St.Anger
Lite bättre än andra
För hundrade gången: Poliser får köra för fort även utan blåljus!
Det är många inlägg här som skiner av okunnighet.
* Folk som klagar på att de inte klarar upp fler brott än de gör.
- Har ni tänkt på hur många falska anmälningar som görs? D.v.s. anmälningar av allt från psykfall till senila gamlingar. Dessa ingår i statistiken över brott som inte blir uppklarade. Dessutom, hur kan ni förvänta er att ett brott ska klaras upp när inga som helst spår finns på platsen? Hur kan ni då kräva att de ska klara upp det?
Dessutom alla fega som inte vill vittna nuförtiden. Tycker man läser jämt i tidningen att det var någon som inte ville vittna för att denne var rädd. Är man så jäkla feg så ska man inte gnälla.
* Sedan verkar det som att många här tror att det är poliserna som har kommit på lagarna. Trodde alla över 10 år visste att det är politiker som sköter detta. Polisers jobb är att se till att dessa lagar följs, oavsett vad de själva tycker om dem.
* Någon klagar över att polisen alltid är efter honom, i nästa andetag erkänner han hur han konsekvent bryter mot trafiklagstiftningen och dricker öl där han inte får... Ja, vad ska man säga....
Ett annat exempel taget från vardagen:
* När polisen vill ha bättre befogenheter att klara upp brott som t.ex. brottsprovokation så börjar alla vråla om personlig integritet. (Varför ska alltid Sverige försvara de kriminella svinen?)
Äsch, nu orkar jag inte skriva mer.
Sensmoralen är i alla fall att jag tycker att polisen får ta alldeles för mycket skit nuförtiden av folk som bevisligen inte har den blekaste aning om vad de gör, hur de gör det och vad de får göra.
Men det är väl en del av den svenska jantelagen antar jag.
Fullt medveten att polisen får jaga utan blåljus...men tror du ärligt att de alltid gör det? Tror du aldrig att en polis kör fortare än hastighetsbegränsingen bara för att de kan? Konstaterades det inte precis att poliser bara är människor de med? Det är dubbelmoralen som infekterar...
* Jag vill bara poängtera vikten av att om inte polisen föregår med gott exempel...vem ska då göra det? Jag har en ganska neutral inställning till polisen. De finns där...bra att ringa för försäkringens skull. Men har inga förhoppningar om att de kommer när man behöver dem. Har således heller inga sömnlösa nätter för att köra ifrån dem när det passar mig.
* Oavsett om en polis "bara sköter sitt jobb" och "inte skriver lagarna" representerar han/hon dem och ska så göra i sitt yrkesval. Det är som att en kock inte vill laga en maträtt bara för att han inte har skrivit receptet och kan således inte ta ansvar för att det smakar skit...
* Bästa taktiken jag kan är att vara tyst och inte röra en min när man blir stoppad. Öppnar man munnen är man en kaxig skit. Visar man ansiktsuttryck flinar man åt något och fattar inte allvaret. Rör man på sig är man nervös för något. Är man trevlig är man dryg.
Vad man än säger och gör, så är det fel, så gör således så lite som möjligt ungefär.
Min poäng med det jag skrev i förra inlägget var att om båda parter skulle kunna tala med varandra på ett normalt sätt istället för att kasta spjut i radhus och blåsa upp sig så skulle det finnas en större ömsesidig respekt för orningsmakten och iallafall jag skulle kunna tänka mig att stanna oftare även om jag vet att det inte har mig på mätning bara för att jag inte orkar höra vilken idiot jag är (något som jag redan är fullt medveten om).
---------
Avfärda heller inte andras åsikter med att basera dem på okunnighet när du själv säger att du inte orkar svara, än mindre läsa igenom andras inlägg ordentligt.