Polisens rädsla över att bli filmade.

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
Kan du länka till var det står att en polis inte har laglig rätt att be mig stänga av kameran?
Gissar att du avser att en polis inte har laglig rätt att kräva att jag stänger av kameran.
ja jag skrev lite missvisande där. dom får be dig stänga av den men inte kräva att du ska stänga av kameran utan du har all rätt att fortsätta filma.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
För 10 år sedan hade många här kanske gillat nedanstående film...

Har SportHoj blivit sämre för att det inte längre är så?

Filmen kunde slutat tidigare om även bilen bakom hästsläpet svängt höger...

För 10 år sedan hade konsekvenserna troligen bara blivit en försäkringsskada, nu hotar fängelse för båda, inte bara för filmaren, eftersom polisen hittade kameran.

Så man ska kanske inte alltid filma...

Two motorcyclists face jail after they were caught racing down roads on high-powered machines.
Joshua Illingworth, aged 30, and 29-year-old Nicholas Pannell sped down main Devon roads until one of them came off at a corner, a court heard.
They appeared at Plymouth Crown Court for sentence with bags packed for prison.
Illingworth and Pannell had pleaded guilty before magistrates to dangerous driving through the on the A379 and A381 through the South Hams on July 2 last year.
Illingworth was riding a BMW and Pannell was on board a KTM machine between Yealmbridge near Yealmpton and The Mounts near Kingsbridge.

http://www.plymouthherald.co.uk/news/plymouth-news/shocking-footage-shows-biker-crash-1058261

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Måste ta ts sida i den här pk-stormen. Tycker inte han visar några tecken på att vara någon forn av attitydproblem och när man drar paralleller mellan samhälletsförfall och stenkastande kräk med en kille som bara gillar att köra hoj och filma samtidigt, då blir det bara löjligt. Är också lite förvånad att nästa alla här har en sådan fantastiskt fin bild av trafikpolisen.

Är själv ingen fuckyou-burnoutande outlaw, känner mig rätt gammal och jobbar åt statsmakten i ett annat uniformsyrke. Har många vänner inom olika delar av poliskåren och får uteslutande medhåll när man diskuterar vissa typer av trafikpoliser.
Har själv stött flertalet övernitiska paragrafryttare som försöker tolka lagen väldigt frikostigt till sin egen fördel. Har varit med om att man försökt få mig att erkänna direkta felaktigheter. Vissa verkar närmast provocerade och ger direkt ett otrevligt bemötande bara för att man har den stora fräckheten att sitta på en hoj eller köra en sportigare bil än Svenssons 1.5liters diesel KIA.

Jag förstår inte hur någon kan finnas sig provocerad av att Ts filmar när han åker oc blir stoppad. Gör det inte själv men skulle varit kul att sitta en sån här kall vinterdag och kolla lite åkfilmer. Om jag filmade och en polis skulle kräva att kameran stängs av, då skulle jag känna som ts, att nu kommer något ske eller sägas som inte ligger inom lagen.

Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
För 10 år sedan hade många här kanske gillat nedanstående film...

Har SportHoj blivit sämre för att det inte längre är så?

Ja Mr.Badger jag tycker faktiskt att sporthoj blivit betydligt sämre. För tio år sedan fanns det en intressant blandning av de förnuftiga och de totalt vansinniga. Det fanns en mer accepterande attityd och det var betydligt roligare.
Nu verkar det nästan bara finnas en stor massa PK-människor, sådana som jag helst undviker att konversera med i verkligheten. De ser det som någon form av plikt att omedelbart slå ner på alla som ens funderar på att bryta mot lagen eller vissa uttalade moraliska principer. Det kan ju skada mc-kollektivet! Mmm smakar på ordet mc-kollektiv och får lite kräk-känningar i munnen. Om jag var typen som gillar att tillhöra någon form av kollektiv så skulle jag flrmodligen inte ens köra hoj.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu handlade det inte bara om filmandet för TS blir också kränkt för att han blir stoppad kl 3 på natten och tillfrågad vart han är på väg. Ta parti för den åsikten ska jag göra när det snöar i helvetet.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Måste ta ts sida i den här pk-stormen. Tycker inte han visar några tecken på att vara någon forn av attitydproblem och när man drar paralleller mellan samhälletsförfall och stenkastande kräk med en kille som bara gillar att köra hoj och filma samtidigt, då blir det bara löjligt. Är också lite förvånad att nästa alla här har en sådan fantastiskt fin bild av trafikpolisen.

Är själv ingen fuckyou-burnoutande outlaw, känner mig rätt gammal och jobbar åt statsmakten i ett annat uniformsyrke. Har många vänner inom olika delar av poliskåren och får uteslutande medhåll när man diskuterar vissa typer av trafikpoliser.
Har själv stött flertalet övernitiska paragrafryttare som försöker tolka lagen väldigt frikostigt till sin egen fördel. Har varit med om att man försökt få mig att erkänna direkta felaktigheter. Vissa verkar närmast provecrade och ger direkt ett otrevligt bemötande bara för att man har den stora fräckheten att sitta på en hoj eller köra en sportigare bil än Svenssons 1.5liters diesel KIA.

Jag förstår inte hur någon kan finnas sig provocerad av att Ts filmar när han åker oc blir stoppad. Gör det inte själv men skulle varit kul att sitta en sån här kall vinterdag och kolla lite åkfilmer. Om jag filmade och en polis skulle kräva att kameran stängs av, då skulle jag känna som ts, att nu kommer något ske eller sägas som inte ligger inom lagen.

Jag tycker inte det är en PK-storm men att människor med makt använder den, och ibland inte är så där trevliga som vi alla tycker vi själva är, är väl inte konstigt? Men många trafikpoliser tycker, precis som många av oss på hoj, att hastigheten inte är det viktiga utan anpassningen av densamma. Men nu har vi Noll Vision så då är det hållahastigheten, nykterhet och bältesanvändning som prioriteras.

Den stora majoriteten av poliser jag träffat har uppträtt bra men undantag finns tyvärr. Men att säga emot eller börja bråka gör det ju inte lättare...

Nu försöker jag flyga under radarn så jag stoppas sällan för annat än blåsning...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja Mr.Badger jag tycker faktiskt att sporthoj blivit betydligt sämre. För tio år sedan fanns det en intressant blandning av de förnuftiga och de totalt vansinniga. Det fanns en mer accepterande attityd och det var betydligt roligare.
Nu verkar det nästan bara finnas en stor massa PK-människor, sådana som jag helst undviker att konversera med i verkligheten. De ser det som någon form av plikt att omedelbart slå ner på alla som ens funderar på att bryta mot lagen eller vissa uttalade moraliska principer. Det kan ju skada mc-kollektivet! Mmm smakar på ordet mc-kollektiv och får lite kräk-känningar i munnen. Om jag var typen som gillar att tillhöra någon form av kollektiv så skulle jag flrmodligen inte ens köra hoj.

Jag gillar också spannet av förnuftighet och vansinne. :tummenupp

Tyvärr så har det blivit mer moral av typen "Du ska göra som jag tycker" inte bara här utan i hela samhället.
Om jag tycker att en ävertySHoj är bäst ska du också köra en sådan. Gärna till Långbortistan där vägarna är JeTtEDåliga. :huvet

Du får gärna tycka att en film med två klantarslen på hoj förtjänar att man trycker på gillaknappen men för mig gör det inte det. Om det är PK så köper jag det men för mig har SportHoj inte blivit sämre för det...

Jag har många fel och brister och följer inte alla lagar i trafiken. Försöker dock att inte visa mina "dumheter" för andra trafikanter i möjligaste mån. Några här kan tycka det är rätt, andra kan tycka det är fel. Filmar jag, vilket sällan händer, så tänker jag att det inte är lämpligt att köra hur som helst. Skulle jag bli stoppad 3 på natten skulle jag svara snällt och vrida bort kameran om polisen vill det men det är jag det...

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Mmm smakar på ordet mc-kollektiv och får lite kräk-känningar i munnen. Om jag var typen som gillar att tillhöra någon form av kollektiv så skulle jag flrmodligen inte ens köra hoj.

Ligger det möjligen en meta-mening på lur här någonstans som jag inte ser?

Om inte så är denna utsaga lite kul, faktiskt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ligger det möjligen en meta-mening på lur här någonstans som jag inte ser?

Om inte så är denna utsaga lite kul, faktiskt.

Och vi ska ju försöka ha kul på SportHoj...:tungan

Spannet mellan förnuftighet och vansinne!:tummenupp

Vi som är förnuftiga förstår skillnader mellan olika sorters motorcyklar och dess förare, vansinnet är när "de andra" ser oss som ett kollektiv där alla är "motorcyklister" även tjyvar och körkortslösa...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vi hojåkare verkar ju (till större del än bilisterna) vara rättshaverister, före detta mobboffer, individualister osv. Rätt dåliga på att samarbeta. Största tillfredsställelsen för många är att kunna köra förbi alla som sitter i kö. Då är det förstås djupt kränkande att bli påmind om att man kör på statens väg. De infekterade grälen på SH var mångdubbelt fler förr. Många trådstartare lyckades gång efter gång få full pott i rapporterade inlägg redan innan deras trådar ens hunnit bli ett dygn gammal. De bannades med kom igen under många olika fake-konton. Trots allt jobb är det nog ändå FB man får skylla för forumlugnet nu. Tror jag.

Många personer är heller inte vidare sammansatta. De kan tex inte förstå att jag kan köra för fort, men ändå skratta åt personer som blir djupt kränkta över att de stoppats för att de kört för fort. Det är en brist på komplext tänkande och en förhöjd självbild gissar jag.

Last edited:

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Hoj
Japsare
Men att ha kameran på vid vanlig jävla gatkörning inne i stan...? Eller då man blir stoppad av snuten klockan tre på natten...? Hjälp mig att förstå. Varför...?

Jag kan mycket väl tänka mig att vilken polisman som helst finner detta integritetskränkande och jag är långt ifrån säker på att du ens har lagen på din sida om du fortsätter att filma när polismannen ber dig stänga av.

Filmar när jag kör oavsett tidpunkt för att ha bevis vid en eventuell trafikolycka. Polisen filmar jag också för att ha bevis då deras ord väger över mitt om det skulle bli en rättssak. Att polisen inte alltid är ärliga är nog inte en nyhet för någon.

Jag har rätten på min sida så jag får filma polisen även om han inte vill bli filmad.

Om en polisman bombarderar dig med "irrelevanta frågor" så beror det allt som oftast på att han fattat misstanke om att något inte står rätt till. Precis som jag blir misstänksam när en nyreggad forummedlems första inlägg uppmanar till argumentation och uppvigleri mot den svenska polisen...

Konstigt då att jag aldrig fått en bot eller en varning, att mitt straffregister är fläckfritt. Betyder det då att polisens "misstankar" bara är en ursäkt för att kunna stoppa fordon man vill stoppa men inte har någon orsak till att stoppa?

"Där är en motorcyklist men jag har ingen anledning att stoppa honom men jag vill stoppa honom så jag hittar på att jag har en misstanke. Jag försöker sedan få honom att säga något som jag kan använda emot honom så jag ställer en massa frågor."

Är detta ett rättssäkert samhälle? Vill du ha det så?

Uppvigling? Att stå upp för sina rättigheter är inte att uppmana andra till brott eller ohörsamhet.

Ja jag anser självklart att man (om man till skillnad från mig måste filma sin tråkkörning) ska stänga av kameran när man möter ngn i helbild som inte tackat ja till att bli filmad. Till och med våra mest aggressiva journalister respekterar det. Så det är inte konstigt om man får frågan från en statstjänsteman om kameran är igång.

Hoppas bara du träffar på ärliga poliser i ditt liv.

Samma här . Alltid trevligt bemött av poliser. Beror nog som sagt mycket på en själv. Givetvis tycker ju varje person att de är perfekta sociala skapelser, även jag själv.
På mitt arbete har vi en person som inte kommer överens med någon. Medans han själv går runt och kallar alla idioter. Sammanhang ?.
Poliser och andra samhällsarbetare har ett väldigt otacksamt arbete. Därför kan jag pruta lite på mina "rättigheter" för att deras arbete ska flyta lite bättre.

Det enda jag gör är att stå upp för mina rättigheter vilket bl.a. innebär att endast svara på frågor som har med ärendet att göra (om jag nu vill svara för det behöver jag inte). Vid en nykterhetskontroll, som exempel, så blåser jag och visar mitt körkort precis som man ska. Om polisen ställer frågor så säger jag bara att denna typ av frågeställning inte har med denna typ av trafikkontroll att göra så jag kommer inte svara på sådana frågor. Polisen säger då okej och ber mig köra vidare. Är inte det minsta otrevlig.

Gillar man inte sitt arbeta kan man som sagt byta. Att du låter polisen inskränka på dina rättigheter är för mig lite skrämmande.

”Rättigheter”?

Jag har som medborgare en SKYLDIGHET att stanna på uppmaning av polis, svara på frågor osv. Jag är inte skyldig att svara ärligt dock...

De förtjänar respekt för det, i allt högre grad med tanke på samhällsutvecklingen.

Se inte så jäkla mycket på youtubeklipp från Alabama och tro framförallt inte att det är applicerbart på Sverige. Le och var trevlig så skall du se att livet blir bättre för både dig och för alla som möter dig. Win-win.

Prata inte om rättigheter och skyldigheter när du inte vet vad du pratar om. Du måste inte alls svara en polis, du kan vara helt tyst om du så vill. Samma gäller i domstol förutom att du då t.ex. kan få vite om du inte svarar.

Sedvanlig respekt för en annan medmänniska har jag, allt över detta förtjänas över tid.

Jag tittar inte på YouTube alls.

Har själv stött flertalet övernitiska paragrafryttare som försöker tolka lagen väldigt frikostigt till sin egen fördel. Har varit med om att man försökt få mig att erkänna direkta felaktigheter. Vissa verkar närmast provecrade och ger direkt ett otrevligt bemötande bara för att man har den stora fräckheten att sitta på en hoj eller köra en sportigare bil än Svenssons 1.5liters diesel KIA.

Om jag filmade och en polis skulle kräva att kameran stängs av, då skulle jag känna som ts, att nu kommer något ske eller sägas som inte ligger inom lagen.

Precis. Tack.

Nu handlade det inte bara om filmandet för TS blir också kränkt för att han blir stoppad kl 3 på natten och tillfrågad vart han är på väg. Ta parti för den åsikten ska jag göra när det snöar i helvetet.

Som jag skrev tidigare så kommer rättigheterna tas ifrån dig om du inte står upp för dem.

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Det låter precis som att polisen åker runt på nätterna och tänker ”Där har vi en vanlig Svensson, låt oss stoppa honom och se till att han blir av med sitt körkort och får lite böter för han e så Svensson”.. jag har svårt att tro att det är så. Har du inte gjort något behöver du heller inte vara orolig för att du behöver filma. Frågar dom vart du är påväg, svara hur svårt kan de va? Frågar dom varför, svara. Har haft med polisen att göra en del både för att jag förtjänat de och inte. Ju mer du svarar på ju mindre frågar dom och är man trevlig mot dom sitter du snart på sadeln igen och rullar vidare oavsett tid på dygnet med din Gopro lugnt filmandes.

Som någon tidigare nämnt, ni vill att dom ska plocka in våra stulna hojar, få bort folk utan körkort, alkoholpåverkade osv men när dom stoppar er för att kontrollera så ni inte är en av dom blir de ett jävla liv.. dra ut pinnen ur röven och slappna av lite.

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Hoj
Japsare
Tror du på fullaste allvar att det är en rättighet att inte bli stoppad av Polisen? Eller du tycker kanske att det borde vara det?

En polis har laglig rätt att stoppa mitt fordon om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott. Om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning. Om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet. Om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet.

Jag kör hoj över hela landet och jag gillar att köra på natten då det oftast bara är jag och på sin höjd en handfull andra personer ute. Oavsett om jag blir stoppad i söder eller i norr så frågar man ofta varför jag kör hoj på natten då det "inte är ett vanligt beteende".

Det är inte ett skäl att stoppa mig och det är enda anledningen till att man gör det för 60% av kontrollen kan polisen göra från sin bil och eftersom jag inte kör vingligt, håller hastigheten, följer satta lagar och regler etc så finns det ingen anledning att stoppa mig. Speciellt då man kan se att jag aldrig fått en bot eller ens en varning, att mitt register är prickfritt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, tyvärr är det polisens bedömning som gäller och inte din... apropå veta vad man talar om.

Nåväl, jag konstaterar att du sannolikt även fortsättningsvis kommer att ha eller få problem i umgänget med polisen och att det är din attityd som är orsaken till det. Lycka till!

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Hoj
Japsare
Haha, tyvärr är det polisens bedömning som gäller och inte din... apropå veta vad man talar om.

Nåväl, jag konstaterar att du sannolikt även fortsättningsvis kommer att ha eller få problem i umgänget med polisen och att det är din attityd som är orsaken till det. Lycka till!

Bedömning?

"22 § En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel
1. om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott,
2. om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning,
3. om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet eller
4. om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Lag (2002:577)."

Min attityd? Jag är inte det minsta otrevlig. Frågar bara varför jag blivit stoppad när det inte finns ett lagligt skäl till det. Deras nyfikenhet eller att man finner det ovanligt att man framför en motorcykel på natten är som sagt inte skäl nog enligt lagen.

Problem? Det är polisen som har problem eftersom man gör lite som man vill bara för att. Jag har inga problem utan visar mitt körkort och blåser (om det varit en nykterhetskontroll) och kör sedan min väg utan att svara på några frågor. Det är inte att vara otrevlig eller att ha en attityd, det är att stå upp för sina rättigheter.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Ibland undrar man om folk inte har viktigare saker för sig än att lägga så mycket energi på sina "rättigheter" och sin syn på Polisen.

Det är väl bara svara på frågorna, visa körkortet och gå vidare med sitt liv?
Man skäms ju nästan att vuxna människor är så barnsliga.

Det var definitivt inte bättre för 10 år sen.
Hur folk resonerade förut gällande sin rätt att köra som idioter på allmän väg är skrämmande.
Skönt att slippa dessa idioter, antingen har de kört ihjäl sig eller så pratar man helt enkelt inte om det längre.

Att kolla på uppdrag granskning om sporthojar från början på 2000-talet är bara pinsamt.
Noll empati för andra trafikanter och boende runt dessa vägar.

Att jobba som Polis är nog otacksamt som det är, att då folk ska ha attityd och hävda sina "rättigheter" gör knappast jobbet lättare.

Folk är generellt sätt alldeles för dåliga på att sätta sig själv i andras situationer.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där med hjälmkamera löser de smidigt genom att förbjuda alla utstickande föremål på hjälmen. Här är en tråd om föreskriften som förmodligen kommer att bli en lag:

http://forum.svmc.se/showthread.php...ift-f%F6r-skyddshj%E4lmar&p=131060#post131060

Vi sätter ju kameran på bröstet i stället så är det problemet löst.
Sätter vi kameran på hojen så måste vi tänka på att vi inte får filma om vi inte sitter på hojen. Går kameran när vi lämnar hojen så blir det samma sak som en övervakningskamera vilket är olagligt om vi inte har tillstånd...

Det är väldigt många regler att tänka på... ;)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...