Funderar lite på portning, planing, omslipning av kam, öppnare filter och avgas, en pc sitter redan på och det underlättar bänkning och mappning. Vill ha en maskin som är körbar men lite mera effekt på toppen mot vad jag har nu. Eller räcker det med något av dessa ätgärder för det? Vad kan man förvänta sig få ut från en cbr929 motor 00-01?? Har nämligen kommit över en 01:ans 929 motor som jag tänkt putsa till under vintern.
Nja - några absoluta tal är nog svårt att ge, men generlellt kan sägas: ju nyare motor (högre litereffekt) desto svårare att krama ur rejält med häst.
VRID däremot är en annan sak. Mer om det senare.
20% kräver även kammar och lite till. Så snarare runt 10% skulle jag vilja säga.
Men men....återigen *suck* Folk stirrar sig blinda på
topp-effekt.
Aldrig användbar effekt.
För att exemplifiera: Om man portar en originalrova som din snällt så skulle man teoretiskt kunna ha samma toppeffekt, men en HELT annan effektkurva, för att inte tala om vridet (som kommer med ökad fyllnadsgrad)
Tittar man på de olika kurvorna på samma motor så skulle man se att arean under kurvan på den portade skulle vara betydligt större.
Och föraren skulle oxå känna detta som "en helt annan motor"
Nu kommer ingen ens snäll portning ge noll hästar på topp, för allt hänger ihop. MEn säg att jag portar mer för vrid, och du "bara" får säg 5-10 häst på topp... Skulle detta vara ett misslyckande?
Ja säger en del. Nej säger jag, det beror på!
Vi kan ta en 750 som exempel som jag portade. Kommer inte ihåg exakt hur många ponnysar extra som gallopperade på toppen. Men säg att det var 8.
Ok.
Kikade man däremot längre ned, så hade han som mest 22 häst mer än innan i det högre mellanregistret/på väg in i höga registret!
Dvs där man kör mest, och där man har mest nytta av effekten på bana t.ex.
Nu låter det hela mkt trevligare. Eller hur?
En annan motor jag trimmade fick mer kubik, men behöll originalkammarna. Den hoppade upp drygt 20% i toppeffekt, men det var inte det mest imponerande. Det var vridet!! Satan! 110 Nm var ju i klass med de senaste litermaskinerna. Den drog som en traktor, och är sjukt skoj att köra
Den kommer snart få riktiga kammar, planad topp + lite annat och fan vet vad som händer då
Det är nåt visst med trimmade sugmotorer... Turbo i all ära, men men...
Så: Slutsats: Ska man behålla originalkammar, inte plana toppen/komphöja porta för race osv osv så är alla effektökningar högre än 10-12% på en modern motor troligen mest marknadsföringssiffror.