Portning före och efter

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
http://www.google.se/search?q=bernoulli

Ventilstyrningarna fimpar man om man vill ha ut de sista 3 hästarna ur en modern och trimmad 220 hästars motor. På en vanlig modern gathoj gör det kanske 0 till 2 hästar medans en gammal sunkig design som en gsxr1100 topp kan man gömma styrningen helt i epoxy (och samtidigt fylla ut "pottan" i stora radien) och få ut betydligt mycket mer.
 

Dr.Bike

Guest
Matematiken i all ära, men lite interaktiva animationer säger mer!
Eller som Robert Gustavsson hade sagt:
"Vanlit fôlk begrepert ente...en måste filtrera bôrt bagglet!"

Så den länk jag brukar rekommendera "vanlit fôlk" är:

http://home.earthlink.net/~mmc1919/venturi.html

Där kan ni dra och släppa i figuren en bit ner på sidan, så ser ni vad som händer!

Mycket nöje :)
Mycket nöje.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Funderar lite på portning, planing, omslipning av kam, öppnare filter och avgas, en pc sitter redan på och det underlättar bänkning och mappning. Vill ha en maskin som är körbar men lite mera effekt på toppen mot vad jag har nu. Eller räcker det med något av dessa ätgärder för det? Vad kan man förvänta sig få ut från en cbr929 motor 00-01?? Har nämligen kommit över en 01:ans 929 motor som jag tänkt putsa till under vintern.
 

Dr.Bike

Guest
Funderar lite på portning, planing, omslipning av kam, öppnare filter och avgas, en pc sitter redan på och det underlättar bänkning och mappning. Vill ha en maskin som är körbar men lite mera effekt på toppen mot vad jag har nu. Eller räcker det med något av dessa ätgärder för det? Vad kan man förvänta sig få ut från en cbr929 motor 00-01?? Har nämligen kommit över en 01:ans 929 motor som jag tänkt putsa till under vintern.

Nja - några absoluta tal är nog svårt att ge, men generlellt kan sägas: ju nyare motor (högre litereffekt) desto svårare att krama ur rejält med häst.
VRID däremot är en annan sak. Mer om det senare.

20% kräver även kammar och lite till. Så snarare runt 10% skulle jag vilja säga.

Men men....återigen *suck* Folk stirrar sig blinda på topp-effekt.
Aldrig användbar effekt.
För att exemplifiera: Om man portar en originalrova som din snällt så skulle man teoretiskt kunna ha samma toppeffekt, men en HELT annan effektkurva, för att inte tala om vridet (som kommer med ökad fyllnadsgrad)

Tittar man på de olika kurvorna på samma motor så skulle man se att arean under kurvan på den portade skulle vara betydligt större.
Och föraren skulle oxå känna detta som "en helt annan motor"

Nu kommer ingen ens snäll portning ge noll hästar på topp, för allt hänger ihop. MEn säg att jag portar mer för vrid, och du "bara" får säg 5-10 häst på topp... Skulle detta vara ett misslyckande?
Ja säger en del. Nej säger jag, det beror på!

Vi kan ta en 750 som exempel som jag portade. Kommer inte ihåg exakt hur många ponnysar extra som gallopperade på toppen. Men säg att det var 8.
Ok.
Kikade man däremot längre ned, så hade han som mest 22 häst mer än innan i det högre mellanregistret/på väg in i höga registret!
Dvs där man kör mest, och där man har mest nytta av effekten på bana t.ex.
Nu låter det hela mkt trevligare. Eller hur?

En annan motor jag trimmade fick mer kubik, men behöll originalkammarna. Den hoppade upp drygt 20% i toppeffekt, men det var inte det mest imponerande. Det var vridet!! Satan! 110 Nm var ju i klass med de senaste litermaskinerna. Den drog som en traktor, och är sjukt skoj att köra :)
Den kommer snart få riktiga kammar, planad topp + lite annat och fan vet vad som händer då :skrämd
Det är nåt visst med trimmade sugmotorer... Turbo i all ära, men men... ;)

Så: Slutsats: Ska man behålla originalkammar, inte plana toppen/komphöja porta för race osv osv så är alla effektökningar högre än 10-12% på en modern motor troligen mest marknadsföringssiffror.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Nja - några absoluta tal är nog svårt att ge, men generlellt kan sägas: ju nyare motor (högre litereffekt) desto svårare att krama ur rejält med häst.
VRID däremot är en annan sak. Mer om det senare.

20% kräver även kammar och lite till. Så snarare runt 10% skulle jag vilja säga.

Så: Slutsats: Ska man behålla originalkammar, inte plana toppen/komphöja porta för race osv osv så är alla effektökningar högre än 10-12% på en modern motor troligen mest marknadsföringssiffror.
--------
Förstår vad du menar. Grejen ÄR den att det är själva motorkaraktären jag vill ändra lite. Däremot tycker jag inte att effekt på topp är bortkastat så länge man har en fin och stark effektkurva rakt igenom. På bana Jag vill inte få ett kasst mellanregister "no way" bara möjligen flytta upp effekten lite och därav brukar några fler hk komma fram. Allt jag vill göra är att få blejden kännas lite brutalare för orginal är den ju så snäll.
---------
Ett exempel: R:1an känns explosiv i jämförelse, förvånande nog går min exakt som en R:1a av samma årsmod med helsystem. Vill inte förstöra blejdens starka mellanregister men närma mig rettan i motorkaraktär, haha du :zpy ..:näsblod ....men som du säger att man kan få lite mer på topp och ett generellt bättre nm i framförallt mellanreg...jadu....min dröm-motor låter det som....:krama
 

Dr.Bike

Guest
--------
Förstår vad du menar. Grejen ÄR den att det är själva motorkaraktären jag vill ändra lite. Däremot tycker jag inte att effekt på topp är bortkastat så länge man har en fin och stark effektkurva rakt igenom. På bana Jag vill inte få ett kasst mellanregister "no way" bara möjligen flytta upp effekten lite och därav brukar några fler hk komma fram. Allt jag vill göra är att få blejden kännas lite brutalare för orginal är den ju så snäll.
---------
Ett exempel: R:1an känns explosiv i jämförelse, förvånande nog går min exakt som en R:1a av samma årsmod med helsystem. Vill inte förstöra blejdens starka mellanregister men närma mig rettan i motorkaraktär, haha du :zpy ..:näsblod ....men som du säger att man kan få lite mer på topp och ett generellt bättre nm i framförallt mellanreg...jadu....min dröm-motor låter det som....:krama

Ja! Du ser. Då talar vi samma språk då! :tummenupp
Välkommen med din topp.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top