Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

z0d1ak

rimbo riders
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Rimbo
Hoj
hmm...
jag undrar bara om det va så att när poliserna upptäckte att hastigehen närmade sig 200blås fortsatte jakten?? isåfall så är va det ju 3 eller fler bilar som kom farandes i 200+ = 50% eller större risk för grova smällar dom kanske skulle avbrutit jakten där!? ( står inte på ferrarisarnas sida men däremot alla andra trafikanters)
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
damv skrev:
Många verkar chockade över att det kan göra ont fysiskt och ekonomiskt att bryta mot de lagar som finns i mjukislandet sverige, det är klart att om man sedan modersmjölken får lära sig att man inte har skyldigheter utan bara rättigheter så kan uppvaknadet bli jobbigt, det kan ju faktiskt vara så att du möter en snut som är tokigare än du själv och tillråga på allt kör både bättre, snabbare och har lagen på sin sida.
Tyckte bara att det här förtjänade att upprepas..:tummenupp
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Coola Ola skrev:
Ja, det är ju solklart så att polisen orsakar tiofalt fler dödsolyckor när de prejar fortkörare av vägen än vad fortkörarna orsakar (sig själva eller andra). Naturligtvis är det också helt trafiksäkert att köra mot trafikriktningen om man har en Ferrari.
:hihi
Jag håller med, inte faan tycker jag synd om idioterna.
Goo snuten, nu kanske folk får lite respekt för dem när de inte drar sig för att preja dem i ett räcke (jag tror inte det gick i 250 när prejningen skedde) dessutom vet man ju inte om någon av förarna var alkoholpåverkad.
 

Alfonzo

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Vittinge
Hoj
YAMAHA FZR1000
Polisens nya ammunition

MrGreen skrev:
Att preja folk av vägen för en fortkörning är ju vansinne men i det här fallet var det ju frågan om en smitning och dom blev dessutom stoppade i en vägspärr dvs inte regelrätt prejade av vägen som du vill få det till så dom hade ju möjlighet att stanna sen tycker jag du ska läsa den här artikeln skriven av Håkan Spuhr en av Sveriges bästa vapen experter ang polisens ammunition.

Så här skriver Håkan Spuhr vilket inte imponerar på mig
"Jag anser att bytet av ammunition var helt korrekt, risken för skador
på tredje person är nu betydligt mindre. Vem vill att dottern ska bli skjuten
därför att kulan som polisen tvingas skjuta i grannlägenheten både passerar
igenom gärningsmannen och gipsväggen?"

Håkan Spuhr

Jag skulle vilja påstå att jag anser risken att min dotter eller någon annan
skulle skadas svårt eller dödas av en 9mm normalkula som passerat både genom en
misstänkt gärningsman och en vägg är mycket mindre än om dom skulle träffas av
en förlupen hålspetskula från en polis, som vilket gud förbjude kanske till och med
missat både gärningsmän och väggar, jag förstår inte varför alla tror att det
skulle vara speciellt vanligt att människor som vådaskjuts skulle ha träffats
av kulor som passerat genom andra människor det kan väl ändå inte vara särskilt
vanligt
 
Last edited:

MR.E

Guest
Detta e väl som vanligt att alla målar upp sådana här saker till skyarna,
folk beskriver detta som om de hade blivit prejade i typ 250 vilket inte e nån
risk.
De gånger ja blivit jagad av myndigheterna så har de aldrig varit ngra problem
me prejningar osv,ja tror dom måste ha gjort ngt riktigt dumt typ som att
tok köra i tätbebyggt område eller likn,så de e bara koncentrera sig på att
köra fort på rätt ställe så är d nog inga problem.

Mr E
 

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja zx-10R
Ni som tycker att man kör för fort på motorvägen här i Sverige, åk till Tyskland då!!!
Där blir man stoppad av snuten om man inte kör fort,typ...
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
CJ900RR skrev:
Brott i sverige som prioriteras:

1. Skattebrott. Ta en krona utav staten och dom tar 1 år utav ditt liv.
2. Trafikbrott, denna vardagsanarkism som delar sverige i 2 läger, de goda och de onda!

Brott i sverige som ej prioriteras:

1. Våldtäkt. Vadå? Hon var ju faktiskt 13 och full, klart fan att hon får skylla sig själv om 3 män har sex med henne.
2. Inbrott. Klart fan att du får skylla dig själv om du har fina saker som andra människor vill ha, utan att betala.
3. Stöld. Det är väl inte polisens jobb att fixa eftersom du var så osmart och inte låste in din hoj på banken.
4. Hustrumisshandel. Klart fan kvinnan ska ha lite smäll om hon rymmer i från spisen.
5. Rattfylla. Jo men visst han har kanske bara blivit tagen för det 14 ggr innan. Klart att han inte ska få något straff, han skärper nog till sig någon gång. Ge tillbaka nycklarna och bilen nu...

Jag skiter fullkomligt i fall 2 lyckliga ferrari-ägare busåker på våra svenska vägar. Jag blir bara så förbannad när man ser varje dag (i verkliga livet och på nyheterna) hur polisen inte prioriterar de brott som varje människa avskyr.

"Nä vi har inte tid att åka efter tjuvarna som precis gjorde inbrott i din bil trots att du vet åt vilket håll dom åkte och trots att det antagligen är den enda volvo 245an med preem-släp på flera mils radie."

"Vadå, är du säker på att han är rattfull? Han kanske bara ser dåligt, det är ju trots allt ganska mörkt ute. Ok då vi lovar att skicka en bil" (det kom fan ingen bil)

Flera exempel finns, men jag orkar inte. Tyvärr Chrolo, och alla andra poliser, jag och många har inget förtroende för er, sedan om det beror på er personligen eller era resurser, det tänker jag inte bedömma...

Något måste i alla fall göras, och polisen måste omprioritera, och lagar måste skärpas.

Jag vet väldigt lite om hur det är i Alingsås. Naturligtvis håller jag med dig om att det måste kunna komma en polis när det behövs.
Du skriver att du inte har något förtroende för mig personligen. Det vore märkligt om du hade det. Vi har aldrig träffats. Grundinställningen att du gör mig personligt ansvarig för polisens prioriteringar i Alingåstrakten verkar inte så genomtänkt.
En sak till: Oavsett vad det står på en tröja t.ex. Potatoes eller Polis så kan jag ha förtroende för den personen. Det beror ju på tröjans innehåll. Det tycker jag, men uppenbarligen inte du.
:va
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Har haft närkontakt med polisen några gånger, ingen av dem har varit direkt positiv...
*Hade inbrott i min bil, ringde polisen. Ingen polis i närheten, fem minuter senare mötte jag polisen i trafikkontroll där jag berättade vad som hänt, polisen skrattade åt mig och sa at jag inte borde ha så dyr stereo i en sån skrotbil...
*Tog en pundare som slangade min bil på bar gärning, ringde polisen för jag ville ej diskutera med en påtänd kille so viftar med en kniv... Polisen hade jag möt på vägen två minuter tidigare. Följde själv efter pundaren i väntan på polisen, tänkte att det kan väl ta ett par min innan de hinner vända, det tog 50 min innan de kom...
*Gled runt på en cruising i centrala Lysekil med min mors Corolla. På väg ut ur stan hamnade jag bakom en mc-polis. Han vinkade in mig, trodde att han bara ville att jag skulle blåsa eller nåt, men ånej, jag hade bara varselljus tänt, hur mörkt blir det på midsommarafton inne i en helt upplyst stad? 800:- kostade det mig :mad: Hur många idioter körde runt fulla, hur många våldtäkter genomfördes, hur många andra trafikbrott sket de i den kvällen? Men att jag glömt tända halvljuset på en upplyst väg var tydligen det värsta på den kvällen :rolleyes:
Detta var bara några exempel på vad jag varit med om när jag tyckt att polisen jag träffat inte gjort ett bra jobb!
Vet mycket väl att majoriteten av alla poliser säkert är kanonpersoner men det är ju bara nötterna man träffar :huvet
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
CBRDea skrev:
Vet mycket väl att majoriteten av alla poliser säkert är kanonpersoner men det är ju bara nötterna man träffar :huvet

Kanske är dom man kommer ihåg?

Har vid flera tillfällen hört polisen avbryta efterföljande pga höga hastigheter.
bla slapp en mc undan på E18 förra veckan pga det...
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
hmmm

bebbe skrev:
Det vanliga tjatet :tungan

Jaja...... jag tycker givetvis att det är helt rätt av polisen att försöka stoppa en bil eller mc som kör för fort, definetivt rätt. Men frågan är om inte en jakt på över tio mil kan orskaka fler skador än stoppa! Redan när man jagat några mil och bilarna inte stannar skall polisen lägga ner jakten för att inte hetsa mer. Men att följa med helikoptern på avstånd eller sätta upp vägspärrar är helt ok. Det får aldrig övergå till en adrenalin stin jakt på liv och död. Vi människor är inget annat än djur och alla vet ju vad som händer om de blir jagade. Tror att människor som är helt normala kan gör ett fel beslut och smita från en polis kontroll. Om då det blir jakt och den escalerar till den milda grad som det verkar ha gjort här så är det för farligt att följa efter! Iaf direkt efter med bil, här måste polisen vara smarta och följa på avstånd.

Ett bra exempel på detta finns i en av ghostrider filmerna (är absolut inte ett fan av honom bara så att ni vet :fakta ). Vi har en ganska rejält lång filmning på en polisbil som jag er honom på motorvägen i flera mil. Borde redan efter bara några minuter ha varit klart för polisen att han inte tänkt stanna men det pressar skiten ur deras V70 ändå. Allt slutar också mycket riktigt med att polisen efter flera mil inte lyckas få stop i en korsning utan för rakt ut och smäller relativt rejält med korsande trafik. Hade det nu varit en mc som snuten hade smällt med så hade utgången antagligen varit dödlig! Jag tycker att en jakt som den borde rubriseras som ett direkt tjänste fel!! Visst från början var det ju "ghostrider" som gjorde fel men att följa efter så som polisen gjorde tycker jag är direkt livsfarligt!! Svenska polisen behöver definetivt bli "smartare" i trafik samanhang :fakta

Så det är bara Polisen som ska bli smartare i trafiken alltså? Vore det inte läge att dom som blåser på i 250 knyck och far fram som idioter i fel riktning på vägen skulle ta och "smarta till sig" litegrann?
/T
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
CBRDea skrev:
Har haft närkontakt med polisen några gånger, ingen av dem har varit direkt positiv...
*Hade inbrott i min bil, ringde polisen. Ingen polis i närheten, fem minuter senare mötte jag polisen i trafikkontroll där jag berättade vad som hänt, polisen skrattade åt mig och sa at jag inte borde ha så dyr stereo i en sån skrotbil...
*Tog en pundare som slangade min bil på bar gärning, ringde polisen för jag ville ej diskutera med en påtänd kille so viftar med en kniv... Polisen hade jag möt på vägen två minuter tidigare. Följde själv efter pundaren i väntan på polisen, tänkte att det kan väl ta ett par min innan de hinner vända, det tog 50 min innan de kom...
*Gled runt på en cruising i centrala Lysekil med min mors Corolla. På väg ut ur stan hamnade jag bakom en mc-polis. Han vinkade in mig, trodde att han bara ville att jag skulle blåsa eller nåt, men ånej, jag hade bara varselljus tänt, hur mörkt blir det på midsommarafton inne i en helt upplyst stad? 800:- kostade det mig :mad: Hur många idioter körde runt fulla, hur många våldtäkter genomfördes, hur många andra trafikbrott sket de i den kvällen? Men att jag glömt tända halvljuset på en upplyst väg var tydligen det värsta på den kvällen :rolleyes:
Detta var bara några exempel på vad jag varit med om när jag tyckt att polisen jag träffat inte gjort ett bra jobb!
Vet mycket väl att majoriteten av alla poliser säkert är kanonpersoner men det är ju bara nötterna man träffar :huvet

Tråkigt att höra. :(
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Den vanligaste anledningen till att alla (nästan alla iaf) här på forumet har dåliga erfarenheter av polisen är att man träffar dom direkt efter eller i samband med att man bryter mot lagen..... och ingen tycker att det är roligt att bli tillrättavisad eller att få böter.

Alla som känner mig vet att jag kanske inte är guds bästa barn, men - blir ni stoppade, var trevliga mot polisen så tror jag att i stort sätt alla kommer vara trevliga tebax..... medans om ni är arga, otrevliga o skriker åt dom - så får ni säkert samma behandling tebax....


Webspy's 1 poängskurs i "social engineering"
 
Last edited:

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
hm

CJ900RR skrev:
Brott i sverige som prioriteras:

1. Skattebrott. Ta en krona utav staten och dom tar 1 år utav ditt liv.
2. Trafikbrott, denna vardagsanarkism som delar sverige i 2 läger, de goda och de onda!

Brott i sverige som ej prioriteras:

1. Våldtäkt. Vadå? Hon var ju faktiskt 13 och full, klart fan att hon får skylla sig själv om 3 män har sex med henne.
2. Inbrott. Klart fan att du får skylla dig själv om du har fina saker som andra människor vill ha, utan att betala.
3. Stöld. Det är väl inte polisens jobb att fixa eftersom du var så osmart och inte låste in din hoj på banken.
4. Hustrumisshandel. Klart fan kvinnan ska ha lite smäll om hon rymmer i från spisen.
5. Rattfylla. Jo men visst han har kanske bara blivit tagen för det 14 ggr innan. Klart att han inte ska få något straff, han skärper nog till sig någon gång. Ge tillbaka nycklarna och bilen nu...

Jag skiter fullkomligt i fall 2 lyckliga ferrari-ägare busåker på våra svenska vägar. Jag blir bara så förbannad när man ser varje dag (i verkliga livet och på nyheterna) hur polisen inte prioriterar de brott som varje människa avskyr.

"Nä vi har inte tid att åka efter tjuvarna som precis gjorde inbrott i din bil trots att du vet åt vilket håll dom åkte och trots att det antagligen är den enda volvo 245an med preem-släp på flera mils radie."

"Vadå, är du säker på att han är rattfull? Han kanske bara ser dåligt, det är ju trots allt ganska mörkt ute. Ok då vi lovar att skicka en bil" (det kom fan ingen bil)

Flera exempel finns, men jag orkar inte. Tyvärr Chrolo, och alla andra poliser, jag och många har inget förtroende för er, sedan om det beror på er personligen eller era resurser, det tänker jag inte bedömma...

Något måste i alla fall göras, och polisen måste omprioritera, och lagar måste skärpas.

Jag antar att du inte skulle reagera negativt om det var du som kolliderade med en sneseglare på fel sida i full fart. Du skulle förmodligen hänvisa till att "Snutjävlarna" skulle haffa nån som har snott ett Preemsläp istället, eller?
Lustigt resonemang du för, eftersom Poliserna antagligen försöker stävja just sånt som du har räknat upp som oprioriterat. Varför sk "lyckliga Ferrariägare" ha rätt att köra ihjäl folk, bara för att dom befinner sig i trafiken? Är det ett mer godtagbart vapen dom har i sina händer? Nej , jag vet att det inte gick åt nån, men dom visste nog vad dom gjorde när dom körde ifrån haffa, det var dom som riskerade flera människors liv. Är det godtagbart?
/T
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
HAhaha

Harmon Rabb skrev:
Det är möjligt att många bilister och mc förare borde ändra sin attityd i trafiken, men handen på hjärtat borde inte detsamma gälla flertalet yrkeschafförer om vi ska vara ärliga?

Var det DOM den här tråden handlade om!!!?
/T
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
jodu

MataLeao skrev:
ja fan snutjobbet e ju bra mycket mer risky än ett litet krig.

Att anvånda helmantlad ammunition i krig går ut på att skada fienden för att belasta fiendesidans logistik, det går åt mycket folk för att ta hand om den arme saten som fått kulan i sig.
Avsikten är inte densamma när det gäller polisiärt bruk av vapen.
/T
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Självklart

Slappa skrev:
90% av alla moraltanter i den här tråden kör säkert olaglig när dom själva är ute i trafiken iom att du väldigt sällan kör lugnt med en sporthoj.

Så varför är de okej att tycka att en sak/händelse är fel när nån annan begår den men inte när man själv begår/genomför handlingen ?

LUKTAR DUBBELMORAL LÅNG VÄG!

Och nej jag tar inte fortkörarnas parti :)
//D

Självklart kör jag för fort ibland, men den dag jag får farbror blå efter mig så vet jag anledningen till det och kommer inte att, som moppefuckona, "dra snuten" för att sen skryta om det på SH.
Att sen bitcha om att det är så synd om en för att man behöver lappen i jobbet och att världen är orättvis och söka tröst hos dom andra fuckona kommer inte att ske.
/T
 

pittbull

***MEAN MACHINE***
Gick med
22 Jun 2004
Ort
bor???
Hoj
full preppad gsx-r 1000-k6a
Cobra-driver skrev:
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930

Två ivriga Ferrari-förare från Malmö hade visst lite bråttom till Falken igår. Polisens metod för att stoppa dem gick alltså ut på att medvetet preja den ena av vägen, på E6an. Det rörde sig alltså inte biltjuvar, mördare :mad: eller bankrånare utan om fortkörare. Visst gick det väldigt fort men E6 är dubbelfilig och bilarna är ju verkligen konstuerade för att vara säkra i dessa hastigheter.

Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning? Det är inte så att fabror Blå har tittat lite väl mycket på amerikanska program typ World Wildest Police Chases? Har de rätt att utsätta en för livsfara bara för att man kört för fort? Nu vet jag att vi iofs pratar om en poliskår som använder hålspetskulor, förbjudna enligt Genevekonventionen, i sina tjänstevapen men var går gränsen? Är man i och med detta beredd att preja hojåkare också med nästan garanterat dödlig utgång? Nej, fy fan för trafikpolisen. Revlolution!!! :mad:
helt rätt,,,, så mitt råd till er som har lite stake i er, visa att de grisarna inte haR EN CHANS ATT KOMMA NÄRA NOG. kör från dem bara, kör med huvudet i sommar men låt de inte röra er, en med stort snut hat just av den anledningen. :tummenupp :rofl
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Precis

Hightuned skrev:
Nu blir det magert i kaffekassan hos snuten när dom ska betala för dom där reparationerna! Skämt åsido vilka jävla idioter får man verkligen bli polis om man totalt saknar omdömme, begriper dom inte att det bara är att låta folk sticka om dom vill, ingen ska väl behöva dö för en fortkörning? :kocko

Precis, huvudet på spiken: Ingen ska behöva dö för en fortkörning. Eller åtminstone ingen annan än den jävla idiot som kör mot trafiken i en Ferrari och har hittat på sina egna trafikregler. Hellre då att preja idioten av vägen så att andra slipper dö. För övrigt är det väl ingen fara att preja av en Ferrari, den bilen ska ju vara så säker enligt alla förespråkare av trafikvansinne...
/T
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
tob skrev:
Att anvånda helmantlad ammunition i krig går ut på att skada fienden för att belasta fiendesidans logistik, det går åt mycket folk för att ta hand om den arme saten som fått kulan i sig.
Avsikten är inte densamma när det gäller polisiärt bruk av vapen.
/T

Förvisso sant. Dock är det en sanning med modifikation. Hålspets ammunition är framtagen för två specifika ändamål.

1. Som Chrolo säger tidigare, att minimera genomskjutningsrisken och därmed undvika att andra än den som beskjuts skadas av kulan efter att den passerat genom den som beskjuts. Detta har dock bara dokumenterats i ett enda fall, där vederbörande stog PRECIS bakom den som besköts.

2. Maximera skadan på den som beskjuts. Eller maximerad "stopping power".
Hålspetsammunition splittras och orsakar massiva interna skador på den som beskjuts.


Vad gäller helmantlad ammunition i krig så avfyras den oftast från höghastighetsvapen. De kulorna orskar också massiva interna skador pga. att den "tumblar" runt inne i kroppen på den som beskjuts. Dessutom används helmantlad ammunition i höghastighetsvapen eftersom den har en högre genomträngningskraft för att slå genom skydd av typen bilar, väggar och annat som fienden gömmer sig bakom.

Så att säga att man använder helmatlad ammunition i krig för att orsaka skador och inte död är en MYCKET kraftig förenkling.

Personligen tycker jag det är konstig att Svensk polis behöver mer "Stopping power" än exempelvis den Tyska som använder sig av den ammunitionstyp som Sverige hade tidigare. Men i gengälld så skjuter Svensk Polis mycket sällan, vilket torde innebära att när de väl använder bössan så är det mycket allvarligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top