Poll: Sporthojs-magasin?

Vill ni se ett Sporthojsmagasin?

• Antal röstningar
    0

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Gott om idéer fanns det, men det är svårare att göra en
tidning än man tror. Jag jobbade ett par månader på en
nyhetsveckotidning och det krävs folk för att det ska gå
runt praktiskt. En klubbtidning är en sak men en kommersiell
produkt ställer lite andra krav.

1. Skriva
Det ska produceras massor med text, lätt för en erfaren
journalist, men inte så lätt om man är grön. Se till att
frilanserare leverar texten i tid.

2. Korrektur
A och O för kvalitetsintrycket är noggrann korrekturläsning.

3. Layout
Kräver också en del erfarenhet för att det ska bli bra

4. Administration
Prenumerantregister, utskick, tryck, betala leverantörer,
ta in pengarna, svara i telefon.

5. Annonsförsäljning
Ligga på annonsörerna

6. Styrning
Se till att tidningen kommer ut i tid och att det kommer in
mer pengar än vad som går ut.

En bra idé är att inleda ett samarbete med andra tidningar
t.ex. MCM som också drivs av entutiaster men är niche:ad
åt ett annat håll och dela på vissa funktioner.

Hsh så behöver ni en erfaren tidningsman/kvinna för att
komma igång på ett bra sätt, så budgeten måste ligga på
3 löner + inköpta tjänster + tryck/distribution.

Jag vet inte vad förlaget får för en tidning som kostar 50:-
i kiosken.. 15:- kanske när tryckeriet är betalt. Isf krävs det
en upplaga 5000 minst. Prenumerationer ger mindre mellanhänder
givetvis.

Jag tycker du ska ta kontakt och presentera din idé för
gubbarna på MCM. De har drivit tidningen i 20 år och vet
vad som måste till för att få det att funka.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tycker det är en skitrolig idé och jag hade lätt prenumererat, men du måste producera så otroligt mycket.. en sida per krona tidiningen kostar är nästan minimum tyvärr!
Inte lätt för en person, Bike har säkert 2-3personer som jobbar på en artikel i flera dagar och det blir kanske 3-4sidor.

Räkna igenom det noga kolla upp vad det finns för möjligheter.. ser du att det bör funka så kör :tummenupp

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Se till att hitta en profil som inte redan är upptagen. Skit i att ha ett 600-test och ett 1000-test (per år) och sånt ZZZ som gjorde att man sket i BIKE. Satsa istället på att kolla in alla intressanta hemmabyggen och modifieringar folk gör. Turbo etc är alltid kul, men även mindre grejor. Kåpglas, slip-on, däck, fotpinnsatser, Race-Tech, etc etc.

Sveriges inhemska tävlingar är också något som saknar rapportering idag känns det som. Kanske några kolumner från ngn i den svängen?

Som sagt, hitta ngt som ingen rapporterar om idag.

/J

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
som många andra, rolig ide & jag skulle säkert köpa ett par nummer :tummenupp

men som sagt, mkt jobb & mkt slit medför detta. lyckas du stödjer jag. :Bugar

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Jag röstar "Ja", men med förbehållet att jag får en egen sexspalt...

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
sandstream skrev:
Ett lätt sätt att tjäna pengar och att få jobba med det du vill vore att skapa en betaltjänst på SH.

Forumet skulle kunna vara gratis för alla men begränsat.

De som betalade en medlemsavgift per månad/år skulle få tillgång till mer, tex:
- Annonsera (sälja, köpa, byta)
- Få en snyggare profilsida med fler bilder och info om sig själv
- Kunna skicka PM
- Få tillgång till reportage, artiklar etc
- Kunna lägga upp egna filmer
- mm mm

Att skapa en papperstidning tror inte JAG på iaf, tyvärr.
Nej, inte göra SH.com till betal-pryl... De flesta sporthojsägare har tight ekonomi som det är ändå... Inte en utgift till...

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
Ett lätt sätt att tjäna pengar och att få jobba med det du vill vore att skapa en betaltjänst på SH.

Forumet skulle kunna vara gratis för alla men begränsat.

De som betalade en medlemsavgift per månad/år skulle få tillgång till mer, tex:
- Annonsera (sälja, köpa, byta)
- Få en snyggare profilsida med fler bilder och info om sig själv
- Kunna skicka PM
- Få tillgång till reportage, artiklar etc
- Kunna lägga upp egna filmer
- mm mm

Håller med till 100%. SH skulle bara tjäna på en sån separering av betalande/icke betalande medlemmar.

Papperstidning på en person känns svårt, för att inte säga omöjligt, och nästan omodernt. Webprylar ligger ju dig (Swedie) nära till hands, varför inte ett HTML-mail?

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
sandstream skrev:
Ett lätt sätt att tjäna pengar och att få jobba med det du vill vore att skapa en betaltjänst på SH.....

Måste si att jag är enig med Sandstream her, detta är inte väldigt realistisk, eftersom målet var att tjäna pengar, det kan ta mycket lång tid för du går pluss.

Sporthoj.com har över 18.000 medlemmar, ett enormt potensiale. Gör noen deler av forumet til betaltjenester, som f.eks. annonser.Du kan också göra en donasjons tjänst. F.eks hvis jag donerer 100kr per år får ja ha en 100x100 avatar + 100 pm i inboxen. 200kr = större avatar, flera pm. 500kr per år = större avatar, ännu flera pm, profil skrivbord (egen profil site) + en sh t-shirt. Du kan också ha V.I.P. Forums (Donating Members Only).

Öppna en riktig sh shop, inget gruppkjöp. Prova CafePress.com, mycket billigare och enklare för dig. Skal du starta en tidning kommer du jobba ihjäl dig, pluss att du sitter igjen med peanuts.

Gör så här istället, då kan du flytta utomlands från september til maj och njuta livet med hojen och tjejen mens siten jobbar för dig :tummenupp

Tänk på det, villa jag gjort

Edit: Du har säker räknat ut hur mycket du kan tjäna på siten, men hvis 5000 medlemmar betalar 100kr = 500.000 kronor, gör inget om 10.000 medlemmar försvinner, forumet kommer bli bättre pluss att du kan leva av det!

Last edited:

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Firefly skrev:
Nej, inte göra SH.com till betal-pryl... De flesta sporthojsägare har tight ekonomi som det är ändå... Inte en utgift till...
det är möjligt, men 100,200,300 kroner per år er ingenting for noen, har man råd med hoj har man också råd med det. Man måste prioritera, 300 kroner tjänar dom flesta på en halv dags jobbande.

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Enbart nätupplaga tror iaf inte jag på. Men i pappersform är det helt klart intressant.

En tidning går plus pga annonsörer i tidningen. Det är inte billigt att trycka och producera en tidning, speciellt inte i små volymer. Där jag jobbar skickar vi de flesta tidningar till estländerna för tryck då det är mycket billigare.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Swedie skrev:
Tjenare gott folk.

Jag är arbetslös snart och vill jobba inom MC och allt vad det innebär. Så nu funderar jag på att nyttja Sporthoj.com för att möjliggöra en inkomst, samt bidra med något till Sporthojs-Sverige!

Finns det något intresse för en ny tidning i Sverige som ENDAST kommer handla om Sporthojar? Finansiering kommer ske genom att ni som medlemmar får köpa / prenumerera på tidningen. Men innan vi kommer i närheten av den fasen så måste jag fråga genom denna tråd vad ni anser en Sporthojstidning ska ta upp.

Följande är saker jag redan har kommit fram till:
  • Annonser på Sporthoj.com visas i tidningen.
  • Kalender med tävlingar internationellt, samt nationellt
  • Presentation av medlem på Sporthoj.com. Gata, samt RR (så två medlemmar blir intervjuade)
  • Insändare? Feedback? Med eller utan svar (som "Fråga Olle" ungefär fast om MC då)
  • Försäkringstips - länkar m.m

Detta är på ett ungefär vad jag kommit fram till vad som jag vill ha med.
Såklart skall artiklar finnas med, men om vad? Tror det får bli en önskespalt med tips m.m om vad som ska tas upp i tidningen.

Tjejen min kommer vara med och köra en "tjej-sida". Troligen tar det upp hennes körkortstagande, planer inom MC-körande. Vad hon lärt och vill lära m.m.

Självklart om något medlem vill vara med och skriva en artikel "Månadens mek-tips" om något grundläggande men även kanske mer avancerat inom MC-mek i sitt eget garage.

Vad tror ni om min lilla ide? :)

/Johnny

Ja! Kanonbra initiativ! Detta är vad jag har saknat i Sverige, en renodlad sporthojstidning, de så kallade motorcykeltidingar vi har i Sverige är faktiskt i mina ögon ganska tråkiga.

Dessutom tror jag att en sådan tidning kommer att gynna roadracingen i Sverige vilket verkligen behövs!

Tummen upp för denna idé! :tummenupp

Vill också jobba med något liknande, så hör av dig när du behöver ha en skribent eller fotograf! :)

/X-up

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Detta värkar ju va en bra ide :tummenupp Du kan ju skriva lite om mini bikes oxå.... :)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag skulle vilja se en tidning som innehåller mycket racing. Det saknas verkligen i dagens tidningar. I Bike är det typ ingenting, en sida typ med racing, varav två ynka små notiser om Svensk RR. Under all kritik tycker jag.
För att inte prata om IB Motorsport (som ska vara det "officiella" organet för RR i sverige), det står en kort rapport om den senaste tävlingen, inget mer. Ibland räcker det till en halv sida, ibland två... Skitdåligt verkligen.

Jag skulle gärna se att du lyckades med det här Johnny, vore verkligen kul. Tycker att det utbudet som finns idag är riktigt enformigt, tråkigt, och förutsägbart. Men jag tror att arbetsbördan kommer bli sjuk...

Att börja ta betalt för sporthoj.com tror jag är en dålig idé....
Dels så kommer många medlemmar falla ifrån (kanske inte dom flitigaste medlemmarna iofs, men ändå), men sen kommer siten att hamna i en helt annan dager när saker och ting börjar kosta....
Folk kommer börja ställa krav på allt möjligt om man har betalat. Och det är nog lätt att folk blir sura om man betalat pengar för nånting, och sen inte tycker att det uppfyller dom kraven man har... Det blir skitsnack, och folk börjar droppa av....

Om man ska ta betalt för något, så försök kanske få till mera produkter. Typ tröjor, Kepsar, dekaler (som du gör nu), men kanske också lite mc tillbehör.

Tro inte heller att det vore nån bra idé att börja ta betalt för annonserna, ett gratis annonsforum är guld!!!! :tummenupp

Jaja, eftersom det var en tidning tråden handlar om så kanske jag ska sluta flumma runt och bara säga:

"Go for it!" :tummenupp

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...