Tja, vad skall man bidra med här då som inte redan är sagt!?
Kanske att varken SMC eller CSS påstår att man MÅSTE sitta på ett visst sätt och att den sittställningen gäller vid alla tillfällen när man kör hoj kanske?
Men vem trodde att det var så?
- Hur viktig är sittställningen vid racing?
- Finns andra körtekniker som är viktigare att få till 100% korrekt?
- Varför hänger man ut över huvud tager?
- Finns det någon vinst med att i en kurva hålla löst i styrändarna (så löst man kan)? Vad för fördel i så fall?
- Finns någon nackdel, vad?
Vad handlar mycket av CSS körteknik om rent konkret?
Svar: GREPP!
Har en tävlingsförare nytta av grepp? Kan man få för mycket tillgängligt väggrepp? Dvs. onödigt mycket?
Kan grepp omvandlas till marginaler eller hastighet? Vem bestämmer vad?
Många frågor och som vanligt finns det många svar! Vilka som funkar avgör...DU!
Vill man utvecklas finns en egenskap som är viktigare än någon annan...viljan/öppenheten!
Jag talar inte om för någon hur han/hon skall göra...framför allt inte om han/hon inte har frågat!
Jag är dock nyfiken av mig så om någon börjar förklara hur han/hon ser på en viss detalj i körningen så lyssnar jag! Därefter prövar jag! Finne rjag det mer positivt än så som jag gjort innan så övar jag in det och förändrar min körning om inte...har jag lärt mig något nytt!
På exakt samma sätt funkar CSS och SMC´s kurser! Finner man som deltagare att det man övat inte ger något positivt så skite rman i att använda det. Förhoppningsvis har det då om inte annat lett fram till att man kommit fram till något annat konkret som funkar i stället. Dela med er i så fall för jag vill lära!!!
Vill man inte pröva något som kanske är nytt så anmäler man sig förmodligen heller inte till någon kurs vare sig SMC eller CSS. Man kan självklart ha en åsikt om vad som funkar och vad som inte funkar ändå utan att det är fel (vilket jag hoppas ni förstått vid det här laget?
).
Dvs. var man har häcken på sadeln vid olika situationer under race (kval, ombromsning under tävling mm.) är upp till var och en. För uppenbart är att det går att åka riktigt fort med en massa olika placeringar av sin ändalyckta så länge man gör allt annat rätt (nåja, mindre fel i alla fall).
CSS har dock ett tänk och konkreta förklaringar till vilka fördelar det får att göra så som de lär ut och som någon redan skrivit det ger en grund att utgå från MED konkreta förklaringar till varför det funkar! Kommer någon på ett annat sätt vid olika situationer så, som sagt var dela med er... (gärna med konkreta förklaringar till varför det är positivt!
Fram tills dess! Ha kul!!! För det har jag oavsett hur jag/ni sitter!
Mvh!
// Niklas
P.S Att dra en långtgående slutsats av vilken körställning som är snabbast baserat på 3 olika förare är väl änna liiite långsökt kan jag tycka! I så fall hade ju alla som kör tyngre effektstarka maskiner suttit som den sm fn. "råkar"
inneha mästartiteln i MotoGP, eller?