Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Någon som vet om försäkringen gäller för den kraschade Ferrarin (om han har vagnskadeförsäkring)? Lär ju kosta en del att laga den och med tanke på alla brott han begick när bilen blev skadad så vore det ju inte mer än rätt att han inte får ut något av försäkringsbolaget.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
förstår inte hur vissa av er kan rättfärdiga detta bara för att fordonen i detta fallet va två Ferrari...

om det hade varit tant Agda, 80 år i sin (supertrimmade) Nissan Micra som delvis vägrat stanna vid en simpel kontroll, sedan kört i 250-300 km/h, kört på MOT trafiken osv. osv. hade ni lackat ut nåt så totalt och skrikit om att gamla människor borde bli av med körkortet automatiskt vid 65 eller liknande.

men neee, nu var det ju två ferrari, och dom är ju säkra i 250-300... frågan är hur säkra dom är vid ett "bara litet" misstag/krock/olycka i dom hastigheterna, eller hur säkra FÖRARNA ens är vid 180... speciellt när mötande trafik kommer passerande (bara några meter ifrån dom) i minst 110... alltså skulle en krock innebara att dom drog rakt in i en vägg i runt 400-450 km/h....

föresten, hur skulle polisen veta att fordonen dessutom inte va stulna... jag skulle bli extremt fundersam när fordon som dessa vägrar stanna vid en kontroll och därefter drar iväg i 250-300... skulle ju inte utesluta stulet fordon direkt.

även om bilarna har mycket bra prestanda och väggrepp osv. i dessa hastigheten hjälper ju inte det ett skit då det _fortfarande_ "bara" är en människa som styr allt... en människa är ju säkerheten själv direkt...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ninjaboy skrev:
Någon som vet om försäkringen gäller för den kraschade Ferrarin (om han har vagnskadeförsäkring)? Lär ju kosta en del att laga den och med tanke på alla brott han begick när bilen blev skadad så vore det ju inte mer än rätt att han inte får ut något av försäkringsbolaget.
Hehe, inge kul o fylla i den skadeblanketten inte.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Polisen gör bara sitt jobb, inte mer med det.

Hade de dock prejat bilisten i 200km/h som jag först uppfattade det av rubriken hade jag kallat det vansinne pga av de otroliga riskerna för medtrafikanter,föraren av både polisbilen och personbilen. Men när jag sedan läste att de körde på honom bakifrån vid en påfart (förmodligen den bästa platsen) så ansåg jag det helt lämpligt.

Att ligga i 200km/h+ kl 03.00 på E4an är enligt mig "mindre lyckat" men då har man åtminstonde tagit viss hänsyn till omständigheterna. Att mitt under ljusan dag, trycka plattan i botten på en vältrafikerad väg, för att sedan fortsätta i fel körriktning, är bara korkat.

Det gäller att välja tid o plats för sina bus :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Cobra-driver skrev:
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning?

Vad som kanske började i en oskyldig lek mellan de två Ferrari förarna slutade i blodigt allvar när de försökte skaka av sig efterföljande poliser och dessutom utsatte andra trafikanter för väldigt stora risker. Någonstans borde de insett att loppet är kört. "Vid Halmstad hade polisen spärrat av E 6 för att stoppa de två bilarna. Då vände båda bilarna helt om och körde mot trafikriktningen. Sedan delade de på sig." Citat från GP artikeln i mitt inlägg från LÄNK. Är detta att anse vara trafiksäkert? Jag tycker polisen gjorde helt rätt som prejade den ena Ferrarin av vägen. Så här upplevde en bilintresserad medtrafikant situationen:

"Det var inget roligt alls, eftersom jag hamnade mitt i eländet idag.
Jag var på väg från Åstorp till Holms Golfklubb precis norr om Halmstad.
När jag passerar Halmstads södra infart, ser jag 2 Ferraris i backspegeln. Dessa ligger i vänsterfilen och håller ganska bra fart. Lite coolt, tänkte jag nog.....Inte så ofta man blir omkörd av 2 st. samtidigt.
Jag hann läsa deras reg.nr. BOA och 430 F1.
Nåja, efter ett par km. blir jag omkörd av en vit Volvo 850 privatpolis med en polis-MC precis efter.
Då börjar man givetvis ana att de jagar Ferrarisarna.
När vi kommer 2 km. innan Kvibille avfarten är det full kalabalik.
Tydligen är det något stopp i trafiken, för lastbilar och personbilar börjar slå på varningsblinkers och köra ut i vägrenen och mittremsan. Jag har en lastbil framför mig som börjar jazza lite åt höger o vänster, så jag tvärbromsar och kör ut i vägrenen.
Då kommer den ena idiot-Ferrarin mot mig på vägrenen och slänger sig ut i vänsterfilen mitt framför mig och fortsätter söderut på fel sida.
5 sekunder senare kommer den andra, lite skadad på höger fram. Även han kör söderut i norrgående. Jag hinner dock se att de kör över på rätt sida (i backspegeln) där det fanns en öppning i mitträcket.

Som tur var skulle jag svänga av vid Kvibille, för jag var fanimig helt skakis.
Det är inget roligt att möta 2 bilar på fel sida på en motorväg.

Sen hörde jag på bilradion, att den ena had kört in mot Halmstad. Den hade polisen slutat förfölja och den andra hade de tagit utanför Helsingborg.

Sen tror jag att det är något illegalt race eller annat på gång, för när jag vid 11-tiden körde från Holm till Malmö mötte jag 3 Porschar i karavan vid Glumslöv + 1 Ferrari 550 och 1 Ferrari 360 vid Landskrona.

J-vla Puckon.

Var tvungen att skriva av mig." LÄNK
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Så dyra och snabba bilar med två senila förare, dom har kollat förmycket på GIS på långvården.
 
Last edited:

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Polisen gjorde rätt som slickade baken på ena ferrarin,som dom körde så var det mkt tur att inte nån dog.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det vanliga tjatet :tungan

Jaja...... jag tycker givetvis att det är helt rätt av polisen att försöka stoppa en bil eller mc som kör för fort, definetivt rätt. Men frågan är om inte en jakt på över tio mil kan orskaka fler skador än stoppa! Redan när man jagat några mil och bilarna inte stannar skall polisen lägga ner jakten för att inte hetsa mer. Men att följa med helikoptern på avstånd eller sätta upp vägspärrar är helt ok. Det får aldrig övergå till en adrenalin stin jakt på liv och död. Vi människor är inget annat än djur och alla vet ju vad som händer om de blir jagade. Tror att människor som är helt normala kan gör ett fel beslut och smita från en polis kontroll. Om då det blir jakt och den escalerar till den milda grad som det verkar ha gjort här så är det för farligt att följa efter! Iaf direkt efter med bil, här måste polisen vara smarta och följa på avstånd.

Ett bra exempel på detta finns i en av ghostrider filmerna (är absolut inte ett fan av honom bara så att ni vet :fakta ). Vi har en ganska rejält lång filmning på en polisbil som jag er honom på motorvägen i flera mil. Borde redan efter bara några minuter ha varit klart för polisen att han inte tänkt stanna men det pressar skiten ur deras V70 ändå. Allt slutar också mycket riktigt med att polisen efter flera mil inte lyckas få stop i en korsning utan för rakt ut och smäller relativt rejält med korsande trafik. Hade det nu varit en mc som snuten hade smällt med så hade utgången antagligen varit dödlig! Jag tycker att en jakt som den borde rubriseras som ett direkt tjänste fel!! Visst från början var det ju "ghostrider" som gjorde fel men att följa efter så som polisen gjorde tycker jag är direkt livsfarligt!! Svenska polisen behöver definetivt bli "smartare" i trafik samanhang :fakta
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Cobra-driver skrev:
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930

Två ivriga Ferrari-förare från Malmö hade visst lite bråttom till Falken igår. Polisens metod för att stoppa dem gick alltså ut på att medvetet preja den ena av vägen, på E6an. Det rörde sig alltså inte biltjuvar, mördare :mad: eller bankrånare utan om fortkörare. Visst gick det väldigt fort men E6 är dubbelfilig och bilarna är ju verkligen konstuerade för att vara säkra i dessa hastigheter.

Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning? Det är inte så att fabror Blå har tittat lite väl mycket på amerikanska program typ World Wildest Police Chases? Har de rätt att utsätta en för livsfara bara för att man kört för fort? Nu vet jag att vi iofs pratar om en poliskår som använder hålspetskulor, förbjudna enligt Genevekonventionen, i sina tjänstevapen men var går gränsen? Är man i och med detta beredd att preja hojåkare också med nästan garanterat dödlig utgång? Nej, fy fan för trafikpolisen. Revlolution!!! :mad:
Helt rätt gjort av polisen!

Det är nog bra om dom har sett på "World Wildest Police Chases". Då ser
dom hur man inte skall göra, att ligga bakom med hela poliskåren igenom
ett antal delstater :kocko . Nej, preja av dom i tid. Då slipper kanske jag och
andra trafikanter möta dom i 250!
Smart att ha med sig sin son på biljakt :kocko
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
om dom nu var såpass nära så dom kunde "präja" dom av vägen så kunde dom ju se regskylten ..varför inte låta dom fortsäta och att poliserna vände om. För allas bästa så att ferrari ägarna saktade ner .Och ta dom dagen efteråt istället . Eller måste man se vilka dom är samtidigt för att kunna ta föraren? :näsblod

(ursäkta röran i texten)

Frågan är till Chrolo
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nog för att en Ferarri kanske kan gå 300kmh. Men de har väl inte krocksäkerhet som motsvarar den höga hastigheten? :va

Jag menar, det där med deformationszoner och airbags lär väl inte vara särskilt högt prioriterat.
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
När jag var 14 kom jag glidandes i 70 på 50 väg med min Suzuki pv. Snuten hoppar fram med en ful spade det står stop på. Men i det läget fick jag ordet stop till vänd om för helvete. Å det gjorde jag. Ungefär 30sek senare hade jag en snutbil brevid mig å snuthaffa hängande genom rutan å försökte ta tag i min jacka. Som han sen lyckades med. Jag var 14 jävligt stressad hade kört 20km/h för fort på en rak väg utan korsningar. Hur det sluta, jo med en dikesvurpa å 3 brutna fingrar. Men det e klart dom fick ju en tungt belastad fjortis med moppemusch nitat.

Sen tror jag inte att dom skulle ha kört mot trafiken om inte snuten var efter dom. Idiot poliser å ligga bakom å stressa. Måste finnas bättre sätt. Skulle dom ha krockat när dom körde mot trafiken borde ju polisen hållas skyldig. I'm ready give it to me.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Men va fan? Om polisen aldrig fick ingripa så vet ju alla att det är fritt fram o köra hur fan dom vill. Vägspärrar i all ära men hur ofta har man tid och personal att upprätta de?
 

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Det är jävligt intressant att se hur några reagerar. Vissa säger att polisen gjorde helt fel, man ska INTE preja av en bil även fast han har kört över 250 km/h och även åt fel hål på motorvägen. Hur tycker ni man ska stoppa dem då?

Samma sak gäller vissa sporthojsåkare, ni skryter hela tiden att ni har kört över 280 km/h utanför bana och tycker att det är fel när polisen föröker stoppa er? Tycker ni att de ska skita i jakten och låta alla komma undan? Ska de ligga och jaga tills soppan tar slut? Men ni tycker båda dessa altenativ är fel och blir ändå jävligt förbannade när de vill förbjuda sporthojar?

Mvh Christan
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Efter att ha läst igenom tråden tycker jag följande.

a) Kör man ifrån farbror blå; i de hastigheterna, och under de förhållandena så är det väl inte så konstigt att snuten slår till hårt.

b) Att många likt mig kanske funderar på vad som skulle hända en själv när man ligger och smiskar småvägar i för hög hastighet och farbror blå kanske skulle få syn på, och då blir upprörda av att tanken av att krockas av vägen av polisen.

Jag tycker med andra ord att polisen gjorde rätt, en kompis till mig möte också dessa Ferraris i fel fil och hon blev ju inte helt glad. Vidare måste detta ha varit en av de fortkörningar då flest oskyldiga riskerade att stryka med. Så vad jag menar, kul att de åkte fast. Sen kanske jag är avundsjuk för jag inte har en Ferrari...men va fan se det som en del av 1:a maj...Class war! :hihi


Hmmmm....kanske inte var ett så bra inlägg
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Eng gång i tiden när jag körde moppe blev jag jagad av polisen för jag körde utan hjälm det hela slutade i att polisbilen kraschade, fan vad jag flinade åt puckona :tungan

Nu har de svårt att hänga med, men när man körde moppe hade de en ärlig chans ju.... :arsele
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Visst kan man tycka att det e ett skitbrott men kör man 250km/h på motorvägen och försöker dra irfrån snuten så e man inte speciellt smart. Då kan man räkna med att de prejar dig! Rätt eller fel av snuten, men killen i bilen har begått ett brott!! Smitning i hög fart är inte bara dumt, det kan drabba andra!! Krockar du med nån i 250 så är du död!!! Det finns ingen bil som pallar en smäll i den farten!
Tycker faktiskt att idioten får skylla sig själv!
/M
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
Får jag köra för fort? det vill jag... :rolleyes:
Poliser är bra... trafikpoliser är läskiga... mmm...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top