Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Man får för fan se åtgärd i propotiont till brottet :mad: Är dett rätt att riskera någons liv ( i detta fallet förtkörarens ) pga en fortkörning. Hade man avbrutit jakten i god tid så hade det varit betydligt säkrare för alla inblandade. Vad blir nästa grej blir det rätt och skjuta en snattare i ryggen när han flyr på sin cykel ( han kan ju cykla för fort och råka krocka med en gammal tant) :död
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
henke o skrev:
Man får för fan se åtgärd i propotiont till brottet :mad: Är dett rätt att riskera någons liv ( i detta fallet förtkörarens ) pga en fortkörning. Hade man avbrutit jakten i god tid så hade det varit betydligt säkrare för alla inblandade. Vad blir nästa grej blir det rätt och skjuta en snattare i ryggen när han flyr på sin cykel ( han kan ju cykla för fort och råka krocka med en gammal tant) :död
Nej man riskerar en smitares liv, inte en fortkörares.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nr:18 skrev:
Förklaring, tack?

Överlag har jag inget ont att säga om yrkeschafförer beteenden i trafiken. Dock skulle jag inte påstå att de är bättre än någon annan trafikant trots alla mil ute på vägarna. Givetvis är jag medveten om att det finns fler typer av yrkeschafförer än vad jag tar upp i inlägget. Inlägget skulle lika gärna kunnat handla om någon av dem eller någon helt annan grupp trafikanter som gående, cyklister, bilister etc.

Lastbilsförarna kör långa arbetspass utan vila vilket är samma sak som att köra rattonyckter enligt mitt tycke. Alkoholpåverkade förare inget ovanligt om man ska tro polisen. I vinter hände t ex en uppmärksamad olycka nere i skåne där en förare körde mot trafiken och frontalkrockade med en personbil i vilken alla omkom. I vintras noterade jag även under full snöstorm hur lastbilarna fortsatte köra precis som vanligt. Väldigt obehagligt att bli omkörd av en lastbil när vägbanan är glashal. Dessutom höll de inte avstånden till framförvarande trafik i omkörningsfilen. Hur lätt är det att få stopp på en fullastad långtradare under rådande förhållanden? Givetvis välte en lastbil denna dag på sträckan och blockerade all trafik i bägge riktningarna på motorvägen. Tur att ingen personbil blev inblandad i olyckan. Dessutom stod lastbilar stilla i uppförsbackarna och blockerade bägge vägbanorna. Vilket resulterade i långa köer.

Något jag aldrig förstått är varför det är så viktigt att köra om en lastbil under de mest olämpliga tillfällena. Den ena kanske går drygt 5 km/h snabbare än den andra. De har inte tid att vänta tills det är fritt bakom utan slänger sig i princip ut framför en gärna precis innan en uppförsbacke.
 

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Skulle det vara bättre? är smitnig ett så allvarligt brott att man ska riskera att bli dödad för det? Nej polisen i det här landet tror att dom är några jävla komandosoldater. Men när det vekligen händer något allvarligt så vågar dom inte ens sticka in huvudet...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Harmon Rabb skrev:
Överlag har jag inget ont att säga om yrkeschafförer beteenden i trafiken. Dock skulle jag inte påstå att de är bättre än någon annan trafikant trots alla mil ute på vägarna. Givetvis är jag medveten om att det finns fler typer av yrkeschafförer än vad jag tar upp i inlägget. Inlägget skulle lika gärna kunnat handla om någon av dem eller någon helt annan grupp trafikanter som gående, cyklister, bilister etc.

Lastbilsförarna kör långa arbetspass utan vila vilket är samma sak som att köra rattonyckter enligt mitt tycke. Alkoholpåverkade förare inget ovanligt om man ska tro polisen. I vinter hände t ex en uppmärksamad olycka nere i skåne där en förare körde mot trafiken och frontalkrockade med en personbil i vilken alla omkom. I vintras noterade jag även under full snöstorm hur lastbilarna fortsatte köra precis som vanligt. Väldigt obehagligt att bli omkörd av en lastbil när vägbanan är glashal. Dessutom höll de inte avstånden till framförvarande trafik i omkörningsfilen. Hur lätt är det att få stopp på en fullastad långtradare under rådande förhållanden? Givetvis välte en lastbil denna dag på sträckan och blockerade all trafik i bägge riktningarna på motorvägen. Tur att ingen personbil blev inblandad i olyckan. Dessutom stod lastbilar stilla i uppförsbackarna och blockerade bägge vägbanorna. Vilket resulterade i långa köer.

Något jag aldrig förstått är varför det är så viktigt att köra om en lastbil under de mest olämpliga tillfällena. Den ena kanske går drygt 5 km/h snabbare än den andra. De har inte tid att vänta tills det är fritt bakom utan slänger sig i princip ut framför en gärna precis innan en uppförsbacke.

Du har sett några dåliga chaufförer och sågar en hel yrkeskår? :rolleyes:
Långa arbetspass har inget seriöst åkeri råd med pga kontroller av arbetstid både utmed vägen och på kontoren. Diagrambladen ska sparas ett år och kontrolleras genom hembesök av polisen.
Efter 20 år bakom ratten i 24-meters ekipage kan jag meddela att problemet att ta sej fram i snö är mindre i en lastbil än i en personbil. Du har ingen aning om hur greppet i en lastbil är, ändå uttalar du dej om hur köregenskaperna är. Visst kan det upplevas som obehagligt att bli okörd i snöstorm, men du kan vara helt övertygad om att chauffören hade total kontroll över situationen. Angående den välta lastbilen; hur många välta och avkörda personbilar såg du samma dag? Garanterat fler än du såg lastbilar...
Den fulla chauffören i skåne var en polack som supit på färjan till sverige, alkisar finns säkert lika gott om i din bransch så det tänker jag inte ens kommentera.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
henke o skrev:
Skulle det vara bättre? är smitnig ett så allvarligt brott att man ska riskera att bli dödad för det? Nej polisen i det här landet tror att dom är några jävla komandosoldater. Men när det vekligen händer något allvarligt så vågar dom inte ens sticka in huvudet...
Om ferrarin hade kraschat front-mot-front med dej på väg hem efter jobbet, hade du varit lika kaxig då?
 

Mr Hyde

Guest
Nr:18 skrev:
Nej man riskerar en smitares liv, inte en fortkörares.
Nix, Ferrarigossarna var inga smitare. Smiter gör man från olycksplatser.

F.ö. känns det väldigt tryggt att polisen sätter in alla resureser för att fånga 2 Ferrarisar som misstänks tävla med varann... det är ju verkligen ett upprörande brott
:rolleyes:
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
:corn :corn
henke o skrev:
Skulle det vara bättre? är smitnig ett så allvarligt brott att man ska riskera att bli dödad för det? Nej polisen i det här landet tror att dom är några jävla komandosoldater. Men när det vekligen händer något allvarligt så vågar dom inte ens sticka in huvudet...
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Jag anser att svenska polisen har allt för små befogenheter, Man an tycka att det är synd att kvadda en så fin bil men tänk om dom skulle köra ihjäl någon annan det finns INGET försvar för sånt. Vill man åka fort gör det då där det inte stör någon annan tex om natten
 

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Om polisen inte hade stressat förarna så tror jag inte att dom hade vänt håll på mototvägen. I detta fallet gjorde polisens ingripande det bara värre.
Polisen har ett visst ansvar i detta fallet, att undvika att göra situationen ännu faligare än den redan var. Visst, dessa två fortkörare har förtjänat sina böter och indraget körkort men inte till vilket pris som helst.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
henke o skrev:
Polisen har ett visst ansvar i detta fallet, att undvika att göra situationen ännu faligare än den redan var.

Den farligare situationen är att individer som de här med mer pengar än omdöme tillåts susa omkring ohindrat på våra vägar i 250 blås. Polisen undvek att åstadkomma den genom att stoppa kraftpuckona med de medel som krävdes.

Skall jag vara ärlig så skiter jag rätt stort i dessa individers säkerhet. De har själva gjort sitt val. Kör de inte i 200+ gör de sig inte illa när de blir prejade eller stressade av vägen i 200+.

Jag bryr mig däremot jävligt mycket om säkerheten för min far, min mor, mina syskon, min flickvän, mina vänner m fl som vistas på de vägar som inte skall vara en lekplats. De har definitivt inte valt att riskera att bli påkörda av någon som ligger i 250 km/h.

Synd att riskera polismännens liv i en prejning däremot. Låt dem skjuta mot däcken.
 

Marvin750

Computer says no...
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Borås
Hoj
CBR 929
Harmon Rabb skrev:
I vinter hände t ex en uppmärksamad olycka nere i skåne där en förare körde mot trafiken och frontalkrockade med en personbil i vilken alla omkom.

Mycket tråkigt att du anser dig behöva dra fram den sorgliga historien :( Den chauffören är ungefär lika representativ för yrkesförare som Ferrariidioterna är för normalbilisten...
 

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Dom har inte tvingat fram det men händelseförloppet uppstod indirekt utav polisens agerande. Jag tycket att när ett ingripande utvecklar sig så att det riskerar att göra mer skada en nytta så borde dom svalt stoltheten och avbrutit jakten. Polisen ska agera i allmänhetens intresse, att stoppa fortkörare och bötfälla dessa är väl helt ok. Men att bidra till att skapa en livsfarlig situation för misstänkta, sig själva och allmänheten är inte berättigat. Sen säger jag inte att förarna är oskyldiga, dom måste ta ansvar för sina handlingar men till vilket pris är det värt det :död
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
henke o skrev:
...göra mer skada en nytta så borde dom svalt stoltheten och avbrutit jakten. ...


Du inser att de körde mot trafiken på motorvägen? Stolthet har nog inte så mycket med det hela att göra.
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Nr:18 skrev:
Du har sett några dåliga chaufförer och sågar en hel yrkeskår? :rolleyes:
Långa arbetspass har inget seriöst åkeri råd med pga kontroller av arbetstid både utmed vägen och på kontoren. Diagrambladen ska sparas ett år och kontrolleras genom hembesök av polisen.
Efter 20 år bakom ratten i 24-meters ekipage kan jag meddela att problemet att ta sej fram i snö är mindre i en lastbil än i en personbil. Du har ingen aning om hur greppet i en lastbil är, ändå uttalar du dej om hur köregenskaperna är. Visst kan det upplevas som obehagligt att bli okörd i snöstorm, men du kan vara helt övertygad om att chauffören hade total kontroll över situationen. Angående den välta lastbilen; hur många välta och avkörda personbilar såg du samma dag? Garanterat fler än du såg lastbilar...
Den fulla chauffören i skåne var en polack som supit på färjan till sverige, alkisar finns säkert lika gott om i din bransch så det tänker jag inte ens kommentera.

Ger mig in lite här i diskussionen ang. lastbilschauförer...
Min uppfattning är att det är mer regel än undantag att den enskilde chaufören tvingas jobba alldeles för långa pass. Vet flertalet åkerier hemma som i princip alltid tvingar förarna att bryta mot de arbetstidsregler som gäller.
Har själv kört lastbil så jag vet om att det faktiskt är bra grepp när man kör vintertid, men jag tycker inte att det rättfärdigar att lastbilarna ska köra på precis som vanligt när det är snöoväder. Vet inte hur många gånger jag blivit omkörd av lastbilar när det har snöat rejält. Och det resulterar alltid i att man får bilen i princip täckt med snö och man får 0 meters sikt.. Inte så himla kul!
Dessutom är det, i mina ögon, inte ovanligt att lastbilar gör riktigt vansinniga omkörningar på motorvägarna. Har blivit, mer eller mindre, prejad vid ungefär tio tillfällen av lastbilar som ska köra om. Har blivit "prejad" en gån gav en vanlig bil...
Så jag anser definitivt att det vore bra med en attitydsförändring även hos lastbilschauförerna.
Fast jag kanske bara har sett polska fyllon, vad vet jag... :rolleyes:
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
henke o skrev:
Dom har inte tvingat fram det men händelseförloppet uppstod indirekt utav polisens agerande. Jag tycket att när ett ingripande utvecklar sig så att det riskerar att göra mer skada en nytta så borde dom svalt stoltheten och avbrutit jakten. Polisen ska agera i allmänhetens intresse, att stoppa fortkörare och bötfälla dessa är väl helt ok. Men att bidra till att skapa en livsfarlig situation för misstänkta, sig själva och allmänheten är inte berättigat. Sen säger jag inte att förarna är oskyldiga, dom måste ta ansvar för sina handlingar men till vilket pris är det värt det :död

Låt alla bankrånare smita iväg. Jag tycket att när ett ingripande utvecklar sig så att det riskerar att göra mer skada en nytta så borde dom svalt stoltheten och avbrutit jakten. Polisen ska agera i allmänhetens intresse.

:banana
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
henrikkrueger skrev:
Ger mig in lite här i diskussionen ang. lastbilschauförer...
Min uppfattning är att det är mer regel än undantag att den enskilde chaufören tvingas jobba alldeles för långa pass. Vet flertalet åkerier hemma som i princip alltid tvingar förarna att bryta mot de arbetstidsregler som gäller.
Har själv kört lastbil så jag vet om att det faktiskt är bra grepp när man kör vintertid, men jag tycker inte att det rättfärdigar att lastbilarna ska köra på precis som vanligt när det är snöoväder. Vet inte hur många gånger jag blivit omkörd av lastbilar när det har snöat rejält. Och det resulterar alltid i att man får bilen i princip täckt med snö och man får 0 meters sikt.. Inte så himla kul!
Dessutom är det, i mina ögon, inte ovanligt att lastbilar gör riktigt vansinniga omkörningar på motorvägarna. Har blivit, mer eller mindre, prejad vid ungefär tio tillfällen av lastbilar som ska köra om. Har blivit "prejad" en gån gav en vanlig bil...
Så jag anser definitivt att det vore bra med en attitydsförändring även hos lastbilschauförerna.
Fast jag kanske bara har sett polska fyllon, vad vet jag... :rolleyes:
Om du vet såna åkerier så föreslår jag att du ringer polisen och tipsar dom.
Angående omkörningarna så kan jag inte svara för mer än mina egna chaufförer, och vi har en skriftlig trafiksäkerhetspolicy som de ska följa. I den står bl a att man ska vara förebilder i trafiken. Samtidigt ska man inte förvänta sej att de ska köra 30 på motorvägen bara för att du inte ska få snö på din bil.
F ö har jag aldrig blivit prejad av lastbilar, däremot av personbilar vid ett flertal tillfällen....
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Nr:18 skrev:
Om du vet såna åkerier så föreslår jag att du ringer polisen och tipsar dom.
Angående omkörningarna så kan jag inte svara för mer än mina egna chaufförer, och vi har en skriftlig trafiksäkerhetspolicy som de ska följa. I den står bl a att man ska vara förebilder i trafiken. Samtidigt ska man inte förvänta sej att de ska köra 30 på motorvägen bara för att du inte ska få snö på din bil.
F ö har jag aldrig blivit prejad av lastbilar, däremot av personbilar vid ett flertal tillfällen....

Ringa polisen... Ja kan ju alltid försöka. :)

Det handlar inte om att jag inte vill ha snö på min bil. Det handlar om att hela bilen ruskas om av snömängden och jag har 0 sikt i ett par sekunder... Ingen rolig kombination! Fast du kanske aldrig råkat ut för detta, vad vet jag...

:tummenupp för dig om du har en sån policy med dina chauförer!
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Har precis tillbringat 3 timmar med worlds wildest car chases. Efter det känns det som ferraribilarna var ute å söndagskörde :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top