Position på sadeln ?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag har hört en del som säger att man ska ha kontakt med tanken (sitta dikt an) när man kör och andra som säger att man ska sitta precis ifrån tanken (typ pingisboll mellan). När jag senast pratade med en SMC instruktör så sa han att man skulle kunna få mellan en knytnäve (tennisboll) mellan skrevet och tanken.

Jag har provat lite olika sittställningar och det känns som det går tyngre att svänga då man sitter närmare tanken. Samtidigt behöver man inte åka som en vante fram och tillbaka på sadeln när man gör hårda inbromsningar.

Sitter man längre ifrån tanken så känns det lättare att svänga/styra men man får problem med att hålla i sig när man gör hårda inbromsningar.

Tankpads?
Hur ska man sitta?
Vad är dina erfarenheter?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
som SMC sa, en knytnäve i mellan, give or take. för att sitta kvar vid hårda inbromsningar köper du stompgrips till tanken, eller kniper som fan.

ju längre bak du sitter, desto lättare blir det att svänga (mindre tyngd på framhjulet). dessutom så får du en mer korrekt körställning när du börjar hänga ut. skitsvårt att förklara på nätet, bättre att fråga en instruktör eller något.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag kan tänka mig att man kan tappa styrförmågan (för lätt på framhjlet), kan man sitta fööör långt bak?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Jag kan tänka mig att man kan tappa styrförmågan (för lätt på framhjlet), kan man sitta fööör långt bak?

beror väl lite på hojtyp. på min tycker jag det är lagom när jag känner den bakre kutsen mot baken. vad som är helt korrekt finns det delade meningar om, och det lämnar jag till proffsen..
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag tyckte det var enklare att sitta längre bak mot cutsen för en så rak armvinkel/handledsvinkel mot styret när jag motstyr(mer kraft i trycket), fast jag är ju nybörjare, men så känner jag ialla fall!
 

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Blev tillsagd av instruktör att flytta bak häcken och vips så blev hojen betydligt mer lättsvängd, framförallt ökade stabiliteten. Sen kan man få pungkross då man har passagerare, bromsar hårt och plötsligt förlorar greppet om tanken men det är en annan sak.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Man ska väl sitta så att man får så bra kontakt/stor kontaktyta mellan lår och tank som möjligt när man "hänger".

Själv så föredrar jag annars att sitta nära tanken då jag får en bättre benvinkel och lagom upprätt körställning. Men när det ska svängas i hög fart så flyttar jag bak en bit.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..det handlar lite om att sidoförflyttningar skall gå smidigt, utan att man fastnar mot tanken. :)

Prova att sitta dikt an mot tanken och flytta mellan ordentliga avhäng vänster-höger...går sådär bra. ;)

/J
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Prova att sitta dikt an mot tanken och flytta mellan ordentliga avhäng vänster-höger...går sådär bra. ;)
/J

Jag såg precis Biaggi och co på Eurosport (han blev för övrigt 1a och 2a). Med dom nerläggen blir den nog lite jobbigt att sitta nära tanken. Det var nästan att de behövde armbågspuckar, shit va långt ner de går med kroppen, snacka om att burka. Lite längre ner så fastnar de nog med vänsterörat i bromspluppen.

Jag har sett en förare här på SH om har tejpat någon plastbit eller liknande mot tanken, förmodligen för att inte komma för nära. Är det vanligt?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle nog föreslå att du testar lite olika varianter, typ ett varv på varje sätt och känner efter när det känns bäst. Just sittställningens betydelse verkar något överskattad tycker jag, och det finns nog massor av parametrar som är viktigare men som kanske är svårare att lära ut.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Nu kör jag inte bana men jag fick många bra tipps från Superbike school UK dokumentär-serien som gick på brittisk tv tror jag!
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Det beror ju på vad du ska göra, hur banan ser ut där du är, om du ska bromsa, svänga, gasa, osv. Det går ju inte säga att du ska ha x antal centimeter till tanken :huvet Vad var det för geni som sa det till dig?

björn

Det är inget fel i att någon ger råd till folk som ber om hjälp. Tycker du annorlunda än den personen så kan du väl förklara varför, men ta och dra ned på personangreppen lite va.:krama

En knytnäve emellan tanken och skrevet är vad även jag och många andra brukar rekommendera som en bra utgångspunkt för hur man sitter i sadeln. Med rätt förankring mot tanksidorna sitter du rätt för gas och broms. Med en liten sidoförflyttning av höfterna sitter du rätt för att svänga, förankrad i yttre fotpinnen och med yttre benets lår mot tanksidan.

Med skrevet mot tanken däremot får man tyngden långt fram och fotpositionen blir lätt fel med hålfoten på fotpinnarna. Det går inte att flytta i sidled utan att yttre låret tappar kontakten med tanken. Man ser ut som Charlie Chaplin när man kör och när man försöker bromsa blir det lätt bakhjulslyft, typ.:näsblod
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..det är bra knepigt, så fort det pratas sittställning, så är det någon raceåkare inne och förringar vikten av att sitta "rätt".

Ummm...om man nu inte än hunnit lägga sig till med diverse olater, är det inte bättre att försöka göra det lättare för sig?

Det SMC lär ut, handlar ju om att skapa sig marginaler, bli en säkrare förare och med det kommer snabbheten som en produkt av det man gör, eller hur?

Hänga av rätt - inte lika djupa nedlägg - mer gummi i backen - här märker man ju själv att det känns betydligt tryggare, och går att åka lite fortare, på banan då naturligtvis..

Sitta rätt - lättare att göra sidoförflyttningar utan att störa hojen för mycket, man åker på att sätta knäna i tanken, motstyrningen fungerar bättre, man lastar av armarna...även detta märks tydligt när man är på banan och vinglar. :)

Varför är det så fel att man måste förringa det här hela tiden? :)

/J
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Beror på hur aktivt du kör..för vanligt gatåka så sitt som det är bekvämast för dig:) Man kan sitta dikt mot tanken, vara som en glasspinne i kroppen, och det går ändå köra på rätt aktivt på gatan.(även om det inte är att föredra)..Mer aktiv åka på bana, så tennisboll, hand, äpple eller apelsins avstånd från tanken(beroende på fruktstorlek:krama)ibörjan känns det konstigt, efter ett tag bara naturligt:)

Man ska väl sitta så att man får så bra kontakt/stor kontaktyta mellan lår och tank som möjligt när man "hänger".

Själv så föredrar jag annars att sitta nära tanken då jag får en bättre benvinkel och lagom upprätt körställning. Men när det ska svängas i hög fart så flyttar jag bak en bit.

Därför man flyttar bak rumpan, så du får en bättre "låsning" med knät och första biten upp på låret, annars har du låsningen ganska högt upp, och du orkar inte nypa fast lika bra där. Risken att "halka" av ökar.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tjyvlyssnat från instruktör på Kinnekulle senast:

"Om man står på pinnarna, så ska man sätta sig rakt ned!"

Kändes som ett mer korrekt svar än fruktavstånd eftersom vi alla är olika långa och tjocka och därmed behöver olika stora päron eller meloner för att få det rätt!


Lättare som jag ser det är att sitta så att man har underarmarna horisontellt, är lös och rörlig i kroppen och sitter så att man kan komma fram ordentligt med överkroppen diagonalt över tanken. Motsvarande att man behåller armarna vågrätt men får bra fästa i tanken med knäna under bromsning. Då borde det liksom lösa sig självt!
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Det beror helt på vad du sitter för någon hoj, det har med viktfödelning mellan framhjul och bakhjul.... på snabba raksträckor och inbromsningar sitter du så långt bak du kan, i kurvor sitter du mot tanken om du kör Ducati eller någon annan baktung v-tvin, på en framtung japs lite längre bak, i utgången ur kurvan sitter du så långt fram du kan och hänger fram med böjda armar, det där med en fast körställning är bara nonsens.:)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det SMC lär ut, handlar ju om att skapa sig marginaler, bli en säkrare förare och med det kommer snabbheten som en produkt av det man gör, eller hur?
Men nu ställdes frågan i racingforumet och SMCs utbildning är inte direkt gjord för racing.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top