alla vråla om personlig integritet. (Varför ska alltid Sverige försvara de kriminella svinen?)
Äsch, nu orkar jag inte skriva mer.
Sensmoralen är i alla fall att jag tycker att polisen får ta alldeles för mycket skit nuförtiden av folk som bevisligen inte har den blekaste aning om vad de gör, hur de gör det och vad de får göra.
Men det är väl en del av den svenska jantelagen antar jag.