Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hoztic skrev:
Självklart ska lagarna gälla lika för alla. Det är förbannat frustrerande när man läser om att snuten inte bryr sig när dom får larm om pågående våldtäkter, misshandel, rattfyllon osv. Däremot verkar dom kunna lägga ner hur stora resurser som helst på att jaga fortkörare. Men det är väl iofs antagligen politik bakom...
Inte bryr sig? Tror du en polis hellre sitter och fikar än o hjälpa nån? Problemet är väl snarare att dom inte kan va på två ställen på en och samma gång.
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
Cobra-driver skrev:
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930

Två ivriga Ferrari-förare från Malmö hade visst lite bråttom till Falken igår. Polisens metod för att stoppa dem gick alltså ut på att medvetet preja den ena av vägen, på E6an. Det rörde sig alltså inte biltjuvar, mördare :mad: eller bankrånare utan om fortkörare. Visst gick det väldigt fort men E6 är dubbelfilig och bilarna är ju verkligen konstuerade för att vara säkra i dessa hastigheter.

Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning? Det är inte så att fabror Blå har tittat lite väl mycket på amerikanska program typ World Wildest Police Chases? Har de rätt att utsätta en för livsfara bara för att man kört för fort? Nu vet jag att vi iofs pratar om en poliskår som använder hålspetskulor, förbjudna enligt Genevekonventionen, i sina tjänstevapen men var går gränsen? Är man i och med detta beredd att preja hojåkare också med nästan garanterat dödlig utgång? Nej, fy fan för trafikpolisen. Revlolution!!! :mad:

Att preja folk av vägen för en fortkörning är ju vansinne men i det här fallet var det ju frågan om en smitning och dom blev dessutom stoppade i en vägspärr dvs inte regelrätt prejade av vägen som du vill få det till så dom hade ju möjlighet att stanna sen tycker jag du ska läsa den här artikeln skriven av Håkan Spuhr en av Sveriges bästa vapen experter ang polisens ammunition.
 
Last edited:

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Dessutom var de inte på väg till Falken utan till Anderstorp för att köra bana så man kan ju tycka att de kunde ha tagit det lite lugnare på vägen... :kocko
Som en av dem sa.
- "Det gick lite fort och vi hade inte lust att stanna..." :kocko

För att slänga in lite mer fakta så var åtminstonne den ena av dem med på en banträff på Gotlandring förra helgen som jag var med på så man kan ju tycka att de borde ha vett att "köra av" sig på bana och inte ute bland andra bilister som inte räknar med att det ska komma en bil i 250km/h...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nä men se där! Är det ok att köra på fel sida av vägen också? Ska "snutjävlarna" bara stå och se på?
 

Jake the snake

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Eslöv
Hoj
z1000
burner skrev:
Håller med, vilka snutsvin alltså :huvet

Låt fortkörarna slippa undan istället, bättre om dom slipper undan och kanske krockar med någon oskyldig som tex en mamma med sina 4 barn i bilen...

Bilen måste förstås rastas ibland också :Bugar

Att köra 100km/h eller 200km/h för fort utgör ändå ingen fara för andra.

Får hoppas att poliserna åker dit rejält.

Hoppas att ni förstår att en hastighet på över 200km/h är farligt för både föraren och andra om man skulle krocka. Jag har kört fort och tycker att de är en jävligt skön känsla men tyvärr är det inte lagligt även om man har en Ferrari. Polisen gör bara sitt jobb, de skriver inte lagarna. Och visst är Ferrari gjorda för att gå fort men bilarna som den kanske krockar med då?? En fiesta blir mos!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hoztic skrev:
Självklart ska lagarna gälla lika för alla. Det är förbannat frustrerande när man läser om att snuten inte bryr sig när dom får larm om pågående våldtäkter, misshandel, rattfyllon osv. Däremot verkar dom kunna lägga ner hur stora resurser som helst på att jaga fortkörare. Men det är väl iofs antagligen politik bakom...

Hur orkar du?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hahaha! Vilken tråd! Vissa som jag tror är allvarliga, jag kan ha fel, är ju bara för roliga. Burners ironi var bäst.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Cobra-driver skrev:
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930

Två ivriga Ferrari-förare från Malmö hade visst lite bråttom till Falken igår. Polisens metod för att stoppa dem gick alltså ut på att medvetet preja den ena av vägen, på E6an. Det rörde sig alltså inte biltjuvar, mördare :mad: eller bankrånare utan om fortkörare. Visst gick det väldigt fort men E6 är dubbelfilig och bilarna är ju verkligen konstuerade för att vara säkra i dessa hastigheter.

Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning? Det är inte så att fabror Blå har tittat lite väl mycket på amerikanska program typ World Wildest Police Chases? Har de rätt att utsätta en för livsfara bara för att man kört för fort? Nu vet jag att vi iofs pratar om en poliskår som använder hålspetskulor, förbjudna enligt Genevekonventionen, i sina tjänstevapen men var går gränsen? Är man i och med detta beredd att preja hojåkare också med nästan garanterat dödlig utgång? Nej, fy fan för trafikpolisen. Revlolution!!! :mad:

Ammunitionen är förbjuden mellan länder i krig enligt Haagkonventionen, inget annat. Den är framtagen med avsikt att minimera riskerna för att oskyldiga träffas av rikoschetter.

Jag har ingen aning om vad kollegorna visste om förarna. Det är dock inte en så ovanlig metod att stoppa bilar som du tycks tro. Bilarna kanske är konstruerade för att vara säkra, men hur är det med de andra trafikanterna på vägen? Min gissning är att att polisen ansåg att framfarten var så farlig att den måste stoppas till varje pris. Det var ju bra att ingen skadades.

Revlolution?? :hihi
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Cobra-driver skrev:
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930

Två ivriga Ferrari-förare från Malmö hade visst lite bråttom till Falken igår. Polisens metod för att stoppa dem gick alltså ut på att medvetet preja den ena av vägen, på E6an. Det rörde sig alltså inte biltjuvar, mördare :mad: eller bankrånare utan om fortkörare. Visst gick det väldigt fort men E6 är dubbelfilig och bilarna är ju verkligen konstuerade för att vara säkra i dessa hastigheter.

Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning? Det är inte så att fabror Blå har tittat lite väl mycket på amerikanska program typ World Wildest Police Chases? Har de rätt att utsätta en för livsfara bara för att man kört för fort? Nu vet jag att vi iofs pratar om en poliskår som använder hålspetskulor, förbjudna enligt Genevekonventionen, i sina tjänstevapen men var går gränsen? Är man i och med detta beredd att preja hojåkare också med nästan garanterat dödlig utgång? Nej, fy fan för trafikpolisen. Revlolution!!! :mad:



Väx upp :kocko


Att köra för fort är sin sak, men detta var helt vansinnigt, föraren saknar uppenbart alla spärrar och har ingen som helst respekt för andra människor.

Tävlingskörning hör inte hemma på den tätt trafikerade E6:an att sedan vägra stanna på polisens uppmaning och sedan försöka fly genom att vända och köra mot trafiken, det är inte lite korkat. Jag trodde att alla begrep att idioten måste stoppas, och tvingas ta konsekvenserna av sin dogmatiska idioti. Jag begriper inte hur du kan försvara dåren, killen var livsfarlig och riskerad allt och alla genom att köra som en idiot.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kanske spanska? Tror inte det skulle bli så många som var med om den "revlolutionen" heller... :D

CHROLO skrev:
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
BillS skrev:
Gäller det också mc? Prejar man en mc av vägen också?

Vanligtvis inte.
Frågan närmar sig dock nivån - "polisen får väl inte köra efter en moped om man kastar hjälmen".
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
SirCastic skrev:
Väx upp :kocko


Att köra för fort är sin sak, men detta var helt vansinnigt, föraren saknar uppenbart alla spärrar och har ingen som helst respekt för andra människor.

Tävlingskörning hör inte hemma på den tätt trafikerade E6:an att sedan vägra stanna på polisens uppmaning och sedan försöka fly genom att vända och köra mot trafiken, det är inte lite korkat. Jag trodde att alla begrep att idioten måste stoppas, och tvingas ta konsekvenserna av sin dogmatiska idioti. Jag begriper inte hur du kan försvara dåren, killen var livsfarlig och riskerad allt och alla genom att köra som en idiot.

:tummenupp

Sant, ger man sig in i leken får man leken tåla.
Detta hade inte hänt om de hade hållt sig inom lagens riktmärken.
Hade de stannat i första skedet och godtagit en ev fortkörningsböter hade saken varit ur världen. Men nu valde de den andra vägen och fick tyvärr betala dyrt för det...

Tragiskt dock på en så fin bil.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top