Polisjakt som ledde till olycka

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Du har inget svart/vitt tänkande...?
Om någon hörselskadad kör bil och inte hör sirenerna bakom honom skall han skjutas alternativt köras över DirEckT?
Om denne någon är hörselskadad och inte stannar så beror det väl med all sannolikhet på att han inte har noterat att det finns en bakomvarande polis, vilket gör att förloppet blir annorlunda då det möjligen tar lite längre tid att få vederbörande att uppmärksamma det, inte att det tar längre tid för att han väljer att försöka åka ifrån dom istället för att stanna?

Tror dessutom att jag har läst någonstans att man har skylighet att vara uppmärksam på bakomvarande trafik och extra uppmärksam vad gäller utryckningsfordon, oavsett om utryckningen gäller mig eller inte...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tror att många i det här landet upplever att brottslingarna kommer billigt undan och vill se hårdare straff. Om inte annat för att upprätthålla en vis moral i samhället.

I den här artikeln har vi en 12 år gammal pojke som sköt en kvinna vid ett rånförsök. Han riskerar livstids fängelse utan möjlighet till frigivning: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5671623.ab

Man vill alltså döma pojken som om han vore vuxen. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? Vore man en anhörig till kvinnan som törstar efter hämnd hade man antagligen tyckt att det inte var mer än rätt. Ser man det från distans kommer andra aspekter in i bilden.


Vuxet brott = vuxet straff. Möjligen inte livstid men 30 år vore tänkbart. Först ungdomsvård och vid 18 överförande till fängelse. Signalen man skickar ut är klar : Tro inte att du kommer undan bara för att du är minderårig. Ungar rånar, stjäl ovh våldtar ENBART för att de VET att de kommer undan. Skulle straffet för våldtäkt vara 15 års fängelse även om man är 16 år gammal skulle betydligt färre begå ett sådant brott.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jo men du kanske förstod min point...?
Alla brott borde inte medföra en potentiell livsfara. Jag vet inte om du läste det inlägget om att polisen hade rammat killen i en rondell. Det är det jag vänder mig emot!
Poliserna måste ju väga riskerna mot brottet så att säga, annars borde dom söka nytt jobb tycker jag!

Om denne någon är hörselskadad och inte stannar så beror det väl med all sannolikhet på att han inte har noterat att det finns en bakomvarande polis, vilket gör att förloppet blir annorlunda då det möjligen tar lite längre tid att få vederbörande att uppmärksamma det, inte att det tar längre tid för att han väljer att försöka åka ifrån dom istället för att stanna?

Tror dessutom att jag har läst någonstans att man har skylighet att vara uppmärksam på bakomvarande trafik och extra uppmärksam vad gäller utryckningsfordon, oavsett om utryckningen gäller mig eller inte...
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Jo men du kanske förstod min point...?
Alla brott borde inte medföra en potentiell livsfara. Jag vet inte om du läste det inlägget om att polisen hade rammat killen i en rondell. Det är det jag vänder mig emot!
Poliserna måste ju väga riskerna mot brottet så att säga, annars borde dom söka nytt jobb tycker jag!

Eller också borde mc-föraren beakta riskerna... Skall samhället anpassa sig efter brottslingen eller brottslingen efter samhället?
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Kan bara konstatera att snuten rammade en hoj här i krokarna för 1-2 veckor sen! Inte nog med det, dom bankar sen på killen och drar.... FTP
o det har du sett med egna ögon, eller hört från en kompis, som en en polare, vars flickväns storebror har berättat ?


har VÄLDIGT svårt att tro, att den svenska polisen, prejar en hoj på öppen gata, prylar föraren & sedan bara drar.
Det är väl så här en bra story går på SH? Dom som på fullt allvar tror på det här ska kanske passa på att besöka några länder där det är precis så det fungerar på nästkommande semester, så dom får uppleva hur det är när det är verklighet och inte fiction, så kanske dom uppskattar hur det fungerar här aningen mer när dom kommer hem...

Precis som med snacket om man inte behöver stanna om man själv har gjort bedömingen att polisen inte har skäl för sitt agerande. Vilket i sin tur leder till att allt fler yngre förmågor tror/tycker att det det är ok att göra så här, exempelvis här på SH. Sedan gör dom den mindre trevliga upptäckten att dom inte är såna fantomer på att köra hoj som dom trodde sig vara, och att dom efter en stund med polisen bakom sig inte ens når upp till sin vanliga nivå när dom börjar inse att de inte var så smart att dra, med svetten i pannan och ågren sittandes på axeln som påpekar hur det kommer att vara att vakna upp imorgon...

En person som smiter istället för att stanna på uppmaning av polis när det gäller miniblinkers, regskyltar, vägskyltar (oavsett om det gäller stoppplikt eller hastighet) eller whatever, han lär ju inte stanna när han har orskat en olycka eller kört på någon och det är ännu mer som står på spel än böter och ett eventullet indraget körkort.

Finns ingen som helst bortförklaring som håller för smitning, och väljer man att dra får man ta konsekvenserna utan att gnälla på polisen, dom gör bara sitt jobb, det jobb vi vill att dom ska göra .

Vill vi verkligen ha fler avåkningar/olyckor/dödsolyckor pga av att man väljer att inte stanna på uppmaning av polis, eller är det dags att vi börjar ändra attityd/inställning till att smita?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Men snälla människor som tycker att polisen inte ska jaga de som smiter. Jag har bara en liten fråga: Hur i hela världen ska polisen kunna vet att det bara är en fortkörare som smiter och inte den efterlyste Peder Pedofil som försöker undkomma rättvisan genom att dra med sin hoj? Eller Morgan Mördare som precis rånat någon på en fin hoj?

Jag skulle vilja säga att detta är omöjligt att se bara genom att titta på den som drar förbi. Därför anser i vart fall jag att polisen borde få använda i princip alla till buds stående medel för att få fast en som smiter. Det är ju inte så att man är tvungen att smita, det handlar ju bara om att man inte är karl nog att stå för att man gjort fel.

Hur som helst, kan någon svara på frågan hur polisen ska se skillnad så skulle det vara intressant.

Sedan anser jag att de som drar ifrån polisen och kör jävligt fort är riktiga egoistiska svin som anser sig ha rätten att riskera andras och sitt eget liv för ett par tusenlappar i böter och ev ett indraget körkort. Är ni så tuffa så ta istället böterna, lämna över körkortet och kör sedan ändå och skit i att betala böterna. Känns som ett vettigare sätt att vara "outlaw" på. Då riskerar man ju ingen annans liv i alla fall.
Bra inlägg.

Polisen gör ju bara sitt jobb, hur skulle det se ut om dom inte fick göra det, vill vi ha ett samhälle i anarki, när ska polisen då få ingripa?

Skrönor om poliser som mejar ner hojåkare och ger dom stryk låter inte trovärdigt alls.

Det är bättre att göra som dom flesta andra faktisk gör, stanna om polisen ger tecken, då slipper det bli sådana här spekulationstrådar.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Eller också borde mc-föraren beakta riskerna... Skall samhället anpassa sig efter brottslingen eller brottslingen efter samhället?

Ja alltså den ena har ett jobb med regelverk runt om. Har gått i skola och lärt sig hur han bör uppträda vad som är ok och inte. Vet inte om det står att dom ska preja en motorcyklist pga fortkörning och att han inte stannat på polismans tecken... :va
Mc föraren borde definitivt beakta riskerna! Brottlingen skall givetvis anpassa sig men när du hittar en lösning på att få alla 100 % laglydiga så ring mig :tummenupp
Ja det finns ju en berömd bok om detta 1984... läs den
Tror inte heller överdrivet våld löser alla brott, men ibland behövs det absolut!
Återigen är du väldigt Svart/vit.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är väl så här en bra story går på SH? Dom som på fullt allvar tror på det här ska kanske passa på att besöka några länder där det är precis så det fungerar på nästkommande semester, så dom får uppleva hur det är när det är verklighet och inte fiction, så kanske dom uppskattar hur det fungerar här aningen mer när dom kommer hem...

Precis som med snacket om man inte behöver stanna om man själv har gjort bedömingen att polisen inte har skäl för sitt agerande. Vilket i sin tur leder till att allt fler yngre förmågor tror/tycker att det det är ok att göra så här, exempelvis här på SH. Sedan gör dom den mindre trevliga upptäckten att dom inte är såna fantomer på att köra hoj som dom trodde sig vara, och att dom efter en stund med polisen bakom sig inte ens når upp till sin vanliga nivå när dom börjar inse att de inte var så smart att dra, med svetten i pannan och ågren sittandes på axeln som påpekar hur det kommer att vara att vakna upp imorgon...

En person som smiter istället för att stanna på uppmaning av polis när det gäller miniblinkers, regskyltar, vägskyltar (oavsett om det gäller stoppplikt eller hastighet) eller whatever, han lär ju inte stanna när han har orskat en olycka eller kört på någon och det är ännu mer som står på spel än böter och ett eventullet indraget körkort.

Finns ingen som helst bortförklaring som håller för smitning, och väljer man att dra får man ta konsekvenserna utan att gnälla på polisen, dom gör bara sitt jobb, det jobb vi vill att dom ska göra .

Vill vi verkligen ha fler avåkningar/olyckor/dödsolyckor pga av att man väljer att inte stanna på uppmaning av polis, eller är det dags att vi börjar ändra attityd/inställning till att smita?
Håller med till 100%, jag har jobbat bla i Centralamerika och Sydamerika, där är polisen betydligt hårdare, lyder du inte så får du stå ditt kast, just därför så lyder man utan att ens tveka, annars får man en hagelbrakare uppkörd i nyllet.

Vill vi ha det så i Sverige?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Håller med till 100%, jag har jobbat bla i Centralamerika och Sydamerika, där är polisen betydligt hårdare, lyder du inte så får du stå ditt kast, just därför så lyder man utan att ens tveka, annars får man en hagelbrakare uppkörd i nyllet.

Nej där finns det ju ingen brottslighet... :brinnerup
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nej där finns det ju ingen brottslighet... :brinnerup
Ett hårdare och brottsligare samhälle frambringar hårdare lagar och hårdare poliser, inget att sträva efter nej.

Å andra sidan så undrar man hur man ska kunna ha respekt för polisen om dom inte får utöva sitt jobb.

Jag är inte polis men beundrar dom som orkar med att vara det, polisen är samhällets sopgubbar som dagligen får ta hand om knarkare, mördare, psykopater och andra som inte passar in i samhället.
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Ja alltså den ena har ett jobb med regelverk runt om. Har gått i skola och lärt sig hur han bör uppträda vad som är ok och inte. Vet inte om det står att dom ska preja en motorcyklist pga fortkörning och att han inte stannat på polismans tecken... :va
Mc föraren borde definitivt beakta riskerna! Brottlingen skall givetvis anpassa sig men när du hittar en lösning på att få alla 100 % laglydiga så ring mig :tummenupp
Ja det finns ju en berömd bok om detta 1984... läs den
Tror inte heller överdrivet våld löser alla brott, men ibland behövs det absolut!
Återigen är du väldigt Svart/vit.

Tror inte vi kommer att hitta nån komplett lösning på kriminaliteten och tycker inte heller att det är nån vinst i att felprioritera resurser för att se till att det blir så, det kostar mer än det smakar att nå det målet...

Angående jobb och skola så har du väl en bra poäng där, polismannen har utbildning och vet hur han bör uppträda, någon som kör olovligt har det inte och bör således inte vistas i trafiken. Någon som HAR utbildning/körkort och ändå inte vet hur han skall bete sig i trafiken behöver uppenbarligen påminnas om hur han skall bete sig, t.ex genom information från polisman i samband med böter. För att han skall kunna ta till sig detta krävs dock att han stannar. Gör han inte det tycker jag och samhället att det är polisens uppgift att säkerställa att han ändå får denna information. Detta sker förslagsvis genom en upptrappning av metoderna. Går att jämföra med HALT eller jag skjuter skarpt, varningsskott, verkanseld...

Svart och vitt? Någon måste ju bringa ljus i de oupplystas ständiga mörker!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ett hårdare och brottsligare samhälle frambringar hårdare lagar och hårdare poliser, inget att sträva efter nej.

Å andra sidan så undrar man hur man ska kunna ha respekt för polisen om dom inte får utöva sitt jobb.

Jag är inte polis men beundrar dom som orkar med att vara det, polisen är samhällets sopgubbar som dagligen får ta hand om knarkare, mördare, psykopater och andra som inte passar in i samhället.

Jag kan inte annat än hålla med!
Dom flesta gör ett grymt jobb. Men det finns dom som inte passar för jobbet och dom som gör grova fel/brott. Dom borde plockas bort och/eller dömas.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tror inte vi kommer att hitta nån komplett lösning på kriminaliteten och tycker inte heller att det är nån vinst i att felprioritera resurser för att se till att det blir så, det kostar mer än det smakar att nå det målet...

Angående jobb och skola så har du väl en bra poäng där, polismannen har utbildning och vet hur han bör uppträda, någon som kör olovligt har det inte och bör således inte vistas i trafiken. Någon som HAR utbildning/körkort och ändå inte vet hur han skall bete sig i trafiken behöver uppenbarligen påminnas om hur han skall bete sig, t.ex genom information från polisman i samband med böter. För att han skall kunna ta till sig detta krävs dock att han stannar. Gör han inte det tycker jag och samhället att det är polisens uppgift att säkerställa att han ändå får denna information. Detta sker förslagsvis genom en upptrappning av metoderna. Går att jämföra med HALT eller jag skjuter skarpt, varningsskott, verkanseld...

Svart och vitt? Någon måste ju bringa ljus i de oupplystas ständiga mörker!

Dagens bästa inlägg, tyvärr kommer väl trafikanarkisterna alltid att hävda sin rätt samt att det var snutens fel att dom vurpade.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag håller med dig i sak men inte metod.
Ljuset i mörkret säger du.
Frågan är om det är jordens största problem med killar några år över 20 som smiter. Större problem i samhället tycker jag nog att det finns och borde prioriteras högre.

SOm ex här i Jkpg. Efter EU-toppmötet som var här hade poliserna fyllt sina trafik brotts kontroller/kvoter. Citat ur Jkpg posten:
Nu har vi tid att ta hand om eller koncentrera oss på knarkbrott och övriga brott som vi normalt sett inte hinner med... :confused:

Tror inte vi kommer att hitta nån komplett lösning på kriminaliteten och tycker inte heller att det är nån vinst i att felprioritera resurser för att se till att det blir så, det kostar mer än det smakar att nå det målet...

Angående jobb och skola så har du väl en bra poäng där, polismannen har utbildning och vet hur han bör uppträda, någon som kör olovligt har det inte och bör således inte vistas i trafiken. Någon som HAR utbildning/körkort och ändå inte vet hur han skall bete sig i trafiken behöver uppenbarligen påminnas om hur han skall bete sig, t.ex genom information från polisman i samband med böter. För att han skall kunna ta till sig detta krävs dock att han stannar. Gör han inte det tycker jag och samhället att det är polisens uppgift att säkerställa att han ändå får denna information. Detta sker förslagsvis genom en upptrappning av metoderna. Går att jämföra med HALT eller jag skjuter skarpt, varningsskott, verkanseld...

Svart och vitt? Någon måste ju bringa ljus i de oupplystas ständiga mörker!
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jo men du kanske förstod min point...?
Alla brott borde inte medföra en potentiell livsfara. Jag vet inte om du läste det inlägget om att polisen hade rammat killen i en rondell. Det är det jag vänder mig emot!
Poliserna måste ju väga riskerna mot brottet så att säga, annars borde dom söka nytt jobb tycker jag!
Jag förstog vad du menade men tycker att du var över linjen, så det blev poänglöst.
Det är väl ingen som tycker att poliser ska ramma någon för minsta lilla, men det gör dom inte heller, så att påstå det är rätt löjligt.



Jag har farit fram på vägarna sedan 15-års åldern, vilket nu är ca 30 års sen, och varit åkare dom första 20 åren ungefär. Jag har lagt massvis med mil på svenska vägar, både i jobb och privat, blivit stoppad fler gånger än vad jag kan minnas och även surt fått lämna ifrån mig lappen några gånger. Vissa gånger har jag tyckt att det hart varit löjligt och/eller oförtjänt, men ändå tvingats konstatera att polisen inte har gjort fel, utan att jag egentligen är sur för att jag tycker att dom kunde låtit mig komma undan pga av omständigheter som tom väg, mitt i natten etc.

Jag har aldrig blivit prejad eller upplevt att man har tagit till något onödigt för att få mig att stanna, men dom har ju inte alltid varit idel solsken när man har stannat. Som den gången jag jag åkte så mkt chevan gick för nerför Hallands Ås för att möta upp en polare på maxi i ängelholm, och dom hade börjat "jaga" mig redan när jag passerade avfarten/påfarten till Båstad... Dom var inte direkt friendly då, kunde jag ha krävt det?

En av dom få gånger jag kan minnas att dom har varit på gränsen till otrevliga var utanför Arboga när jag blev stoppad efter Iohan Ursut's rymning från Kumla 1991, då han tydligen blev upphämtat i en likadan van som jag åkte i. Då var det skarpladdade bössor, slita upp bakdörrna och glo i bien, och brist på presentation vid stoppandet. Men det kan jag också så här i efterhand faktiskt förstå.

Tidigt 90-tal så såg jag också hur polisen hade stoppat en kille i en corvette genom att preja in honom i betongsuggorna innan Fredhällstunneln i Sthlm, där den ena polisen stog med draget vapen mot killen och den andra tjattrade i radion. Har dock aldrig på allvar funderat på om killen försökta smita pga av enbart fortkörning, utan har alltid utgått ifrån att dom önskade göra hans bekantskap på något andra grunder...

Påstår man på fullt allvar att polisen gör si eller så, backa upp det med bilder och bevis. Det finns nog med skrönor om polisens beteende som det är, och dom flesta börjar redan bland killarna som häckar på cykel runt moppegängen och vill vara lika stora som sina idoler som ljuger om att "min moppe gör minsann 150km/h, bettan va skitskraj när jag gasa fullt"...

Edit:
Klart det finns rötägg inom alla yrken, och att det finns poliser som med facit i hand borde fundera på eller rent av tvingas att byta yrke, men dom är inte så många som det oftast påstås.

Om vi sedan vänder på det hela:
Vem vill vara polis när någon smiter, och hur skulle man själv agera som människa då?
Numer kan man långt ifrån vara säker på att vederbörande smiter för att dom vill slippa en böteslapp, och som polis bör man nog ta i beaktande att dom runt nästa krök kan bli beskjutna och/eller utsatta för nästan vad som helst.

Jag blir många gånger istället förvånad över hur många trevliga poliser det finns, för det är dom allra flesta. Så istället för att fundera på varför dom inte log ett pepsodent smile när dom skrev ut böteslappen ska man kanske ägna en tanke åt vad dom kan gått igenom tidigare den veckan, eller kanske t.o.m samma arbetspass...
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag kan inte annat än hålla med!
Dom flesta gör ett grymt jobb. Men det finns dom som inte passar för jobbet och dom som gör grova fel/brott. Dom borde plockas bort och/eller dömas.
Ja rötägg och maktmissbrukare förekommer dock i alla typer av yrken, poliser är oxo människor (fast med batong då) :tungan

Har man en dålig dag och blir provocerad så kan bägaren rinna över hos dom flesta, därmed inte sagt att dom har rätt att ta till övervåld för den sakens skull.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag vänder mig emot att dom nästan tar livet av killen (om historian är sann, men det är den vi diskuterar som ex) pga en fortkörning och att han inte stannar på polismannens tecken!
Detta har dom ej stöd för i lagen, om det har gått till så!
Jag förstog vad du menade men tycker att du var över linjen, så det blev poänglöst.
Det är väl ingen som tycker att poliser ska ramma någon för minsta lilla, men det gör dom inte heller, så att påstå det är rätt löjligt.



Jag har farit fram på vägarna sedan 15-års åldern, vilket nu är ca 30 års sen, och varit åkare dom första 20 åren ungefär. Jag har lagt massvis med mil på svenska vägar, både i jobb och privat, blivit stoppad fler gånger än vad jag kan minnas och även surt fått lämna ifrån mig lappen några gånger. Vissa gånger har jag tyckt att det hart varit löjligt och/eller oförtjänt, men ändå tvingats konstatera att polisen inte har gjort fel, utan att jag egentligen är sur för att jag tycker att dom kunde låtit mig komma undan pga av omständigheter som tom väg, mitt i natten etc.

Jag har aldrig blivit prejad eller upplevt att man har tagit till något onödigt för att få mig att stanna, men dom har ju inte alltid varit idel solsken när man har stannat. Som den gången jag jag åkte så mkt chevan gick för nerför Hallands Ås för att möta upp en polare på maxi i ängelholm, och dom hade börjat "jaga" mig redan när jag passerade avfarten/påfarten till Båstad... Dom var inte direkt friendly då, kunde jag ha krävt det?

En av dom få gånger jag kan minnas att dom har varit på gränsen till otrevliga var utanför Arboga när jag blev stoppad efter Iohan Ursut's rymning från Kumla 1991, då han tydligen blev upphämtat i en likadan van som jag åkte i. Då var det skarpladdade bössor, slita upp bakdörrna och glo i bien, och brist på presentation vid stoppandet. Men det kan jag också så här i efterhand faktiskt förstå.

Tidigt 90-tal så såg jag också hur polisen hade stoppat en kille i en corvette genom att preja in honom i betongsuggorna innan Fredhällstunneln i Sthlm, där den ena polisen stog med draget vapen mot killen och den andra tjattrade i radion. Har dock aldrig på allvar funderat på om killen försökta smita pga av enbart fortkörning, utan har alltid utgått ifrån att dom önskade göra hans bekantskap på något andra grunder...

Påstår man på fullt allvar att polisen gör si eller så, backa upp det med bilder och bevis. Det finns nog med skrönor om polisens beteende som det är, och dom flesta börjar redan bland killarna som häckar på cykel runt moppegängen och vara lika stora som sina idoler som ljuger om att "min moppe gör minsann 150km/h, bettan va skitskraj när jag gasa fullt"...
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag vänder mig emot att dom nästan tar livet av killen (om historian är sann, men det är den vi diskuterar som ex) pga en fortkörning och att han inte stannar på polismannens tecken!
Detta har dom ej stöd för i lagen, om det har gått till så!
Jag förstog det.
Söder om Teleborg på Jätvägen( lv 682) körde mc-föraren av vägen och ut på en åker. Detta uppmärksammades av polispatrullen som då befann sig på ett längre avstånd från motorcykeln.
Men om dom befann sig på ett längre avstånd från honom så kan dom väl inte ha orsakat olyckan, utan det mest troliga är väl att föraren tappade kontrollen pga av att ha inte längre klarade av situationen med fart/pressen av att dom ligger en bit bakom etc?

Hur det kan vara deras fel förstår jag inte?
Inte heller hur man kan påstå att dom då har försökt att ta livet ur någon, för dom måste väl ändå få följa efter någon som väljer att smita?

Hoppas förstås att det går bra för killen! Men tycker nog ändå att han får skylla sig själv, och det är inte detsamma som att jag önskar livet ur honom.
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Läs detta så förstår du mig bättre

Vad bra att alla litar på vad polisen säger i pressmedelandet.. Det är klart att allt som dom skriver är sant.. ja självklart va det ett tekniskt fel på hojen..det händer ju hela tiden att hojar går sönder och kör av på rakstäckor utan att någon prejar dom.. och det är klart att "nisse" i civilbil hänger på
en R1:a som VERKLIGEN VILL dra ifrån dom.. måste varit en sådär 700-800 kusar i den bilen.. VAKNA!!

Har läst alla dumma inlägg här men det är klart ni vet inte hela sanningen!
Killen har givetvis mc-kort och inget annat! Vet inte vad dom fått olovlig körning ifrån!
Civilbilen hettsade honom utan verken blåljus eller sirener sen börjar dom bara tuta på han men han fortsätter köra (Givetvis en aning för fort) då han fortfarande inte har en aning om att det är polisen.. Tillsist sätter dom på blå ljus vilket han inte uppfattar direkt förens det är försent och han känner en smäll från vänster sida på hojen i en rondell som poliserna genade över vilket gjorde att han bröt handen på tre ställen..
Han blev troligtvis chockad och rädd då och försökte köra vidare men gick inte så bra med bruten hand och for ut på åkern..

Polisen var givetvis först på platsen och slet av han hjälmen vilket är rent IDIOTISKT ifall han haft nackskador och liknade!
Hoppas dom ansvariga poliserna sover väldigt dåligt och ställs tillsvars för vad dom gjort!!!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top