POLL: Varför åker du inte och kollar RR-tävlingar?

Jag åker inte på RR-tävlingar för att:


  • Antal röstningar
    0

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ska jag vara helt ärlig så finns det inget som intresserar mig inom den nationella RR.

Sporten är så självlimiterad av att det saknas stjärnor, mediokra banor och arrangemang visst Backlund & Co är duktiga men internationellt är dom mediokra.

Det enda som skulle få mig att åka som publik att se roadracing i Sverige är racing på Anderstorp och klasser som WSBK eller liknande.

Tänk er Biaggi på RSV4 Factory i kamp med Melandri på YZFR1 i karusellen på sista varvet, varvtider på låga 28 or på torpet med Laverty tätt bakom.

Tomma läktare, sönderkokt korv, Suberbike och R 1000.




Känns lite grand som att åka till järnvallen och se Degerfors spela fotboll mot Grums IK spela 0-0 en regnig eftermiddag.

Kunde inte fått till skriften bättre själv. :tummenupp
Har dock valt att i år vara med och sponsra en förare, mitt sätt att stötta sporten.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det låter för mycket och så får jag inte vara med o leka... :glömdet

Nä men det har väl aldrig blivit av att man kommit för sig att åka o kolla, ni marknadsför sporten för dåligt =) Man kanske skulle få upp ett intresse bara man kom dit någon gång.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Om jag ska vara lite negativ och tänka på det som inte finns..
Verkligen synd att det inte finns en stor bana närmare någon av storstäderna. Helst en nära varje storstad.. (vet inte om folk skulle gå å kolla ens då, då skulle det väl vara för dyrt eller ngt annat fel)
Skulle hjälpa om vi (sverige) hade någon storstjärna i VM/GP så det blev mer media också runt RR på hemmaplan då det verkligen ökar acceptansen, som någon sa tidigare så när Tony R. körde speedway så blev det tydligen en svensk folksport om man såg på hur mkt som visades i media.

Och om jag ska tänka på vad som kan göras och vad som finns nu..
Men nu är det inte så och som någon sagt innan så tror jag att storbildskärmar och fungerande högtalare är en bra början och att arrangörerna satsar lite mer på publiken så möjligheterna iallafall finns för att ta emot och tillgodose en ev. större publiks behov så att dom är nöjda och vill komma tillbaka, och pratar gott om RR/racen så fler börjar komma. Problemet är ju att det kostar och att arrangören kanske behöver publiken/intäkten innan dom kan göra såna åtgärder?
Det blir en lite ond cirkel över det hela då publik inte kommer för att arrangemanget runt om är för dåligt och arrangören kan inte göra tillräckliga åtgärder för publiken för att det inte finns pengar till det och att nuvarande läktare inte är fulla..

Det jag tror och tycker är att tex sm/so behöver media dvs tv-sända helger och en STOR satsning så att nivån kan höjas för samtliga, både utövare och publik, och därmed får sponsorer/arrangörer mm mer tillbaka också när dom satsar pengar på något/någon inom sm/so.

Men hur ska det göras och vem ska börja satsa och vart?

Sen i och med att många tycker att det är för krångligt med alla olika serier mm så tror jag att det vore en lösning/början att det finns ETT stort RR-event där klasserna är samlade.
tex såhär:
Jag tror jag att det bästa på lång sikt vore om PRO-SUPERBIKE skulle köra på en ren RR helg med kanske supersport600 superstock 1000, R-1000/600 som underklasser så skulle det dra folk och få med media då PRO-SBK har blivit ett ganska bra varumärke när det har fått åka med på STCC några år nu, men jag tror inte att det kommer bli mkt större inom STCC än vad det är nu. Det verkar inte så om man tittar på dom senaste årens utveckling iaf.
Även om PRO-SBK har växt dom senaste åren så tror jag mer att det beror på dom enskilda förarnas arbete och inte minst Mr. Rachid på highsider som gör ett jättejobb inom svensk RR.

Självklart skulle det vara mindre folk än på en STCC helg men i ärlighetens namn hur många av den publiken är där för bara hojarna och hur gynnar en bilpublik som inte är intresserad av det PRO-SUPERBIKE eller svensk RR på sikt? Ja det är det största och bästa stället att synas på just nu inom RR men det känns lite som att det bara är bra för tillfället och för några få förare och inte på lång sikt.
Som Eskilsson skrev och uttryckte det att "det är lite som att kissa på sig när det är kallt, blir varmt för stunden men...."

Jag tror inte att det kommer gynna PRO-SBK mycket mer än det vi har nu och att det kanske är dags att PRO-SBK får en egen helg med resten av rr-klasserna samlade bakom så att förarna får den uppmärksamhet och tid som dom förtjänar, för det tycker jag inte att dom får nu i STCC.
Menar inget negativt mot förarna i PRO, tvärtom!
Tror det skulle gynna svensk RR i stort också av att folk får höra att svensk RR är så pass stort att PRO-SBK behöver en egen helg med sina suportklasser under och inte får plats i STCC längre?
Det kanske är för tidigt? Men hur ska man annars få en stor satsning så sm/so växer och får mer publik / mediabevakning på egen hand utan PRO-SBK som dragplåster?
Känns som att det kräver mera pengar/satsningar om inte PRO är med och att man får lite med gratis om dom är med?

Eller tänker jag helt tokigt? Hur gör man?:)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Har varit aktiv förare 86-94 samt 05-nutid.
Körde bl.a i USA i många år, där det redan på klubb/regionalnivå var ganska fullt ös på läktare & depåer (för att inte tala om de stora tävlingarna Daytona m.m.)
Ett riktigt spektakel för ALLA som kom.
(var iofs på ett klubbrace på Willow Springs i höstas som mer påminner om våra SM/SO race idag??)

Men då, -88 till -94 hade alla A-förare/större team bord i tälten där ALLA var välkomna och vi berättade gärna vad man fick som sponsor (man var väldigt flexibel med "vad" en sponsor var.. $100 gav dig ett paket med t-shirt, klistermärken & en kraschad hjälm, beggade knäpuckar eller vurpade handskar) vi sålde (billiga) klistermärken med teamnamn (byggt på lokala sponsorer) knäpuckar, skinnställ, handskar, däck (både nya & begg), Kaffe, bullar, korv, öl, vin m.m.

Fanns ett mindre Tivoli (för barnen) med lottstånd, luftgevär, pilskytte
Ofta lottades det ut en tur runt banan (med racebil) på inträdes biljettens nummer... Ibland fanns det helikopterturer att köpa/vinna. (Las Vegas:yoparty:yoparty;o)

Alltid prispengar till 1:a-5:e eller 10;e man samt utlottning av däck, kåpor m.m. till de som inte fick dollars. Regionracen (WERA) kunde ge $1000-1500 per klass när man vann, $50-75 för 10:e plats.
Men även klubbracen betalade bra.. en medioker insats betalade för helgen. Vann man, blev det pengar över.

Då körde jag 3 olika (600cc, 750cc & 1100cc) klasser och kunde, i bästa fall köra 2 race/klass. (standard+ OPEN...=6 race+ kval/helg:skrämd) Vi körde som längs 15-20min/race, ibland kortare, men det gav ganska mycket pengar. En fullpott på ett WERA race kunde ge $5000/helg med rätt grejer på hoj & förare. AMA ungefär hälften, då. (skulle tippa de ger mest idag ;o) Det var även relativt enkelt att skaffa "egna" sponsorer, som gav allt från gratis mat till $10.000/år.

Prispengarna kom från sponsorer som klubben/organisatören dragit in (+ inträde) Kör du t.ex Suzuki fick du $250 medans Honda betalade sämre. Dunlop sponsrade ALLA klasser med $125 för vinnaren, Metzler $70, Z-Leather med 150$ till vinnaren ($75 för 2:an osv) Skinnställtillverkare, handskar, bromsbelägg... jaa, allt du använder i racing, var med & sponsrade. Men du var tvingad att använda produkten och ha klisterlapp/märken på anvisad plats på hoj & skinnställ, annars blev det inga $$

Detta gjorde att jag (och alla andra) visste att i "DEN" klassen , ska jag köra med "Deras" handskar (och klistermärken), för det ger $50-$100 eller $500 mer...ALLA hade flera skinnställ, hjälmar, kedja, avgas m.m. och plockade helt enkelt ihop det som gav mest pengar för just det racet...MYCKET meckande blev det


Sedan 2005 (när jag för skoj, började köra igen) har jag haft med ett antal vänner & bekanta till RR tävlingar SM/SO/ERF & PRO. (några som även var med och såg mig tävla i USA) Deras spontana reaktion har varit.... Vaa, jaha, är det här allt? Svårt att hålla reda på vem som är vem, och vad som händer på banan eller vilken klass som kör?
(undantaget LMS Klubbrace, då alla pratar med alla:yoparty)

Ibland finns speaker, men högtalarsystemen suger.. eller ingen som pratar om vad som händer, inget w-lan med webbradio (Humlan & Skalman undantaget) Ingen folder trycks upp så söker man inte aktivt... vet man inte vilken klass som är på banan eller vilken förare som har just "det" numret. (även när man går i depån, vill man ju veta vem det är man tittar på) Många slarvigt uppsatta depåtält utan egentlig plan.. med bilar stående huller om buller. Ofta underbemannade i entré, dålig mat i restauranger= Långa köer, dåligt med WC m.m.

STCC med PRO i spetsen är undantaget, då de personer jag haft med på dessa tävlingar verkligen tycker det är skitkul...fortfarande saknas PRO-folder och ett fungerande speaker system med insatta kommentatorer (Tycker själv INTE att PRO ska köra med STCC)

Jag har verkligen skitkul de tävlingar jag kör, och vill INTE klaga på varesig klubbar, eller SVEMO.... tycker lite som.. man får vad man betalar för. (Undantaget LMS, där man får MYCKET mer än man betalar för:yoparty)
För 90% av de aktiva är Roadracing.... en hobby och underbart tidsfördriv..... därav.... att det är som det är, på tävlingarna.

För de få som är i början på karriären, och har en önskan att satsa på RR vill jag säga: TA STEGET UT I VÄRLDEN....NU

Att förändra RR i Sverige, kommer ta tid.... (om det någonsin kommer blir accepterat?)

Tror detta är det längsta inlägget som gjorts i SH historia, men det är Gräsänklings-fredag och ligger i soffan med en kall öl.. drömmer om svunna tider.. och att köra fortare än Backlund..:Bugar:schkål på Er
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
gissar att ni kör i "Uppsala" (med omnejd) som nordligaste destination? Mao har jag minst 6 timmar på hoj...
 

Martin73

Saknar min 929:a
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 400, har haft RD350-86, CBR900RR-96 & CBR929RR-00
Jag åkte alltid på tre race, Anderstorp Falkenberg Knutstorp, tidigare men tyvärr tar familj med små barn och ett hus lite för mycket av tiden just nu. Ifjor lyckades jag klämma in Knutstorp, men inte mer. I framtiden kommer jag säkert att komma tillbaka igen. STCC är inget för mig. För lite MC, för mycket folk, för dyrt inträde och ingen tillgång till depån.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag bor hyfsat nära Knutstorp, c.a 3.5 mil därifrån. Förr om åren sattes det upp gul/gröna vägskyltar som visade vägen till Knutstorp ända härifrån när det var dags för STCC. Detta gjordes i mitten på veckan innan racehelgen. På så vis visste man att det var dags. Detta sker inte längre.
När det var dags förra helgen (fre+lör) fick jag reda på detta genom en hojbekant på torsdag kväll, och då var jag redan uppbokad på fredagen.
Jag tycker om att titta på hojkörning på bana, men jag följer inte serierna och har inte koll på när det är dags för tävling. Lite mer markadsföring typ "cirkusen kommer till stan" hade varit önskvärt. Det hade gjort att vi som är lite halvintresserade tagit oss en extra funderare på om man inte skulle ta och köra dit och kolla.

Fast jag tycker det är roligare att titta på en bandag med t.e.x ssemce eftersom det är en nästintill total avsaknad av fyrhjuliga fordon på banan.
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Efter enbart skummat igenom tråden:

Något som jag aldrig fattat eller lyckats lista ut är vilka klasser det finns, vad dom innebär och vilka som deltar. Givetvis har jag försökt kolla upp respektive seriers hemsida osv. men det verkar som det finns en slags redundans av serier där förarna är för tunt spridda över för många serier.
Detta verkar också bidra till att en del förare bara deltar på vissa delmoment? Varför ens delta på 1 eller 2 race?

MotoGP(visst bra mycket större) fattade jag direkt. Tre klasser alla förare(nästintill) deltar varje race. Det finns en viss kontinuitet som man kan följa. Namnen återkommer varje race vilket gör att man minns dom.

Men det finns en stor risk att jag har fel. Som sagt inte så insatt.

Sen kan kommentatorer och möjlighet att följa ett lopp på ett enkelt och bra sätt göra en hel sport. Att åka två timmar, titta 30min på samma kurva är inte så attraktivt.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Jag bor också ganska nära Knutstorp och håller med som nån sa att reklamen för STCCeventet kunde varit mycket bättre.
Var där nu i helgen och måste säga att det ändå var riktigt kul. Ser inte hur nån annan arrangör i dagsläget skulle kunna dra ihop något så här stort och proffsigt som det måste vara. Publik drar publik. Tror nog att dom flesta trots allt "käkar" både hojar och bilar bara det är lite spektakulärt.( Även om jag givetvis är där i huvudsak för ProSuperbike. ) Carrera Cup och STCC är riktiga sömnpiller medan Camaro Cup är allt annat än sömnigt. I alla fall live. Underbart ljud, maffiga bilar och förare som inte skäms för att knuffas. För övrigt är jag övertygad om att STCC själv måste göra något för framtiden om den klassen ska överleva. Inte ens den mest hängivna anhängaren kan ju påstå att klassen är speciellt spännande.
Bra grejer:
Storbildsteven. Tar bort argumentet att motorsport är bäst på tv.
Bra speaker givetvis likaså
Proffsigt arrangemang. Matställen, utställare, öl och camping. Folk är bortskämda vill att det ska vara lite av ett happening mer än att bara hänga på ett staket hela dan.
Önskemål:
Mer hojar och färre bilar:D
Allvarligt talat så går ett ProSuperbikeheat över alldeles för fort. Det räcker att bilfreaken går o pissar så har dom missat hojarna. Och det man missar saknar man inte eller hur? Det handlar om tillvänjning för dom som inte begriper att livskvaliteen ökar dramatiskt med motorcyklar.
Alltså fler heat eller ännu hellre, locka på STCCeventen fler hojklasser.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Hinner knappt se RR på TV men jag har nog tänkt åka på nåt race i sommar.. men Landström har ju lagt av.. och var är Stenberg?
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Tja
Har åkt och kollat på div motorsportstävlingar sedan mitten 80-talet. Första gången var på 125:a till Anderstorp från Stockholm. Har varit på de mest skilda mc-tävlingsformer som Trial, MX, Enduro, isracing, supermotard och RR.
Tyvärr är det oftast RR som jag mest minns att jag ångrat på hemväg...
Det som märks mest är den knepiga attityden hos RR klubbarnas funktionärer. ....man lärde sig djävligt fort att det fanns VIP som hade den tomma läktaren för sig själva, eller att det fanns olika dyra läktare eller att man inte fick gå runt i depån utan dyrt pass eller var tvungen att ställa hojen på ett mjukt gärde medan vissa fick ställa sina hojar på asfalten innanför stängslet där det var gott om plats bara RR klubbar kränger medvetet dålig mat till överpriser bara för att allt ska gå till klubben..istf att deala med en korvmoj??

Brist på reklam och speakers är tyvärr nästan lika vanligt över hela linjen oavsett disciplin men skillnaden i attityden hos klubbarna är stor ...speedway och dragracing är proffsigt... enduro folkligt...motard busigt fartigt
Har kollat på flera kåsor där man frusit och vandrat många km men alltid tyckt det varit bara trevligt både publiken och funkisar.

Konstruktiv kritik? vet faktiskt inte om jag orkar bry mig längre om RR ...snart består nog SVENSK RR av elhojar som tyst susar runt i 49 varv med en säkerhetzon på 300m i 370 olika klasser så alla kan bli svenska mästare

Men lite konstruktivt ändå kanske kolla på Thunder races konceptet i UK och fundera lite på varför supermotard utvecklades
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Jag bor också ganska nära Knutstorp och håller med som nån sa att reklamen för STCCeventet kunde varit mycket bättre.
Var där nu i helgen och måste säga att det ändå var riktigt kul. Ser inte hur nån annan arrangör i dagsläget skulle kunna dra ihop något så här stort och proffsigt som det måste vara. Publik drar publik. Tror nog att dom flesta trots allt "käkar" både hojar och bilar bara det är lite spektakulärt.( Även om jag givetvis är där i huvudsak för ProSuperbike. ) Carrera Cup och STCC är riktiga sömnpiller medan Camaro Cup är allt annat än sömnigt. I alla fall live. Underbart ljud, maffiga bilar och förare som inte skäms för att knuffas. För övrigt är jag övertygad om att STCC själv måste göra något för framtiden om den klassen ska överleva. Inte ens den mest hängivna anhängaren kan ju påstå att klassen är speciellt spännande.
Bra grejer:
Storbildsteven. Tar bort argumentet att motorsport är bäst på tv.
Bra speaker givetvis likaså
Proffsigt arrangemang. Matställen, utställare, öl och camping. Folk är bortskämda vill att det ska vara lite av ett happening mer än att bara hänga på ett staket hela dan.
Önskemål:
Mer hojar och färre bilar:D
Allvarligt talat så går ett ProSuperbikeheat över alldeles för fort. Det räcker att bilfreaken går o pissar så har dom missat hojarna. Och det man missar saknar man inte eller hur? Det handlar om tillvänjning för dom som inte begriper att livskvaliteen ökar dramatiskt med motorcyklar.
Alltså fler heat eller ännu hellre, locka på STCCeventen fler hojklasser.

Vad tycker du om mitt förslag i mitt (låånga:)) inlägg ovan då om man leker med tanken att det skulle vara så? Skulle det vara bättre med en stor RR-helg om man hade samma media (tv-sänt, storbildsskärmar, samma stora event som STCC typ) även fast det skulle vara lite mindre publik då bilklasserna och dess publik faller bort? Skulle det vara värt det att det är lite mindre folk men att det är RR som är i fokus istället?
Förhoppningsvis skulle en sån klass växa till samma storlek som STCC har nu med tiden.
Skulle ett sånt upplägg locka mer och skulle du (och andra) tycka att det skulle vara mer intressant att åka på fler race då det är ett rent RR-event? (finns ju rena RR helger som sm/so redan men jag menar en sån helg fast med alla klasser och den största som huvudklass och med exponering som STCC istället för hur sm/so ser ut nu)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gissar att jag har minst 60 mil enkel väg till en tävling, så jag klickade i för långt.

Men ärligt talat så hade jag inte åkt på ett dåligt arrangemang även om det hade varit nära heller, A och O är en bra speaker som hörs klart och tydlig, för då kan även dom som inte är så insatta hänga med.

Gärna en påläst speaker som kan berätta lite om hur det har gått i tidigare lopp för förarna, vem som har nytt material, vems rejsbuss som började brinna på väg till banan och lite annat...

Huvudsaken att det inte blir långa tysta perioder
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Vad tycker du om mitt förslag i mitt (låånga:)) inlägg ovan då om man leker med tanken att det skulle vara så? Skulle det vara bättre med en stor RR-helg om man hade samma media (tv-sänt, storbildsskärmar, samma stora event som STCC typ) även fast det skulle vara lite mindre publik då bilklasserna och dess publik faller bort? Skulle det vara värt det att det är lite mindre folk men att det är RR som är i fokus istället?
Förhoppningsvis skulle en sån klass växa till samma storlek som STCC har nu med tiden.
Skulle ett sånt upplägg locka mer och skulle du (och andra) tycka att det skulle vara mer intressant att åka på fler race då det är ett rent RR-event? (finns ju rena RR helger som sm/so redan men jag menar en sån helg fast med alla klasser och den största som huvudklass och med exponering som STCC istället för hur sm/so ser ut nu)



Svar ja. Jag skulle ta mig iväg oftare. De du beskriver är nog något som många RRälskare skulle se som en önskedröm. Jag betalar hellre 240kr för en dag full me hojracing än som nu, ett snabbt heat på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Frågan är bara vid vilken tidpunkt det skulle vara läge att våga avbryta samarbetet med STCC? Skulle förarna vara intresserade att byta upplägg?
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Har varit aktiv förare 86-94 samt 05-nutid.
Körde bl.a i USA i många år, där det redan på klubb/regionalnivå var ganska fullt ös på läktare & depåer (för att inte tala om de stora tävlingarna Daytona m.m.)
Ett riktigt spektakel för ALLA som kom.
(var iofs på ett klubbrace på Willow Springs i höstas som mer påminner om våra SM/SO race idag??)

Men då, -88 till -94 hade alla A-förare/större team bord i tälten där ALLA var välkomna och vi berättade gärna vad man fick som sponsor (man var väldigt flexibel med "vad" en sponsor var.. $100 gav dig ett paket med t-shirt, klistermärken & en kraschad hjälm, beggade knäpuckar eller vurpade handskar) vi sålde (billiga) klistermärken med teamnamn (byggt på lokala sponsorer) knäpuckar, skinnställ, handskar, däck (både nya & begg), Kaffe, bullar, korv, öl, vin m.m.

Fanns ett mindre Tivoli (för barnen) med lottstånd, luftgevär, pilskytte
Ofta lottades det ut en tur runt banan (med racebil) på inträdes biljettens nummer... Ibland fanns det helikopterturer att köpa/vinna. (Las Vegas:yoparty:yoparty;o)

Alltid prispengar till 1:a-5:e eller 10;e man samt utlottning av däck, kåpor m.m. till de som inte fick dollars. Regionracen (WERA) kunde ge $1000-1500 per klass när man vann, $50-75 för 10:e plats.
Men även klubbracen betalade bra.. en medioker insats betalade för helgen. Vann man, blev det pengar över.

Då körde jag 3 olika (600cc, 750cc & 1100cc) klasser och kunde, i bästa fall köra 2 race/klass. (standard+ OPEN...=6 race+ kval/helg:skrämd) Vi körde som längs 15-20min/race, ibland kortare, men det gav ganska mycket pengar. En fullpott på ett WERA race kunde ge $5000/helg med rätt grejer på hoj & förare. AMA ungefär hälften, då. (skulle tippa de ger mest idag ;o) Det var även relativt enkelt att skaffa "egna" sponsorer, som gav allt från gratis mat till $10.000/år.

Prispengarna kom från sponsorer som klubben/organisatören dragit in (+ inträde) Kör du t.ex Suzuki fick du $250 medans Honda betalade sämre. Dunlop sponsrade ALLA klasser med $125 för vinnaren, Metzler $70, Z-Leather med 150$ till vinnaren ($75 för 2:an osv) Skinnställtillverkare, handskar, bromsbelägg... jaa, allt du använder i racing, var med & sponsrade. Men du var tvingad att använda produkten och ha klisterlapp/märken på anvisad plats på hoj & skinnställ, annars blev det inga $$

Detta gjorde att jag (och alla andra) visste att i "DEN" klassen , ska jag köra med "Deras" handskar (och klistermärken), för det ger $50-$100 eller $500 mer...ALLA hade flera skinnställ, hjälmar, kedja, avgas m.m. och plockade helt enkelt ihop det som gav mest pengar för just det racet...MYCKET meckande blev det


Sedan 2005 (när jag för skoj, började köra igen) har jag haft med ett antal vänner & bekanta till RR tävlingar SM/SO/ERF & PRO. (några som även var med och såg mig tävla i USA) Deras spontana reaktion har varit.... Vaa, jaha, är det här allt? Svårt att hålla reda på vem som är vem, och vad som händer på banan eller vilken klass som kör?
(undantaget LMS Klubbrace, då alla pratar med alla:yoparty)

Ibland finns speaker, men högtalarsystemen suger.. eller ingen som pratar om vad som händer, inget w-lan med webbradio (Humlan & Skalman undantaget) Ingen folder trycks upp så söker man inte aktivt... vet man inte vilken klass som är på banan eller vilken förare som har just "det" numret. (även när man går i depån, vill man ju veta vem det är man tittar på) Många slarvigt uppsatta depåtält utan egentlig plan.. med bilar stående huller om buller. Ofta underbemannade i entré, dålig mat i restauranger= Långa köer, dåligt med WC m.m.

STCC med PRO i spetsen är undantaget, då de personer jag haft med på dessa tävlingar verkligen tycker det är skitkul...fortfarande saknas PRO-folder och ett fungerande speaker system med insatta kommentatorer (Tycker själv INTE att PRO ska köra med STCC)

Jag har verkligen skitkul de tävlingar jag kör, och vill INTE klaga på varesig klubbar, eller SVEMO.... tycker lite som.. man får vad man betalar för. (Undantaget LMS, där man får MYCKET mer än man betalar för:yoparty)
För 90% av de aktiva är Roadracing.... en hobby och underbart tidsfördriv..... därav.... att det är som det är, på tävlingarna.

För de få som är i början på karriären, och har en önskan att satsa på RR vill jag säga: TA STEGET UT I VÄRLDEN....NU

Att förändra RR i Sverige, kommer ta tid.... (om det någonsin kommer blir accepterat?)

Tror detta är det längsta inlägget som gjorts i SH historia, men det är Gräsänklings-fredag och ligger i soffan med en kall öl.. drömmer om svunna tider.. och att köra fortare än Backlund..:Bugar:schkål på Er

Tänk om återförsäljare/märken av delar hade det tänket i Sverige och ville vara med ute på tävlingar:tummenupp
Istället för att bara kanske sponsra dom snabbaste och för dom övriga är det mer än "ära" att få handla av dom utan rabatter.
Dyra generalagenter/mellanhänder som bara höjer priserna och gör så att bara vissa kan köpa deras grejer istället för att bjuda till lite och vara med och sponsra/synas på tävlingar och erbjuda grejer lite billigare och för flera eller rent av som du skrev att det var betalade för att folk visade att dom körde med deras märken:tummenupp

Har hört att det fortfarande är så i många serier i USA att om man tex kör med ett visst märke av hjälm så får man så många $ och med den quickshiftern så många $ och så vidare. Grymt bra att kunna finansiera en del av sin racing på det sättet.

Kan bara konstatera att det är på väldigt många nivåer som svensk RR ligger många år efter andra länder och att det inte bara är förarnas mentalitet som måste ändras.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Svar ja. Jag skulle ta mig iväg oftare. De du beskriver är nog något som många RRälskare skulle se som en önskedröm. Jag betalar hellre 240kr för en dag full me hojracing än som nu, ett snabbt heat på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Frågan är bara vid vilken tidpunkt det skulle vara läge att våga avbryta samarbetet med STCC? Skulle förarna vara intresserade att byta upplägg?

Tyvärr så tror jag inte att så många förare i PRO skulle vilja se ett sånt byte pga att dom skulle förlora lite i början av ett sånt upplägg då det skulle vara mindre publik då bilpubliken faller bort, då kommer sponsorerna kanske dra tillbaka/dra ner på vissa sponsringar. Även fast den största delen av publiken (tror jag) är där för bilarna och skiter i vad det står på hojkåporna och ändå passar på att gå på muggen / äta när det är dags för hojarna. Det skulle säkert ändras om STCC la ner lite mer krut på att promota för hojarna mm i STCC men det för dom inte och det har sett likadant ut i flera år och det känns mer som en "dom ska vara glada för att få vara med" mentalitet.
Så tyvärr är det lite "falska" publiksiffror men sålänge vissa förare tjänar på det och sponsorerna tror att dom syns jättemkt så vill nog inte en förare som tjänar på det ändra på det. Även fast det kanske skulle vara bättre i längden både för dom själva och svensk RR i stort.

Sen får väl/vågar inte inte förare i PRO ens skriva i såna här trådar då det kan anses som negativ publicitet för STCC som dom enligt avtal inte får göra när dom kör i den serien..
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Mycket bra tråd! :tummenupp

Var på min första RR-tävling på Anderstorp för 2 veckor sen. Håller med vissa som skrivit här att det behövs bättras på när det gäller högtalarna på banan, jag lyssnade i lurar genom mobilen. Man hörde inte mycket genom högtalarsystemet. Tyckte det var riktigt roligt att lyssna på Humlan och Skalman, man hängde med även om jag inte hade tid och stå på läktarna och följa racen hela tiden.

Tråkiga var att det var så korta race och för lång väntetid till de större klasserna. Tyckte dock det var roligt att man kunde röra sig fritt i depån och hälsa på alla förarna om man ville. :)

Tycker det görs alldeles för dålig reklam inför tävlingarna. Vill man hitta någon info får man gå in i Racing-forumet och snoka. Finns många användare här på sporthoj.com som inte läser i alla forum och tror inte att man letar efter tävlingarna om man inte vet om att de finns. Nu är inte sporthoj.com hela världen men det är ju bra att börja här där intresset för hoj finns. Och hittar inte användare på sh info hur ska folket utanför sporthoj.com få reda på när och var det händer saker och ting?

Tycker många har sagt många bra grejer här i tråden!

Nästa tävling är på Falkenberg 21-22 maj! Kom dit vettja! :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kanske lathet från min sida men jag fattar inte vad det är jag skall se. Känns som om det är helt hopplöst att förstå vad alla dessa "seriebeteckningar" betyder, vilka regler som gäller, vilka som vistas på banan samtidigt, var folk ligger i olika tabeller osv osv... pga den uteblivna förståelsen eller delaktigheten blir det ungefär som att se en fotbollsmatch där du inte vet om det är en gammal repris, om det är div 6 eller allsvenskan, damfotboll eller riktig fotboll, seriefinal eller träningsmatch. Tycker helt enkelt att RR är svårtillgängligt... Men som sagt, kanske bara jag som är lat och vill ha allt serverat i ett lättkonsumerat format.

kunde inte sagt det bättre själv.
resultatpresntation, live.
förarhype så man får en relation till någon man kan heja på.

faktum: visste jag att sandström och eller mossberg åkte en tävling i närheten skulle jag dit och kolla oavsett vilken klass det handlar om eftersom jag upplever att jag känner er. prosbks helt anonyma toppnamn lockar tyvärr inte mer än ett mopperally.

bra racing handlar om engagemang, inte välpreppade cyklar och låga varvtider.
exempel: dakarrallyt utan pg lundmark är helt ointressant.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det har väl blivit bättre i Sverige på senare år, men jag upplever alla evenemang (inte bara motorsport)som tempolösa.
Om du går en hel dag på ett evenemang så skall det vara fullsmetat med roliga inslag som gör att det inte upplevs som dötid mellan huvudracen.
Det kan vara precis vad som helst att fästa ögonen på, gärna nåt som knatteracing, rekordförsök, minidragrace med roliga fordon.mm

Eftersom jag inte är speciellt insatt i Svensk RR, så skulle det lika gärna kunna vara den lokala motorklubben som har KM. Jag tycker klasskillnaden är för stor mellan de bästa o sämsta i prosbk för att de själva ska kunna fånga tillräcklig publik.
Så roliga/spännande events som kan fånga en bredare målgrupps intresse skulle jag gärna betala 500:- för en HELDAG med action. Helst runt hörnet där jag bor :p
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Välkommen till Scandinavian Open på Falkenberg 21-22 Maj :tummenupp

Har inte läst igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om jag missat något.
Men jag funderar att åka till Falkenberg i helgen, verkar bli bra väder på Lördag.

På:
http://www.falkenbergsmotorklubb.nu/

Såg jag detta:
----------
Entre Scandinavian Open /SM Roadracing
21-22 MAJ 2011 på Falkenbergs Motorbana
Lördag 150:-/st
Söndag 150:-/st
Helgbiljett 250:-/st
Läktare 50:-/st /dag
----------

och

----------
Lördag o Söndag 21 - 22 Maj
KVAL
Junior Cup 09.00-09.20
SST 600 09.25-09.55
125 GP 10.05-10.35
Nordic SB 10.45-11.15
Rookie 1000 11.25-11.55
Rookie 600 12.05-12.35

TÄVLING (ca: tider)
Junior Cup 13.25
SST 600 14.00
125 GP 14.35
Nordic SB 15.10
Rookie 1000 15.45
Rookie 600 16.20
----------


Det jag undrar över är

1) Måste man köpa biljetter innan eller går det bra att dyka upp och betala på plats ?

2) Hur länge innan behöver man komma dit?

3) Vad gäller för Lördagen och vad gäller för Söndagen?

Är det såhär:
Lördag = diverse kval, tider 09:00 - 12:35
Söndag = diverse tävlingar, tider 13:25 - 16:20

Har jag tolkat det rätt?



Har aldrig varit och sett på RR så det skulle ju kunna vara kul. :)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top