Bilder från Gelleråsen nu i helgen på förares olika sittställningar...
Inte en enda jävel som kör enligt smc´s grundställning.
MR röd hoj kör med armarna isär och vilar inte med vänsterarmen mot tanken.
Han sitter dock långt bak nog för en knytnäve eller kanske till och med 2? Kunde lutat in mer i kurvan med överkroppen...
De andra 2 har sin överkropp helfel och ser ut som när jag kör ungefär. Så skall man inte köra då jag gång på gång för höra på smc´s kurser att jag lutar inte med överkroppen utan snarare reser huvudet upp.
Vilket som är snabbast, säkrast osv är nog omöjligt att säga då däck, hoj, underlag och förare ser olika ut till grunden.
Personligen tror jag att det är bra att ha smc som utgångspunkt även om det går att köra minst lika snabbt med en annan stil.
_____________________________________________________________
Whathesaid!!!
Hela idén med CSS är väl att applicera en metod på motorcykelåkandet som funkar för de allra flesta i de allra flesta situationer. De flesta kör inte roadracing och de flesta jagar inte varvtider eller segrar. Genom att föreslå en knytnäve här och ett äpple där kan CSS få bort de allra mest grundläggande felen en nybörjare (eller för den delen en rutinerad räv) gör, och därmed ge dessa individer en säkrare framfart. Vissa av sakerna SMC/CSS lär/lärde ut är direkt hämmande för snabba varvtider, skulle jag vilja påstå. Det finns trots allt inte bara ett sätt att köra motorcykel fort.