Poliser frias efter mc dödskrasch

Status
Ej öppen för fler svar.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Fast det är väl åklagaren som hanterar själva förundersökningen? Inte att polisen själva bara lämnar över en rapport till honom som är färdig att läsas upp?
Om inte åklagarmyndigheten idag är opartisk, hur menar du att en ny myndighet skulle garantera detta?

För övrigt får killen som dog (tragiskt eller ej) stå för sina handlingar. Han gjorde ett val och det var det valet som fick följder.

Åklagaren är förundersökningsledare. Men det är poliser som gör jobbet dvs. plockar in info & bereder ärendet som åklagaren ska fatta ett beslut utifrån. Har samma poliser & åklagare jobbat i hopp länge finns risk för en vänskaps korruption, likväl som det finns risker att man bereder ett ärende annorlunda om den anklagade är en vän & kollega.
Skulle utredningen göras av en myndighet helt frikopplad från polisen skulle dessa mistankar om jäv minska.
Sedan så har Sverige internationellt sett anmärkningsvärt låg andel anmälningar mot polis som leder till åtal. Skulle det bero på att vår poliskår är extremt hederliga & följer lagtexten slaviskt eller på att de inte blir dömda i den rådande ordningen.
Det ligger ett lag förslag om inrättande av en fristående myndighet för polis ärenden.
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ursäkta mig och min "vältalighet"; men seriöst SH's folk som tycker att polisen gjort rätt; är ni seriöst dumma i huvudet?? :va

SJÄLVKLART!! så hade aldrig detta skett som skedde om rikspucko till förare av motorcykeln stannat på polismans tecken; det är vi alla överens om; men att sen sitta här och acceptera att poliserna på ett fullkomligt hänsynslöst sett formligen stressat föraren till det misstag som slutligen ledde till att han dog pga en trafikförseelse är minst lika idiotiskt!! :huvet

Börjar seriöst tro att man MÅSTE VARA ETT RIKSPUCKO för att gilla mc nu för tiden om man ser till det ökade antalet inlägg på detta eminenta forum som håller kiss & bajs nivå (läs; en 3 årings nivå) vilket är skrämmande!!
Ska polisen sluta följa efter alla som kör för fort?
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Börjar seriöst tro att man MÅSTE VARA ETT RIKSPUCKO för att gilla mc nu för tiden om man ser till det ökade antalet inlägg på detta eminenta forum som håller kiss & bajs nivå (läs; en 3 årings nivå) vilket är skrämmande!!

Tycker att den högst ärade Herr Fürstenhoff är :tummenuppganska bra på detta själv

Och ja, jag är seriöst dum i huvudet:arsele
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det finns en rekommendation från polisen till poliser att inte hetsa mc-förare genom att jaga eller följa efter. Men det går ju knappast att sommar polisen för den vurpan.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Ursäkta mig och min "vältalighet"; men seriöst SH's folk som tycker att polisen gjort rätt; är ni seriöst dumma i huvudet?? :va

SJÄLVKLART!! så hade aldrig detta skett som skedde om rikspucko till förare av motorcykeln stannat på polismans tecken; det är vi alla överens om; men att sen sitta här och acceptera att poliserna på ett fullkomligt hänsynslöst sett formligen stressat föraren till det misstag som slutligen ledde till att han dog pga en trafikförseelse är minst lika idiotiskt!! :huvet

Börjar seriöst tro att man MÅSTE VARA ETT RIKSPUCKO för att gilla mc nu för tiden om man ser till det ökade antalet inlägg på detta eminenta forum som håller kiss & bajs nivå (läs; en 3 årings nivå) vilket är skrämmande!!


Förlåt, men var du där och såg händelsen? Såg du polisens jakt? Finns det bilder/filmer? Du vet inte ens vad som skedde förutom det du kan läsa i media (och vem fan litar på media?) och kan ändå säga att jakten var "hänsynslös och stressig".

Efter att ha läst ganska mycket av detta forum så skulle jag nog säga att du tillhör den skara av människor som spär på kiss&bajs-nivån som du så eminent kallar den.

Är du en av dom där som vill förbjuda SMS-lån också eller? Ta ansvar för helvete.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Kan inte moderator lägga till en poll i denna tråden där folk får gissa på hur lång tid det tar innan tråden stängs alternativt raderas?

Betsafe/Unibet/BetUmama kanske är intresserade också?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Var du med på platsen?? Har du läst allt om hur det gått till??

-Polisen skall enligt egna regler göra förföljanden som inte utsätter andra för fara; men att hetsa en mc i mer än en halvtimme, med ett flertal bilar samt en helikopter som jag bevittnade låg klart under gällande höjdregler och som gjorde allt i sin makt för att stressa föraren till misstag i stället för att gå upp på hög höjd och bara följa efter idioten på motorcykeln tills dess att han stannar självmant eller tills dess att bensinen tar slut; än mer viktigt är det när det sitter en passagerare baktill som inte har något som hellst att säga till om!!

Sen att rikspolisstyrelsen själva strax innan gått ut och klargjort att dom INTE!! skall jaga flyende motorcyklar inte spelar någon roll i sammanhanget!! :rolleyes:

Svarar ju inte direkt på frågan, tycker du polisen ska sluta jaga folk som kör för fort? Då kan vi ju lika gärna lägga ner allt vad hastighetsbegränsningar heter för MC, bara att gasa så fort polisen kommer nära.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ursäkta mig och min "vältalighet"; men seriöst SH's folk som tycker att polisen gjort rätt; är ni seriöst dumma i huvudet?? :va

SJÄLVKLART!! så hade aldrig detta skett som skedde om rikspucko till förare av motorcykeln stannat på polismans tecken; det är vi alla överens om; men att sen sitta här och acceptera att poliserna på ett fullkomligt hänsynslöst sett formligen stressat föraren till det misstag som slutligen ledde till att han dog pga en trafikförseelse är minst lika idiotiskt!! :huvet

Börjar seriöst tro att man MÅSTE VARA ETT RIKSPUCKO för att gilla mc nu för tiden om man ser till det ökade antalet inlägg på detta eminenta forum som håller kiss & bajs nivå (läs; en 3 årings nivå) vilket är skrämmande!!

Direkt efter olycka läste jag denna tråd & det måste vara det mest osmakliga jag läst. Här har vi en ung omogen kille som gjort ett antal ödesdigra val med katastrofala konsekvenser.
Vad väljer man då att skriva jo man kränker föraren, hans flickvän & familj. Kritiserar föraren för bristande kör kunskap endast kritikern kan köra i 250km/h. Samtidigt som alla som genom ett trollslag blir extremt laglydiga de skulle aldrig köra för fort eller smita från polisen.
Samtidigt som jag mött flera av dessa helgon på bulten & Nynäsvägen i allt annat än lagliga hastigheter.
Hyckleri !
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
det ökade antalet inlägg på detta eminenta forum som håller kiss & bajs nivå (läs; en 3 årings nivå) vilket är skrämmande!!

Vilken tur att du klev in och postade ett inlägg så att nivån höjdes.

Personligen gissar jag att tråden är låst innan arbetsdagen är slut.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
frågan är hur polisen jaga.. dom påstår att dom va långt borta medans vissa påstår dom va hack i häl.
har polisen sniffa han i rumpan så har dom ju gjort fel men samtidigt tycker jag dom inte kan bli dömd för en sån sak..
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Fürstenhoff: Ska du inte anklaga och stämma Yamaha eller vilket märke det nu kan ha varit också för att, på köparens initiativ, sålt och levererat en prestandamaskin man kan köra ihjäl sig på till kompisen (med behörighet att köra den) av den nu avlidne?.....
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Förlåt, men var du där och såg händelsen? Såg du polisens jakt? Finns det bilder/filmer?

Ghåstrajder 7.77? :hihi

Fürstenhoff skrev:
Ja du Bentebent; du verkar ha svårt att läsa du; JA DOM SKALL AVBRYTA ALL FORM AV EFTERFÖLJANDE NÄR DET GÅR SÅ PASS FORT ATT TREDJE PART KAN BLI INVOLVERAD I DERAS EFTERFÖLJANDE!!

Så vi kan med andra ord helt avskaffa hastighetsbegränsningar för MC, eftersom det bara är att gasa så fort polisen kommer nära så de måste avbryta.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Personligen gissar jag att tråden är låst innan arbetsdagen är slut.

Beror på hur länge du jobbar :D

Edit: Min åsikt vad det gäller den där händelsen är som följer.

Killen som körde hojen tog en rad dåliga beslut så här med facit på hand. Jag tycker inte synd om honom. Däremot så önskade jag aldrig livet ur honom. Var ju fortfarande en ung kille i en ålder där man, förhoppningsvis, utvecklas väldigt mycket som människa och har hela livet framför sig.

Jag kommer aldrig lägga skulden till att han dog på polisen, för det hade aldrig hänt om han stannat.

Därmed inte sagt att polisen har gjort allting rätt. Men det är ju två olika frågor som jag tror några blandar ihop.

Edit2: Jag såg en del kommentarer så som "Polisen = Mördare" och andra citat från begåvningsreserven strax efter att det där hade hänt.
Då blev jag lite chockad över vad folk kan tycka. Hur kan sådana människor klara av att leva sitt vardagliga liv? Det måste ju vara fruktansvärt jobbigt när man är så dum menar jag.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som någon annan redan påpekat -ämnet har varit föremål för en del debatt på SH.

Jag kan inte se att poliserna var vållande så självklart är det rätt att lägga ned förundersökningen. Flickvännens och familjens versioner ger jag inte mycket för.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Om jag inte minns fel så stämde inte riktigt polisens version om händelsen överens med diverse vittnens version.
Det som är lite skrämmande är väl att det är nästan helt omöjligt att få en polis fälld för ett brott. Även om det finns många vittnen och film på att en polis begår en brottslig handling så försvinner alltid dessa bevis. Enda gången en polis verkar kunna bli straffad är om han/hon kritiserar polisledningen.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Det finns poliser, och sen finns det poliser. Finns dom som fortfarande hetsjagar mc/mopeder och t.o.m rammar hojarna. Personligen anser jag väl att dom kunde ha lagt ner jakten på honom när dom insåg att det fanns en till på hojen.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Ursäkta mig och min "vältalighet"; men seriöst SH's folk som tycker att polisen gjort rätt; är ni seriöst dumma i huvudet?? :va

SJÄLVKLART!! så hade aldrig detta skett som skedde om rikspucko till förare av motorcykeln stannat på polismans tecken; det är vi alla överens om; men att sen sitta här och acceptera att poliserna på ett fullkomligt hänsynslöst sett formligen stressat föraren till det misstag som slutligen ledde till att han dog pga en trafikförseelse är minst lika idiotiskt!! :huvet

Börjar seriöst tro att man MÅSTE VARA ETT RIKSPUCKO för att gilla mc nu för tiden om man ser till det ökade antalet inlägg på detta eminenta forum som håller kiss & bajs nivå (läs; en 3 årings nivå) vilket är skrämmande!!

Du har genom dina videos diskvalificerat dig från denna diskussion.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ja du Bentebent; du verkar ha svårt att läsa du; JA DOM SKALL AVBRYTA ALL FORM AV EFTERFÖLJANDE NÄR DET GÅR SÅ PASS FORT ATT TREDJE PART KAN BLI INVOLVERAD I DERAS EFTERFÖLJANDE!! :krama
Ja, det är ju praktiskt för dig, nu kan du fortsätta promota filmer med rikspuckon som utsätter sig själv och andra för stor fara.
Du är en av de mest pinsamma personerna som någonsin skrivit ett inlägg på SH.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top