Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Nr:18 skrev:
Långa arbetspass har inget seriöst åkeri råd med pga kontroller av arbetstid både utmed vägen och på kontoren. Diagrambladen ska sparas ett år och kontrolleras genom hembesök av polisen.

Visst kan det upplevas som obehagligt att bli okörd i snöstorm, men du kan vara helt övertygad om att chauffören hade total kontroll över situationen. .

Du skojar nu va?

Har nog ärligt talat inte träffat någon lastbilschaufför som arbetar lagliga tider... själv kör jag mellan 10-14 tim varje dag utan lunch/rast. Eller är det bara här i tokholm vi har det så?
Du vet också att det bara är att använda sig av 2st diagramblad :7peta

Sen att chauffören hade total kontroll vid omkörning så kan man ju lika gärna säga att mc föraren som svichade förbi i 300 hade total kontroll... han har ju så bra grepp.. :3freak
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Rammstein skrev:
Du skojar nu va?

Har nog ärligt talat inte träffat någon lastbilschaufför som arbetar lagliga tider... själv kör jag mellan 10-14 tim varje dag utan lunch/rast. Eller är det bara här i tokholm vi har det så?
Du vet också att det bara är att använda sig av 2st diagramblad :7peta

Sen att chauffören hade total kontroll vid omkörning så kan man ju lika gärna säga att mc föraren som svichade förbi i 300 hade total kontroll... han har ju så bra grepp.. :3freak
Hur fan tror du vi ska slippa såna avarter om du som chaufför ställer upp på dom villkoren? Byt arbetsgivare!
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Om man inte stannar när man får jagen får man skylla sig själv. Antingen tar man risken eller inte. Men att grina om det sen är ju bara löjligt.
 

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
mm precis.... skulle man inte kunna införa en motorväg med obegränsad hastighet... som auto bahn i tyskland... så folk har någon stans att rasta sina fordon som har lite klös :yoparty tycker jag vore bra iaf... det värkar ju funka fint i tyskland liksom.. fast det skulle väll kosta endel att bygga om motorvägarna lite.... :va
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
DaWoos skrev:
mm precis.... skulle man inte kunna införa en motorväg med obegränsad hastighet... som auto bahn i tyskland... så folk har någon stans att rasta sina fordon som har lite klös :yoparty tycker jag vore bra iaf... det värkar ju funka fint i tyskland liksom.. fast det skulle väll kosta endel att bygga om motorvägarna lite.... :va


Så som de är nu så vill ju vv sänka hastigheterna på dom flesta vägarna, snart är de väl 50 max på motorväg.

Ang autobahn så händer de ju väldigt mycket olyckor på den sortens väg!
//D
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Den förståelse som jag måhända skulle kunna mobilisera till Ferrari-förarnas fördel försvann helt i samma stund som de valde att vända och köra mot färdriktningen på motorväg. Det är vansinne och inget annat.

Förvisso kan jag tycka att det är något hårt formulerat att tillskriva förarna som "helt likgiltiga inför andras liv och hälsa", men ett gravt åsidosättande är det ju utan den minsta tvekan.

Av skadorna på Ferrarin att döma upplever jag inte som att poliserna ifråga utsatte personerna för en större risk än vad som kunde anses vara motiverat. Synd på bilen dock.

För övrigt så undrar jag just vad brottsrubriceringen egentligen blir när man väljer att åka ifrån polisen och sedemera åker fast. Har ännu inte stött på detta i de domar i trafikmål jag tagit del av. Dessa har uteslutande varit "vårdlöshet" resp "grov vårdlösthet i trafik" som den tilltalade oftast gjort sig skydig till i samband med smitningen.

Chrolo du kanske kan bringa lite klarhet i detta? :)

/Olzki
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
RoLLER skrev:
Hur tacklar man såna här problem på en arbetsplats?

Problemen är sannolikt av övergående art.
Olyckligtvis för dig, för Mattias, för min fru och för alla andra som jobbar i svensk åkerinäring.
Lyckligtvis för de framför allt polska och tyska chaufförer (och åkerier) som mer än gärna befriar oss även från inrikestrafiken. Även med korrekta blad och tidböcker.

(Alla åskådare ombedes vänligen notera vilken politisk flank det är som ivrigast förespråkar arbetskraftens fria och okränkbara rörlighet.)

Och därmed har tråden tagit den oundvikliga politiska vändningen. :tungan
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
69:an skrev:
Problemen är sannolikt av övergående art.
Olyckligtvis för dig, för Mattias, för min fru och för alla andra som jobbar i svensk åkerinäring.


Broder, vi kör lokalt 9-17.

Det e bra att det e reglerat, men lite overkill för oss att fylla i.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
DaWoos skrev:
mm precis.... skulle man inte kunna införa en motorväg med obegränsad hastighet... som auto bahn i tyskland... så folk har någon stans att rasta sina fordon som har lite klös :yoparty
Ja, bra argument. Vi behöver fri fart på våra skattefinansierade vägar för feta farbröder med små kukar måste få rasta sina Ferraris!

det värkar ju funka fint i tyskland liksom..
Mmmm, visst. Sök på turbo-Rolf på Google. Sympatisk herre med liten kuk som stressade en kvinna och hennes barn av vägen när han kom farandes i 300 knyck. Mamman och barnet dog, inte turbo-Rolf.

fast det skulle väll kosta endel att bygga om motorvägarna lite.... :va
Återigen, jippie vilken bra idé, jag skulle verkligen uppskatta att med mina skattepengar få vara med och sponsra tävlingsbanor för feta farbröder med liten kuk som kör Ferraris! Kalasidé!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nr:18 skrev:
Du har sett några dåliga chaufförer och sågar en hel yrkeskår? :rolleyes:

Det var inte min avsikt att det skulle tolkas så. Du får nog läsa om första stycket i mitt inlägg.

Det är mycket möjligt att en lastbil har bättre grepp än en personbil. Det är inget jag känner till. Det var inte heller det jag ifrågasatte egentligen utan bromsförmågan. Tror inte någon sund människa med självbevarelsedrift skulle köra fort om de inte kännt trygghet i greppet så länge de inte behöver bromsa. Därav tvivlar jag inte på att lastbilschafförerna kände sig säkra. Har dock väldigt svårt att tro att en lastbil har god bromsförmåga med all vikt och rörelseenergi under dessa omständigheter. Även om det vore på det viset att både köregenskaper och bromsförmåga är bättre i en lastbil under svåra förhållanden anser jag inte att det rättfärdigar hur merparten av lastbilsförarna uppförde sig under snöstormen. Det var riktigt otäckt att leka med tanken att greppet försvann för en av dessa när man sitter oskyddad i en liten personbil. Man känner sig inte så kaxig då. Jag hade hellre blivit omkörd av en Ferrari i 250 km/h en torr fin dag på vårkanten än blivit omkörd av en enda lastbil under denna snöstorm så mycket kan jag säga. Bara för att man har överlägset grepp anser jag inte att man behöver brista i omdöme mot sina medtrafikanter. Faktiskt såg jag inte en enda bil som åkt av vägen på motorvägen. Däremot såg jag några bilister som stannat vid vägkanten för att de inte vågade köra vidare! Jag har aldrig upplevt sådan halka som tidigare. Ärligt talat ångrade jag mig att jag satte mig i bilen denna dag. Varje gång en långtradare passerade i omkörningsfilen kröp det i skinnet på mig.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Det ska vara fri företagsamhet i sverige för svenska åkare. :)


----------
nu hoppas jag ge bränsle till en het politisk fajt
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
henke o skrev:
Man får för fan se åtgärd i propotiont till brottet :mad: Är dett rätt att riskera någons liv ( i detta fallet förtkörarens ) pga en fortkörning. Hade man avbrutit jakten i god tid så hade det varit betydligt säkrare för alla inblandade. Vad blir nästa grej blir det rätt och skjuta en snattare i ryggen när han flyr på sin cykel ( han kan ju cykla för fort och råka krocka med en gammal tant) :död


Är du helt kokt eller???
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
henke o skrev:
Skulle det vara bättre? är smitnig ett så allvarligt brott att man ska riskera att bli dödad för det? Nej polisen i det här landet tror att dom är några jävla komandosoldater. Men när det vekligen händer något allvarligt så vågar dom inte ens sticka in huvudet...



Ja det är du!
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Olzki skrev:
Den förståelse som jag måhända skulle kunna mobilisera till Ferrari-förarnas fördel försvann helt i samma stund som de valde att vända och köra mot färdriktningen på motorväg. Det är vansinne och inget annat.

Förvisso kan jag tycka att det är något hårt formulerat att tillskriva förarna som "helt likgiltiga inför andras liv och hälsa", men ett gravt åsidosättande är det ju utan den minsta tvekan.

Av skadorna på Ferrarin att döma upplever jag inte som att poliserna ifråga utsatte personerna för en större risk än vad som kunde anses vara motiverat. Synd på bilen dock.

För övrigt så undrar jag just vad brottsrubriceringen egentligen blir när man väljer att åka ifrån polisen och sedemera åker fast. Har ännu inte stött på detta i de domar i trafikmål jag tagit del av. Dessa har uteslutande varit "vårdlöshet" resp "grov vårdlösthet i trafik" som den tilltalade oftast gjort sig skydig till i samband med smitningen.

Chrolo du kanske kan bringa lite klarhet i detta? :)

/Olzki

Själva smitningen från t.ex. en kontroll behöver inte per automatik innebära att man gör sig skyldig till vårdslöshet. Brottet kan bli att ej stanna på polismans tecken. I vägmärkesförordningen finns angivet villka tecken man som trafikant har att vänta sig från polisen. Har inte bötesbeloppet i huvudet (tack och lov.......).
Det beror ju på vad som följer. Föraren som smiter kör ofta på ett sådant sätt att han efteråt beter sig vårdslöst precis som du skriver.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sgtpepper skrev:
Ja, bra argument. Vi behöver fri fart på våra skattefinansierade vägar för feta farbröder med små kukar måste få rasta sina Ferraris!


Mmmm, visst. Sök på turbo-Rolf på Google. Sympatisk herre med liten kuk som stressade en kvinna och hennes barn av vägen när han kom farandes i 300 knyck. Mamman och barnet dog, inte turbo-Rolf.


Återigen, jippie vilken bra idé, jag skulle verkligen uppskatta att med mina skattepengar få vara med och sponsra tävlingsbanor för feta farbröder med liten kuk som kör Ferraris! Kalasidé!

Vilket menlöst prepubertalt inlägg.

/O
 
Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
CHROLO skrev:
Själva smitningen från t.ex. en kontroll behöver inte per automatik innebära att man gör sig skyldig till vårdslöshet. Brottet kan bli att ej stanna på polismans tecken. I vägmärkesförordningen finns angivet villka tecken man som trafikant har att vänta sig från polisen. Har inte bötesbeloppet i huvudet (tack och lov.......).

Hehe...nej det utrymmet i knoppen kan man ju spara för roligare saker :tungan

Vad jag menade var alltså att jag uppfattat det som mycket ovanligt att någon blir åtalad och fälld specifikt för att inte stanna och att jag inte riktigt var på det klara med anledningen till att det var så.

Eftersom jag aldrig ens hört talas om att någon blivit fälld för "smitning" så började jag undra om den rubriceringen verkligen finns (precis som att man blir förvånad över att det inte är brottsligt att smita från ett fängelse).

Man kan ju tänka sig att bevisbördan är så komplicerad att man normalt inte väljer att åtala för detta. Ex så kan man ju tänka sig att en ev motorcyklist som kör mycket fort inte ens uppmärksammar en efterföljande signalerande polisbil. Följaktligen torde det vara svårt att åtala en person med någon form av smitningsrubricering eftersom man kan få svårt att bevisa att polisen överhuvudtaget uppmärksammats. I synnerhet om det är en civilpolis.

Vidare skulle man kunna spekulera i att brottet "att inte stanna på polismans tecken" vad nu rubriceringen måhända är, betraktas som så pass ringa jämfört med "vårdlöshet" eller grov vårdlöshet i trafik" att man då normalt avstår från denna åtalspunkt (åtalseftergift eller vad det kallas).

Har du möjligen någon erfarenhet eller ens hört talas om ett mål där någon åtalats enbart för att inte stannat på polismans tecken?

/Olzki
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Olzki skrev:
Hehe...nej det utrymmet i knoppen kan man ju spara för roligare saker :tungan

Vad jag menade var alltså att jag uppfattat det som mycket ovanligt att någon blir åtalad och fälld specifikt för att inte stanna och att jag inte riktigt var på det klara med anledningen till att det var så.

Eftersom jag aldrig ens hört talas om att någon blivit fälld för "smitning" så började jag undra om den rubriceringen verkligen finns (precis som att man blir förvånad över att det inte är brottsligt att smita från ett fängelse).

Man kan ju tänka sig att bevisbördan är så komplicerad att man normalt inte väljer att åtala för detta. Ex så kan man ju tänka sig att en ev motorcyklist som kör mycket fort inte ens uppmärksammar en efterföljande signalerande polisbil. Följaktligen torde det vara svårt att åtala en person med någon form av smitningsrubricering eftersom man kan få svårt att bevisa att polisen överhuvudtaget uppmärksammats. I synnerhet om det är en civilpolis.

Vidare skulle man kunna spekulera i att brottet "att inte stanna på polismans tecken" vad nu rubriceringen måhända är, betraktas som så pass ringa jämfört med "vårdlöshet" eller grov vårdlöshet i trafik" att man då normalt avstår från denna åtalspunkt (åtalseftergift eller vad det kallas).

Har du möjligen någon erfarenhet eller ens hört talas om ett mål där någon åtalats enbart för att inte stannat på polismans tecken?

/Olzki

Att inte stanna på polismans tecken är i sammanhanget en ringa trafikförseelse när vi kanske dessutom har en vårdslöshet i samma händelseförlopp. Kan inte säga att jag med säkerhet vet hur det förhåller sig, men att gissa på åtalsunderlåtelse är ingen högoddsare.

Smitning är ju i vardagligt tal när någon "olovligen avviker från trafikolycksplats".

Jag har vid något tillfälle rapporterat en förare för att inte stanna på polismans tecken. Vid det tillfället blev det en ordningsbot och något åtal var inte aktuellt. Men annars känner jag inte till något fall där åtal väckts för endast denna förseelse.
Du har helt rätt i att det måste givetvis vara helt säkert att föraren verkligen uppfattat eller borde ha uppfattat stopptecknet innan det kan bli tal om att ens rapportera något sådant. Bevisläget är säkert en anledning till att det inte är så vanligt att det rapporteras eller att åtal väcks.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nu har jag bara läst början och slutet på den här tråden men vill ändå göra ett litet inlägg.

Samma dag som polisen jagade Ferrarina kors och tvärs i Skåne och Halland så kom en av våra skolbusschaufförer hem ganska chockad.

Ha berättade att han hade tvingats styra ut mot diket för att undvika att frontalkrocka med en Ferrari som höll en god bit över laglig hastighet.
Det är inget man vill uppleva i något fordon, speciellt inte i en skolbuss.

Hur tror ni det hade gått om han hade varit tvungen att köra av vägen för att klara situationen? Då hade vi kanbske fått stora svarta rubriker i tidningen om "Ferrarimördaren" eller liknande.

/Blue
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top