Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Körde Polisen också i fel riktning?

Har läst men inte hittat (inte förstått?) om polisen földe efter i fel riktning
tillbaka på E6, d v s följde efter och jagade i motsatt riktning?

Jag ställer alltså frågan: Jagade polisen de två Ferraris (-arna?) även i
motsatt riktning på E6?

Väntar med ytterligare kommentarer tills jag vet bättre (ja, som ni förstått så
tycker jag det vore TOTAL katastrof för gemene man om de gjorde detta)

Chrolo?

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Svenska polisen bör göra som den italienska (som har Lamborghini Gallardo)

main_lambo,0.jpg

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
duc916 skrev:
Har läst men inte hittat (inte förstått?) om polisen földe efter i fel riktning
tillbaka på E6, d v s följde efter och jagade i motsatt riktning?

Jag ställer alltså frågan: Jagade polisen de två Ferraris (-arna?) även i
motsatt riktning på E6?

Väntar med ytterligare kommentarer tills jag vet bättre (ja, som ni förstått så
tycker jag det vore TOTAL katastrof för gemene man om de gjorde detta)

Chrolo?

Jag har ingen aning om hur kollegorna körde. Instämmer i din katastrof slutsats.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Det handlar nog inte om fordonens lämplighet i respektive hastighet...

Jag är för att folks framfart stoppas (på lämpligaste sätt) när den äventyrar andras säkerhet. Skulle trafiken funka om Nikki Lauda fick köra 300 med sin McLaren F1 på E18 men Ronny Edefelt från Ljungbyhed skulle ligga 90 på samma sträcka med sin S40? Nej, regler är till för folk, för minsta gemensamma nämnare.
Jag, ärligt talat, vill inte köra min CBR900, på samma väg som "vem-som-helst-som-har-råd-att-köpa-en F40" för att han tycker hans bil är "lämpad" för högre hastigheter...

Men, nej... Jag är heller inte för polisövergrep, övergrepp i rättsak eller egenmäktigt förfarande...

Mitt är mitt och ditt är ditt - det gäller även europavägar.

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Honda Sp1 -01
Återfall skrev:
Nu känner jag, att ja me måste haka på.
För detta är ett påstående som håller i alla läge "hur stora resurser som helst på att jaga fortkörare" från de första åren jag körde tvåhjuling till nu.
Så har de då ALDRIG varit resursbrist hos trafikpolisens materialförråd :va
Det verkar som att allt fr Volvo T5 till Jeep cherokee och SAAB Aero finns i tillräckliga mängder.......om det nu finns förare till alla.

De ja menar är att brott som underminerar rätts- och välfärdssamhället typ misshandel, våldtäkter, rån o.s.v är för mej betydligt viktigare än om ngn rastar bilen på E6:an. Så dessa områden borde fått en betydligt större del av pengarna istället för "tfp´s materialförråd"

Det framförs ca: 14,000 fordon på våra vägar om dagen vars förare är berusad. Det är ganska många allvarliga brott som sker på våra vägar varje dag! Det dör ca: 600 personer om året på våra vägar,, det dör ca: 400 personer om året av narkotika.. Jag tycker också det är kul att köra fort!!! Men man bör välja tid och plats för ändamålet... Så det är inte konstigt att det finns gott om poliser ute på våra vägar när så många människor kör på fyllan////Jonas

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
No1 skrev:
Har Hamren bytt arbets komun... :hihi

Patrik,
SWT Racing...

Nädå, han är kvar. Jag hoppas du inser att han och jag inte har så mycket gemensamt.

Vad jag menade var att det i det här fallet faktiskt inte var någon som dog eller skadades. Förhoppningsvis hade detta med att göra vilka beslut som mina kollegor tog under händelseförloppet. Om man nu ska försöka sig på en prejning så kan en avfart där hastigheten inte är så hög vara rätt ställe för detta.

C

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Thundercat skrev:
Tråden handlar ju om metoden att stoppa fortkörarna. Kör man för fort och inte stannar för polisen så får man skylla sig själv.

Jovisst men ibland är folk så grymt duktiga på att gnälla på andra när dom 5 min senare gör samma sak.
//D

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
I framtiden igen...
1. en 360 moden gör "bara" 290+ inte riktigt 300. (360 stradale gör 300km/h) vet ifs om d stod nånstanns, läste inte allt. Men fan dom borde ju inte släpp en blåbil nära sig..... men nu gjorde dom det å åkte dit. Orutin?? Skitsamma vill inte rättfärdiga deras 250+, men fan kom igen. Knarkare förpestar unga varje dag å dom jagar en nyker som håller gaspedalen lite för långt ner. Shit happens, ha en god natt alla.

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
eV1Te skrev:
Jag tycker polisen gått för långt! 250 km/h på motorväg med en bil som är byggd för 300 är inte speciellt farligt men jag förstår att polisen kanske misstänker bilstöld när de försöker åka ifrån dom.

Varför kan vi inte höja hastighetsbegränsningarna istället för att sänka den är min fråga? Om vi nu ska uppfylla nollvision så kan vi ju införa 30 på alla vägar förutom motorvägar som är 50!! :kocko
kanske lite sent men orkar inte läsa 7 sidor så säger det jag tycker.
pm vanliga svenson kör i dessa hastigheter kan det defenetivt va farligt
utan tvekan. me om shomaker lr hur han nu stavas sitter i en sån bil så finns det lite mer marginal men det e fortfarande farligt.
kanske jag som e full :öl :fyllisar just nu och vill moralisera men det stämmer inte alls det du säger. det e som att säga e pistol e inte farlig.
den e farlig i fel händer.
Ps e ingen ängel själv men någon måtta få det va visst e det en fara.
kan va fylle skrivning men men. ds :fyllisar

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Wassup skrev:
kanske lite sent men orkar inte läsa 7 sidor så säger det jag tycker.
pm vanliga svenson kör i dessa hastigheter kan det defenetivt va farligt
utan tvekan. me om shomaker lr hur han nu stavas sitter i en sån bil så finns det lite mer marginal men det e fortfarande farligt.
kanske jag som e full :öl :fyllisar just nu och vill moralisera men det stämmer inte alls det du säger. det e som att säga e pistol e inte farlig.
den e farlig i fel händer.
Ps e ingen ängel själv men någon måtta få det va visst e det en fara.
kan va fylle skrivning men men. ds :fyllisar

Ute på vanlig väg finns det inte mer marginaler om skomakaren sitter bakom ratten. Inte ens han kan göra något när bilen han skall köra förbi plötsligt byter fil och nu ligger 10 meter framför honom. När han dessutom kör 130 km/h snabbare än bilen framför kan det bara sluta i katastrof.

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
det är alltid lätt att granska ett ingripande/polismans agerande i efterhand, när man har alla fakta och all tid i världen.

Alla som är kritiska här och nu kan man nog ge sig fan på att dom ge polisen skit om dom avbröt jakten och 360 vände och likt förbannat frontade med en personbil och dödade en oskyldig. Då skulle nog frågan vara varför polisen inte stoppade 360:n?
Det är djävligt lätt att vara eftersmart.
Poliser har ibland (om dom har tur) ett par sekunder på sig att reagera hur dom skall agera i vissa situationer. T.ex om någon kommer rusandes emot dom med kniv, eller om någon drar vapen. VI vanliga= SNICKARE; MÅLARE MÄKLARE och andra yrken, tar med oss svåra beslut hem och sover på saken, DET VALET HAR INTE EN POLIS.

Föraren har haft ett val. Mkt medveten om att han kör för snabbt, så har han undermedvetet inte haft viljan att bli av med sitt körkort. Han vänder hellre OCH KÖR MOT trafiken än att ta sitt straff som en man.

Mvh runken.
PS ev stavfel beror på att jag är onykter.

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
raukroland skrev:
Dessutom var de inte på väg till Falken utan till Anderstorp för att köra bana så man kan ju tycka att de kunde ha tagit det lite lugnare på vägen... :kocko
Som en av dem sa.
- "Det gick lite fort och vi hade inte lust att stanna..." :kocko

För att slänga in lite mer fakta så var åtminstonne den ena av dem med på en banträff på Gotlandring förra helgen som jag var med på så man kan ju tycka att de borde ha vett att "köra av" sig på bana och inte ute bland andra bilister som inte räknar med att det ska komma en bil i 250km/h...[/QUOTE

Håller med om precis allt du säger..

Tycker dess utom förarna i bilarna förtjänar ett regält kok stryk av dom där snutarna som lyckares stoppa dom, som en ren bonus.

Känns som om att folk tycker det var dumt att prejja dom där DYRA bilarna som vi normala skatte betalande svenskar INTE har råd med.Ytterligare bara en bra anledning till att ge dom ännu mer stryk.."komeniststyk"*ASG*

Greger

The hairy dude
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Husaberg 650 -06
Tyckte att det var skitbra ifall de prejade dem av vägen... en ferrari är ju säker som fan att krocka med. den har ju skyddsbur och allt.
Tänk om de hade prejat mig av vägen... jag har en gammal volvo 740.. jag hade ju kunnat dött, den är ju ine säker nånstans

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Bruce 929 skrev:
Tyckte att det var skitbra ifall de prejade dem av vägen... en ferrari är ju säker som fan att krocka med. den har ju skyddsbur och allt.
Tänk om de hade prejat mig av vägen... jag har en gammal volvo 740.. jag hade ju kunnat dött, den är ju ine säker nånstans
Ååå av vilken anledning skulle dom prejja dig av vägen?? inte för att du körde för fort i alla fall..*ASG*

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
CHROLO skrev:
Det var väl ingen som dog heller?? :rolleyes:

Haha nää ingen som vart prejad heller när det kom fram ett expressen ljugit(big suprise :rolleyes: ), jag menar bara på att dom tar i lite för hårt för enklare trafikbrott sommaren -03 höll jag på att hamna i framskärmen på en av dina kolegor som tydligen tyckte att den va gott omdömme att svänga över på min körbana utan tända blåljus mitt i natten? Hade han i god tid slagit på saftblandaren så hade jag i alla fall vetat att det var en polis som ville jag skulle stanna, när han kommer i skaplig fart på en mörk väg så är man ju inte direkt förberedd på att någon ska skära av körbanan så jag han precis lägga om hojen framför hans framskärm. Är ifos dåligt omdömme att smita från polis men en polis måste väl ha bättre omdömme än mig?

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Helt rätt att trycka dom av vägen(eller vad som nu hände), har man gjort fel ska det göra ont! :rofl

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Runken skrev:
det är alltid lätt att granska ett ingripande/polismans agerande i efterhand, när man har alla fakta och all tid i världen.

Alla som är kritiska här och nu kan man nog ge sig fan på att dom ge polisen skit om dom avbröt jakten och 360 vände och likt förbannat frontade med en personbil och dödade en oskyldig. Då skulle nog frågan vara varför polisen inte stoppade 360:n?
Det är djävligt lätt att vara eftersmart.
Poliser har ibland (om dom har tur) ett par sekunder på sig att reagera hur dom skall agera i vissa situationer. T.ex om någon kommer rusandes emot dom med kniv, eller om någon drar vapen. VI vanliga= SNICKARE; MÅLARE MÄKLARE och andra yrken, tar med oss svåra beslut hem och sover på saken, DET VALET HAR INTE EN POLIS.

Föraren har haft ett val. Mkt medveten om att han kör för snabbt, så har han undermedvetet inte haft viljan att bli av med sitt körkort. Han vänder hellre OCH KÖR MOT trafiken än att ta sitt straff som en man.

Mvh runken.
PS ev stavfel beror på att jag är onykter.
Bra skrivet! :tummenupp Särskilt för att vara full. :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...