Premiär: MotoGP Qatar - 9:e Mars, 2008.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Chupa Chups heter de (uttalas choopa choopps). Tror inte de finns i Sverige men åk till Italien så kan du köpa dem lite överallt. Brukar finns ett ställ vid kassan eller på bardisken/cafédisken.
Inte för att förolämpa dig på något sätt, men jag trodde att du var så gammal att du åkt färja till Danmark - tiden innan bron. Där kunde man köpa en tunna Chupa Chups.
På de flesta friluftsbaden här också vill jag minnas.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Inte för att förolämpa dig på något sätt, men jag trodde att du var så gammal att du åkt färja till Danmark - tiden innan bron. Där kunde man köpa en tunna Chupa Chups.
Märkligt det där. Jag har aldrig noterat dem i Sverige. Ska gå å köpa en imorrn. Man bir snäll av Chupa Chups :)

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-

Lär ju vara billigare än både datalogger och quickshift, kanske t o m billigare än supergrip.

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Fast Sete var ju "gammal" 34 år va? Melandri är ju bra mycket yngre.

Fan jag är ju 34 och ska köra 125R i år, :näsblod

Jo fast han var riktigt snabb på Hondan men inte på Duccen.
Så det är likt iallafall.

Nu vill jag inte att det blir så. Saknar Sete i Motogp

lite och lite, de hade skruvat ihop hans nyckelben så många gånger att läkarna hade problem att hitta fast ben att skruva i :gnissla

Jo jag vet det oxå. Men orkade inte skriva så ingående.

/Pelle

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Lustigt med sport:) det finns alltid miljoner förklaringar till resultatet! Men "in the end" är det BARA resultatet som räknas och inte en enda förklaring:fakta ...hmm inte ens jag fattade det där:tomten Nu har jag i alla fall sett race:t och herre min jee, jag höll fanimej andan många gånger.

Alla o då menar jag alla här på sporthoj sitter på facit:tuttar alla har rätt och alla andra har fel:D men innan det blir för flummigt så kommer mitt facit:yoparty

"That was a fantastic race and I really enjoyed it - it was like being back in 125s!" Caseys kommentar tycker jag är klockren!:tummenupp får en känsla av att fler förare kanske tyckte så efter detta race, vilket bäddar för en grym säsong.

Yammorna har blivit snabba, men inte bara dom som har utvecklats, det har även Ducati o det är det inget snack om.

Hatten av för Dovi och Lorenzo, draaaa åt skogen vilka killar NOLL respekt:yoparty Rossis ego måste ha fått sig en rejäl smäll. Rossi är ändå en riktig sportsman och ingen grinpelle som många verkar tycka och jag vill faktiskt tro att konkurrensen kommer väcka hans hunger igen. Han är fortfarande med i toppen, heeeelt KLART!

Alla som säger att Rossi är slut är våldtäktsmän:finger

Jag tål inte Pedrosa, men tycker det är grymt att han fixade en pallplats, det behövs för han kan ibland vara en riktigt grym jävel på o köra, han hör lätt till topp 4 i Moto GP.

Va fan hände med Vermeulens däck?:va

Hehe, sen tycker jag det är roligt att Bingo tycker om o suga på Chuba Chups

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo fast han var riktigt snabb på Hondan men inte på Duccen.
Så det är likt iallafall.

Nu vill jag inte att det blir så. Saknar Sete i Motogp

Fast Sete kvalade bra på Duccen och hade oflyt i racen. På Jerez fick han bryta, Losail 4:a, kvalade 3:a i Istanbul, Loris och Sete 8:a & 9:a i Kina - inte Ducatis bana riktigt då kanske med den långa rakan, blött på Le Mans - Sete 8:a, 5:a på Mugello efter en sjuk jävla fight mellan Rossi, Loris och Hayden med Pedrosa och Sete strax bakom - grymt race - och efter det var det Catalunya och där krockade hans bromsgrepp med Loris styre och han flög över ända och förbröt sig, där slutade hans karriär. Synd, jag saknar honom också.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Precis vad jag skrev i mitt tidigare inlägg. Byt plats på Hayden och Dovi, precis som Lorenzo så var Dovi grymt snabb direkt och har varit bra på testerna också så jag tror inte det var någon engångsföreteelse för vare sig Lorenzo eller Dovi.

HRC funkar tyvär inte så. Om någon Hondaförare kör bättre än dom officiella HRC-förarna finns stor risk att dom låter bli att uppdatera eller tom återkallar vissa delar. Det hände tex Cadalora när han körde för Honda i 500cc. I sina memoarer säger han att det sämsta han gjorde det året var att vinna första racet. Hans cykel gick aldrig snabbare sen. Aprilia däremot gör helt tvärtom. Dom hjälper dom som gör bra resultat med bättre delar och cyklar. Tex så sa aprilia till att förarna i BQR förra året skulle byta cyklar med varann. Den ena cyklen BQR har är en ex Stoner RSW 2006 och den andre en vanlig RS. Så han som hade gjort bättre resultaten fick byta med sin teamkompis för att få hans cykel som var bättre.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag tippar

1. Stoner
2. Toseland
3. Lorenzo
4. Edwards
5. Rossi
Stoner & Rossi rätt iaf, men Lorenzo körde bättre än jag trodde, Peddo orkade och Dovi skrällde.

Det ser ut att bli en rolig säsong med nya toppförare, det är nog ingen slump att Lorenzo kom tvåa, han kommer att bli giftig i år men kungen av alla är Stoner även i år.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
lite statistik om Lorenzo,
han är lite som Rossi då han behövde ett år i 250 för att hitta rätt,
första året i 250GP tog han 4 andraplatser och 2 tredjeplatser
men ingen seger. kan isf bero på att Pedrosa dominerade i torrt och Stoner vann när det regnade.

Kommer mönstret upprepas att vi inte ser Jorge på översta trappsteget i år men nästa år kommer han att vara hetaste kandidaten till titeln?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
lite statistik om Lorenzo,
han är lite som Rossi då han behövde ett år i 250 för att hitta rätt,
första året i 250GP tog han 4 andraplatser och 2 tredjeplatser
men ingen seger. kan isf bero på att Pedrosa dominerade i torrt och Stoner vann när det regnade.

Kommer mönstret upprepas att vi inte ser Jorge på översta trappsteget i år men nästa år kommer han att vara hetaste kandidaten till titeln?
I ett avseende är Lorenzo redan bättre, Rossi behövde några lopp innan han kunde kliva så högt upp.
Skillnad; när Rossi skulle ta klivet upp så gjorde han det i ett skede där ingen annan så tydligt dominerade. Iofs. två världsmästare i startfältet, men Roberts&Criville var inte riktigt konkurrenskraftiga längre. I Lorenzos fall måste han kunna utmana och peta bort fältets gigant, Stoner, för att kunna vinna nästa år.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
I ett avseende är Lorenzo redan bättre, Rossi behövde några lopp innan han kunde kliva så högt upp.
Skillnad; när Rossi skulle ta klivet upp så gjorde han det i ett skede där ingen annan så tydligt dominerade. Iofs. två världsmästare i startfältet, men Roberts&Criville var inte riktigt konkurrenskraftiga längre. I Lorenzos fall måste han kunna utmana och peta bort fältets gigant, Stoner, för att kunna vinna nästa år.
Den stora skillnaden är inte konkurrensen då och nu utan att Rossi debuterade på 500 tvåtakt och Lorenzo på 800 fyrtakt.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
vem som är årets gigant är väl lite tidigt att uttala sig om efter en deltävling.

Rossis debutår i 500 som jag tror du syftar på var 2000 (jag refererade till debuten i 250). han vann 2 lopp det året, Men fältet var isf än svagare inför säsongen och starkare inför säsongen än du skriver.

Roberts var inte världsmästare innan 2000 men att skriva att han "var inte riktigt konkurrenskraftiga längre" var kanske lite fel eftersom han vann VM. Dock något oväntat för de flesta som tippat Crivillé eller Biaggi.

Crivillé var den ända som tagit titeln i 500GP och var väl favorit inför säsongen eftersom hans kommande hälsoproblem ännu var okända. Han hade dock inte dominerat säsongen innan som Stoner, eller varit kung som Doohan och senare Rossi.

Den starkaste utmanaren inför säsongen var nog ändå Max Biaggi som blev 2: 1998, 4:a 1999 och 3:a 2000. Max hade ju flera titlar under bältet och vunnit race.

Vi är iaf överens om att fältet i år ser mycket starkare ut än 2000, så Jorge har det lite tuffare än Rossi hade under sin rookie-säsong.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
vem som är årets gigant är väl lite tidigt att uttala sig om efter en deltävling.
Avsåg att Stoner såg ut att ta vid där han slutade.
Rossis debutår i 500 som jag tror du syftar på var 2000 (jag refererade till debuten i 250). han vann 2 lopp det året, Men fältet var isf än svagare inför säsongen och starkare inför säsongen än du skriver.

Roberts var inte världsmästare innan 2000 men att skriva att han "var inte riktigt konkurrenskraftiga längre" var kanske lite fel eftersom han vann VM. Dock något oväntat för de flesta som tippat Crivillé eller Biaggi.
Nej, Roberts vann bara VM en gång, han dalade som få året efter ;).
Han var aldrig något hot mot Rossis titel. Criville vann inte ett enda lopp och slutade långt bak. Det jag menade är att de tidigare mästarna aldrig kämpade om titeln 2001. Därav "var inte riktigt konkurrenskraftiga längre".

Crivillé var den ända som tagit titeln i 500GP och var väl favorit inför säsongen eftersom hans kommande hälsoproblem ännu var okända. Han hade dock inte dominerat säsongen innan som Stoner, eller varit kung som Doohan och senare Rossi.
Igen, vi pratar om olika säsonger. När Rossi tog titeln var inte Criville regerande mästare, knappt förhandsfavorit heller.
Vi är iaf överens om att fältet i år ser mycket starkare ut än 2000, så Jorge har det lite tuffare än Rossi hade under sin rookie-säsong.
Exakt! Då har jag ändå inte sagt något om potentialen jag tror Pedrosa/HRC har. Men då får de börja bygga bättre hojar igen... :gnissla

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...så Jorge har det lite tuffare än Rossi hade under sin rookie-säsong.
Att debutera i fyrtakt-800 år 2008 kommer aldrig vara svårare än att göra det i tvåtakt-500 - oavsett säsong.

...Roberts vann bara VM en gång, han dalade som få året efter ;).
Det var Suzuki som i ett anfall av hybris efter VM-titeln underlät att uppdatera RGV:n under vintern och fann sig plötsligt kraftigt ifrånkörda när de andra fabrikerna hade jobbat stenhårt under vintern.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Att debutera i fyrtakt-800 år 2008 kommer aldrig vara svårare än att göra det i tvåtakt-500 - oavsett säsong.
:va
Jag tror du blandar ihop saker och ting. Det är skillnad på svårkörd motorcykeltyp och konkurrenskraftigt startfält. Att vinna måste bero betydligt mer på det senare. Det måste bero mer på vem man tävlar mot än vad man tävlar i mina ögon.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det var Suzuki som i ett anfall av hybris efter VM-titeln underlät att uppdatera RGV:n under vintern och fann sig plötsligt kraftigt ifrånkörda när de andra fabrikerna hade jobbat stenhårt under vintern.
Är det kanske en fördom/efterhandskonstruktion? Kollade några (slumpmässigt) snabbaste varv ur resultatlistorna 2000 och 2001.
OBS! Ingen komplett undersökning (3) och kan därför vara fel. Tar heller inte hänsyn till väderförhållanden.
Roberts kan faktiskt varit långsammare 2001, vilket skulle kunna stjälpa teorin att anledningen var att han körde på samma material som 2000.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Är det kanske en fördom/efterhandskonstruktion? Kollade några (slumpmässigt) snabbaste varv ur resultatlistorna 2000 och 2001.
OBS! Ingen komplett undersökning och kan därför vara fel. Tar heller inte hänsyn till väderförhållanden.
Roberts kan faktiskt varit långsammare 2001, vilket skulle kunna stjälpa teorin att anledningen var att han körde på samma material som 2000.

Det var ju det som blev roberts problem det året. Suzuki byggde en hoj som gick skitsnabbt ett varv, men sen åt den upp däcken..
Suzuki-teknikerna tyckte de hade byggt den snabbaste hojen, bara det att den inte höll ett helt race.. Det var ju då Roberts åkte in och parkerade hojen vid ett tillfälle när han ledsnade på skiten.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det var ju det som blev roberts problem det året. Suzuki byggde en hoj som gick skitsnabbt ett varv, men sen åt den upp däcken..
Suzuki-teknikerna tyckte de hade byggt den snabbaste hojen, bara det att den inte höll ett helt race.. Det var ju då Roberts åkte in och parkerade hojen vid ett tillfälle när han ledsnade på skiten.
Men det skulle väl i så fall göra utfall åt andra hållet? Jag kollade bara snabbaste varv. Hmm, får göra en mer komplett sammanställning då.

Eller menar du kanske att däcken snabbt åts upp under de inledande varven då hojen var fulltankad och därför blir även snabbaste varv sämre för att hojen bara var snabbare i början? Ok, men då har alltså Radare fel när han säger att Suzuki inte uppdaterade hojen, de gjorde den bara sämre.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Men det skulle väl i så fall göra utfall åt andra hållet? Jag kollade bara snabbaste varv. Hmm, får göra en mer komplett sammanställning då.

Eller menar du kanske att däcken snabbt åts upp under de inledande varven då hojen var fulltankad och därför blir även snabbaste varv sämre för att hojen bara var snabbare i början? Ok, men då har alltså Radare fel när han säger att Suzuki inte uppdaterade hojen, de gjorde den bara sämre.

Japp, radare har fel på den punkten, suckan gick svinfort ett varv, men inte mer.
Han fick ligga och konservera däck och köra långsammare än han gjort året innan.
Vid några tillfällen dunkade han till med några sepesnabba varv för att sen snabbt droppa bakåt när däcken var slut... Det var mycket mutter i depån, och det slutade ju med att teamchefen slutade till slut.

Men jag håller med, Rossi har inte haft något riktigt motstånd förrän de nya kidsen dök upp, stoner, pedrosa, nu även lorenzo och dovi..
Rossi är inte lika självklar på topp. Men att kalla honom slut är lite för mycket tycker jag iaf...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...