POLL: Varför åker du inte och kollar RR-tävlingar?

Jag åker inte på RR-tävlingar för att:

• Antal röstningar
    0

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
På SM/SO tävlingar kommer du nära inpå! Både i depån där de flesta av oss står med tält, bara att komma fram och prata. Om du kommer förbi mig kan jag dessutom bjuda på kaffe :tummenupp
På racen så kostar det nästan aldrig extra för läktare, på våra race.
Välkommen till Scandinavian Open på Falkenberg 21-22 Maj :tummenupp

//Masen 12 Superbike

kanon, tackar för info.:tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
För att kolla på sport är ungefär som att kolla på porr:
Intressant en liten stund, men det blir väldigt snabbt bara irriterande om man inte får deltaga själv.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För långt att åka och lite av det Jörgen nämnde - för låg ljudnivå. Halva upplevelsen med racing är mullrande high-performance maskiner. :)

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
nu har jag aldrig varit på rr tävling av den anledningen att jag aldrig vet vart eller när det går, har ganska så nära till både knutstorp och anderstorp så jag skulle kunna åka och kolla om jag visste när och var.
dock tror jag ej att jag skulle ta chansen att göra det. för jag misstänker att det är likadant som t.ex stcc eller andra tävlingar när det går. och det är att du kan åka dit och betala inträde för att se bilar/hojar, men sanningen är att om du EJ har VIP inbjudan och kommer in gratis så är det ingen idé att ens åka, för du kommer aldrig åt att se bilarna/hojarna. för det är rätt höga säkerhets plank/metall/stängsel/järnbalk/någonting runt hela banan och står man på marken så ser man bara tak på bilarna eller hjälmen kanske på föraren av mc. och marken är ju det enda man kan stå på då alla läktarna är upptagna och förbjudna för andra personer än dom som är VIP inbjudna.

vart många ord och kanske inget sammanhang, men det är i allafall förklaringen till varför jag ej skulle åka och betala pengar för att se en tävling eftersom jag ej kommer få se något.

sen måste jag hålla med till viss del att det låter för lite, men det är ej den anledningen till att jag ej kollar.

Men vänta nu, du har inte varit på någon RR tävling och du åker inte och tittar för att du inte tror att du ska se något för att det är så fullt?
Tvärt om så är det tyvärr inte så mkt folk på dom flesta tävlingar så du kan sitta och se i stort sett vart du vill, på en del banor finns det "naturläktare" så du kan flytta dig runt banan. Tom på mantorp förra året på pro-sbk säsongsfinalen så var det inga problem att gå runt på banan och titta eller få en bra plats på läktaren. Även fast det var jävligt mycket folk där:)

Sen om du är på en sm/so tävling så kan man gå runt i depån, prata med förare, fråga dom som kör om info som masen skrev. Ett väldigt bra sätt att få bra info så ma får en bättre uppfattning om det hela:tummenupp

Återigen, bilda inte eran uppfattning på det ni TROR när ni inte varit på en tävling eller på tävlingar ni har varit på för år sedan.. Saker ändras och ibland positivt:)

Självklart så tycker alla olika om saker men tycker att mentaliteten att svensk RR inte är ngt att se, speciellt när det sägs av folk som inte är insatta och inte ens ser tävlingar, är fruktansvärt tråkigt då svensk RR är riktigt grymm och topp förarna i sverige har sån grymt bra nivå så dom kan köra på samma nivå som förare i tex tyskland på stora europeiska mästerskap som IDM och vara med och slåss i top 10 trots att sporten är mindre i Sverige än där.
Om inte det är värt att se så är man nog inte intresserad av RR..

Men det är som med alla andra sporter att man måste intressera sig och vara lite insatt för att förstå för att det ska vara roligt att se, det är ju roligare att följa tex pro-sbk eller superbike om man vet vilka som kör och vilka som brukar vinna mm..
Håll koll här på SH, fråga om tävlingar och om vad som är vad då det finns väldigt mkt bra info här om tävlingarna och åk och titta och bilda er en uppfattning baserad på verkligheten så ni ger det en chans?! Om ni inte vill så skit i det men prata då inte om att det är tråkigt att se mm när ni inte har varit på plats och gett det en chans..

Sen håller jag verkligen inte med om att det är bättre på tv och dom som säger det har förmodligen inte sett tillräckligt bra/mycket race live.:)

Däremot håller jag med om att många arrangörer och att svensk RR har en bit kvar för att få bättre jippon runt tävlingshelgen och att det fattas lite för att publiken ska få en bättre helhetsupplevelse. Men det kanske också kan ändras till det bättre stegvis när mer publik kommer till tävlingarna?

Last edited:

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Tyvärr för att det är roligare att se de på tv. Hade kanske varit annorlunda om det hade varit lite mer runt omkring som i övriga världen. Tex lite mer aktiviteter i depån o försäljning osv..

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmmm, ljud och decibel, hur mycket "får" MotoGP och F1 låta?
Jag håller med att som publik är ljudvågor en stor del av upplevelsen, det ska kännas att det kommer nåt :D

Jag kan ju jämföra med att se på hockey i Globen kontra Hovet, i Globen så försvinner allt ljud och det är svintråkigt att titta, på Hovet så är det roligare att "se" matcher pga man hör tacklingar, skott, skridskoskär etc.

(nu är det förvisso länge sen jag såg hockey pga den ytterst begränsade tillgången på friplåtar, jag vill inte lägga stålar på sånt :yoparty )

Edit: Kan det gå att kombinera en RR-tävling med typ bandag så har vi en win/win situation.
exempel Helge:
Lördag RR-träning och tävling fram till 16:00, bandag för amatörer 16-18.
Söndag, bandag 8-11, RR återstående tid.

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Ska jag vara helt ärlig så finns det inget som intresserar mig inom den nationella RR.

Sporten är så självlimiterad av att det saknas stjärnor, mediokra banor och arrangemang visst Backlund & Co är duktiga men internationellt är dom mediokra.

Det enda som skulle få mig att åka som publik att se roadracing i Sverige är racing på Anderstorp och klasser som WSBK eller liknande.

Tänk er Biaggi på RSV4 Factory i kamp med Melandri på YZFR1 i karusellen på sista varvet, varvtider på låga 28 or på torpet med Laverty tätt bakom.

Tomma läktare, sönderkokt korv, Suberbike och R 1000.

Känns lite grand som att åka till järnvallen och se Degerfors spela fotboll mot Grums IK spela 0-0 en regnig eftermiddag.

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
inte tillräckligt intresserad för att leta upp var när hur

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Det enda som skulle få mig att åka som publik att se roadracing i Sverige är racing på Anderstorp och klasser som WSBK eller liknande.

Tänk er Biaggi på RSV4 Factory i kamp med Melandri på YZFR1 i karusellen på sista varvet, varvtider på låga 28 or på torpet med Laverty tätt bakom.

QUOTE]

Det skulle vara grymt och skulle kanske ändra inställningen för RR i Sverige för andra klasser också och för att få "vanligt folk" skulle besöka fler tävlingar.

(men inte hos dig tydligen som redan bestämt dig för att allt annat än wsbk är skit att se)

Smagatusk

Guest
Skulle vilja se lite längre lopp än 16 varv på en 2000-metersbana. Hade loppen varit runt 40 minuters körning hade man fått lite mer valuta för tiden som tas ur ens fritid för att åka 40 mil tur och retur till ett race.

Och lagt RR-loppen helt för sig själv utan massa avbrott för att biluslingarna ska köra emellan. :trött

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Tack för alla svar så här långt! :tummenupp

Nu e det ett litet urval, men om man analyserar det lilla, så är två poster stora, Vet inte var o när, samt För långt att åka.
Tyvärr tror jag att många i stapeln "vet inte var o när" skulle ändra sig till anledningen "för långt att åka" när det får svaret på "var o när"...

Vill inte låta som att man har ngt storstadsvansinne, men den stora skaran möjlig publik borde teoretiskt finnas i sthlm, gbg, malmö. Tar vi sthlm är närmsta sviestad 42-45 mil tur o retur. Gbg - falken 20 mil tur o retur
Malmö - knudan 12mil tur o retur.
Hade jag personligen runt 10-15mil tur o retur till alla tävlingar hade åkt på 90% av racen.
Men nu när närmsta är 45 mil tur o retur blir det nästan inget.:död

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Men vänta nu, du har inte varit på någon RR tävling och du åker inte och tittar för att du inte tror att du ska se något för att det är så fullt?
Tvärt om så är det tyvärr inte så mkt folk på dom flesta tävlingar så du kan sitta och se i stort sett vart du vill, på en del banor finns det "naturläktare" så du kan flytta dig runt banan. Tom på mantorp förra året på pro-sbk säsongsfinalen så var det inga problem att gå runt på banan och titta eller få en bra plats på läktaren. Även fast det var jävligt mycket folk där:)

Sen om du är på en sm/so tävling så kan man gå runt i depån, prata med förare, fråga dom som kör om info som masen skrev. Ett väldigt bra sätt att få bra info så ma får en bättre uppfattning om det hela:tummenupp

Återigen, bilda inte eran uppfattning på det ni TROR när ni inte varit på en tävling eller på tävlingar ni har varit på för år sedan.. Saker ändras och ibland positivt:)

Självklart så tycker alla olika om saker men tycker att mentaliteten att svensk RR inte är ngt att se, speciellt när det sägs av folk som inte är insatta och inte ens ser tävlingar, är fruktansvärt tråkigt då svensk RR är riktigt grymm och topp förarna i sverige har sån grymt bra nivå så dom kan köra på samma nivå som förare i tex tyskland på stora europeiska mästerskap som IDM och vara med och slåss i top 10 trots att sporten är mindre i Sverige än där.
Om inte det är värt att se så är man nog inte intresserad av RR..

Men det är som med alla andra sporter att man måste intressera sig och vara lite insatt för att förstå för att det ska vara roligt att se, det är ju roligare att följa tex pro-sbk eller superbike om man vet vilka som kör och vilka som brukar vinna mm..
Håll koll här på SH, fråga om tävlingar och om vad som är vad då det finns väldigt mkt bra info här om tävlingarna och åk och titta och bilda er en uppfattning baserad på verkligheten så ni ger det en chans?! Om ni inte vill så skit i det men prata då inte om att det är tråkigt att se mm när ni inte har varit på plats och gett det en chans..

Sen håller jag verkligen inte med om att det är bättre på tv och dom som säger det har förmodligen inte sett tillräckligt bra/mycket race live.:)

Däremot håller jag med om att många arrangörer och att svensk RR har en bit kvar för att få bättre jippon runt tävlingshelgen och att det fattas lite för att publiken ska få en bättre helhetsupplevelse. Men det kanske också kan ändras till det bättre stegvis när mer publik kommer till tävlingarna?

mycket bra skrivet och du tog upp det som jag skrev, jag skrev att jag ej åkt för jag TROR (har trott) att det är som på liknande arangemang inom bil.

men då flera skrivit en helt annan åsikt och förklarat hur det är så tror jag nog att jag ska ta mig i kragen och åka på ett race eller fler.

någon som vet när nästa är på knutstorp eller anderstorp???

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Jag tänkte ge mina 50 öre åsikter som icke-RR-frälst, eftersom jag ändå brukar se 2-3 racedagar/år ifrån sjukstugans veranda på Gelleråsen. Jag har mestadels stått på SO och NO de senaste 6 åren, och publiksiffrorna är ju minst sagt bedrövliga. Läktarna är oftast nästan helt tomma, vilket är jäkligt orättvist mot alla duktiga deltagare som skulle förtjäna mycket mer publik.

Jag tror faktiskt att den största nackdelen ur publikperspektiv - åtminstone vad gäller den stora massan - är de många varven som körs i varje race, tillsammans med att man åtminstone på Åsen har en ganska taskig överblick över vad som händer på de relativt stora delar av banan som du inte ser. Det är lätt att tröttna om man inte är väldigt engagerad. Storbildsskärmar? Ljudet från tvåtaktarna upplevs nog också som jobbigt för många.

Jämför tex med supermotard, där man har lättare att locka publik. Här har man hittat ett bra recept med korta racetider, kortare banor, mycket som händer (hopp mm).

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu e det ett litet urval, men om man analyserar det lilla, så är två poster stora, Vet inte var o när, samt För långt att åka.
Tyvärr tror jag att många i stapeln "vet inte var o när" skulle ändra sig till anledningen "för långt att åka" när det får svaret på "var o när"...
Så kan det nog var men nu ligger banorna där de ligger och det kan vi inte göra något åt. Vad vi däremot kan göra är att försöka sprida information om vart och när vi tävlar samt ta in de synpunkter som den tilltänkta publiken har. Tex kortare/längre race, storbild, speaker som hörs överallt, jippon på området osv osv.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
mycket bra skrivet och du tog upp det som jag skrev, jag skrev att jag ej åkt för jag TROR (har trott) att det är som på liknande arangemang inom bil.

men då flera skrivit en helt annan åsikt och förklarat hur det är så tror jag nog att jag ska ta mig i kragen och åka på ett race eller fler.

någon som vet när nästa är på knutstorp eller anderstorp???

En bra länk finns här eller så finns en kalender på highsider.se
Falkenberg har du redan nu den 21-22 maj :tummenupp

ps. Mycket bra tråd Sandström!

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Så kan det nog var men nu ligger banorna där de ligger och det kan vi inte göra något åt. Vad vi däremot kan göra är att försöka sprida information om vart och när vi tävlar samt ta in de synpunkter som den tilltänkta publiken har. Tex kortare/längre race, storbild, speaker som hörs överallt, jippon på området osv osv.

Å andra sidan så är anledningarna till att i alla fall jag jag helst jobbar på SO-dagarna att:

1. Det är genuin RR-sport, med bara hojar, hela dagen.
2. Förarna och folket omkring är vanliga (om man nu kan kalla folk som väljer att köra RR vanliga :hihi), trevliga människor.
3. Man slipper allt clowneri som hör till STCC-karusellen.

Kanske låter svenskt, men lagom är nog bäst. Storbildsskärmar är bra, fungerande högtalare är bra, men man bör nog inte översatsa på en massa pajaskonster heller.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
De är väll en blandning av att jag inte har råd och inte vet när det är :)

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
Tror man måste marknadsföra sig bättre helt enkelt, informera vad det innebär. När, hur, var?
Spela på sina fördelar med öppenheten till depå och racen i allmänhet jämför mot STCC kanske? Alltså känna att du är välkommen att ansluta. Spela på hur mycket som händer och hur lätttillgängligt allt är.

Personligen kräver jag ett jippo mer i STCC stil för att jag skall kunna besöka några race frekvent. Skall man offra nån helg dag på sommaren när det är fint väder, så krävs det ju oftast att man kan motivera det hemifrån. För frugan och familj eller kanske för att locka med någon av sina mindre intresserade polare.
Det enda jag verkligen vill se på STCC helgerna är ju ProSBK, men där får man ju en mångfald i att det körs massa olika på banan. Men framförallt att de händer massa saker runt banan, det behövs i mina ögon för att motivera ett besök. Och STCC är faktiskt ett uppskattat besök för både sambon och sonen och är något dom vill besöka minst en gång per år även fast dom inte är ett dugg intresserade och STCC är tristaste klassen som körs.

Variation uppskattar jag med, vill ha classic racing, BOTT, SBK, SS, nån 2-t racing på samma helg typ! Det kan motivera besök också, om man skall få med mig nån mer än mig själv. Alltså att du faktiskt, även som oinsatt, märker klar skillnad mellan klasserna som körs. Alltså satsa det bästa av RR sverige i ett kort, skita i Rookie och "vanliga" klasser i just detta event. Sen bara marknadsföra stenhårt. Med öppenhet i depån. Och gärna nått kul utanför banan skulle detta bli askul. Bjud in en flummig bil klass med, folkrace eller drifting :p, för att göra motsvarighet STCC men full fokus på RR.

Skärmar så du ser de som händer runt hela banan, också fet plus. Men viktigast enligt mig, stora tydliga elektroniska uppdatering av placering och gärna varvtid. Sånt hjälper massa för att verkligen hänga med och inte bara känna att man tittar på men inte riktigt hänger med.

TV sändningar känns för mig lite överskattat, känns som väldigt dyrt och fel att fokusera på, och det tittar ändå ingen på. Jag tror folk skiter i att följa spektaklet (jag gör det iaf). Har du möjligheten att kunna följa högklassigt MotoGP och WSBK med topnotch produktion så anser jag att det är näst intill omöjligt att få nån publik på tv för detta, när RR intresset från början är så lågt.
Det skall vara en upplevelse på plats och så fort det är ett race som är i närheten (som man vet om) så åker man dit och besöker, med polare eller familj. Enda sättet att få större publik tror jag.

Sen tror jag det är fel av er som är involverade inom RR att hacka på hojfolk att man är lat eller kass som inte är intresserad eller besöker svensk RR. Känns som att det är fel fokus, är de inte folk på race, får man finna hur man skall få dit dom. Tyvärr.

Detta är några av mina egna intryck och uppfattningar iaf. Hoppas något av det kan vara till hjälp.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...