Position på sadeln ?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Säger inte att min "stil" är rätt men att "en knytnäve" mellan föraren och tanken skulle vara rätt i alla racingsituationer köper jag inte.

Jag tror inte det är tanken (precis alla situationer).
Det är nog högst personligt men jag tror det är ett bra utgångsläge för att sedan utveckla vidare.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Många åsikter, men för mig blev hojen sjukt mycket trevligare att köra aktivt på efter jag klistrade på ett par tankpads (techspecs). Så min rekommendation till trådstartaren är att klistra på stomgrips eller techspec, för annars är det onödigt jobbigt att bromsa in hårt inför kurva med påbörjat avhäng :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Bilder från Gelleråsen nu i helgen på förares olika sittställningar...
 

Bifogat

  • IMG_6677.jpg
    IMG_6677.jpg
    231.6 KB · Visningar: 99
  • IMG_6678.jpg
    IMG_6678.jpg
    222.7 KB · Visningar: 93
  • IMG_6676.jpg
    IMG_6676.jpg
    229 KB · Visningar: 95

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Bra fråga...

Bra fråga. Vem var snabbast? Själv kan jag bara säga att för mig blir det mycket lättare/bättre att få in hojen i svängarna genom att sitta längre bak på sadeln. Uppenbarligen finns det olika stilar. Hur man sitter kan ju också ha mycket att göra med hur lång man är. Borde säga sig själv att någon som är 1.90 m kan ha svårt att köra med pungen dikt an mot tanken. MotoGP grabbarna är ju inte direkt av stora mått så för dem kan det ju funka bra att sitta nära tanken. Har utvecklats att köra med i stort sett "knee to knee" som visades i postade filmer utan att tänka på det så för mig verkar det helt logiskt.
Dessutom borde ju killen veta vad han snackar om...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Röd Honda = Christoffer Bergman. Bästa tid under helgen = 1.07.987
Blå Triumph = Reko Nieminen. Bästa tid under helgen = 1.07.531
Grön Kawasaki = Per Gustavsson. Bästa tid under helgen = 1.07.810
 
Last edited:

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Röd Honda = Christoffer Bergman. Bästa tid under helgen = 1.07.987
Blå Triumph = Reko Nieminen. Bästa tid under helgen = 1.07.531
Grön Kawasaki = Per Gustavsson. Bästa tid under helgen = 1.07.810

Ok !

Slutsatsen blir alltså att det går snabbare att hänga av lite med rumpan men behålla kroppen (rygen) rak och huvudet innanför kåpglaset :D

/ Micke
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hela idén med CSS är väl att applicera en metod på motorcykelåkandet som funkar för de allra flesta i de allra flesta situationer. De flesta kör inte roadracing och de flesta jagar inte varvtider eller segrar. Genom att föreslå en knytnäve här och ett äpple där kan CSS få bort de allra mest grundläggande felen en nybörjare (eller för den delen en rutinerad räv) gör, och därmed ge dessa individer en säkrare framfart. Vissa av sakerna SMC/CSS lär/lärde ut är direkt hämmande för snabba varvtider, skulle jag vilja påstå. Det finns trots allt inte bara ett sätt att köra motorcykel fort.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bilder från Gelleråsen nu i helgen på förares olika sittställningar...

Inte en enda jävel som kör enligt smc´s grundställning.

MR röd hoj kör med armarna isär och vilar inte med vänsterarmen mot tanken.
Han sitter dock långt bak nog för en knytnäve eller kanske till och med 2? Kunde lutat in mer i kurvan med överkroppen...

De andra 2 har sin överkropp helfel och ser ut som när jag kör ungefär. Så skall man inte köra då jag gång på gång för höra på smc´s kurser att jag lutar inte med överkroppen utan snarare reser huvudet upp.

Vilket som är snabbast, säkrast osv är nog omöjligt att säga då däck, hoj, underlag och förare ser olika ut till grunden.

Personligen tror jag att det är bra att ha smc som utgångspunkt även om det går att köra minst lika snabbt med en annan stil.
_____________________________________________________________

:yoparty:Bugar :krama Whathesaid!!!
Hela idén med CSS är väl att applicera en metod på motorcykelåkandet som funkar för de allra flesta i de allra flesta situationer. De flesta kör inte roadracing och de flesta jagar inte varvtider eller segrar. Genom att föreslå en knytnäve här och ett äpple där kan CSS få bort de allra mest grundläggande felen en nybörjare (eller för den delen en rutinerad räv) gör, och därmed ge dessa individer en säkrare framfart. Vissa av sakerna SMC/CSS lär/lärde ut är direkt hämmande för snabba varvtider, skulle jag vilja påstå. Det finns trots allt inte bara ett sätt att köra motorcykel fort.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hela idén med CSS är väl att applicera en metod på motorcykelåkandet som funkar för de allra flesta i de allra flesta situationer. De flesta kör inte roadracing och de flesta jagar inte varvtider eller segrar. Genom att föreslå en knytnäve här och ett äpple där kan CSS få bort de allra mest grundläggande felen en nybörjare (eller för den delen en rutinerad räv) gör, och därmed ge dessa individer en säkrare framfart. Vissa av sakerna SMC/CSS lär/lärde ut är direkt hämmande för snabba varvtider, skulle jag vilja påstå. Det finns trots allt inte bara ett sätt att köra motorcykel fort.
Teddys inlägg är roligt tycker jag. :hihi

SMC börjar allt mer likna Jehovas Vittnen eller någon annan fanatisk sekt, både vad gäller attityd och ödmjukhet till omvärlden, respekt för andras avvikande uppfattning och ensamrätten till den allenarådande sanningen. Passa dig Sandi, snart kommer de och smackar till dig med en "Bromsa-utan-händerna-på-styret-kurs", den avslutas med ett orange lakan över axlarna, ett ägg i pannan, tamburiner och hallelujarop.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Åh vad jag älskar pajkastning :mad:

Det är det som gör trådarna - speciellt i den här "akta dig för att skriva i seriösa" racingdelen av forumet - så konstruktiva och utvecklande för alla som läser och skriver :rolleyes:

/ M
Det är klart man kan och ska skriva seriösa inlägg i Racinforumet gällande körteknik. Det jag tror många reagerar på när det gäller SMC/CSS är den ofta väldigt rigida synen på hur man kör fort/bra och att det liksom inte finns andra sätt än det rätta.
Jag skulle säkert lära mig en massa bra saker på en kurs men det betyder ju inte att det är det enda/bästa sättet att köra på. Det räcker ju med att titta på valfritt GP-lopp så ser man en mass olika stilar som uppenbarligen fungerar lika bra.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Åh vad jag älskar pajkastning :mad:

Det är det som gör trådarna - speciellt i den här "akta dig för att skriva i seriösa" racingdelen av forumet - så konstruktiva och utvecklande för alla som läser och skriver :rolleyes:

/ M

Vilken pajkastning? Jag skriver bara att jag inte delar SMC's uppfattning om hur man kör hoj. Får jag inte tycka det? Är det fler åsikter jag inte får ha? Skriv gärna en lista så jag vet vilka åsikter som en rättrogen ska ha i er sekt.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top