Men att ha kameran på vid vanlig jävla gatkörning inne i stan...? Eller då man blir stoppad av snuten klockan tre på natten...? Hjälp mig att förstå. Varför...?
Jag kan mycket väl tänka mig att vilken polisman som helst finner detta integritetskränkande och jag är långt ifrån säker på att du ens har lagen på din sida om du fortsätter att filma när polismannen ber dig stänga av.
Filmar när jag kör oavsett tidpunkt för att ha bevis vid en eventuell trafikolycka. Polisen filmar jag också för att ha bevis då deras ord väger över mitt om det skulle bli en rättssak. Att polisen inte alltid är ärliga är nog inte en nyhet för någon.
Jag har rätten på min sida så jag får filma polisen även om han inte vill bli filmad.
Om en polisman bombarderar dig med "irrelevanta frågor" så beror det allt som oftast på att han fattat misstanke om att något inte står rätt till. Precis som jag blir misstänksam när en nyreggad forummedlems första inlägg uppmanar till argumentation och uppvigleri mot den svenska polisen...
Konstigt då att jag aldrig fått en bot eller en varning, att mitt straffregister är fläckfritt. Betyder det då att polisens "misstankar" bara är en ursäkt för att kunna stoppa fordon man vill stoppa men inte har någon orsak till att stoppa?
"Där är en motorcyklist men jag har ingen anledning att stoppa honom men jag vill stoppa honom så jag hittar på att jag har en misstanke. Jag försöker sedan få honom att säga något som jag kan använda emot honom så jag ställer en massa frågor."
Är detta ett rättssäkert samhälle? Vill du ha det så?
Uppvigling? Att stå upp för sina rättigheter är inte att uppmana andra till brott eller ohörsamhet.
Ja jag anser självklart att man (om man till skillnad från mig måste filma sin tråkkörning) ska stänga av kameran när man möter ngn i helbild som inte tackat ja till att bli filmad. Till och med våra mest aggressiva journalister respekterar det. Så det är inte konstigt om man får frågan från en statstjänsteman om kameran är igång.
Hoppas bara du träffar på ärliga poliser i ditt liv.
Samma här . Alltid trevligt bemött av poliser. Beror nog som sagt mycket på en själv. Givetvis tycker ju varje person att de är perfekta sociala skapelser, även jag själv.
På mitt arbete har vi en person som inte kommer överens med någon. Medans han själv går runt och kallar alla idioter. Sammanhang ?.
Poliser och andra samhällsarbetare har ett väldigt otacksamt arbete. Därför kan jag pruta lite på mina "rättigheter" för att deras arbete ska flyta lite bättre.
Det enda jag gör är att stå upp för mina rättigheter vilket bl.a. innebär att endast svara på frågor som har med ärendet att göra (om jag nu vill svara för det behöver jag inte). Vid en nykterhetskontroll, som exempel, så blåser jag och visar mitt körkort precis som man ska. Om polisen ställer frågor så säger jag bara att denna typ av frågeställning inte har med denna typ av trafikkontroll att göra så jag kommer inte svara på sådana frågor. Polisen säger då okej och ber mig köra vidare. Är inte det minsta otrevlig.
Gillar man inte sitt arbeta kan man som sagt byta. Att du låter polisen inskränka på dina rättigheter är för mig lite skrämmande.
”Rättigheter”?
Jag har som medborgare en SKYLDIGHET att stanna på uppmaning av polis, svara på frågor osv. Jag är inte skyldig att svara ärligt dock...
De förtjänar respekt för det, i allt högre grad med tanke på samhällsutvecklingen.
Se inte så jäkla mycket på youtubeklipp från Alabama och tro framförallt inte att det är applicerbart på Sverige. Le och var trevlig så skall du se att livet blir bättre för både dig och för alla som möter dig. Win-win.
Prata inte om rättigheter och skyldigheter när du inte vet vad du pratar om. Du måste inte alls svara en polis, du kan vara helt tyst om du så vill. Samma gäller i domstol förutom att du då t.ex. kan få vite om du inte svarar.
Sedvanlig respekt för en annan medmänniska har jag, allt över detta förtjänas över tid.
Jag tittar inte på YouTube alls.
Måste ta ts sida i den här pk-stormen. Tycker inte han visar några tecken på att vara någon forn av attitydproblem och när man drar paralleller mellan samhälletsförfall och stenkastande kräk med en kille som bara gillar att köra hoj och filma samtidigt, då blir det bara löjligt. Är också lite förvånad att nästa alla här har en sådan fantastiskt fin bild av trafikpolisen.
Är själv ingen fuckyou-burnoutande outlaw, känner mig rätt gammal och jobbar åt statsmakten i ett annat uniformsyrke. Har många vänner inom olika delar av poliskåren och får uteslutande medhåll när man diskuterar vissa typer av trafikpoliser.
Har själv stött flertalet övernitiska paragrafryttare som försöker tolka lagen väldigt frikostigt till sin egen fördel. Har varit med om att man försökt få mig att erkänna direkta felaktigheter. Vissa verkar närmast provecrade och ger direkt ett otrevligt bemötande bara för att man har den stora fräckheten att sitta på en hoj eller köra en sportigare bil än Svenssons 1.5liters diesel KIA.
Om jag filmade och en polis skulle kräva att kameran stängs av, då skulle jag känna som ts, att nu kommer något ske eller sägas som inte ligger inom lagen.
Precis. Tack.
Nu handlade det inte bara om filmandet för TS blir också kränkt för att han blir stoppad kl 3 på natten och tillfrågad vart han är på väg. Ta parti för den åsikten ska jag göra när det snöar i helvetet.
Som jag skrev tidigare så kommer rättigheterna tas ifrån dig om du inte står upp för dem.