Portning före och efter

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nu börjar tråden bli så filosofisk att även jag vågar mig in...

Fulländad portning finns inte....möjligen bästa kompromiss (balans enl AndersBrink ovan) för ett visst ändamål.
Alltså olika portning för olika ändamål.

Konstruktörerna vet vanligen rätt bra vad dom gör. Men deras kompromisser är inte alltid våra kompromisser.

Sen följer inte tillverkningen konstruktionen till 100 %. Så bara det är skäl nog för att prylarna inte är 'perfekta'
när vi ser dom.

Ang. bilder på kanaler: säger inte så mycket, man måste ju känna efter som vanligt.... :D
/u
 

Dr.Bike

Guest
ulf_lundin skrev:
2102149 Nu börjar tråden bli så filosofisk att även jag vågar mig in...

Fulländad portning finns inte....möjligen bästa kompromiss (balans enl AndersBrink ovan) för ett visst ändamål.
Alltså olika portning för olika ändamål.

Konstruktörerna vet vanligen rätt bra vad dom gör. Men deras kompromisser är inte alltid våra kompromisser.

Sen följer inte tillverkningen konstruktionen till 100 %. Så bara det är skäl nog för att prylarna inte är 'perfekta'
när vi ser dom.

Ang. bilder på kanaler: säger inte så mycket, man måste ju känna efter som vanligt.... :D
/u


Ja! :lol Exakt vad jag försökte kräma ur mig!
Bra koncentrat Ulf! :tummenupp

Eller som jag brukar säga: Hur skall den arme saten till konstruktör någonsin kunna veta nåt om sin produkt! Denne någon är ju bara en bricka i spelet mellan marknadsförare (dröm & löftesavdelningen) och ekonomerna (de negativa kompromissernas förelöpare).
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Det verkar som om jag inte kommer undan att inhandla ett styck digitalkamera och lära mig använda eländet..........Per
 

Dr.Bike

Guest
per7 skrev:
2102166 Det verkar som om jag inte kommer undan att inhandla ett styck digitalkamera och lära mig använda eländet..........Per

Du kan ju alltid ge din fru en... ;) (två pluspoäng på en gång!)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Dr.Bike skrev:
2100067 Fotat i exakt samma vinkel. Den skarpögde ser att "golvet" är sänkt, och att man ser betydligt mycket mer av ventilsätet. Puckeln runt styrningen och en liten snibb av den är oxå borta. Delaren vass och fin och sist är allt blästrat.
Hoppas detta inspirerar fler att få lite flås i hojen! :tummenupp

Enligt motoman...
 

Bifogat

  • InsideFlowBenchPorted.jpg
    InsideFlowBenchPorted.jpg
    22.3 KB · Visningar: 196

NeQu

drive it like ya stole it
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Mariestad
Hoj
99 suzuki gsxr 600
TwinSucker skrev:
2100105 Jag vill oxå leka med dom stora pojkarna... stora kanyler och djupborrning :hihi
"Somliga säger att jag är schizofren, men det är jag inte, jag har bara tre olika sidor av mig själv"
känns som de e lite EmineM i dig =)
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
En liten undring bara...vill man inte bulla upp golvet lite så att gaserna kommer mer rakt ner, i ventilskaftets riktning så att säg?
För att utnyttja hela hålet menar jag. Gasen vill ju följa den välvda ytan det skulle bli och då kunde man kanske utnyttja även den delen av hålet som är hitom ventilskaftet bättre tänker jag??
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
andersbrink skrev:
2102000 Byt ut ordet "kompromiss" mot "balans" och det låter genast så mycket trevligare att uppnå! :D
Vilka egenskaper är det man kmpromissar/balanserar mellan? Eller är det mer korrekt att fråga var (inom varvtalsområdet)?

När man kommer som total novis till en portare, vilka frågor ställer denne?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En modern topp har redan rätt flacka/raka insug och behöver sällan rätas upp. Det är ventilens storlek och den önskade motorkaraktäristiken som bestämmer hur stor "choken" ska vara. Det är inte önskvärt att ha en lång trång passage utan man eftersträvar ett lämpligt stort insug som smalnar av vid "choken" dvs precis vid området runt ventilstyrningen.

Olika motorkaraktäristik kräver olika typer av portning och det finns inget som kan kallas för "en portning som klarar av allt" - well... möjligen den här då som jag gjort själv :D
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=158466&d=1155744600
men den saknar lite toppeffekt (avsiktligen) för att vara helt "perfekt".
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Om man får flika in en liten fråga här då?

Vad är det som spelar in mest då? Duration eller lyft?

Tänkte porta min Xt660 (4V) topp i vinter men vet ej om jag ska byta kammen då den lyfter rätt bra som det är. Hade funderingar på en kam till raptor 700 då den har en lite annan duration / vinkel och levererar lite mera effekt ca 1000 rpm högre upp men har ett lite mindre lyft.

Förstod ni nu?:va
 

Dr.Bike

Guest
TomTom skrev:
2526945 En liten undring bara...vill man inte bulla upp golvet lite så att gaserna kommer mer rakt ner, i ventilskaftets riktning så att säg?
För att utnyttja hela hålet menar jag. Gasen vill ju följa den välvda ytan det skulle bli och då kunde man kanske utnyttja även den delen av hålet som är hitom ventilskaftet bättre tänker jag??

Nja, jo, eller nej, för jo, i teorin tänker du rätt, och det är oxå så man kan göra för att "lura" gasströmmen i lite krokigare insug.
Men som anders säger så är numera de flesta insugskanaler väldigt raka.
alla "bullar" strypninar och andra deformationer på en annars optimal kanal ger ju förluster.
Men det är alltid ett val mellan pest och kolera, då t.ex bullen du talar om i insugets början i slutändan ger mer än den stjäl, för att den låter mer gaser strömma störningsfritt.
Men detta gäller alltså bara inom vissa varvtalsområden.
Vill du ha max effekt till exempel kommer virvelbildning och strömning i insuget se helt annorlunda ut, vilket i de fall jag gjort i ordning Hondatoppar visat sig att denna bulle (som ju Honda ofta har original) ska bort.
Detta är empirisk forskning, men jag kommer inom kort testa dessa teorier i en flödesbänk jag ramlat över.

Men hittills fungerar sunt förnuft, samtal med duktiga trimmare och utbyte av erfarenheter, plus det att just flödesbänkar tyvärr let till allt för stor fokusering på maxflöde, vilket säger väldigt lite om HUR en topp funkar irl.
Dock är en bänk ovärderlig när den är rät använd. D.v.s för verifiering av konsitens i arbetet, samt verifiering av ideér och vad de verkligen gav på dynobänken.
Så de flesta trimmare jag talar med använder INTE flödesbänk, och besöker man gamla kända trimmarfirmor inom bilskrået står det ofta en övergiven dammig flödesbänk i nåt hörn och skräpar.

Det här leder alltså till att trimmaren (jag i detta fall) får "tänka gas"
D.v.s HUR beter sig gasen i just den här situationen och i denna del av insuget/ventiltallrikens kant/cylindervägg osv.
Även eventuella gasspjäll, och vilket håll de öppnar åt (vart går huvudströmmen av gas på lågvarv) spelar in.

Så svaret är som så ofta: Det beror på! ;)
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
andersbrink skrev:
2527548 Svar "Ja", på dina fråga. Lyfthöjden ska lira med ventilstorleken och durationen med kompressionen.

Okej! jo jag tror raptor 700 har ett något lägre komp än xt660 och att kammen där är något vassare men med sämre lyft. Dock är det samma ventiler, vippor men fjädrarna skiljer sig liiite grann men det är marginellt och lyftet tror jag skillde 0,2 eller kan det ha varit så mycket som 2mm? Tycker det lät mycket men att 0,2 låter lite lite oxå.

Lätt förvirrad:va :D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Om man tex tar en topp från en Gsxr 1000 då?

Hur kan man porta den? Där är det ju väldigt raka kanaler. Ska man endast slipa bort gjutskägget och göra mellanväggen lite spetsigare eller? Tänkte iaf riva bort toppen i vinter och plana den 2-3 tiondelar men behöver lite tips om hur man portar den.

Hade borta toppen på min andra Gsxr 1000 och körde bort gjutskägget och planade 2 tiondelar och den funkar fint. 164,3 hk SAE på bakhjulet med Akrapovic helsystem, KN och PCIII.

Tips tack till nästa projekt!
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
En idé, när man spetsar mellanväggen (ovan) så är det väl bättre att göra mera av droppformen. D.v.s. lite rundare. Aerodynamiken i verkligheten är ju "bäst" med droppformen. Bara en tanke, eftersom jag inte är hajj annars på 4-takt.

(droppform: rundare fram där gasen passerar och spetsig längst bak där gasen lämnar)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
crossniklas skrev:
2528757(droppform: rundare fram där gasen passerar och spetsig längst bak där gasen lämnar)

Läs lite om Bernoulli så får du lite mer idéer om hur/var man kan göra. Insuget - högsta möjliga gashastighet med minsta möjliga area med minimal turbulens som skapar bästa möjliga fyllnadsgrad vid det varvtal där du vill att motorn ska prestera som mest.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
andersbrink skrev:
2528991 Läs lite om Bernoulli så får du lite mer idéer om hur/var man kan göra. Insuget - högsta möjliga gashastighet med minsta möjliga area med minimal turbulens som skapar bästa möjliga fyllnadsgrad vid det varvtal där du vill att motorn ska prestera som mest.


Minimal turbulens: Då ska man egentligen fimpa ventilsyrningarna alltså? Men det kanske inte är att rekommendera på en gatmaskin som man vill ska hålla i många mil. Bernoulli?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top