Premiär: MotoGP Qatar - 9:e Mars, 2008.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
och SHs fogar höll :

alla blårökskillarna var före gatsoffekillarna och vi är förvånade att någon är förvånad...

och att Hayden tvingades köra på den usla 07:an fast han fick välja hoj själv är väl en sammansvärjning igen, dessutom har väl HRC fixat med hans fabriks-07:an så den är sämre än de 07:eek:r som fattigteamen JiR och LCR har eftersom Dovi och RdP körde mycket fortare.

och Pedrosa körde väl 08:an för att 07:an var byggd för små killar och plattan har kvar i handen är fusk för att det hjälper under inbromsningarna!

Så är det. :fakta :D

Jag såg aldrig Hayden i bild :hihi men om han körde -07:an så beror det säkert på hans stora trygghetsbehov. Pedrosa fick väl ta ansvaret som försteförare och köra -08:an trots att den ännu inte är bättre än -07:an. Detta för att Honda ska ha en titelchans i år, -07:an är förstås chanslös i långa loppet och kör de inte -08:an ja då har de ju gett upp. Med Pedrosa är ju hoppet, vilken jäkla raketstart han gjorde! Om inte Rossi hållit uppe honom så länge kanske han kunnat utmanat Lorenzo i slutskedet.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
alla blårökskillarna var före gatsoffekillarna och vi är förvånade att någon är förvånad...
Att killarna från mopperacingen finner sig till rätta så fort är ju för att hojjarna är så förbannat lättkörda nu för tiden.Annat var det på den gamla goda 500-tiden med blyat bränsle i tanken;)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Att killarna från mopperacingen finner sig till rätta så fort är ju för att hojjarna är så förbannat lättkörda nu för tiden.Annat var det på den gamla goda 500-tiden med blyat bränsle i tanken;)

Visst är det mycket lättare att komma till MotoGP nu än för bara 2-3 år sedan men nog måste omställningen från 100 kg tvåtakt med 100+ hk till MotoGP vara mycket större än från WSBK? Därför tycker jag att Lorenzo och Dovi imponerar mer än Toseland förutom i ren placering, den senare är dessutom van att köra med TC. Pedrosa är ju dessutom extremt liten och lyckas ändå manövrera en klumpig MotoGP med viss framgång. ;)

Men JT har gjort ett kanonjobb redan från start och det blir intressant att följa honom under säsongen, är man mästare i WSBK är man självklart väl kvalificerad att köra MotoGP och det vore tråkigt om inte de bästa därifrån provade lyckan i MotoGP. Sedan om det räcker till en titel eller ens en racevinst kan man aldrig veta.

Idag fick vi se tre kanonrace i alla fall. :tummenupp
 

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Tycker lite synd om Rossi med ny frilla & allt, vart tog "kalufsen" vägen? :D Hoppas han kommer igen till nästa race. Lorenzo körde snyggt & Peddo fick grym start. Rookiesarna blir farliga i år!

& Stoner...vad ska man säga!? :yoparty
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Jag har hört uppgifter som säger att Michelin har en 40% högre budget i år för att återta vm-titeln som man tappade ifjol. Återstår att se om de kommer att lyckas. Jag tror att det är svårt att dra för stora växlar på ett natt-race där temperaturen ligger ca 20 grader lägre än vid tävlingarna ifjol. Hoppas att Stoner/Ducati/Bridgestone tar hem det i år igen. :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Begränsning i tankvolym har ju "alltid" funnits och är lika för alla.

Men att hela tiden gå ner mot mindre tankvolym är bara dumt med tanke på körbarhet och motorkaraktär.

Knappast räddas miljön bara för att motogp 800cc klassen får något mindre tankvolym.
Miljöfjanteriet hör inte hemma här överhuvudtaget.
Valfri tankvolym upp till tex max 29 liter.


500cc tvåtakt körde med 32 liter i tanken (blyat och oljeblandat) !!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men att hela tiden gå ner mot mindre tankvolym är bara dumt med tanke på körbarhet och motorkaraktär.

Knappast räddas miljön bara för att motogp 800cc klassen får något mindre tankvolym.
Miljöfjanteriet hör inte hemma här överhuvudtaget.
Valfri tankvolym upp till tex max 29 liter.


500cc tvåtakt körde med 32 liter i tanken (blyat och oljeblandat) !!
Har nog inget med miljö att göra.Mer ett smidigt sätt att hålla ner effekten i motorerna skulle jag tro.
 

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Mycket bra Gp race. Klart imponerande att se Stoner lägga i en växel till och dra ifrån alla efter halva racet. Nykomlingarna imponerade stort.

Melandri hade iaf högst Toppfart. 334,8 km/h. Nytt toppfarts rekord. Tror Biaggi hade det gamla på 334,4 km/h men på 1000cc då. Så 800cc cyklarna är snabba. :yoparty
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Marlboroteamets hojar är säkert lika.
Att Melandri hade en högre toppfart kan bero på nått så enkelt som att han bromsar något senare på rakan.

Även om de nu mätte den högsta uppnådda farten och inte på en fast punkt, så är det inte en så enkel sak som att han "bromsar något senare". Det skiljde 4km/h. I 330 knyck så avklarar man ca 90 meter per sekund. Om vi då antar att Marco skulle bromsa osannolika 30 meter senare än Stoner, så skulle han hålla full mutter drygt 0,3 sek längre tid. Tror du då verkligen att hojen i den farten accelererar 4km/h på de 3 tiondelarna? Don´t think so...
En mer sannolik förklaring är att de helt enkelt ger olika aerodynamik beroende på hur de sitter på hojen, vilket i sin tur påverkar toppfarten.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Marlboroteamets hojar är säkert lika.
Att Melandri hade en högre toppfart kan bero på nått så enkelt som att han bromsar något senare på rakan.

Man mäter toppfarten före inbromsningen så det är utgången på rakan, inte hur sent man bromsar som kommer med i mätningen.
Däremot kan man tänka sig att Melandri bromsar tidigare i kurvan INNAN rakan och kan välja spår med större omsorg ut på rakan.

Kul race. Läckert och uppkäftigt av Pasini i 250 cc. Hans omkörning till ledning var en riktig pärla! Duktigt av Kallio som verkade ha lite effektunderläge när det rätade ut sig.

Stoner ser sanslöst stabil ut och hojen från den lilla fabriken verkar fortfarande ha ett effektövertag trots att japsen fick varningen redan förra året ...
Verkar som om Capirex och Melandri så smått börjar vänja sig vid sina nya hojar. Det här blir nog ett skitkul MotoGP-år :D
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Ser ut att bli en kanon sässong!!

Håller tummarna hårt för Lorenzo och Thoseland.

Blir svårt att göra något åt Stoner, han har ju blivit hur stabil och snabb som helst!

Nu är det igång:yoparty
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Lite sen in å skriva. Men chefen var lite smått sne då man bokade Tv:n!! Hojar hit hojar dit. men nog om det.
Kanon race i mina ögon och Underbart att Se Stoner rycka Pallplats ETT. Och lite små flis till mig då man gjorde vad slagningar med polarna.. = )

Fast omkörningen fick vi se i 250 va?? = )
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag håller inte med dig alls. Rossi satsade allt han hade från startskottet och hela vägen över mållinjen. :fakta Såg du inte fighten mellan Rossi och Dovisioso de sista 5-6 varven?!

Kanske dags att skaffa glasögon för din del? ;)


Äh, han släppte förbi Pedrosa och iväg honom utan att bjuda upp till dans speciellt mycket tycker jag. Även Lorenzo fick flyga iväg i fjärran.

Näfan, ingen stuns i sinnet längre.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag tillhör inte de som förvånas över rookies:arnas framfart, att vara rookie är i de flesta aspekter lättare än att vara den erfarna räven som har allt att förlora och mindre att vinna.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
[SIZE=-1] Valentino Rossi - Position: 5th Time: +13.305
"We expected a difficult race here, but actually not as difficult as this! We haven't been fast here in Qatar since last week's night test but, despite this, I thought we might be able to fight for the podium. Tonight however it was really difficult and now we have to understand the reason for this result. After five or six laps I started doing 56.4 and 56.5 and from then on I couldn't improve on that pace until the end. I was very fast in braking, but not so fast in the corners. We know that we can make our Bridgestone tyres work better than this, because they are winning tyres and tonight they showed it once again. Throughout the winter, at all tracks, we were very fast and this is the only one where we were not. Now our task is to understand why this happened. We had a couple of ideas to try but in the end we decided to stick to what we know because we need some more time to understand how to improve and how to be faster. We know we can do better than this and so we just need to gather all the information and use it in the best way for the next race. Finally I want to say congratulations to Lorenzo for a great debut tonight; honestly I'm not surprised because I knew he was fast and talented, but he did very well tonight in a hard race so well done to him."

[/SIZE]
[SIZE=-1]Jorge Lorenzo - Position: 2nd Time: +5.323
"For sure I couldn't have expected a better debut than this and I am very, very excited to be on the podium. Second place is an amazing result for me and I had great fun. The start and first few laps were a bit crazy and really a bit of a scary time for me, but anyway I managed to make it through and get past some riders to get to second. I started to go with Stoner but after a while I became very tired and I started to have a lot of pressure and pain in my arms, so I really couldn't push any more! Anyway he was faster than us and I want to say congratulations to him because he deserved to win tonight. I think if I could have got a better start, maybe I wouldn't have got so tired later on and I would have been able to keep a better rhythm, but anyway I don't think I can ask for more than this tonight. I want to thank Yamaha and Michelin for all the hard work they have put in over the winter to get me to this point, and of course my team for all of their work. I don't want to start talking about the championship yet because this is only my first race, and now we will go to Jerez and do our very best again there and see what happens!"[/SIZE]


Nicky Hayden finished tenth and said: "It wasn't pretty for sure. We wanted more than just top ten but we struggled here from the time we rolled out at the tests. We haven't really made much progress and it hasn't been for a lack of effort, these guys have worked really hard. We got beat bad today so we've obviously got a lot of work to do. I got a decent start but I couldn't push the way I wanted to, couldn't be aggressive and couldn't make anything happen, so I kinda went backwards then I went forward again. I was spinning a lot, which definitely didn't do the rear tyre any favours, I really think we just missed the set-up and worked the tyre way too hard so I was spinning way too much."

Podium-placed Pedrosa said: "Tonight's result is unbelievable, we didn't expect this, so I'm very happy. Seven days ago I was almost last in the tests here but my team have worked really hard, bringing both 2007 and 2008 bikes here and making many changes - they've been fantastic. For the first time I understand the meaning and the legend of HRC and I'm so proud to be part of this. They gave me a competitive bike and the Michelin tyres worked really well and I did my best on track but without them I couldn't have been able to make it. I couldn't stay with Lorenzo and Stoner, so we still have to improve but since last week's tests we've made an incredible step forward. Now we have a few weeks to recover full strength in the hand before Jerez."

CASEY STONER - 1st (Ducati Marlboro Team)

"That was a fantastic race and I really enjoyed it - it was like being back in 125s! The first few laps were really hectic, there were guys bashing fairings and I just tried to stay out of the way. When I got my chance to get through I took it and from there I just focused on setting my pace. Jorge rode brilliantly - it wasn't an easy race by any means, especially at the start. Over the first few laps I was struggling a bit for grip but then the tyres got up to temperature and improved. We knew we had a pretty good package for the race but obviously we couldn't be sure that things would go as well as that. I want to say thanks to everybody at Ducati for a great job, my team, the guys at Bridgestone... Thanks everybody."
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
INGEN på SH har försvarat eller ursäktat Nicky's usla resultat. Har inte sett något pressmeddelande heller i den riktningen.

jaha

valmers skrev:
Han vill väl sälja den gamla sura -07:an han tvingas tävla på.

oops

Vad gäller gatsoffe-grejen så visade JT med sina 0,7s bakom att mycket väl kan utmana den store i något lopp framöver. Särskillt om även han för tillgång till de där extra hästarna.

jag kom ihåg att vi skulle skaka i fogarna bara:

#space skrev:
Inte helt fel ute där, har oxå wsbk -07 i färskt minne. Toseland som segrare i morron skulle ju bl.a få hela SH att skaka ordentligt i "fogarna" .. :)

Jag gillar också att JT visar framfötterna men jag gillar inte att han görs till slagträ för gatsoffornas överlägsenhet. Summan av kardemumman var att han blev 6:a och hade två andra rookies före sig.

Jag vet inte hur många gånger det påpekats här men det är i racen det avgörs
tester, träningar och kval ger inga pallplatser. Tyvärr tror jag JT blir en ny Hopkins, snabb som s*tan men har inte det lilla extra som krävs för att nå toppen i en serie med de hungrigaste av hungriga vargar.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top