Powerwheelies: Vilka hojar?

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
sandstream71 skrev:
Det ligger en viss sanning i det men å andra sidan så måste det ju vara lättare att göra en powerwheelie ju starkare hoj man har, lr?

Det är lättare att göra p-wheelie ju mer Nm man har! Mycket effekt (hk) lyfter inget framhjul. Framhjulet lyfter lättast vid det varvtal som motorn har mest vridmoment.

Just my 2c

sandstream

Guest
Linuxs skrev:
Det är lättare att göra p-wheelie ju mer Nm man har! Mycket effekt (hk) lyfter inget framhjul. Framhjulet lyfter lättast vid det varvtal som motorn har mest vridmoment.

Just my 2c

Tack!

sandstream

Guest
pitte skrev:
Helt riktigt. Jag hade -98:n innan och den gick MYCKET lättare upp på bakhjulet. Så det är väl något fel på -02 :) eller bara på min och Sandstreams, eller på mig och Sandstream.

Inte kan det väl vara fel på oss :tungan

Att din 98 gick upp lättare kanske kan förklaras av den TRE-modd vi diskuterar i den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46242

Tydligen så ändrar Suzuki tändingen på de lägre växlarna för att den inte ska gå upp på bakhjulet. Ska se om jag kan få tag på en sån modd här i Sverige och testa, den kostar inte så mycket.

clark73

SVrocker
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
hade en Suzuki sv650s k3. miniblink,ART slip-on,TRE mod, har en Suzuki RMx250-93
Testade en SV1000 förra sommaren & den lyfter fint på 2:an vid 6500rpm.
Klart du ska ha en twin om du inte vill ligga på toppvarv hela tiden.

sandstream

Guest
clark73 skrev:
Testade en SV1000 förra sommaren & den lyfter fint på 2:an vid 6500rpm.
Klart du ska ha en twin om du inte vill ligga på toppvarv hela tiden.

Ja, så ska det vara :yoparty

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
kan se på din avatar att du är rädd för hojen. Din hoj wheelar kungligt, det vet jag.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
twinner skrev:
Twin såklart.. mer regel än undantag..

Yepp, här har vi en liter Ducati som gärna rastar hjulet i luften vid gaspådrag på ettan och möjligen på tvåan ibland också trots att den väger "betydligt mer" än genomsnitts sporthojen.

Power Wheelie kan vara underhållande :banana

Vrid :Bugar

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Hojar i liknade kubikklass har ungefär samma maxvrid, en twin har det troligen vid ett lägre varvtal och därmed lägre toppeffekt än en radfyra.
Karraktären blir annorlunda helt enkelt, men det handlar inte om mer vrid i en twin eller liknade det är struntsnack bara.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
CorbenDallas skrev:
Varför är power wheelies så viktigt? Varför inte använda hojen till det den är byggd till, dvs svänga.
Du är på SH nu:lol

Nej men sånt kan anses viktigt för vissa givetvis, man jag tror de valt fel hojar om det är ofrivilliga slangningar de vill råka ut för.

sandstream

Guest
Rigge skrev:
Nu ska du få ett bra tips iallafall! Skyll inte på hojen! :tummenupp

Har jag absolut inte gjort! Har på flera ställen skrivit att det är mig det beror på. För att råda bot på detta ville jag kolla vilka alternativa hojar som fanns och som var lätta att göra PW med. Tyvärr så verkar inte alla ha förstått det.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det inte bättre att du nöter lite med din 750. Kan du inte PW med den så är du absolut inte redo för en litermaskin. Hur länge har du kört hoj/hur många mil?

//jaG

sandstream71 skrev:
Har jag absolut inte gjort! Har på flera ställen skrivit att det är mig det beror på. För att råda bot på detta ville jag kolla vilka alternativa hojar som fanns och som var lätta att göra PW med. Tyvärr så verkar inte alla ha förstått det.

sandstream

Guest
CorbenDallas skrev:
Varför är power wheelies så viktigt? Varför inte använda hojen till det den är byggd till, dvs svänga.

Jag svänger ibland också men tycker att det är kul att lyfta framhjulet ibland (jo, den går upp med gung på ettan men det är inte det jag är ute efter) och det var därför jag startade tråden, för att se vad SH:s medlemmar har att tillägga

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka