Position på sadeln ?

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
..det är bra knepigt, så fort det pratas sittställning, så är det någon raceåkare inne och förringar vikten av att sitta "rätt".

Ummm...om man nu inte än hunnit lägga sig till med diverse olater, är det inte bättre att försöka göra det lättare för sig?

Det SMC lär ut, handlar ju om att skapa sig marginaler, bli en säkrare förare och med det kommer snabbheten som en produkt av det man gör, eller hur?

Hänga av rätt - inte lika djupa nedlägg - mer gummi i backen - här märker man ju själv att det känns betydligt tryggare, och går att åka lite fortare, på banan då naturligtvis..

Sitta rätt - lättare att göra sidoförflyttningar utan att störa hojen för mycket, man åker på att sätta knäna i tanken, motstyrningen fungerar bättre, man lastar av armarna...även detta märks tydligt när man är på banan och vinglar. :)

Varför är det så fel att man måste förringa det här hela tiden? :)

/J

Anledningen till att motogp förarna hänger ut är för att dom har max nedlägg redan, man tjänar inget på mindre nedlägg då du får en större kurvradie.
bättre att lägga ned max och få en rakare utgång ur kurvan=tidigare gas..... ligga med mycket häng utanför hojen är bara ett sätt att få sämre kontroll på cykeln:)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så vad är skillnaden mellan SMCs sittställning och racing sittställning?
Det är olika körstilar helt enkelt. På en SMC-kurs får man lära sig att bromsa klart före kurvan, hitta punkten där man ska svänga, söka apex med blicken och sedan utgången ur kurvan. Det är säkert men inget vidare på ett race.

Jag kan inte prata för någon annan men jag bromsar så sent jag kan och en bit in i kurvan. Det medför att jag har ett litet avstånd till tanken i början av inbromsningen men när jag måste flytta mig i sidled tar jag stöd mot tanken med låret och tyngden flyttas från tanken (som jag kniper åt i början av inbromsningen) till överkroppen och "skrevet".
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hänga av rätt - inte lika djupa nedlägg - mer gummi i backen - här märker man ju själv att det känns betydligt tryggare, och går att åka lite fortare, på banan då naturligtvis.

"Mer gummi i backen".....:va Däcket är ju ganska så runt så mer gummi i backen blir det nog inte va?:)
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
En annan viktig sak är kanske hur lång man själv är, hur långa armar och ben man har!
Och som vissa varit inne på vilken hoj man sitter på.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Det blir mindre gummi i backen, då däcken är gjorda för max nedlägg:)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Därför man flyttar bak rumpan, så du får en bättre "låsning" med knät och första biten upp på låret, annars har du låsningen ganska högt upp, och du orkar inte nypa fast lika bra där. Risken att "halka" av ökar.

Hehe, glömde visst skriva den biten. Vill man ha så stor kontaktyta som möjligt när man gör själva sidoförflyttningen är det alltså tankens vinkel som avgör hur långt bak man ska sitta. Detta borde alltså bli individuellt.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Det är olika körstilar helt enkelt. På en SMC-kurs får man lära sig att bromsa klart före kurvan, hitta punkten där man ska svänga, söka apex med blicken och sedan utgången ur kurvan. Det är säkert men inget vidare på ett race.

Jag kan inte prata för någon annan men jag bromsar så sent jag kan och en bit in i kurvan. Det medför att jag har ett litet avstånd till tanken i början av inbromsningen men när jag måste flytta mig i sidled tar jag stöd mot tanken med låret och tyngden flyttas från tanken (som jag kniper åt i början av inbromsningen) till överkroppen och "skrevet".

..och den tekniken funkar bra i alla typer av kurvor, samt oavsett om det ligger någon bakom eller framför antar jag :rolleyes:
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Att ha en "knytnäve" till tanken ä rett bra mått som alla förstår, detta är en väldigt enkel anledning till att det finns. Man ska helt enkelt inte sitta mot tanken men inte heller för långt ifrån. Man utgår från "knytnävemåttet" och sedan kan man anpassa exakt var man vill sitta.
Om RR folk säger att sittställning är överskattat så titta bara på de bilder som finns på dom, majoriteten har just en sådan sittställning som generellt rekommenderas.
Är man ny och lär sig köra bana då är det en utmärkt sittställning och position som lärs ut så enkelt är det. Att man sedan hittar en variant av den eller om man är väldigt lång/kort att den måste modifieras en del visst det må vara hänt, men det finns en "optimal" sittställning av en anledning och av samma anledning kör RR folk med densamma.
Man ska alltid oxå komma ihåg att undantag finns alltid och dessa kommer alltid dras upp om man disskuterar detta, Greven etc etc.

(nu var det ingen här som klagade av RR så inga påhopp var menade)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Det är inget fel i att någon ger råd till folk som ber om hjälp. Tycker du annorlunda än den personen så kan du väl förklara varför, men ta och dra ned på personangreppen lite va.:krama



Tycker inte du att det är rätt konstigt att man kan säga till någon att ha ett vist avstånd till tanken när man ska åka fort runt en bana? Jag kan förstå det hela om man vill åka till Ica eller en fin kvällstur och titta på fåglar, men om nu frågan ställs i RR forumet så måste man väll endå utgå från att man vill åka fortare och med mindre marginaler :va Vidare förklaras det inte när, utan det verkar gå i några generella termer och generellt funkar inte när man ska ta det hela en nivå upp. Det är bara att slå en blick på vilket räjs som helst eller varför inte kolla på Greven kontra Petter. Man måste hitta det man själv trivs känner sig säkrast med. Jag kan nästan garantera att det inte kommer sluta så bra om man sitter lika dant på hojen när man ett: Åker över krönet på Knutstorp eller två: När man tar bromsningen till chikanen på Falken. Det är två helt olika situationer och kräver att kroppen är placerad helt olika på hojen. Där av undrar jag viket geni som sagt att du alltid ska ha en knytnäve till tanken då det inte är applicerbart när man tex kör RR eller väldigt fort.

Mina 50 cent

björn
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
..och den tekniken funkar bra i alla typer av kurvor, samt oavsett om det ligger någon bakom eller framför antar jag :rolleyes:
Under inbromsning fungerar den bra, ja.

I högfartskurvor, som snabbhögern före Ejes på Gelleråsen tex, har jag kroppen långt fram och då blir det inget avstånd till tanken.

Ut ur kurvorna har jag också mycket vikt fram, annars går det på bakhjulet och det kostar tid.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Att ha en "knytnäve" till tanken ä rett bra mått som alla förstår, detta är en väldigt enkel anledning till att det finns. Man ska helt enkelt inte sitta mot tanken men inte heller för långt ifrån. Man utgår från "knytnävemåttet" och sedan kan man anpassa exakt var man vill sitta.
Om RR folk säger att sittställning är överskattat så titta bara på de bilder som finns på dom, majoriteten har just en sådan sittställning som generellt rekommenderas.
Är man ny och lär sig köra bana då är det en utmärkt sittställning och position som lärs ut så enkelt är det. Att man sedan hittar en variant av den eller om man är väldigt lång/kort att den måste modifieras en del visst det må vara hänt, men det finns en "optimal" sittställning av en anledning och av samma anledning kör RR folk med densamma.
Man ska alltid oxå komma ihåg att undantag finns alltid och dessa kommer alltid dras upp om man disskuterar detta, Greven etc etc.

(nu var det ingen här som klagade av RR så inga påhopp var menade)

"det där med en fast körställning är bara nonsens. ":)
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Titta på det här och bilda er en egen uppfattning.
[YOUTUBE-ID]zt9lB-LErQ4&fmt=6[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]eHJY74495xs&fmt=6[/YOUTUBE-ID]

Enligt mina erfarenheter identiskt med vad SMC lär ut.



Till de som inte tror att detta går att använda sig av inom racingen, från Wikipedia:
"Andy Ibbott of California Superbike School fame started training Thomas during the 2005 season. He scored his first 125 cc class Grand Prix win in 2005 at Le Mans followed by three more victories that season, including a heroic one at his team's home race at Brno, Czech Republic. On November 6, 2005 Lüthi secured his first world championship in the 125 cc class, the sixth-youngest champion ever at Valencia. Lüthi won the world championship title in the 125cc Class by 5 points ahead of rival Mika Kallio despite he only use a standard Honda RS125R kit. As a great achievement, he was selected to be Swiss sportsman of the year 2005 and by the choice of the Swiss people, also won the annual "Swiss Award" in the category of sport."
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har sett de där filmerna och även gått SMCs första kurser där de i princip lärde ut vad de lärt sig från CSS.

Min uppfattning, efter att ha tittat en del på MotoGP, är att de flesta förarna inte har någon knytnäve mellan sig och tanken när de kör. De flesta har redan fällt ut sitt knä (eller i vissa fall hela benet) när de går in i en kurva. Enda gången de sitter långt bak är på rakorna och då för att minska luftmotståndet.

Tror det är viktigt att man skiljer på bandagsåkning och racing, det är inte samma sak.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag har sett de där filmerna och även gått SMCs första kurser där de i princip lärde ut vad de lärt sig från CSS.

Min uppfattning, efter att ha tittat en del på MotoGP, är att de flesta förarna inte har någon knytnäve mellan sig och tanken när de kör. De flesta har redan fällt ut sitt knä (eller i vissa fall hela benet) när de går in i en kurva. Enda gången de sitter långt bak är på rakorna och då för att minska luftmotståndet.

Tror det är viktigt att man skiljer på bandagsåkning och racing, det är inte samma sak.
Här är en bild som jag tog på Marco Simoncelli under kvalet till Sachsenrings GP förra året:
Sachsenring_MS.jpg


Det är i ingången till kurva 9, under bron. Simoncelli vann racet och 250cc titeln.
Alla kör inte på samma sätt och kul är väl det. :)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tror det är viktigt att man skiljer på bandagsåkning och racing, det är inte samma sak.

Bäst i dag, men jag vet ju att du brukar leverera :D

björn

Det är i ingången till kurva 9, under bron. Simoncelli vann racet och 250cc titeln.
Alla kör inte på samma sätt och kul är väl det. :)


Satan vilket packet den där killen har om han bara får ner en näve mellan tanken och hans bollar :D


björn

Sist jag såg dig på hojen, i utgången på s:et hade du ju 2 meter till tanken:D
(saknar att djävlas med dig.....)

Benny

Jo men jag ville ju se vilket spår Otto tog ur esset men såg lite dåligt, så jag tog lite höjd…


björn
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
puuh... Det här med att köra hoj låter jäkligt svårt med alla teorier och geometrier som ska stämma. Själv har jag aldrig upplevt några svårigheter att sitta kvar på hojen när jag ska bromsa eller att jag inte kunnat svänga för att jag saknat ett äpple i byxan. Men jag kanske är en sån där naturbegåvning???
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Titta på det här och bilda er en egen uppfattning.
[YOUTUBE-ID]zt9lB-LErQ4&fmt=6[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]eHJY74495xs&fmt=6[/YOUTUBE-ID]

Enligt mina erfarenheter identiskt med vad SMC lär ut.



Till de som inte tror att detta går att använda sig av inom racingen, från Wikipedia:
"Andy Ibbott of California Superbike School fame started training Thomas during the 2005 season. He scored his first 125 cc class Grand Prix win in 2005 at Le Mans followed by three more victories that season, including a heroic one at his team's home race at Brno, Czech Republic. On November 6, 2005 Lüthi secured his first world championship in the 125 cc class, the sixth-youngest champion ever at Valencia. Lüthi won the world championship title in the 125cc Class by 5 points ahead of rival Mika Kallio despite he only use a standard Honda RS125R kit. As a great achievement, he was selected to be Swiss sportsman of the year 2005 and by the choice of the Swiss people, also won the annual "Swiss Award" in the category of sport."

Funkar säkert skitfint på en lite 2-tacktatare LOL men f.. inte på min hoj... gör om gör rätt :fyllisar
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Här är en bild som jag tog på Marco Simoncelli under kvalet till Sachsenrings GP förra året: Det är i ingången till kurva 9, under bron. Simoncelli vann racet och 250cc titeln. Alla kör inte på samma sätt och kul är väl det. :)
Det är nog väldigt få som frågar i det här forumet eller som går på SMC-kurser som kör 250 som har mycket högre kurvhastigheter och troligtvis inte bromsar i närheten av så hårt som Rossi och grabbarna.

Säger inte att min "stil" är rätt men att "en knytnäve" mellan föraren och tanken skulle vara rätt i alla racingsituationer köper jag inte.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top