Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
sandstream skrev:
En perfekt tråd att spara i SH Hall of Fame för att avskräcka folk att bli medlemmar när servern börjar gå trögt.

Det mest skrämmande med den här tråden är nog alla trångsynta moppefuckon som gastar om våldtäkter och prioriteringar.
Lär er lite om hur polisen fungerar och vart de får sina pengar i från innan ni trycker på Enter nästa gång :fatta!

Kunde inte sagt det bättre själv!

Ni som tycker att "våldsbrott inte är prioriterade" kunde kanske sluta att dra alla era slutsatser från kvällstidningarnas rubriker. Kan den här synen på problemet bero på att ex hustrumisshandel inte är lika synligt för gemene man som en trafikpolis på vägen? Dessutom tycker jag det är cyniskt att bara dra dessa korkade paralleller från första början.
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
För att stoppa fortköraren i Ferrarin använde antagligen polisen en liten röd och blå lampa monterad i grillen på sin bil. Det känns som ett ganska harmlöst sätt att stoppa en fortkörare.

Men för att sedan stoppa smitaren i Ferrarin som helt uppenbart är beredd att göra vad som helst för att komma undan använde man polisspärr och tryckte till slut bilen av vägen för att få stopp på den.

Det finns en skillnad vilken sits föraren väljer att sätta sig i. Konsekvenserna blir därefter och man vet nog innerst inne spelreglerna redan från början. Nu slapp han i alla fall den värsta konsekvensen; att skada eller döda sig själv eller nån annan.

Nu händer det ju att jag också bryter mot trafikregler. Men jag skyller inte på någon annan när jag får ta konsekvenserna av det. Jag hoppas bara att jag inte drabbar någon oskyldig.
 

T-Sp00N

Fuk dat lol
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle!
Hoj
-07 Ttiumph 675 & -01 F4i (crounch crounch)
om det är så att dom inte stannade så kan dom bli ersättningsskylldiga för polisbilens skador också!! fast dom skulle kanske skulle ta det lite lugnare på vägarna också :kocko
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Nu blir det magert i kaffekassan hos snuten när dom ska betala för dom där reparationerna! Skämt åsido vilka jävla idioter får man verkligen bli polis om man totalt saknar omdömme, begriper dom inte att det bara är att låta folk sticka om dom vill, ingen ska väl behöva dö för en fortkörning? :kocko
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Hoztic skrev:
Ok, har jag fattat det här rätt nu?
Fortkörare får man använda alla medel mot, preja av vägen, skjuta efter, spikmattor osv, bara man får fast dom, liv och lem är sekundärt.
Beväpnade bankrånare, våldtäktsmän, mördare mm ska man värna om, och får endast bekämpas med pepparsprej.

Fullt logiskt. :va :huvet[/QUO

jamen nu ska vi tänka på att dom inte klarar av mördare våltäktsmän etc,,,,med tanke på hur de behandlas utav rättsväsendet är det ju inte så konstigt,,det är ju synd om dom,,offren får skylla sig själva att de var där,,,så man tar det man kalarar av helt enkelt ,utan risk att bli skadad själv, :huvet
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Thomas_34 skrev:
Hoztic skrev:
Ok, har jag fattat det här rätt nu?
Fortkörare får man använda alla medel mot, preja av vägen, skjuta efter, spikmattor osv, bara man får fast dom, liv och lem är sekundärt.
Beväpnade bankrånare, våldtäktsmän, mördare mm ska man värna om, och får endast bekämpas med pepparsprej.

Fullt logiskt. :va :huvet[/QUO

jamen nu ska vi tänka på att dom inte klarar av mördare våltäktsmän etc,,,,med tanke på hur de behandlas utav rättsväsendet är det ju inte så konstigt,,det är ju synd om dom,,offren får skylla sig själva att de var där,,,så man tar det man kalarar av helt enkelt ,utan risk att bli skadad själv, :huvet

Nej, du har fattat fel. :va
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Hightuned skrev:
Nu blir det magert i kaffekassan hos snuten när dom ska betala för dom där reparationerna! Skämt åsido vilka jävla idioter får man verkligen bli polis om man totalt saknar omdömme, begriper dom inte att det bara är att låta folk sticka om dom vill, ingen ska väl behöva dö för en fortkörning? :kocko

Det var väl ingen som dog heller?? :rolleyes:
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
klarar man inte av att köra ifrån dom i den där så får man väl skylla sig själv om man försöker o blir prejad eller..........
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hightuned skrev:
Nu blir det magert i kaffekassan hos snuten när dom ska betala för dom där reparationerna! Skämt åsido vilka jävla idioter får man verkligen bli polis om man totalt saknar omdömme, begriper dom inte att det bara är att låta folk sticka om dom vill, ingen ska väl behöva dö för en fortkörning? :kocko


Om dom utgör en fara för andra trafikanter så är det väl självklart att dom med alla medel ska stoppas.Måste väl till och med du tycka?
Ska vi annars låta psykotiska mäniskor med granatkastare knalla omkring ostörda :brinnerup
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Personlig sammanfattning

1. You do the crime - prepare to do the time. Jag har kört som en idiot ett antal gånger men är också av uppfattningen att körkortet har man till låns (för eller senare får man lämna tillbaks det..). Man riskerar inte livet på sig själv och andra för lite böter (särskilt inte om man äger en bil i den prisklassen).

2. Det som svider i ögonen på mig (och andra tydligen) är det faktum att ca. 50% av poliserna som syns gör det i trafiken. Det har varit lite för mycket fall på sistonde och för många personliga tragedier p.g.a att polisen inte syns i andra sammanhang för att medelsvensson inte skall reager. Mitt personliga intryck är att det är få andra aktiviteter för polsien som är så ekonomiskt lönsamma som trafikövervakning. huruvida det är bra för oss verkar ibland vara sekundärt.

Jag tycker alltså inte att polisen gjort något fel men våra politiker lever som vanligt på en annan planet...
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
CHROLO skrev:
Ammunitionen är förbjuden mellan länder i krig enligt Haagkonventionen, inget annat. Den är framtagen med avsikt att minimera riskerna för att oskyldiga träffas av rikoschetter.

Det är väl inte riktigt sant, va? Den ursprungliga avsikten är väl ändå maximal dödlighet. Att risken för rikoschetter är minimal är ju snarare en bieffekt....
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Gixxer-Anders skrev:
Det är väl inte riktigt sant, va? Den ursprungliga avsikten är väl ändå maximal dödlighet. Att risken för rikoschetter är minimal är ju snarare en bieffekt....

Men ammunitionen valdes för att den skapade minst risk för 3:dje person.

//@
 

Weber

WTF
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Vid Nackamasten
Hoj
BMW s1000rr, CBR1000RR 08, DKV200RT
Dea skrev:
Det finns en skillnad vilken sits föraren väljer att sätta sig i. Konsekvenserna blir därefter och man vet nog innerst inne spelreglerna redan från början. Nu slapp han i alla fall den värsta konsekvensen; att skada eller döda sig själv eller nån annan. QUOTE]

Håller fullständigt med dig Dea. Jag tror med all sannolikhet att de två förarna var medvetna om vilka konsekvenser deras handlingar skulle medföra. Det kan ju inte vara helt obekant för dessa herrar att en smitning och polisjakt kan sluta med en prejning av polisen och i värsta fall att någon blir dödad, om inte så borde de inte sitta bakom ratten på en Ferrari. Men det är ju klart att ibland undrar man ju hur vissa människor är funtade.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
raukroland skrev:
Dessutom var de inte på väg till Falken utan till Anderstorp för att köra bana så man kan ju tycka att de kunde ha tagit det lite lugnare på vägen... :kocko
Som en av dem sa.
- "Det gick lite fort och vi hade inte lust att stanna..." :kocko

För att slänga in lite mer fakta så var åtminstonne den ena av dem med på en banträff på Gotlandring förra helgen som jag var med på så man kan ju tycka att de borde ha vett att "köra av" sig på bana och inte ute bland andra bilister som inte räknar med att det ska komma en bil i 250km/h...
Dom var visst på väg till falken. Där var ca 20 andra ferraris som lekte hela förmiddagen
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Harmon Rabb skrev:
Det är möjligt att många bilister och mc förare borde ändra sin attityd i trafiken, men handen på hjärtat borde inte detsamma gälla flertalet yrkeschafförer om vi ska vara ärliga?
Förklaring, tack?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alla här har väl kört för fort någon gång? Vissa har blivit stoppade och dragit på sig böter och körkortsindragningar. Det är så det funkar, kör man för fort riskerar man det. Det vet alla.

Det tillfället man däremot drar full gas för att komma från polisen har man medvetet höjt ribban jämtemot fortkörning. Hur mycket är man beredd att rikera för att komma undan?

I det här fallet var inte bara förarna allmänfarliga utan också vansinnigt korkade. "Ah, att jag har en lysande röd ferrari med personlig reg-plåt, gör inget. Jag kan säkert smälta in i mängden av volvos så fort jag skakat av mig snuten..." :rolleyes:


Att jag sen får ont i hjärtat av att se bilderna av den kvaddade ferrarin lastar jag inte poliserna för, utan föraren som försatte sig i situationen från början.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gixxer-Anders skrev:
Det är väl inte riktigt sant, va? Den ursprungliga avsikten är väl ändå maximal dödlighet. Att risken för rikoschetter är minimal är ju snarare en bieffekt....
Tvärtom, du har fattat fel.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Gixxer-Anders skrev:
Det är väl inte riktigt sant, va? Den ursprungliga avsikten är väl ändå maximal dödlighet. Att risken för rikoschetter är minimal är ju snarare en bieffekt....

Nepp. Den ursprungliga avsikten är förmodligen att polisens tjänstevapen skall kunna stoppa en farlig våldsverkare. Det är liksom det de är till för... och helmantlade 9 mm är rätt värdelösa för det ändamålet har det konstaterats gång efter annan.

Det är ett jävla ansvar för poliserna att ha tjänstevapen som vållar så stora skador. Det vill verkligen till att det aldrig händer att en polis använder sitt vapen när han/hon inte borde. Tyvärr kommer det att hända. Frågan är om det fåtal gånger det händer är ett acceptabelt pris att betala för att polisen faktiskt kan ha nytta av sina vapen de gånger det behövs.

Det är f ö ett lika stort ansvar att ha en bil som gör 300 blås...

Hightuned skrev:
Nu blir det magert i kaffekassan hos snuten när dom ska betala för dom där reparationerna! Skämt åsido vilka jävla idioter får man verkligen bli polis om man totalt saknar omdömme, begriper dom inte att det bara är att låta folk sticka om dom vill, ingen ska väl behöva dö för en fortkörning? :kocko

Fantastiskt. Sista satsen var helt rätt, annars var det riktigt urbota korkat. Ingen skall behöva dö för en fortkörning. Därför vill det till att polisen stoppar såna jävla idioter som de där stollarna så fort det bara är möjligt och med de medel som krävs.

Chrolo, en eloge för att du kan läsa en sån här tråd och ändå inte tappa humöret! :tummenupp

Var avrostar ni er? Du var inte på Sviestad när jag skulle vara där och brumma runt i veckan hoppas jag? Massa MC-poliser som var där och inte förstod att jag behövde banan bättre! :fatta! ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top