POLL: Varför åker du inte och kollar RR-tävlingar?

Jag åker inte på RR-tävlingar för att:

• Antal röstningar
    0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Roadracing är en liten sport i Sverige men desto större i övriga Europa. På våra tävlingar här hemma är det bra om det kommer ett par hundra och tittar.

Den publik som borde vara vår målgrupp är ni som åker sporthoj på gata men frågan är varför ni inte kommer och tittar?
Finns så klart tusen anledningar men med den här pollen tänkte jag bara kolla om man kan se några tydliga tendenser på vart vi brister.

Hoppas så många som möjligt har tid att svara :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kombination.

Studerar så nöjeskassan är minst sagt begränsad, kör motard så intresset för att brumma iväg allt för många mil är inte av intresse (ca 23 mil mellan vbg-jkpg någon gång i månaden räcker gott och väl som sträckkörning hehe) samt att man inte har någon att åka med.

De gånger jag har åkt med farsan så är det kul men intresset svalt, TV-sändningar däremot :)

(Allmänt skumt det här, mopeder och mopedister finns det hur många som helst, är inte många procent av dessa som blir mc-ägare/tar mc-körkort, än mindre som tittar eller börjar med road racing)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Som familjefar och bosatt i Stockholm så är det ju inte det första man lägger ner en dag på, åka till Mantorp eller Gelleråsen tar ju styvt två timmar i vardera riktningen och familjen i övrigt har ju nollintresse.

Om man kunde fixa samåkning i nån liten minibuss eller liknande så kan det ju vara läge att åka men det är ju nån som sitter med planering då.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Jag drar mig för att åka och kolla på pro-superbike för att det är långt att åka för att bara få se 30 minuters RR-race för bara en klass och så många tråkiga bilklasser som man måste vänta på innan man får se det som man vill. Tänk vad roligt att åka och för att se bara hojar en hel helg på ett stort tv-sänt event med pro-sbk i topp och med suport-klasser under. Som STCC men med bara hojar. Typ.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Klart det vore kul att se lite svensk RR på plats. En anledning är att det oftast är en bit att åka för att titta på tävlingarna som gör att det faller bort. En annan orsak som jag tror kan vara en del är att vi hojåkare gärna sitter och spakar våra hojar runt banorna snarare än "tittar på"

Det ena behöver givetvis inte utesluta det andra, men för min egen del handlar hojintresset/banåka primärt om min egen åkning. Visst spanar jag racing också, men det blir allt som oftast det som sänds på TV. Dvs WSBK/MotoGP.

Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Kanske lathet från min sida men jag fattar inte vad det är jag skall se. Känns som om det är helt hopplöst att förstå vad alla dessa "seriebeteckningar" betyder, vilka regler som gäller, vilka som vistas på banan samtidigt, var folk ligger i olika tabeller osv osv... pga den uteblivna förståelsen eller delaktigheten blir det ungefär som att se en fotbollsmatch där du inte vet om det är en gammal repris, om det är div 6 eller allsvenskan, damfotboll eller riktig fotboll, seriefinal eller träningsmatch. Tycker helt enkelt att RR är svårtillgängligt... Men som sagt, kanske bara jag som är lat och vill ha allt serverat i ett lättkonsumerat format.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Har bara varit på 2 RR-tävlingar i mitt liv, Anderstorp och Falkenberg. Slutsatsen blev: Motorsport gör sig bäst i TV.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Kanske lathet från min sida men jag fattar inte vad det är jag skall se. Känns som om det är helt hopplöst att förstå vad alla dessa "seriebeteckningar" betyder, vilka regler som gäller, vilka som vistas på banan samtidigt, var folk ligger i olika tabeller osv osv... pga den uteblivna förståelsen eller delaktigheten blir det ungefär som att se en fotbollsmatch där du inte vet om det är en gammal repris, om det är div 6 eller allsvenskan, damfotboll eller riktig fotboll, seriefinal eller träningsmatch. Tycker helt enkelt att RR är svårtillgängligt... Men som sagt, kanske bara jag som är lat och vill ha allt serverat i ett lättkonsumerat format.

Det där köper jag inte, är man intresserad så lär man sig vad det handlar om och vilka, tex jag älskar fotboll (vilket jag inte gör, hatar skiten) men tycker det är så krångligt och förstår inte offside regeln och så är det så många som spelar som man inte kommer ihåg namnen på så jag kollar inte..
Inte samma sak att jämföra men ville bara få fram att ju mer man sätter sig in i RR desto roligare blir det att följa, precis som med alla andra sporter!

Men håller med om att det är många serier, men att pro-sbk går snabbast är ju inte så svårt att lista ut. Menar bara att det lär ju inte vara besluts-ångesten att folk inte vet vart dom ska åka och titta och på vilken serie som gör att dom stannar hemma..

Ren lathet och snålhet för att inte kunna åka 20 mil för att kolla på det man påstår sig gilla. Kom igen nu, är man intresserad av RR eller om man rent av handen på hjärtat inte ens har varit på en RR-tävling så fråga här då vad som rekomenderas och vad som är vad och spendera sen en 5hundring iallfall en gång/år för att åka och titta på en tävling och bilda er en egen uppfattning! Det har nog dom allra flesta råd med! Sen kan man samåka och diskutera här på SH då det alltid kommer upp en tråd innan respektive tävling som handlar om just vilken serie, vilka som kör mm! Det är inte så krångligt som folk verkar tro, så mitt tips är att få tummen ur ***** och åk och titta själva!!:)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Samma anledning att man inte går och tittar på korpfotboll.

Ska man se andra köra tittar man på MotoGP/Superbike, vilket gör sig bäst på TV. Banåkning i Sverige ses bäst bakom styret. :)

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Har bara varit på 2 RR-tävlingar i mitt liv, Anderstorp och Falkenberg. Slutsatsen blev: Motorsport gör sig bäst i TV.

Tycker precis tvärt om då man inte alls får känslan hur fort det verkligen går och inte ljudet och inte hur det ser ut när det sladdas omkring på asfalten i 200km/h och.. ja allt genom tvén på samma sätt som live.
Men du kanske hade otur med allt runtomkring och fick en dålig upplevelse pga det?
Motorsport ska upplevas live:tummenupp

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
tycker reklamen för motrosport i sverige är nästintill obefintlig, vilket såklart är ett problem.

men mestadels så tycker jag att tävlingarna är på tok för fattiga faktiskt, arrangemanget runtomkring ett race brukar vara löjligt dåligt.
brukar alltid åka till falkenberg och kika på diverse race och varje år blir man besviken på tex långa väntetider mellan race, dålig mat, brist på aktiviteter och överdrivet analt säkerhets tänkande..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kör ju själv! :fakta

Fast för att vara lite mer seriös, det finns många anledningar. Dels tycker jag inte att det är speciellt kul att kolla på sport rent generellt sett, undantaget är om jag känner någon som kör/tävlar, dels är det en bra bit att åka vilket gör att det inte är värt det.

Dock brukar jag åka och kolla på classic racing på Sviestad, det blir årets utflykt, för att jag tycker det är grymt kul att se hur fort dom kör med 20-50 år gamla hojar, men då är det mer en teknikintressegrej än racinggrej.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men mestadels så tycker jag att tävlingarna är på tok för fattiga faktiskt, arrangemanget runtomkring ett race brukar vara löjligt dåligt.

Jag var inne på exakt samma grej i en annan tråd.. att det behöver vara lite mer "jippo" kring det hela.. Visst, det är väl inte hållbart på ALLA tävlingar.. men kör nån "motorhelg" t ex.. mycket tävlingar, mkt som händer.. simulator, provsitt, provkör, minimoto, wheeliemaskin, vadsomhelst..

Håller även helt med Dr.Pepper.. som hojåkare kör man gärna själv också.

Pg a avsaknden av aktiviteter runtomkring så blir det ju bara ett par timmar i bil för att sen sitta och titta när andra kör.. då bokar jag hellre en bandag nån annan gång och kör själv.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
nu har jag aldrig varit på rr tävling av den anledningen att jag aldrig vet vart eller när det går, har ganska så nära till både knutstorp och anderstorp så jag skulle kunna åka och kolla om jag visste när och var.
dock tror jag ej att jag skulle ta chansen att göra det. för jag misstänker att det är likadant som t.ex stcc eller andra tävlingar när det går. och det är att du kan åka dit och betala inträde för att se bilar/hojar, men sanningen är att om du EJ har VIP inbjudan och kommer in gratis så är det ingen idé att ens åka, för du kommer aldrig åt att se bilarna/hojarna. för det är rätt höga säkerhets plank/metall/stängsel/järnbalk/någonting runt hela banan och står man på marken så ser man bara tak på bilarna eller hjälmen kanske på föraren av mc. och marken är ju det enda man kan stå på då alla läktarna är upptagna och förbjudna för andra personer än dom som är VIP inbjudna.

vart många ord och kanske inget sammanhang, men det är i allafall förklaringen till varför jag ej skulle åka och betala pengar för att se en tävling eftersom jag ej kommer få se något.

sen måste jag hålla med till viss del att det låter för lite, men det är ej den anledningen till att jag ej kollar.

Last edited:

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Jag har varit och kollat på tävlingar och om det inte är i samband med STCC så är det riktigt dåligt med publik. Det blir ingen direkt stämning på läktaren.

Detta trots att det oftast är gratis inträde. :va

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Tycker precis tvärt om då man inte alls får känslan hur fort det verkligen går och inte ljudet och inte hur det ser ut när det sladdas omkring på asfalten i 200km/h och.. ja allt genom tvén på samma sätt som live.
Men du kanske hade otur med allt runtomkring och fick en dålig upplevelse pga det?
Motorsport ska upplevas live:tummenupp

Näää, håller inte med dig där. Satt på läktaren på Anderstorp och hade tråkigt, bara massa motorcyklar som susade förbi då och då, hade ingen susning om vad som hände i loppet, speakerrösten i högtalarna gick inte att tyda. Falkenberg var bättre eftersom man kom lite närmare och kunde förflytta sig bättre. Jag såg dock inte en enda som körde med sladd i någon kurva men det hände säkert på andra sidan:va
På TV däremot får du se det flera gånger, i slow motion, ur flera vinklar, du får alla tider och har järnkoll i loppet. Men en sak är vi överens om, jag saknar ljudet.

Det bästa är givetvis att köra själv, har man sen sån tur att det finns en racegrupp på banan samtidigt så är det ju kalas, det är först då man förstod vilken skillnad där verkligen är, det gav mer än alla TV-sändningar i världen.

En sak står däremot helt klar: Hellre RR-tävlingar live varje helg än en allsvensk fotbollsmatch på plats. Herregud, snacka om 2-timmars tung ångest och svår pina.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
På SM/SO tävlingar kommer du nära inpå! Både i depån där de flesta av oss står med tält, bara att komma fram och prata. Om du kommer förbi mig kan jag dessutom bjuda på kaffe :tummenupp
På racen så kostar det nästan aldrig extra för läktare, på våra race.
Välkommen till Scandinavian Open på Falkenberg 21-22 Maj :tummenupp

//Masen 12 Superbike

nu har jag aldrig varit på rr tävling av den anledningen att jag aldrig vet vart eller när det går, har ganska så nära till både knutstorp och anderstorp så jag skulle kunna åka och kolla om jag visste när och var.
dock tror jag ej att jag skulle ta chansen att göra det. för jag misstänker att det är likadant som t.ex stcc eller andra tävlingar när det går. och det är att du kan åka dit och betala inträde för att se bilar/hojar, men sanningen är att om du EJ har VIP inbjudan och kommer in gratis så är det ingen idé att ens åka, för du kommer aldrig åt att se bilarna/hojarna. för det är rätt höga säkerhets plank/metall/stängsel/järnbalk/någonting runt hela banan och står man på marken så ser man bara tak på bilarna eller hjälmen kanske på föraren av mc. och marken är ju det enda man kan stå på då alla läktarna är upptagna och förbjudna för andra personer än dom som är VIP inbjudna.

vart många ord och kanske inget sammanhang, men det är i allafall förklaringen till varför jag ej skulle åka och betala pengar för att se en tävling eftersom jag ej kommer få se något.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har egentligen inte sett någon RR, men STCC etc på Mantorp.

Skiiitråkigt att se en kurva och inte kunna följa loppet.

Eller har det börjat dyka upp storbildskärmar?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning