Poliser frias efter mc dödskrasch

Status
Ej öppen för fler svar.

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Poliser frias efter dödskrasch

Polisen var inte skyldig till att en 22-årig mc-förare dödskraschade under en polisjakt i Stockholm den 20 juli.

Förundersökningen har lagts ned.

– Jag kan inte hitta något som pekar på att poliserna varit vållande, säger åklagare Håkan Roswall till Metro.

Enligt utredningen avbröt polisen jakten av säkerhetsskäl vid flera tillfällen och var inte i närheten när olyckan inträffade

Mannens flickvän som var passagerare överlevde olyckan.

SVD 2011-11-18
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/poliser-frias-efter-dodskrasch_6643812.svd
-----------------------------------------------------------------
Någon som känner till fallet mer specifikt?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kille på 22 drar från snuten med tjejen bakpå och ränner in i en bom om jag inte minns fel. Hurvida hojen var stulen minns jag inte, men jag vill påminna mig att han inte hade körkort. Jag tror att södra länken var avstängd och han rännde in i de fällda bommarna, men det kan vara fel.

Hursomhelst så valde han att dra från snuten, men lyckades väll sådär. Knappast vållande av poliserna om de inte rammade honom in i bommen.

2c
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Sorgligt som fan att man ens slösar resurser på en förundersökning.
Det fallet var ju klockrent. Södra länken var stängd. Polisen jagade ej utan efterföljde. Hojen var ej stulen, men föraren saknade behörighet.

Hade familjen och spånet till passagerare tänkt sig för och inte sprungit till Aftonhoran och gnällt, så hade dom pengarna kunnat användas till betydligt bättre ärende för Polis/Åklagare.
PunGT!
 
Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Vet en kille som hoppade ut från en balkong när polisen knackade på och stormade in (han höll på att råna lägenheten han var i). Han landade med ansiktet på sitt knä och slog sönder ansiktet toltalt = koma i flera månader följt av flertal operationer. Har för mig att han fick en del slantar i och med att polisen skrämt honom eller liknande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här var ju föremål för två långa och hetsiga diskussioner här på sporthoj.
Nej, jag tycker inte att det var polisens fel att han låg och brände på i en timme på motorväg. Synd att han dog? Ja, kanske det. Men han ställde till med det på alldeles egen hand.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Skönt!
Jag hade ärligt talat inte väntat mig ett annat beslut än detta att poliserna gick fria. Det var ju som de flesta anser killens egna fel att det gick som det gick.
Knappast polisen som tvingade honom att olovligen "låna" sin väns hoj och köra som en galning genom stan i hastigheter upp emot 200+.
Trist att han dog, ja, men samtidigt så hade han sig själv att skylla, ger man sig in i leken får man som bekant leken tåla och även ta de eventuella konsekvenser som följer.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Wait for it...

watchdrama8jm.gif
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
its gonna be........ leeeeegendary......
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Alltså hur kan ni stå här och säga att det var rätt att lägga ner undersökningen, polisen har ju uppenbarligen hetsat den förvirrade och körkortslöse ungdomen till att köra ihjäl sig själv...

Eller vänta nu... :va

För en gångs skull tror jag att jag är överens med dom. Hur går det med det där andra fallet då när polisen gjorde en vansinnig vänstersväng och klippte en kille så att han dog? Där vill jag se att det händer något.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Alltså hur kan ni stå här och säga att det var rätt att lägga ner undersökningen, polisen har ju uppenbarligen hetsat den förvirrade och körkortslöse ungdomen till att köra ihjäl sig själv...

Eller vänta nu... :va

För en gångs skull tror jag att jag är överens med dom. Hur går det med det där andra fallet då när polisen gjorde en vansinnig vänstersväng och klippte en kille så att han dog? Där vill jag se att det händer något.

Det kommer i som i det tidigare fallet rutinmässigt läggas ned i brist på bevis. En konsekvens av att poliser utreder sig själva. Förundersökningen som åklagaren ska bedöma blir per automatik jävig & leder till att den läggs ned i nio fall av tio. Även polisen & åklagarna utvecklar en symbios efter år av tätt samarbete. Undantaget är när en polis spöar sin fru på fritiden.
Kanske dags för en opartisk myndighet för att utreda anmälningar mot polisen, som i andra länder.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Det kommer i som i det tidigare fallet rutinmässigt läggas ned i brist på bevis. En konsekvens av att poliser utreder sig själva. Förundersökningen som åklagaren ska bedöma blir per automatik jävig & leder till att den läggs ned i nio fall av tio. Även polisen & åklagarna utvecklar en symbios efter år av tätt samarbete. Undantaget är när en polis spöar sin fru på fritiden.
Kanske dags för en opartisk myndighet för att utreda anmälningar mot polisen, som i andra länder.

Fast det är väl åklagaren som hanterar själva förundersökningen? Inte att polisen själva bara lämnar över en rapport till honom som är färdig att läsas upp?
Om inte åklagarmyndigheten idag är opartisk, hur menar du att en ny myndighet skulle garantera detta?

För övrigt får killen som dog (tragiskt eller ej) stå för sina handlingar. Han gjorde ett val och det var det valet som fick följder.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top