Abrakadabra
Sporthojsnörd
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- WR, TLR
Men nu ställdes frågan i racingforumet och SMCs utbildning är inte direkt gjord för racing.
Så vad är skillnaden mellan SMCs sittställning och racing sittställning?
Men nu ställdes frågan i racingforumet och SMCs utbildning är inte direkt gjord för racing.
..det är bra knepigt, så fort det pratas sittställning, så är det någon raceåkare inne och förringar vikten av att sitta "rätt".
Ummm...om man nu inte än hunnit lägga sig till med diverse olater, är det inte bättre att försöka göra det lättare för sig?
Det SMC lär ut, handlar ju om att skapa sig marginaler, bli en säkrare förare och med det kommer snabbheten som en produkt av det man gör, eller hur?
Hänga av rätt - inte lika djupa nedlägg - mer gummi i backen - här märker man ju själv att det känns betydligt tryggare, och går att åka lite fortare, på banan då naturligtvis..
Sitta rätt - lättare att göra sidoförflyttningar utan att störa hojen för mycket, man åker på att sätta knäna i tanken, motstyrningen fungerar bättre, man lastar av armarna...även detta märks tydligt när man är på banan och vinglar.
Varför är det så fel att man måste förringa det här hela tiden?
/J
Det är olika körstilar helt enkelt. På en SMC-kurs får man lära sig att bromsa klart före kurvan, hitta punkten där man ska svänga, söka apex med blicken och sedan utgången ur kurvan. Det är säkert men inget vidare på ett race.Så vad är skillnaden mellan SMCs sittställning och racing sittställning?
Hänga av rätt - inte lika djupa nedlägg - mer gummi i backen - här märker man ju själv att det känns betydligt tryggare, och går att åka lite fortare, på banan då naturligtvis.
Därför man flyttar bak rumpan, så du får en bättre "låsning" med knät och första biten upp på låret, annars har du låsningen ganska högt upp, och du orkar inte nypa fast lika bra där. Risken att "halka" av ökar.
Det är olika körstilar helt enkelt. På en SMC-kurs får man lära sig att bromsa klart före kurvan, hitta punkten där man ska svänga, söka apex med blicken och sedan utgången ur kurvan. Det är säkert men inget vidare på ett race.
Jag kan inte prata för någon annan men jag bromsar så sent jag kan och en bit in i kurvan. Det medför att jag har ett litet avstånd till tanken i början av inbromsningen men när jag måste flytta mig i sidled tar jag stöd mot tanken med låret och tyngden flyttas från tanken (som jag kniper åt i början av inbromsningen) till överkroppen och "skrevet".
Det är inget fel i att någon ger råd till folk som ber om hjälp. Tycker du annorlunda än den personen så kan du väl förklara varför, men ta och dra ned på personangreppen lite va.
Mina 50 cent björn
Under inbromsning fungerar den bra, ja...och den tekniken funkar bra i alla typer av kurvor, samt oavsett om det ligger någon bakom eller framför antar jag
Att ha en "knytnäve" till tanken ä rett bra mått som alla förstår, detta är en väldigt enkel anledning till att det finns. Man ska helt enkelt inte sitta mot tanken men inte heller för långt ifrån. Man utgår från "knytnävemåttet" och sedan kan man anpassa exakt var man vill sitta.
Om RR folk säger att sittställning är överskattat så titta bara på de bilder som finns på dom, majoriteten har just en sådan sittställning som generellt rekommenderas.
Är man ny och lär sig köra bana då är det en utmärkt sittställning och position som lärs ut så enkelt är det. Att man sedan hittar en variant av den eller om man är väldigt lång/kort att den måste modifieras en del visst det må vara hänt, men det finns en "optimal" sittställning av en anledning och av samma anledning kör RR folk med densamma.
Man ska alltid oxå komma ihåg att undantag finns alltid och dessa kommer alltid dras upp om man disskuterar detta, Greven etc etc.
(nu var det ingen här som klagade av RR så inga påhopp var menade)
Här är en bild som jag tog på Marco Simoncelli under kvalet till Sachsenrings GP förra året:Jag har sett de där filmerna och även gått SMCs första kurser där de i princip lärde ut vad de lärt sig från CSS.
Min uppfattning, efter att ha tittat en del på MotoGP, är att de flesta förarna inte har någon knytnäve mellan sig och tanken när de kör. De flesta har redan fällt ut sitt knä (eller i vissa fall hela benet) när de går in i en kurva. Enda gången de sitter långt bak är på rakorna och då för att minska luftmotståndet.
Tror det är viktigt att man skiljer på bandagsåkning och racing, det är inte samma sak.
Tror det är viktigt att man skiljer på bandagsåkning och racing, det är inte samma sak.
Det är i ingången till kurva 9, under bron. Simoncelli vann racet och 250cc titeln.
Alla kör inte på samma sätt och kul är väl det.
Sist jag såg dig på hojen, i utgången på s:et hade du ju 2 meter till tanken
(saknar att djävlas med dig.....)
Benny
Titta på det här och bilda er en egen uppfattning.
[YOUTUBE-ID]zt9lB-LErQ4&fmt=6[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]eHJY74495xs&fmt=6[/YOUTUBE-ID]
Enligt mina erfarenheter identiskt med vad SMC lär ut.
Till de som inte tror att detta går att använda sig av inom racingen, från Wikipedia:
"Andy Ibbott of California Superbike School fame started training Thomas during the 2005 season. He scored his first 125 cc class Grand Prix win in 2005 at Le Mans followed by three more victories that season, including a heroic one at his team's home race at Brno, Czech Republic. On November 6, 2005 Lüthi secured his first world championship in the 125 cc class, the sixth-youngest champion ever at Valencia. Lüthi won the world championship title in the 125cc Class by 5 points ahead of rival Mika Kallio despite he only use a standard Honda RS125R kit. As a great achievement, he was selected to be Swiss sportsman of the year 2005 and by the choice of the Swiss people, also won the annual "Swiss Award" in the category of sport."
Det är nog väldigt få som frågar i det här forumet eller som går på SMC-kurser som kör 250 som har mycket högre kurvhastigheter och troligtvis inte bromsar i närheten av så hårt som Rossi och grabbarna.Här är en bild som jag tog på Marco Simoncelli under kvalet till Sachsenrings GP förra året: Det är i ingången till kurva 9, under bron. Simoncelli vann racet och 250cc titeln. Alla kör inte på samma sätt och kul är väl det.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |