Positiv särbehandling eller diskriminering?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du får nog räkna med att en kvinnlig doktor klämmer på dig om du blir sjuk i framtiden. Men det kan väl vara trevligt.:ätapiller
Utbildningen på vårdsidan har kantrat från båda håll. 50% av folket på SSK programmet är män och 75% av läkarstudenterna kvinnor. ...

På läkarprogrammet hade vi föreläsning i genusvetenskap där föreläsaren tog upp sin tes som publicerades i läroboken (hon skrev kapitlet). Den gick i korthet ut på följande:
Kvinnliga SSK föredrog att jobba för manliga läkare då det innebar att de blev bekräftade både professionellt och sexuellt....

Jag reste mig upp och ifrågasatte tesen. Fick sedermera underkänt på hennes tentadel.....

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Om 100 år har jorden gårr under i en jete hemsk co2-katastrof. :fakta
Jag säger det igen, de kan plugga hur mycket de vill - de har inte en chans. :blah

(tyvärr)

Kvinnorna överlever katastrofen. De skola besitta jorden.:fakta
Du vet väl att högmod går före fall...

Utbildningen på vårdsidan har kantrat från båda håll. 50% av folket på SSK programmet är män och 75% av läkarstudenterna kvinnor. ...

Männen går från högstatusutbildning till... något annat. Varför? Kvinnor har tröttnat på att vara SSK och blir nu läkare, helt i enlighet med den tendens som genomsyrar hela den svenska högskolan.

På läkarprogrammet hade vi föreläsning i genusvetenskap där föreläsaren tog upp sin tes som publicerades i läroboken (hon skrev kapitlet). Den gick i korthet ut på följande:
Kvinnliga SSK föredrog att jobba för manliga läkare då det innebar att de blev bekräftade både professionellt och sexuellt....

Jag reste mig upp och ifrågasatte tesen. Fick sedermera underkänt på hennes tentadel.....

Man undrar ju onekligen vad manliga SSK vill arbeta med. Och varför.

Du blev underkänd bara för att du är man. :gnissla Genusforskartyper är ett släkte för sig.:mad:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Männen går från högstatusutbildning till... något annat. Varför? Kvinnor har tröttnat på att vara SSK och blir nu läkare, helt i enlighet med den tendens som genomsyrar hela den svenska högskolan.

Ingen aning men de enda jag känner som har högskoleutbildade föräldrar och sedan väljer att inte utbilda sig är alla män. Man kunde ju tänka sig att det skulle vara nydumpade småbarnsmammor som inte orkar kombinera högskola med ensamstående förälder men icke....

Jag tror en del av förklaringen ligger i att manligt dominerade arbetaryrken är betydligt bättre betalda än kvinnodito och hög lön är betydligt viktigare för män. När hörde du fulla kvinnor sist skvallra om vem som har högst lön? Går man däremot på en fest där män inom byggbranchen är så tar det under 10 min innan det diskuteras vem som har högst lön/lökigast traktamente osv....

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ingen aning men de enda jag känner som har högskoleutbildade föräldrar och sedan väljer att inte utbilda sig är alla män. Man kunde ju tänka sig att det skulle vara nydumpade småbarnsmammor som inte orkar kombinera högskola med ensamstående förälder men icke....

Jag tror en del av förklaringen ligger i att manligt dominerade arbetaryrken är betydligt bättre betalda än kvinnodito och hög lön är betydligt viktigare för män. När hörde du fulla kvinnor sist skvallra om vem som har högst lön? Går man däremot på en fest där män inom byggbranchen är så tar det under 10 min innan det diskuteras vem som har högst lön/lökigast traktamente osv....

Hur ofta ser man en kvinna som försörjer sin pluggande man & hur ofta är det åt andra hållet? :)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Lönen är med största säkerhet en mycket viktig faktor. För många handlar det nog inte om ett brinnande intresse för visst yrke, utan om att så långt möjligt bli ekonomiskt oberoende.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600

De gör det inte för det skulle inte klara av höra att deras bästa kompis tjänar bättre.

Dr.Bike

Guest

SSK? Stockholms Sportvagns Klubb?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
tycker det är för jävligt med könskvotering överhuvudtaget oavsett vilket håll det än är:arsele

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Måhända får inte männen längre de bästa jobben när kvinnsen så totalt dominerar som de gör på exempelvis läkarprogrammen. Du får nog räkna med att en kvinnlig doktor klämmer på dig om du blir sjuk i framtiden. Men det kan väl vara trevligt.:ätapiller

Totalt dominerar är väll kanske fel uttryck. De som får bäst betyg på högskola och universitet är mer än ofta de med lägst intagningsbetyg på respektive utbildning, intressant? Mycket. Män har ganska ofta sämre betyg än kvinnorna, då kan man dra slutsatsen att en del män ändå kommer komma in på utbildningarna, och det är sedermera dessa män som kommer få de bästa jobben.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Totalt dominerar är väll kanske fel uttryck. De som får bäst betyg på högskola och universitet är mer än ofta de med lägst intagningsbetyg på respektive utbildning, intressant? Mycket. Män har ganska ofta sämre betyg än kvinnorna, då kan man dra slutsatsen att en del män ändå kommer komma in på utbildningarna, och det är sedermera dessa män som kommer få de bästa jobben.

Ja men det förklarar väll sig själv att man inte kan ha för mycket kvinnor då de hugger varandra i ryggen så fort de får chansen.

Ja det är vetenskapligt bevisat, jag har jobbat kommunalt.

Dr.Bike

Guest
Du kanske skämtar, men i all välmening: sjuksköterska.

Jo - jag skämtade.

Av textens sammanhang om inte annat så kan man ju använda uteslutningsmetoden.

Det jag ville säga var: För aldrig in en obekant/ny förkortning utan att vid första plats den nämns i en text, föra in förklaringen.

Alla är alltså inte bekanta med alla förkortningar. Särskilt inte de förkortningar som är gemensamma för X antal ord.
Som t.ex. ssk.

Svenska Scoter Klubben
Svenska Setter Klubben
Södertälje Sport Klubb

För mig betyder SSK t.ex EN sak, för en annan individ nåt annat osv.

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
eftersom männen ändå får de bästa jobben, tjänar de största pengarna, och betalar mest i skatt.

Ja, så länge rekryteringen sker i bastun över en kall öl...:gnissla
(internrekrytering :) )
Styrelsekvotering däremot tycker jag låter toppen!:D

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
eftersom männen ändå får de bästa jobben, tjänar de största pengarna, och betalar mest i skatt.

Ja, så länge rekryteringen sker i bastun över en kall öl...:gnissla
(internrekrytering :) )
Styrelsekvotering däremot tycker jag låter toppen!:D

Ja säger väll sig själv att det blir män då för bjuder de in en kvinna till en bastu för att diskutera hennes framtid över en kall öl så tar hon det som en sexuell invit och då får hon skadestånd.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jo - jag skämtade.

Av textens sammanhang om inte annat så kan man ju använda uteslutningsmetoden.

Det jag ville säga var: För aldrig in en obekant/ny förkortning utan att vid första plats den nämns i en text, föra in förklaringen.

Alla är alltså inte bekanta med alla förkortningar. Särskilt inte de förkortningar som är gemensamma för X antal ord.
Som t.ex. ssk.

Svenska Scoter Klubben
Svenska Setter Klubben
Södertälje Sport Klubb

För mig betyder SSK t.ex EN sak, för en annan individ nåt annat osv.
Du funderar inte på att skriva en magisteruppsats i ämnet? Jisses.

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Ja säger väll sig själv att det blir män då för bjuder de in en kvinna till en bastu för att diskutera hennes framtid över en kall öl så tar hon det som en sexuell invit och då får hon skadestånd.

Nee, så lätt e det inte att få skadestånd, så länge han inte kräver att hon ska va naken el ngt...?:vaberoende på läggning kan väl en kille också ta det som en invit, vem vet kanske fler kvinnor borde hänga med på sådan saker då, så ändras kanske detta..

"Kvinnorna utgör hälften av världens befolkning, utför nästan två tredjedelar av arbetet, räknat i timmar, har en tiondel av världens inkomster och äger mindre än en hundradel av världens egendom”

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC