Position på sadeln ?

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Skriv gärna en lista så jag vet vilka åsikter som en rättrogen ska ha i er sekt.

Hoppsan.. Där kom det visst en riktigt fin paj flygande !!! :rolleyes:

Jag blir bara väldigt trött på att det från vissa håll alltid sågas om någon relaterar till SMC samt skyndsamt och NEDLÅTANDE påpekar att DET inte passar för racing..

Nej - allt kanske inte passar för racing.

Och den kompletta racerföraren har också bara ett enda sätt att ta en kurva (det enda rätta sättet) oavsett vilken typ av kurva (snabb, långsam, öppnande, nypande) eller beroende på hur racet ser ut och hur motståndarna kör - eller ??

Detta enda sätt har han sannolikt mödosamt lärt sig via 100-tals ärofyllda vurpor, och skulle aldrig komma på tanken att fundera över om det fins fler lösningar och framförallt om det går att använda olika lösningar i olika situationer :arsele

Hoppsan - tappade visst tråden lite..:rolleyes:

Vad är det som är så fundamentalt fel i den körställning som SMC lär ut och som till stor del handlar om förankring på motorcykeln samt avslappnad körställning ?? Vem har sagt att det är det enda och det rätta ?? Kan det vara en grund att utgå ifrån; kan det vara så att det finns mycket mer "att jobba med" ju mer tid man lägger på det ??

Var i tråden skriver du själv, med din erfarenhet, om hur man ska eller kan sitta ???

/ M
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Var i tråden skriver du själv, med din erfarenhet, om hur man ska eller kan sitta ???

/ M

Ingenstans! Beroende på att jag anser mej inte kompetent nog att tala om för alla hur man ska sitta. Det finns inget rätt eller fel nämligen. Det som är rätt för SMC kan vara helfel för nån annan. Alla mäniskor är som du vet inte helt identiskt byggda. Att då tala om att nån sitter fel blir ju tokigt. Om nån som är 1.50 skulle försöka sitta som jag(1.88) skulle det inte vara så särskilt bra, helt enkelt för att vi har olika förutsättningar. Om du lyfter lite på nacken och ser utanför SMC-ramen lite, så kommer du att upptäcka att man kan göra på fler sätt, med bra resultat.

Eftersom du efterfrågar det, här är mitt recept.
Man ska sitta bekvämt, nå alla reglage utan att sträcka sej och så att man kan flytta sej på hojen utan att få kramp i röva efter 5 minuter. Om detta passar in i SMC's mall eller ej är inget jag funderar över.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Å jag som vill byta Factory'n mot en gatreggad racehoj, så jag kan köra för SMC samtidigt som jag tävlar:confused:

Nu VET jag inte mycket av vad dom lär ut på sina kurser, men jag har en "god vän" som är instruktör och tror dem flesta i RR forumet skulle ha en del att lära av honom.

Tror det är som Mattias säger, äpplen & päron.. fortfarande frukt:krama

Avslutar med ett nyss påkommer citat:
Det går att lära ut hur man kör fort, men att köra fortast.. kräver talang:D
//
Benny
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Känns som det blev en diskussion där alla tycker ungefär samma men hakar upp sig på detaljer i varandras inlägg.

Vi kan väl enas om att man kan köra på väldigt många olika sätt och likväl vara snabb runt en bana. Tycker INTE att man skall/behöver lyda SMC blint och slaviskt anpassa sin körstil efter vad de tycker är en perfekt teknik, självklart skall man gå sin egen väg och hitta den körstil som passar dig bäst! Tycker dock det är fel att säga att allt de lär ut inte går att applicera inom racing, bara för att det inte passar just dig och att "racing är racing". Om nu folk kör på så många olika sätt känns det inte helt omöjligt att vissa faktiskt kör just så (ungefär) som SMC förespråkar.

Två bilder, en på Greven och en på Petter Jansson (föredetta SMC-instruktör):
DSC_0670.jpg
DSC_0688.jpg

BÅDA är snabba! (Bilderna tagna från Highsider.se)


Att SMC skulle vara nån jävla sekt känns ganska mycket sandlåda.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har följt tråden lite, och jag känner väll själv inte att jag har kompetens till att ge några tipps eller liknande.

Men positionen eller hänget man har i en kurva kan väll variera ganska stort från varv till varv i samma kurva så att säga? Positionen på hojen är väll den viktigaste redskapet man har för att justera sin linje vid ett valt tillfälle.

En sak jag läst och även utövar själv ibland är: att om man håller på att gå för brett eller kommer in för snabbt i en kurva så kan man placerar "huvudet" längre fram och till den sidan av hojen man svänger åt. För att justera viktfördelningen på hojen och på så sätt linjen utan att behöva motstyra eller göra andra drastiska manövrar på hojen som kräver att man direkt tvingar hojen att styra åt en annan riktning än den linjen man redan har?

Så det är väll kanske inte helt rätt att enbart jämföra bilder på olika förare, eller har jag helt o hållet fel i det jag säger?

Är bara ute efter att lära mig från de som kör på allvar så att säga :tummenupp

Edit: Har märkt att California SuperBike School UK dokumentären är ganska populär, är det någon mer som är intresserad av att se den skicka PM.
 
Last edited:

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Vilken pajkastning? Jag skriver bara att jag inte delar SMC's uppfattning om hur man kör hoj. Får jag inte tycka det? Är det fler åsikter jag inte får ha? Skriv gärna en lista så jag vet vilka åsikter som en rättrogen ska ha i er sekt.

Det där var riktigt dåligt Stefan. När deltog du senast i en SMC kurs?

Det är dina fördomar som talar, släpp dom.

CSS ÄR en sekt, som enligt mitt sätt att se så saken lever efter måttot: " it's our way or hit the highway", SMC är inte en sekt och gör många bra saker och det är högre i tak än vad många tycks tro. Tyvärr samarbetar SMC med sekten CSS, vilket inte är bra för SMC, så som jag ser världen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det där var riktigt dåligt Stefan. När deltog du senast i en SMC kurs?

Det är dina fördomar som talar, släpp dom.

CSS ÄR en sekt, som enligt mitt sätt att se så saken lever efter måttot: " it's our way or hit the highway", SMC är inte en sekt och gör många bra saker och det är högre i tak än vad många tycks tro. Tyvärr samarbetar SMC med sekten CSS, vilket inte är bra för SMC, så som jag ser världen.

Behöver jag delta i kursen, räcker det inte att jag sett den från sidan? Jag jobbar på en bana, vettu!
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jag tycker ni skall ta å titta å studera mig när jag kör, och så länge ni gör precis tvärt emot det jag gör så kommer ni bli snabbast i världen :arsele
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tja, vad skall man bidra med här då som inte redan är sagt!?

Kanske att varken SMC eller CSS påstår att man MÅSTE sitta på ett visst sätt och att den sittställningen gäller vid alla tillfällen när man kör hoj kanske? :va Men vem trodde att det var så?

- Hur viktig är sittställningen vid racing?
- Finns andra körtekniker som är viktigare att få till 100% korrekt?
- Varför hänger man ut över huvud tager?
- Finns det någon vinst med att i en kurva hålla löst i styrändarna (så löst man kan)? Vad för fördel i så fall?
- Finns någon nackdel, vad?

Vad handlar mycket av CSS körteknik om rent konkret?
Svar: GREPP!

Har en tävlingsförare nytta av grepp? Kan man få för mycket tillgängligt väggrepp? Dvs. onödigt mycket?

Kan grepp omvandlas till marginaler eller hastighet? Vem bestämmer vad?

Många frågor och som vanligt finns det många svar! Vilka som funkar avgör...DU!

Vill man utvecklas finns en egenskap som är viktigare än någon annan...viljan/öppenheten!

Jag talar inte om för någon hur han/hon skall göra...framför allt inte om han/hon inte har frågat!

Jag är dock nyfiken av mig så om någon börjar förklara hur han/hon ser på en viss detalj i körningen så lyssnar jag! Därefter prövar jag! Finne rjag det mer positivt än så som jag gjort innan så övar jag in det och förändrar min körning om inte...har jag lärt mig något nytt!

På exakt samma sätt funkar CSS och SMC´s kurser! Finner man som deltagare att det man övat inte ger något positivt så skite rman i att använda det. Förhoppningsvis har det då om inte annat lett fram till att man kommit fram till något annat konkret som funkar i stället. Dela med er i så fall för jag vill lära!!!

Vill man inte pröva något som kanske är nytt så anmäler man sig förmodligen heller inte till någon kurs vare sig SMC eller CSS. Man kan självklart ha en åsikt om vad som funkar och vad som inte funkar ändå utan att det är fel (vilket jag hoppas ni förstått vid det här laget? :D).

Dvs. var man har häcken på sadeln vid olika situationer under race (kval, ombromsning under tävling mm.) är upp till var och en. För uppenbart är att det går att åka riktigt fort med en massa olika placeringar av sin ändalyckta så länge man gör allt annat rätt (nåja, mindre fel i alla fall).

CSS har dock ett tänk och konkreta förklaringar till vilka fördelar det får att göra så som de lär ut och som någon redan skrivit det ger en grund att utgå från MED konkreta förklaringar till varför det funkar! Kommer någon på ett annat sätt vid olika situationer så, som sagt var dela med er... (gärna med konkreta förklaringar till varför det är positivt!

Fram tills dess! Ha kul!!! För det har jag oavsett hur jag/ni sitter! :D

Mvh!
// Niklas
P.S Att dra en långtgående slutsats av vilken körställning som är snabbast baserat på 3 olika förare är väl änna liiite långsökt kan jag tycka! I så fall hade ju alla som kör tyngre effektstarka maskiner suttit som den sm fn. "råkar" :D inneha mästartiteln i MotoGP, eller?
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top