Har hört polis uttala sig om att förr i tiden blev man polis vid högre ålder, med ett körkort i handen och erfarenhet bakom ratten sedan flera år.
Numera är många nyutbildade poliser väldigt unga, med körkort sedan 1-5 år och därigenom betydligt mindre körvana.
Vi vet ju alla att körvana ger en helt annan säkerhet i trafiken, vad gäller blicken, uppmärksamhet i periferin osv. Att då sätta dessa färska bilister i en bil och låta de köra i 180 i biljakter, det är dömt att misslyckas... De kan ju knappt hantera bilen i vanliga farter.
Troligen precis lika sant som det är vansinigt att låta unga omogna killar och tjejer, utan någon erfarenhet att tala om, alldeles för tidigt få möjligheten till att framföra hojar kapabla till hastigheter dom inte klarar.
Så i den matchen står det nog snarare 1-0 än 1-1 då dom som jagas oftast har betydligt sämre omdöme och större avsaknad av erfarenhet/körträning (trots innehav av körkort) än vad efterföljande polis har, och skillnaden består består väl mest i att någon gör sitt jobb och försöker få de som bryter mot de lagar vi alla lyder under att följa dem.
Finns alltid undantag förstås. Men generellt sätt fattar jag inte hur man ens kan ifrågasätta eller klanka på polis som gör sitt jobb och försöker stanna ett annat fordon, och om jag inte minns fel så var inte undlåta att stanna ett option i min körskolebok...
Edit:
Sen finns det ju här på SH ett tillfälle när poliser har rätt att jag, preja, och förvärra situationer och gärna lämlesta en smitare. För om man har stulit en hoj, oavsett när, var eller hur, då är det ok med jakter lite hur som haver. I övriga fall ska polisen låta bli att efterfölja då det finns både den ena och andra risken att ta hansyn till (vilket dom ska och troligen gör inom rimliga gränser), vilket innebär att "ska stanna" i regelboken numera tolkas som "om jag inte tycker att dom har skäl nog att stoppa mig har jag rätt att dra, och det som sedan händer om dom följer efter är i så fall deras fel eftersom dom är fellärda och inte kan prioritera"...
Edit 2:
Lite kul att samma diskussioner alltid uppstår när polisen är inblandande, trots att det i det här fallet verkar vara så att dom hade omdöme nog att inte ligga precis i bakhasorna (vilket dom iofs har rätt att göra), och att olyckan då inte kan skyllas på dom...