Poll: Sporthojs-magasin?

Vill ni se ett Sporthojsmagasin?

• Antal röstningar
    0

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Skulle nog flabbat som fan om sporthoj tiddningen inkluderade: "Veckans bästa inlägg på sporthoj.com"

Nu till frågan. kan inte 125 gänget vara med i tidningen, 1-2 sidor räcker nog :)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Du vet om att det är ett jävla slit va?

Jag har själv jobbat på ett förlag med två killar som gjorde som du har tänkt göra nu, men de gjorde det för snart 10 år sedan...
Jag skulle kunna skriva ett gäng punkter för vad som är jobbigt etc..men eftersom jag nu sitter på jobbet och endast har typ 5 min surftid så säger jag bara; efter att ha hört om vilket arbete det krävs för att starta och köra en tidning, och för att inte tala om att kunna tjäna pengar på den..Så skulle jag aldrig i livet vilja göra det själv.

Och räkna inte med att få stöd av någon tillverkare på någpn punkt, om du vill få igenom ideer som t ex att "köra tills det rasar", eller vad det nu var som du hade tänkt dig. Isf lär du ju mörka tillverkarnamnet väl, och då försvinner ju hela poängen med ideen...

Mitt tips, börja med en nätupplaga! Kolla in sportbilen.se t ex..

Last edited:

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Tycker det verkar vara en riktigt bra idé. Framför allt då man får betala en 80-90 spänn för en bra engelsk blaska.

Jag och en polare hade i några år (95-99) ett musik fanzine :yoparty (Pyreno om nu nån mot alla odds skulle läst den. Vi skrev om hardcore och punk och annat. Vi började med ca 150 ex och ökade sakta till ca 700 ex. Blaskan kostade 20 spänn och vi fick den tryckt "svart" hos en tryckeri, har för mig att det kostad typ 6-7 spänn per ex. Jag kan dock säga att vi aldrig gick runt, visserligen fick vi en massa skivor och liknade, och vi byt fanzine mot skivor och annat på diverse postorder ställen. Men det som framförallt åt upp ev. vinst var portot. Skicka ut en tidning (som väger en del) kostar, och då ska vi komma ihåg att detta var under den glada tid som posten inte kollade portot så noga...50 öre för att skicka en blaska till USA... :hihi

För en sak, alla som annoserar vill se sin annons...typ har man som vi hade kanske 25 annsörer så var det 25 ex. Sen vill man ju promota sig för att få skivor som kunder recensera...ja säg att vi skickade iväg kanske 50 ex till. Att få sålt den rikstäckande genom typ pressbyrån var inte att tänka på. Då skulle det ju registreras både här och där, skaffas ISBN-nummer och allt var det var...och hur hardcore var det med sånt...

Sen tidsaspekten...vi lyckades typ få ut 3 kanske 4 nr på år, och det tog en massa tid...vi pratar kanske 4-5 timmar per dagar...det var att fixa intervjuer, ren skriva intervjuer, recensera skivor och annat..driva in skulder...ringa olika distrubetörer...och just det layouta och skriva blaskan.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, jättebra idé med att starta en sporthojstidning (jag hade prenumenrat) Men, det kommer inte bli lätt, en man kommer få mkt svårt att fixa allt, dessutom att kunna leva på det...extremt svårt, bara att få den att gå runt kan bli klurigt...men säg bara till vara man sätter in pengarna för några nummer. :tummenupp

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Verkar väl vara en bra idé. Låt bara inte annonserna ta upp för stor del av tidningen, det ska mao INTE se ut som bilsport.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
jag föreslår att den dagen du är 110% säker på att du ska göra detta, startar en prem och ser hur många som betalar, lätt att snacka här en annan saka att gör när det kommer till kritan, vad kostar det att få en hoj tidning i lådan varje månad?? 500 spänn ca, det är jävligt mycket jobb för att få ihop det, jag kolladet lite i mina tidningar... dom ligger runt 80-90 sidor var av ca 30 sidor är reklam från alla stora och små firmor och märken, det tar tid att sälja in det, många artiklar är gjorda utomlands provkörningar mm, det är ju inte helt billigt att göra såna resor

men jag är på om det kan komma en sån tidning men bara om jag får vara på bild med min nya hjälm :hihi :hihi

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
loser skrev:
Sagt det förr, och säger det igen. Låt vissa delar på SH vara fria, andra funktioner / forumdelar får man betala för. Helt övertygad att det kommer att fungera bra.

En tidning är ingen lek att skapa, framför allt inte om man vill skilja sig ifrån de lågbudget "Fanzine - HjälpMinKlass - JagÄlskarMakramé" tidningar som brukar ligga framme i lokala skivaffären / jourlivs / macken (Ni vet de där som ser ut som om layouten är gjord av en anabolaskadad fd rysk kulstötare på en ABC80). Skall man skapa en proffsig tidning som kontinuerligt skall komma ut på ett exakt datum, så krävs det mer än bara att man har viljan och verktygen för det. Tänk nu också på att hojåkandet är otroligt säsongsknutet här i Sverige. Visst alla läser väl om hojar på vintern också, men att hitta material till tidningen dessa månader, samt att få annonsörer att glänta på lädret under den icke köpstarka delen av året, kommer inte att vara lätt.

Jag avråder dig till att ge dig in på den banan, men önskar lycka till utifall att du ändå beslutar dig för det. :tummenupp

Swedie, lyssna på den där visa gamla gubben. Att ta betalt för saker som finns på nätet är hättesvårt, det finns väldigt få företag som lyckas med det. Du har dock en fördel iom att du redan har en massa hängivna besökare på sidan. Spåna lite hur du kan få betalt för sidan. Det behöver inte vara så att alla icketbetalande inte kan använda sidan som idag utan att dom som betalar får lite mera roligt bara.
Men att göra en hel tidning (som är värd att läsas), det tar en fruktansvärd tid och ork och jag kan inte tänka mig en en ensam person klarar det lätt.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tycker inte du ska lägga ner dina tankar om en tidning. Verklingen inte!. Du kommer att göra ett suveränt jobb. Du har lyckats mycket bra med forumet och jag tror absolut att det kommer att bli en bra tidning! Och inte nog med det. På samma sätt som med forumet så kommer vi att komma med synpunkter, tankar och ideer till tidningen och den kommer att bli bättre och bättre för varje utgåva. Vad du en ger dig in på som egenföretagare så kommer det att bli svårt. Men en sak ska du veta och det är att du har oss SH:are bakom ryggen för att stötta dig och hjälpa dig på vägen med tankar och ideer.

Jag har samlat ihop lite av det bästa förslagen här samt lite egna reflektioner hoppas det kan vara till nytta:

*träffar och sammåkning. Bandagar
*Presentation av medlem på Sporthoj.com
*lite mer variation från sporthoj skadar inte. supermotard, streetfighter?
*Varför inte ha med djupgående mekartiklar där man tex. i sex nummer river ned och renoverar en motor? Inte som bike's artiklar där de lägger ut en hög delar som de tar ett kort på och på nästa bild visar resultatet, utan försöka att ha med beskrivande bilder med förklaringar av orsak och verkan." Mycket bra!
*tester av nya motorcyklar är ju alltid kul, men många köper en begagnad hoj och skulle säkert uppskatta tester av ett par år äldre hojar.
*Vore najs med mycket om begagnat (för och nackdelar med olika årsmodeller) Tester= hoj Vs hoj
*En 2takts sida är ett måste!
*Reportage om medlemmars byggen turbo, special lack osv
*Liten "shop" där man kan köpa kläder,ryggsäckar, klistermärken, kepsar osv
*lite om bankörning för oss "dödliga", Hur börjar man med RR om man är ung?
*artikel om Mc säkerhet
*Försäkringstips :tummenupp
*Reportage om hur man servar sin motorcykel. Kan behandla det mesta. Många bilder och utförliga texter. Gärna en lista på verktyg som behövs och vad de kostar. Detta går att göra under vinter-halvåret.
*Givetvis en säljes/köpes del. hjälper även till att fylla ut tidningen
Låt bara inte annonserna ta upp för stor del av tidningen
*favoritvägar med mycket bilder och kanske en kort vägbeskrivning
*en sida till 125 gänget även där resencera lite äldre hojar då ungdommar i denhär åldern ofta har lite knasigare ekonomi. Här har du många prenumeranter att varva.

alla vill ha något att läsa om sporthojar på vintern!.
Och varför kan inte tidningen heta sporthoj.com?
Vem har sagt att de måste vara 80-90 sidor`???

behövs folk som dig! Om nåt år när tidningen funnits ett tag kommer man vara evigt taksam till att du inte la ner dessa tankar.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
An3Azz skrev:
Verkar väl vara en bra idé. Låt bara inte annonserna ta upp för stor del av tidningen, det ska mao INTE se ut som bilsport.

Eftersom det är annonserna som man lever på så är det nog rätt så svårt att undvika. Om man vill tjäna pengar på tidningen dvs...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
skoteridioten skrev:
Eftersom det är annonserna som man lever på så är det nog rätt så svårt att undvika. Om man vill tjäna pengar på tidningen dvs...
Jag vet inte ens hur mycket man borde ta betalt för annonser. Men det kommer definitivt inte vara överstökigt med massa annonser. Vet hur ruttet det är.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Skitkul om du vill testa, men tror det kommer bli fattigt med stoff efter några nummer och tidningen kommer tappa läsare. Hoppas jag har fel, jag kommer shoppa minst en iaf :tummenupp

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Självklart kommer Swedie få all hjälp han behöver.
Jag kommer att hjälpa till med artiklar och dylikt.
Han har en bror som är fotograf och som jobbar på ett tryckeri så den delen är lätt att fixa.
Det stora jobbet är att skriva och korregera artiklar och fixa layouten.

Jag tycker att nättidningar är fruktansvärt tråkiga, vill kunna komma bort från datorn, slänga mig på soffan å läsa en bra tidning.
Visst så kanske det tar ett tag att få i ordning tidningen helt men det är saker man får stå ut med.
Tycker själv att tidningen ska ha en cool attidtyd, inget prydligt och korrekt.
Mer avslappnat, lite mer sporthojs stil.

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Jag ser fram mot en ny sporthojstidning, jag köper för närvarande Bike och prenumererar på Allt om MC och skulle va skitnöjd om det räckte med att köpa en tidning i månaden. Bike anser jag är "köpta" av BMW och man blir så trött när halva tidningen består av annonser från samma tillverkare, men man får väl skylla sig själv när man köper tidningen. Det man saknar i dagens tidningar är tester av beg. hojar och utrustning både personlig och till hojen det borde finnas en uppsjö av uppslag, nya hojar är väl kul att läsa om också men merparten av läsarna har väl inte råd att byta till nytt varje år eller?
Nåt jag inte kommer att sakna är alla dessa offroad reportage, dom blir man ju bara trött av lika gäller för dom kromade gynstolarna (vem fan kan sitta bakåt och köra hoj?).
Lycka till med ditt projekt hoppas att du ror iland med detta, om inte så har väl Sporthoj gett dom andra tidningarna en indikation på vad läsarna vill ha egentligen.

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Swedie skrev:
Jag vet inte ens hur mycket man borde ta betalt för annonser. Men det kommer definitivt inte vara överstökigt med massa annonser. Vet hur ruttet det är.

Det jag gjorde när jag hade med annonserna vara att jag la den absoluta huvuddelen längst bak i tidningen. Vill man sen ha baksidan, eller andra lite bättre platser för sin annons fick de punga upp mer slantar. :lol

Hur mycket du ska ta för annonserna beror helt på antalet ex, men för att kunna slanta in lite pengar så bör nog upplagan ligga på ca 1000 ex

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Kör hårt Sweedie! Om du drar i gång det här så pyntar jag in en prenumeration direkt. Blir bara besviken när jag läser IB eller tex Bike/mc-nytt/Allt om mc. Om den blir bra så tror jag många rr-förare hellre vill att deras ib-pengar går till din tidning. :Bugar :Bugar

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
bra idé
Det där med "tjej-sida" fattade jag inte riktigt... :va
Låter mer som en "ta körkorts-sida"..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
moto-gg skrev:
Kör hårt Sweedie! Om du drar i gång det här så pyntar jag in en prenumeration direkt. Blir bara besviken när jag läser IB eller tex Bike/mc-nytt/Allt om mc. Om den blir bra så tror jag många rr-förare hellre vill att deras ib-pengar går till din tidning. :Bugar :Bugar
Ja det skulle ju vara trevligt om Anders Jansson som skriver för IB skulle kunna "byta" över till "min" tidning istället. Skulle lätt ge han mer utrymme och även utöka för mer in på och personliga intervjuer.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Swedie skrev:
Ja det skulle ju vara trevligt om Anders Jansson som skriver för IB skulle kunna "byta" över till "min" tidning istället. Skulle lätt ge han mer utrymme och även utöka för mer in på och personliga intervjuer.

Anders Hallberg som skriver rr i ib ska sluta efter detta år då redaktionen vill ha alla samlade i stockholm. Så han blir nog tillgänglig men då börjar det kosta pengar kan jag tänka mig.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det var någon ny i senaste IB. En Daniel Gunnarsson. Jag skrev fel namn innan. Såklart är det Anders Hallberg. Ska kontakta honom o se vad han har o säga. Tycker han skriver bra artiklar o gör IB så bra det kan bli med så lite utrymme som han får tilldelat.

Snigeln_GBG

Gasa te de rasar
Gick med
2 May 2005
Hoj
MT-10 SP 2017
Swedie skrev:
Jag räknar lite matte o det kommer vara oerhört svårt att få det att gå runt ens. Måste iaf sälja minst 100 st för att det skall gå plus om tidningen kostar runt 40kr.
Jag vill, men går det...

Skulle lätt ta en prenumeration.
Och 100 pers ska välö inte va några problem att få ihop?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
varvstopp skrev:
Skulle lätt ta en prenumeration.
Och 100 pers ska välö inte va några problem att få ihop?
Nä visst, 250 har ju svarat positivt till det hela så det är ju en bra början iaf :)

Jag har nu skapat en förstasida till tidningen (det är faktiskt viktigt att ha klart).

Nu gäller det bara att skriva artiklar m.m.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0