Polisjakt som ledde till olycka

Invalido

Guest
ja det e riktigt tragsikt det där...
där är ju ett bra exempel...
vist mc-föraren är en idiot men fortfarande polisens fel att pågen fick sätta livet till.
borde inte polisen tänka i det läget att (bostadsområde....oj avbryter här... folk kan komma till skade) istället för att fortsätta som en dåre..
tror inte mamman blir hjälpt av att polisen bara gjorde sitt jobb...

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Menar du att när en 13 åring gör sig skyldig till dråp så är det föräldrarna som får sitta ? Det låter som...skitsnack tycker jag.

Sedan är det ju klart att folk bör straffas för dåd och inte sin ålder. Vuxen nog att begå vuxet brott = vuxen nog att ruttna i fängelse. Tyvärr ska det kyssas röv på brottslingar och därför ser samhället ut som det gör.

Sedan var det där med uppsåt...Jag vet på rakt arm 5-6 st som lätt kan räkna ut att deras bastarder med stor sannolikhet kommer att växa upp till drägg. Det krävs inte MENSA grade IQ för att inse att under vissa omständigheter kommer ungar att växa upp till parasiter och drägg. Ändå skulle det säkert gå att diskutera uppsåtet och hävda att uppsåtet inte var att sätta ett drägg till världen. Personligen skulle jag vilja se en extremt konservativ syn på uppsåt som alltid skulle ..."avrundas uppåt" dvs om tvivel råder hurvida det är dråp eller mord ska det vara mord osv.Vad spelar uppsåt för roll om utgången är detsamma ? Vägen till helvetet är belamrad med goda intentioner...

Jag tror att det viktigaste här är att avgöra hur mycket collateral damage är ACCEPTABELT för att upprätthålla lag och ordning. I Sverige har vi ännu inte nått stadium där svinn kan accepteras i dessa sammanhang.

Last edited:

Invalido

Guest
Men då serru kommer vi till punkten UPPSÅT. Uppsåtet för mamman att föda sonen var med all sannolikhet inte att han en dag skulle göra henne stolt genom att smita från en poliskontroll.

Uppsåtet finns helt hos smitaren. Det är hans avsikt, ingen annans, att skita i att stanna. Därför är han skyldig.

Beträffande 14-åringen fungerar det helt så att föräldrarna är ansvariga för sina barns handlingar till dess de fyller 15 då de blir straffmyndiga. Man kan diskutera vilken ålder som bör gälla, men jag förmodar att vi är överens om att man någon gång i livet måste växa upp och bli en självständig individ.

Mord är det inte tal om då uppsåt saknas. Vållande till annans död är det troliga, och då får föräldrarna ta straffet.

men då har vi ju det där igen...
14årig dåre med ak4 på ena sidan av den folkmassa o polisen på den andra sidan..
polisen skjuter mot folkmassan i hopp om att träffa dåren på andra sidan..
men i stället tar polisen död på 2pers i folkmassan...
åtalas då mamman till 14åringen o polisen går fri?
Same Same But Different...

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jaha? jämför du med polisen eller? jag vet att vi kan också.
Menade bara att det olyckshändelser som den jag postade.
Olyckor kan alltid hända, saker går sönder, oförutsedda saker dyker upp. Skillnaden mellan oss och polisen är "bara" att vi leker, dom utför uppgiften att upprätthålla lag och ordning, för att skydda oss.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
men då har vi ju det där igen...
14årig dåre med ak4 på ena sidan av den folkmassa o polisen på den andra sidan..
polisen skjuter mot folkmassan i hopp om att träffa dåren på andra sidan..
men i stället polisen 2pers i folkmassen...
åtalas då mamman till 14åringen o polisen går fri?
same same but diffrent...

Inget konstigt alls. Vem orsakade situationen? Svaret är detsamma som vem som är skyldig.

Gällande att föräldrar får ta straff ska jag medge att jag inte är 100% påläst hur det sker i realiteten, men det ska iaf funka på det viset.

Invalido

Guest
Inget konstigt alls. Vem orsakade situationen? Svaret är detsamma som vem som är skyldig.

Gällande att föräldrar får ta straff ska jag medge att jag inte är 100% påläst hur det sker i realiteten, men det ska iaf funka på det viset.
ja det TROR inte jag på.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Vem i helvete bryr sig om hojföraren eller hans familj?

Varför ska jag bry mig om hans familj när han själv inte brydde sig tillräckligt mycket för att fatta att en sådan sak kan hända om han väljer att köra ifrån polisen?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Haha, där kom han allas vår Customskändare:tummenupp

Ett tips bara, även fast jag tycker att du många ggr har bra åsikter så orkar inte ens jag läsa dina superlånga inlägg längre, korta ner dom och ta det viktigaste bara om du vill nå fram med dina budskap.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har nyligen sett filmen om kommunisterna Baader och Meinhoff. Underligt att sedan de "begick självmord" i fängelset slapp Tyskarna terrorism i stort sett. Kanske var det så att man skickade ut rätt signaler i stil med...."skitsäck där, jävlas du så avrättar vi dig i fängelset och ingen kan göra något åt det...".

Kanske lite väl drastiskt mot trafikmarödörerna och MC tjuvarna men varför kan inte polisen misshandla svårt ett par stycken under "oklara omständigheter" eller bara "hjälpa de på traven" genom att skita i att tillkalla ambulans i tid. Skulle inte det skicka ut rätt signal i stil med "det är farligt att begå brott" ?

Alltså även om pundare och tjuvar inte är människor i ordets bemärkelse har de ju någon form att primitiv hjärna som har en självbevarelseinstinkt inprogrammerat på samma sätt som råttor. Vet de att risken att åka dit, köra ihjäl sig eller bli misshandlad svårt av poliserna är stor drar de sig för att smita om det inte är absolut livsnödvändigt. Det är fan glasklart att brist på svåra konsekvenser styr dessa parasiters beteende.

Last edited:

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
varför kan inte polisen misshandla svårt ett par stycken under "oklara omständigheter" eller bara "hjälpa de på traven" genom att skita i att tillkalla ambulans i tid. Skulle inte det skicka ut rätt signal i stil med "det är farligt att begå brott" ?

Sänder det inte bättre signaler om de som ser till att lagen följs även följer den själva?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kanske lite väl drastiskt mot trafikmarödörerna och MC tjuvarna men varför kan inte polisen misshandla svårt ett par stycken under "oklara omständigheter" eller bara "hjälpa de på traven" genom att skita i att tillkalla ambulans i tid. Skulle inte det skicka ut rätt signal i stil med "det är farligt att begå brott" ?
Har du inte sett filmen på tuben med en kille som försöker dra några finska poliser med kamera i bilen? Han drar av vägen i en kurva, å dom strosar mest runt å pratar lite lojt på radion, ingen som helst stress där inte :D

45mille och över 3000 olyckor enligt medier för någon vecka sedan
Nog inte så farligt med tanke på hur många mil deras bilar rullar varje år, och vilka situationer dom utsätts för. Stenkastning, prejningar mm räknas antagligen också in där, och det "ingår" ju i jobbet, tyvärr.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tycker att det är mc-förarens fel. -Men lyckas man inte stoppa en vansinnesförare i obygden så måste man låta han gå fri.
Man kan inte skapa farliga situationer bara för att få nån fast.

Är det värt att nån ska dö, bara för att rätt ska vara rätt?

Samma signaler som gör att drägg mördar, våldtar och stjäl. Tonårsskitsäckar stjäl och numer mördar av en ENDA anledning. De vet nämligen att de kommer undan. Hade kräken av alla slag och åldrar förföljts och straffats stenhårt hade åtm vissa avskräckts från att begå brott. Varför inte 8 års fängelse för bilstöld eller 40 års fängelse för mord ? .

Ditt resonemang bygger på att brottslingar beaktar strafflängden innan de begår ett brott.
-Det funkar inte så.
Ingen brottsling räknar med att åka fast ,då hade inte länder med dödsstraff haft brottslighet.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Och???

Vad har det med händelsen att göra?

Många förbrytare, av allvarligare karraktär än trafikbrott, haffas via vanliga trafikkontroller! Dvs. ett billigt och hyfsat effektivt sätt att få fatt på dem som kostat/kostar samhället ganska mycket pengar dem med!

// Niklas

Jag att det är mc-förarens fel. -Men lyckas man inte stoppa en vansinnesförare i obygden så måste man låta han gå fri.
Man kan inte skapa farliga situationer bara för att få nån fast.

Är det värt att nån ska dö, bara för att rätt ska vara rätt?

Japp, håller med!

Men VEM skall avgöra om det är säkert eller inte att fortsätta jakten! Du/jag som läser om det i aftonbladet eller polismannen/männen/kvinnorna som är i situationen?

// Niklas

Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Många förbrytare, av allvarligare karraktär än trafikbrott, haffas via vanliga trafikkontroller! Dvs. ett billigt och hyfsat effektivt sätt att få fatt på dem som kostat/kostar samhället ganska mycket pengar dem med!

Just därför slutade jag för flera år sen att varna andra förare för rutinkontroller (alko-kontroller) när jag passerat dem. Hastighetskontroller varnar jag bara mc-förare för av medbroderlig kärlek när jag stöter på en mötande mc efteråt då jag räknar med att de flesta jag möter på mc endast gjort sig skyldiga till några extra kilometer på mätaren. :tungan

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nollvision vad gäller smitningar - och busen ska stoppas kvickt. Med nödvändigt våld om det så krävs innan andra trafikanter råkar illa ut.!!
Vem kallaru buse? :mad: Jag stannar alltid. :gråta

:rolleyes:

Och enligt media skedde tydligen en stor del av dessa när de backade in i stolpar i polisgaraget och inte i trafik.

Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Men så var det ju inte.

Olovlig körning, då är det ju inte en "mc-förare". Utan bara "någon" på en hoj!

Bra att polisen gör sitt jobb, synd om familjen!

Hoppas killen klarar sig utan större skador!

MEN jag anser att detta inte borde räknas in i statistiken för mc-olyckor då han körde olovligt! Visst snuten ska inte jaga i för höga farter men smiter man har man gjort sitt val!

Ehhhh... Och mord är inte mord eftersom mördaren inte hade licens för vapnet?? :va

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
Samma signaler som gör att drägg mördar, våldtar och stjäl. Tonårsskitsäckar stjäl och numer mördar av en ENDA anledning. De vet nämligen att de kommer undan. Hade kräken av alla slag och åldrar förföljts och straffats stenhårt hade åtm vissa avskräckts från att begå brott. Varför inte 8 års fängelse för bilstöld eller 40 års fängelse för mord ?

Folk kör ifrån Polisen för att de kan och för att de vet att konsekvenserna uteblir om de åker fast. Vad har en skitsäck att förlora ? Inget körkort, inget liv, inga tillgångar som man kan mäta ut för böterna, inget jobb....Vad ska man ta ifrån de om pissråttorna inte har något tänker de...Fast man kan ta ifrån de det enda de har, slå där det gör mest ont dvs ta ifrån de...TID på denna jord ute i frihet...å andra sidan sitter slapptaskar och tycker synd om dräggen och kastrerar rättsväsendet så att skitsäckarna kan gå fria.

Måste göra ett undantag, men det verkar som om sommaren har gjort något gott med allas vår Mr WRX. Detta är nog första gången jag håller med denna man, vi får se om det är den enda... :)

Tillägg....

har läst några innlägg av WRX'en som kommit senare...å humm...nä...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...