Polisjakt som ledde till olycka

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du läst tidigare inlägg så hade du fattat att detta handlar om fortkörning!
Och då är det aldrig ok att peja en mc vilket kan leda till döden!
Då kan man lika gärna säga att det är ok för polis att skjuta efter fortkörare som inte ville stanna.

Menar inte att dom bara behöver ignorera fortkörare men det måste finnas andra metoder.. jaga på om dom vill men ge *** i att preja.
Utan att ha någon ingående information om vad som hände eller hur poliserna tänkte så skulle jag gissa på att deras tanke var att blockera vägen för honom och att påkörningen var en missbedömning. Jag har väldigt svårt att se att de med flit skulle köra på en motorcyklist. Men som sagt, hoppas att utredningen visar om något fel begåtts.

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Utan att ha någon ingående information om vad som hände eller hur poliserna tänkte så skulle jag gissa på att deras tanke var att blockera vägen för honom och att påkörningen var en missbedömning. Jag har väldigt svårt att se att de med flit skulle köra på en motorcyklist. Men som sagt, hoppas att utredningen visar om något fel begåtts.

Det kan mycket väl vara så.. men oavsett om det va med flit eller ej så tycker jag dom ska stå för vad dom gjort istället för att skylla ifrån sig.
Dom kommer säkerligen gå fria från anklagelse då flertalet poliser håller varandra om ryggen.
Hoppas också sanningen kommer fram i utredningen.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det här var inte så genomtänkt eller? Om någon cyklar utan lyse = preja cyklisten av vägen kan vara en pedofil som vill gömma sig. Om någon snattar och springer skjut honom!!! osv tror (mer hoppas) att du fattar!!!
Jag tror att du hade otur när du tänkte nu va?... :va

Jag anser att det är farligare att preja en motorcyklist än att skjuta hål i däcken på en bil! Håller du inte med?

Lätt för polisen att veta eller? Är rätt övertygad om att merparten av de trafikanter som "drar" från polisen faktiskt har begått ett brott...

Men men, kanske skall uppmana alla mördare, våldtäktsmän/kvinnor, rånare och dylikt att ha en skylt på ryggen som säger att det är ok att preja dem eftersom de är "riktigt" kriminella. På det viset behöver ju inte polisen och medborgarna vara osäkra på om det är en mördare som kommer undan när någon "drar" ifrån en rutinkontroll/polisen.

Om polisen har som taktik att fånga våldtäktsmän och våldsmän i laserkontroller förstår jag ifall polisen har problem att lösa brott! För övrigt känns det där resonemanget att "TÄNK OM" som ett jäkligt dåligt argument för att den enskilda polismannen ska få en chans att återupprätta sitt ego.

Nej inte okej för att många bryter mot lagen. Men om man inte har för avsikt att skada någon, ej heller är nära att skada någon, det finns helt enkelt inget offer för gärningen (olovlig körning) så ser jag ingen anledning att staten skulle beivra brottet så hårt som dom gör.

Detta känns som självklarheter, fattar inte att jag behöver skriva det ens.

:klappar

Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Måste va bland den messt korkade som gjort ett inlägg genom tiderna! :huvet
Bättre att preja alla av vägen då för det kan ju vara en brottsling :huvet

Om du läst tidigare inlägg så hade du fattat att detta handlar om fortkörning!
Och då är det aldrig ok att peja en mc vilket kan leda till döden!
Då kan man lika gärna säga att det är ok för polis att skjuta efter fortkörare som inte ville stanna.

Menar inte att dom bara behöver ignorera fortkörare men det måste finnas andra metoder.. jaga på om dom vill men ge *** i att preja.

Men är du läskunnig?... Det handlar ju INTE om fortkörning utan om låta bli att stanna. Klart polisen inte skall sitta med laser/radar samt mp5.or vid vägkanten och skjuta prick på alla som överskrider hastighetsbegränsningen. Däremot tycker jag att de får gå jävligt långt för att försöka få stopp på någon som inte stannar på uppmaning. Eftersom uppskattningsvis 99% av trafikanterna efterlever polismans tecken även om de inte alltid kör lagligt så är det ganska troligt att den trafikant som "smiter" gör det pga att han vill dölja annan kriminalitet än fortkörning e.d.

Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Det här var inte så genomtänkt eller? Om någon cyklar utan lyse = preja cyklisten av vägen kan vara en pedofil som vill gömma sig. Om någon snattar och springer skjut honom!!! osv tror (mer hoppas) att du fattar!!!
Jag tror att du hade otur när du tänkte nu va?... :va

Jag anser att det är farligare att preja en motorcyklist än att skjuta hål i däcken på en bil! Håller du inte med?

:klappar

Börjar misstänka att du föddes med konstant otur avseende tänkandet!

Om någon cyklar utan lyse OCH INTE STANNAR PÅ UPPMANING, gör vad som behövs för att stanna honom, t.ex. preja! Mycket troligt att han försöker smita för att dölja ett betydligt värre brott än att ha glömt lyset.

Om en snattare inte stannar på uppmaning från polisen så spring ikapp och rugbytackla honom. Klart att han får skylla sig själv om han bryter några ben på köpet.

Håller med om att det är farligare att preja en mc än att skjuta hål i däcken på en bil. Detta borde ÖKA viljan hos motorcyklister att stanna när polisen uppmanar en till det. Men många motorcyklister verkar ju ha ett något begränsat konsekvenstänkande. Tror dessvärre att en del försöker smita just för att de lever i nån föreställningsvärld om att Polisen inte får göra efterföljande i hög hastighet. Några till såna här ingripanden så kanske idioterna slutar försöka smita undan lagen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Varför inte 10 års fängelse UTAN möjlighet till villkorligt frigivning och uthängning...statuera exempel osv. Folk begår brott för att de KAN komma undan med en dask på arslet.

Jag tror att många i det här landet upplever att brottslingarna kommer billigt undan och vill se hårdare straff. Om inte annat för att upprätthålla en vis moral i samhället.

I den här artikeln har vi en 12 år gammal pojke som sköt en kvinna vid ett rånförsök. Han riskerar livstids fängelse utan möjlighet till frigivning: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5671623.ab

Man vill alltså döma pojken som om han vore vuxen. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? Vore man en anhörig till kvinnan som törstar efter hämnd hade man antagligen tyckt att det inte var mer än rätt. Ser man det från distans kommer andra aspekter in i bilden.

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Suzuki Hayabusa
Men snälla människor som tycker att polisen inte ska jaga de som smiter. Jag har bara en liten fråga: Hur i hela världen ska polisen kunna vet att det bara är en fortkörare som smiter och inte den efterlyste Peder Pedofil som försöker undkomma rättvisan genom att dra med sin hoj? Eller Morgan Mördare som precis rånat någon på en fin hoj?

Jag skulle vilja säga att detta är omöjligt att se bara genom att titta på den som drar förbi. Därför anser i vart fall jag att polisen borde få använda i princip alla till buds stående medel för att få fast en som smiter. Det är ju inte så att man är tvungen att smita, det handlar ju bara om att man inte är karl nog att stå för att man gjort fel.

Hur som helst, kan någon svara på frågan hur polisen ska se skillnad så skulle det vara intressant.

Sedan anser jag att de som drar ifrån polisen och kör jävligt fort är riktiga egoistiska svin som anser sig ha rätten att riskera andras och sitt eget liv för ett par tusenlappar i böter och ev ett indraget körkort. Är ni så tuffa så ta istället böterna, lämna över körkortet och kör sedan ändå och skit i att betala böterna. Känns som ett vettigare sätt att vara "outlaw" på. Då riskerar man ju ingen annans liv i alla fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker man borde va misstänkt till något som kan ge MINST fängelse innan det ska va ok att preja en mc och riskera hans liv!
Verkar som om dom fattat detta själva då dom valt att hålla tyst om det och nekar till all inblandning till olyckan..
Dom som läst artikeln vet att dom skyller på tekniskt fel på hojen..:huvet

Bra poäng! Det verkade underligt att någon skulle köra av vägen på en raksträcka. Även om man får fel på hojen så som punktering eller dyl som brukar man kunna hålla sig kvar på vägen om den är rak.

Någon måtta i mängden våld måste man ju ändå kräva när det handlar om ett(några) brott som ger faktiskt ger ganska låga straff.
Hur skulle det se ut om polisen körde över ett gäng fotbollshulliganer?

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Du har inget svart/vitt tänkande...?
Om någon hörselskadad kör bil och inte hör sirenerna bakom honom skall han skjutas alternativt köras över DirEckT?
Spelar alltså ingen roll hur grovt brottet är???
Skjut först och fråga sen är ditt måtto?
Intressant samhälle...

Jag tycker också det ska vara hårdare straff för våldtäcktsmän, pedofiler, mördare osv men att köra 32 km/h för fort... Är det verkligen det Poliserna borde prioritera framför stölder, misshandel och det jag skrev ovan?
Och som någon skrev ovan, om poliserna tror att dom tar våldtäcktsmän i
fartkontrollerna förklarar det ju en hel del...

Ett tips för dom som inte förstår hur Poliserna skall förstå att det inte är en mördare eller dyligt.
POLISREGISTRET och reg nr på bil är bra verktyg.
Om bilen inte är anmäld stulen eller står på någon som är efterlyst är det en fingervisning om att brottet förmodligen är ganska ringa.

Börjar misstänka att du föddes med konstant otur avseende tänkandet!

Om någon cyklar utan lyse OCH INTE STANNAR PÅ UPPMANING, gör vad som behövs för att stanna honom, t.ex. preja! Mycket troligt att han försöker smita för att dölja ett betydligt värre brott än att ha glömt lyset.

Om en snattare inte stannar på uppmaning från polisen så spring ikapp och rugbytackla honom. Klart att han får skylla sig själv om han bryter några ben på köpet.

Håller med om att det är farligare att preja en mc än att skjuta hål i däcken på en bil. Detta borde ÖKA viljan hos motorcyklister att stanna när polisen uppmanar en till det. Men många motorcyklister verkar ju ha ett något begränsat konsekvenstänkande. Tror dessvärre att en del försöker smita just för att de lever i nån föreställningsvärld om att Polisen inte får göra efterföljande i hög hastighet. Några till såna här ingripanden så kanske idioterna slutar försöka smita undan lagen.

Last edited:

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
Nått i denna storry som inte stämmer....

Klart att poliser gör fel, men att säga att dom skulle släppa en kille som inte stannar i en kontroll å inte ta upp jakten på han e ju korrkat. drar man har man inte rent mjöl i påsen så att säga.... detta kommer dock att visa sig såsmåningom.

Att sen dra en storry här på SH, där alla lättlurade frigolithjon köper allt som sägs, å försöka värva en lite klick av rättshaverister e ju rent patetiskt.

Måste tillägga att det va bra att killen klarade sig!!!

Säkert lite mer vis av erfarenheten.....vore ju bra om han dela med sig av den, å inte skyllde på andra...... men de e klart... e väll inte så myck outlaw då... :arsele

Last edited:

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Nått i denna storry som inte stämmer....

Klart att poliser gör fel, men att säga att dom skulle släppa en kille som inte stannar i en kontroll å inte ta upp jakten på han e ju korrkat. drar man har man inte rent mjöl i påsen så att säga.... detta kommer dock att visa sig såsmåningom.

Att sen dra en storry här på SH, där alla lättlurade frigolithjon köper allt som sägs, å försöka värva en lite klick av rättshaverister e ju rent patetiskt.

Finns garanterat flera 100 st som dragit bara här på SH, för att dom inte har lust att bli av med kortet i hastighetskontrollen...
Har du inte kollat något klipp?
Försvarar det inte men så är det!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag tycker också det ska vara hårdare straff för våldtäcktsmän, pedofiler, mördare osv men att köra 32 km/h för fort... Är det verkligen det Poliserna borde prioritera framför stölder, misshandel och det jag skrev ovan?

Så du tycker trafikövervakning i all dess form ska upphöra? Dvs fri fart överallt?

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
Finns garanterat flera 100 st som dragit bara här på SH, för att dom inte har lust att bli av med kortet i hastighetskontrollen...
Har du inte kollat något klipp?
Försvarar det inte men så är det!

Just det....smart kille då, en riktig rollmodel, för han lär ju förlora lite mer nu va ??? :tummenupp

Kan ju faktiskt va billigare att stanna å stå för vad man gör............. ?

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Du har inget svart/vitt tänkande...?
Om någon hörselskadad kör bil och inte hör sirenerna bakom honom skall han skjutas alternativt köras över DirEckT?
Spelar alltså ingen roll hur grovt brottet är???
Skjut först och fråga sen är ditt måtto?
Intressant samhälle...

Och som någon skrev ovan, om poliserna tror att dom tar våldtäcktsmän i fartkontrollerna förklarar det ju en hel del...

Har nog ett ganska nyanserat tänkande efter många år i branschen... Förmodligen är det det som fått mig att se på liknande incidenter ur ett lite annat perspektiv. Tänkte nog mer som dig tidigare men med åren har mina åsikter ändrats en del.

Hade ett tag en klient som hade blivit dömd för olovlig körning lite drygt 200 gånger, flertalet av de gånger han greps var han dessutom narkotikapåverkad. Med svängdörrstaktiken som används just vid "småbrott" var han ute på gatan igen efter ett par timmar eller i bästa fall ett par dagar. Ofta satt han i sin gamla bil eller ett nytillgripet fordon några minuter efter att han lämnat polishuset/häktet. De gånger han åkte fast var bara en bråkdel av de gånger han körde olagligt och ett flertal gånger "smet" han från polisen. Allt tog iaf ett olyckligt slut när han en dag rammade en motorcyklist med passagerare. Kommer inte riktigt ihåg om båda eller bara en av dem dog men jävligt tragiskt var det iaf.

Kanske fanns det en polis som såg framfarten men avstod från att preja/skjuta skarpt, kanske inte. Jag kan idag iaf undra lite hur allt hade slutat om polisen faktiskt hade prejat/skjutit skarpt vid något av de otaliga tillfällen då han tidigare hade smitit från polisen...

Och NEJ, jag tycker inte att det skall vara hårdare straff eller dödsstraff på fortkörning osv. Däremot tycker jag att det är jävligt allvarligt och dumt att inte "lyda" polisen. Om inte du och jag stannar för polisen när det enda vi riskerar är lite böter varför skall då grövre brottslingar stanna/lyda när de riskerar långa frihetsberövanden?.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Har hört polis uttala sig om att förr i tiden blev man polis vid högre ålder, med ett körkort i handen och erfarenhet bakom ratten sedan flera år.
Numera är många nyutbildade poliser väldigt unga, med körkort sedan 1-5 år och därigenom betydligt mindre körvana.
Vi vet ju alla att körvana ger en helt annan säkerhet i trafiken, vad gäller blicken, uppmärksamhet i periferin osv. Att då sätta dessa färska bilister i en bil och låta de köra i 180 i biljakter, det är dömt att misslyckas... De kan ju knappt hantera bilen i vanliga farter.
Troligen precis lika sant som det är vansinigt att låta unga omogna killar och tjejer, utan någon erfarenhet att tala om, alldeles för tidigt få möjligheten till att framföra hojar kapabla till hastigheter dom inte klarar.

Så i den matchen står det nog snarare 1-0 än 1-1 då dom som jagas oftast har betydligt sämre omdöme och större avsaknad av erfarenhet/körträning (trots innehav av körkort) än vad efterföljande polis har, och skillnaden består består väl mest i att någon gör sitt jobb och försöker få de som bryter mot de lagar vi alla lyder under att följa dem.

Finns alltid undantag förstås. Men generellt sätt fattar jag inte hur man ens kan ifrågasätta eller klanka på polis som gör sitt jobb och försöker stanna ett annat fordon, och om jag inte minns fel så var inte undlåta att stanna ett option i min körskolebok...

Edit:
Sen finns det ju här på SH ett tillfälle när poliser har rätt att jag, preja, och förvärra situationer och gärna lämlesta en smitare. För om man har stulit en hoj, oavsett när, var eller hur, då är det ok med jakter lite hur som haver. I övriga fall ska polisen låta bli att efterfölja då det finns både den ena och andra risken att ta hansyn till (vilket dom ska och troligen gör inom rimliga gränser), vilket innebär att "ska stanna" i regelboken numera tolkas som "om jag inte tycker att dom har skäl nog att stoppa mig har jag rätt att dra, och det som sedan händer om dom följer efter är i så fall deras fel eftersom dom är fellärda och inte kan prioritera"...

Edit 2:
Lite kul att samma diskussioner alltid uppstår när polisen är inblandande, trots att det i det här fallet verkar vara så att dom hade omdöme nog att inte ligga precis i bakhasorna (vilket dom iofs har rätt att göra), och att olyckan då inte kan skyllas på dom...

Last edited:

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Nej var har jag skrivit det :va
Däremot tycker jag helt klart att resurserna är konstigt fördelade när dom har kvoter som ska in och dom ofta står på raka fina 70 o 90 sträckor som är relativt ofarliga. Kanske bättre att satsa resurserna någon annanstans då!

Så du tycker trafikövervakning i all dess form ska upphöra? Dvs fri fart överallt?

Han har nog lärt sig både ett och annat. Tror du poliserna som körde på honom lärde sig något?
Just det....smart kille då, en riktig rollmodel, för han lär ju förlora lite mer nu va ??? :tummenupp

Kan ju faktiskt va billigare att stanna å stå för vad man gör............. ?

Frågan är ju också om poliserna gjorde sitt jobb och har stöd av det i lagboken...?

Last edited:

Riders

Guest
Kan bara konstatera att snuten rammade en hoj här i krokarna för 1-2 veckor sen! Inte nog med det, dom bankar sen på killen och drar....
Så ja, stanna om ni känner för det! Jag känner många som drar och kommer fortsätta dra! Man vet helt enkelt inte längre vem som stoppar dig längre! Hellre tar jag den risken än stannar och får stryk!!!!
FTP

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Kan bara konstatera att snuten rammade en hoj här i krokarna för 1-2 veckor sen! Inte nog med det, dom bankar sen på killen och drar.... FTP

o det har du sett med egna ögon, eller hört från en kompis, som en en polare, vars flickväns storebror har berättat ?

har VÄLDIGT svårt att tro, att den svenska polisen, prejar en hoj på öppen gata, prylar föraren & sedan bara drar.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Faktum är att du tror atthårda straff avskräcker och reducerar antal potentiella brottslingar.
Har du några som helst belägg för det?

Straffet är av akademisk betydelse för den som gör brottet, när brottet görs.
Han har ju inte tänkt att åka fast.

Hur många skattemiljoner vill du egentligen plöja ner för att hålla en simpel biltjuv i högskola för tungkriminalitet?

Hade inte straff avskräckt hade vi inte haft några straff. Man behöver inte vara rocket scientist för att fatta logiken. Ju hårdare straff, desto mindre skara av de som ändå tar risken så enkelt är det. Tungt beväpnad escort vid värdetransporter och risk att bli dödad på fläcken = extremt liten skara av de som tar risken. Det går alltid att hårdra det hela men det är glasklart att även om stenhårda straff inte avskräcker alla så minskar de antalet potentiella brottslingar radikalt. Det handlar inte om att bara hålla ett kräk borta från andras egendom, det handlar om att statuera ett exempel och det kan vara värt en hel del. Vet kräket med kepsen på snedd att han kan räkna med att runka bort sitt sketna liv i en cell tänker han både en och två ggr innan han stjäl en bil för att joyrida lite. Lönar det sig att sitta 10-15 år på kåken för att ta för sig av någon annans egendom enbart för att ha lite kul ?? Tom värdelösa kräk kan göra den avvägningen och vipps..har vi reducerat skaran av de som är villiga att ta risken med ett antal sköna procent. Riskerar man att bli dödad vid polisjakt eller vet att polisen kanske skiter i att tillkalla ambulans = undrar man om det är värt en joyride....

Det är skitsnack att straffet är av underordnad betydelse när brottet begås. Folk går över från drogsmuggling till cigg och spritsmuggling...folk begår hellre eko brott än bankrån osv. ALLA väger risken mot bytet. Vissa kalkylerat andra undermedvetet.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept