Poll: Sporthojs-magasin?

Vill ni se ett Sporthojsmagasin?

• Antal röstningar
    0

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Swedie skrev:
Det var någon ny i senaste IB. En Daniel Gunnarsson. Jag skrev fel namn innan. Såklart är det Anders Hallberg. Ska kontakta honom o se vad han har o säga. Tycker han skriver bra artiklar o gör IB så bra det kan bli med så lite utrymme som han får tilldelat.

Håller med Anders är bra och kan mkt. Annars tycker jag Macho woman skriver bra åxå "när hon väl skriver"

Finns mycket kul man skulle kunna få ner på en tidning.
ser framför mig! missa inte nästa nummer:
valmers lättar på sitt hjärta!
Offkeff listar den bästa 2-taktsoljan!
Jan Backlund: När nya däck är viktigare än hyran!!!
Torkel: Datanörden som hela racingvärlden blev beroende av!
Sporthojstjejerna korar månadens knutte!
Moto-ggs flickvän: Så är det att leva med en sporthoj.com-narkoman!

Last edited:

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Forumet i pappersformat?

Tja... Inte för att vara överdrivet neggo, men det känns ju som att allt som varit på förslag redan finns här i forumet?

Det enda som saknas är väl lite mer ordentliga tester?
Fast där finns ju redan bike etc...

Jag skulle gärna se en kompetent svensk mc-tidning som inte är lika "köpt" som övriga är dock.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
craze skrev:
Tja... Inte för att vara överdrivet neggo, men det känns ju som att allt som varit på förslag redan finns här i forumet?
.

så är det med allt ... i alla områden. Det går att ge saker nya synvinklar.
Sen är det skönt att kanske komma ifrån datorn ett tag oxå. Men jag kommer såklart kämpa för att det inte ska vara endast en kopia av forumet. Det ska vara läsvärt och värt tiden det tar att skumma igenom tidningen.

Jag vet först efter första numret om jag kommer att fortsätta med det. Men jag kommer iaf ge det ett försök.

1 September planerar jag att ha första utgåvan klar.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
kul idé! Skvaller/nyheter om de senaste önskar ja finns med... nästa års modeller, modifieringar osv....

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Sålänge det är sporthojar("gathojar"), supermotard och kanske lite cross så kan du är jag en given köpare av samtliga nummer :banana .....och det är förbjudet att ta med sånna där jeffla saker med krom, långa gafflar, läderremsor och som låter mer än en jumbojet :kocko :4skrika ...

Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Ktm'arn skrev:
Sålänge det är sporthojar("gathojar"), supermotard och kanske lite cross.
Men fan inga sånna där jeffla saker me me krom, långa gafflar, läderremsor och som låter mer än en jumbojet:kocko så är jag en given köpare av varenda nummer :banana .

Ingen risk att det kommer finnas med några kromslädar.
Kommer att handla om sporthojar men kommer förmodligen komma med lite om supermotard också.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Mögel skrev:
Hur går det med tidningen, Har du börjat med den??? :)
Jag får ingen arbetstro hemifrån och kommer testa allting från mitt kontor sen som jag skaffat nere i centrum av etuna i samma byggnad som högskolan. Kanske kan få bra kontakter där oxå. Jag har nämligen räknad lite o ja, det är ju inte positiva budgeträkningar. Men det svåraste är ändå artiklar m.m. Får se om det inte blir att börja med en nätupplaga o göra framsidan lite mer "artiklig" :)

Klingan

För kännedom!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 625 SXC
Swedie skrev:
Tjenare gott folk.

Jag är arbetslös snart och vill jobba inom MC och allt vad det innebär.../...Vad tror ni om min lilla ide? :)

/Johnny

Här kommer dagens tråkigaste förslag som du säkert redan har tänkt på. Istället för att starta en egen tidning kan du börja jobba på en som redan existerar eller jobba frilans. Du har väl en erfarenhet som borde vara eftertraktad hos alla befintliga hojtidningar.

Fördelar:
Inget ekonomiskt riskttagande.
Mycket mindre arbetsinsats som ger mer pengar i lädret.
Möjlighet att förändra det som de flesta är missnöjda med hos Bike, IB osv...
Frilans ger dig möjligheten att anpassa arbetstider efter din egen RR-karriär fast det gäller ju att få sålt sina artiklar.
Du får jobba inom MC och allt vad det innebär.

Nackdelar:
Risk att bli en sellout...
Anställning är inte lika rock'n'roll som att köra eget...
Måste finnas ett ledigt jobb... :rolleyes:

Vad du än bestämmer dig för så, lycka till :tummenupp

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Swedie skrev:
Jag får ingen arbetstro hemifrån och kommer testa allting från mitt kontor sen som jag skaffat nere i centrum av etuna i samma byggnad som högskolan. Kanske kan få bra kontakter där oxå. Jag har nämligen räknad lite o ja, det är ju inte positiva budgeträkningar. Men det svåraste är ändå artiklar m.m. Får se om det inte blir att börja med en nätupplaga o göra framsidan lite mer "artiklig" :)

Ja nätupplaga funkar ju de me, Man får väl skriva ut sidorna i västa fall.. Hoppas du finner arbetsro när du får ditt nya kontor.. :tummenupp

Last edited:

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Ärligt talat, de nuvarande svenska MC-tidningarna är usla.
Ofta har Bike, Allt om MC och MC Nytt ungefär samma innehåll; de testar de "tuffaste" nya hojarna först enskilt och i efterföljande nummer i diverse jämförande test med andra hojar.
Givetvis har de andra artiklar också, men det är dessa tester som dominerar innehållet. Dessa övriga avdelningar och artiklar tycks mig ofta vara utfyllnad.
En sporthoj-tidning kan knappast konkurrera med Bike m.fl. när det gäller tester av nya motorcyklar, men när det gäller samtliga övriga områden tror jag det finns stora möjligheter att lyckas om inte annat så därför att de övriga tidningarna är dåliga.

Vad jag personligen skulle vilja läsa om i en sporthoj-tidning är (förutom om rena sporthojar) är:

* Streetfighters
* Motarder
* Teknik-tips, tekniska artiklar; Tekniskt djupgående
* Hojbyggen
* Turbo/dragracing
* Stunts
* Tester & recensioner / översikter av prylar

Givetvis kan inte allt detta finnas med i samtliga nummer, men i vartannat eller var tredje nummer borde du kunna få litegrand av ovanstående i alla fall. Om du bredder tidningen blir fler som intresserar sig för din tidning också.

Gör gärna tidningen mera personlig än de nuvarande svenska MC-tidningarna. Du kan ju även låta oss medlemmar här på sporthoj.com vara med och forma tidningens innehåll.

Förslag till alternativ finansiering av din tidning:
Förutom vanliga prenumerationer på en tidning i pappersform gör du det möjligt att köpa och/eller stödja tidningen här på sporthojsiten. Bestäm en summa pengar som behöver få in "för att få det att gå runt". När du fått in den i förväg bestämda summan och det gått en viss tid, säg 14 dagar eller en månad släpper du tidningen fri som en PDF-fil på sporthoj.com. På så sätt kommer många flera att läsa tidningen än bara de som betalar för den och det kommer garanterat dina annonsörer att gilla. Med tiden kommer en del av dem att lessna på att läsa tidningen på datorn och börja köpa papperstidningen istället.
Detta sätt ger även en direkt feedback till de som stödjer tidningen och ökar därmed deras motivation (Jag har läst om musikartister som "säljer" sina album på ungefär detta sätt via webben och det fungerar tydligen bra).

Utöver detta bör du starta en liten webshop för tröjor, muggar och liknande för att få in lite mera pengar samt gratisreklam.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
DrSwizz skrev:
Vad jag personligen skulle vilja läsa om i en sporthoj-tidning är (förutom om rena sporthojar) är:

* Streetfighters
* Motarder
* Teknik-tips, tekniska artiklar; Tekniskt djupgående
* Hojbyggen
* Turbo/dragracing
* Stunts
* Tester & recensioner / översikter av prylar

Du får inte glömma mini bikes...
Och kanske ett 125cc del... :tummenupp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Mögel skrev:
Du får inte glömma mini bikes...
Och kanske ett 125cc del... :tummenupp
...och snart är det som Bike, för lite av för mycket. Det är ju därför många av oss köper utländska tidningar - för att de fattar att nischa så att kvaliteten blir högre.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Neutral skrev:
...och snart är det som Bike, för lite av för mycket. Det är ju därför många av oss köper utländska tidningar - för att de fattar att nischa så att kvaliteten blir högre.

Jag tänkte mer på all detta forum har borde ju va med i tidningen!!! Annars ska det bara va sporthoj inget annat!!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan ju inte vara både gratis via PDF och betaltidning? Då kommer ju typ alla datanördar här välja PDF såklart. Antingen eller blir det.

Tidningen ska locka den mognare åldersgruppen, så 125 o minimoppar kan nog uteslutades till 99%. Dock nån artikel då o då är väl säkert möjlig. Men att förvänta det från start så här? njet.

Jag behöver hjälp.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Swedie skrev:
Kan ju inte vara både gratis via PDF och betaltidning? Då kommer ju typ alla datanördar här välja PDF såklart. Antingen eller blir det.
Jag tänkte att du kan distribuera tidningen via PDF men naturligtvis ta betalt vad du vill ha ändå. Då sparar ju du pengar och vi kan skriva ut den om vi vill.

/datanörd

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
christer skrev:
Go for it! Men 125R å 125 Jr får väl utrymme i alla fall.............
Tävlingsreportage/resultat torde ju vara en given fast avdelning med tanke på Swedies egna intressen så de borde väl komma med där. Fast Swedie behöver nog någon annan som skriver om 2-takt... :tungan

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...