Presidentvalet i USA 2008, McCain vs Obama

Hur går Presidentvalet i USA

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
KOnstigt att de flesta abortförespråkare samtidigt är ivriga dödsstraffsmotståndare, oskyldiga barn ska skrapas bort men dömda mördare ska få leva. :3freak

Det beror på hur man definierar "barn". Jag har ingen glasklar ståndpunkt på när ett embryo/foster är att betrakta som en individ, men före 12:e veckan är det definitivt inget barn/individ i mina ögon, och vecka 18 känns som en rimlig gräns. I Sverige är praxis att gränsen för ett livsdugligt foster är 22:a veckan. Mellan v18 och v22 krävs det extraordinära skäl samt tillstånd från SoS för att utföra en abort. Före v18 kan kvinnan själv bestämma, vilket jag tycker är OK.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Före v18 kan kvinnan själv bestämma, vilket jag tycker är OK.
Det här är ett barn i vecka 17. Känns inte riktigt okej att sätta kniven i det faktiskt...

ul12+5.jpg

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
När jag var yngre tyckte jag att det kunde kvitta, men sedan jag fick barn själv tycker jag att abort är någonting som borde undvikas till det yttersta. Vecka 12 kan jag köpa, men där borde föreligga särskilda skäl. Det skall inte användas som preventivmedel, samtidigt skall man inte tjurnackat vägra t.ex. våldtagna att göra abort.

Svår fråga.

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
När jag var yngre tyckte jag att det kunde kvitta, men sedan jag fick barn själv tycker jag att abort är någonting som borde undvikas till det yttersta. Vecka 12 kan jag köpa, men där borde föreligga särskilda skäl. Det skall inte användas som preventivmedel, samtidigt skall man inte tjurnackat vägra t.ex. våldtagna att göra abort.
Vi är överens! :va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det här är ett barn i vecka 17. Känns inte riktigt okej att sätta kniven i det faktiskt...

ul12+5.jpg

Är det externa utseendet på fostret som avgör om det är ok med abort?

Nu är min uppfattning färgad av mitt studieval men i min föreställningsvärld så blir cellklumpen en människa den dag där finns skuggan av en chans att man skulle kunna rädda det vid en prematur förlossning. I v17 kan inte all världens neonatalintensivvård få cellklumpen att bli ett barn.

Den dagen vi utvecklar tekniken att återimplantera foster i en artificiell livmoder har jag problem:näsblod :näsblod

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nä, det är moderns behov att få stock 24-7 utan att behöva ta ansvar som avgör.

Får du inte stock eller var klämmer skon?

Vi svenska är för övrigt internationellt sett duktiga på att inte utnyttja abortmöjligheten som preventinmedel. Sist jag kollade så var antalet personer som gjort upprepade aborter lågt.

Sen kan jag inte riktigt förstå hur man är skapt om man frivilligt gör abort upprepade gånger därför att man inte pallar preventinmedel. För det är ju tämligen omysigt och psyktiskt påfrestande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi svenska är för övrigt internationellt sett duktiga på att inte utnyttja abortmöjligheten som preventinmedel. Sist jag kollade så var antalet personer som gjort upprepade aborter lågt.

Vi dödar flest barn i Norden i alla fall.
Alltid något.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Är det externa utseendet på fostret som avgör om det är ok med abort?

Nu är min uppfattning färgad av mitt studieval men i min föreställningsvärld så blir cellklumpen en människa den dag där finns skuggan av en chans att man skulle kunna rädda det vid en prematur förlossning. I v17 kan inte all världens neonatalintensivvård få cellklumpen att bli ett barn.

Den dagen vi utvecklar tekniken att återimplantera foster i en artificiell livmoder har jag problem:näsblod :näsblod

Ja, fast cellklumparna överlever ju oftast om dom får ligga kvar.
Har just en mamman rätt att döda ett barn bara för att det är just
mamman som är livsviktigt för barnet?
Borde det inte innebära ett större, och inte ett mindre, ansvar för barnets liv?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nä, det är moderns behov att få stock 24-7 utan att behöva ta ansvar som avgör.

Nu är väl nio av tio ensamstående föräldrar kvinnor, så det är väl knappast kvinnornas ansvarskänsla för barnen som brister?!

(Ja, jag vet att det finns några shanghaijade män som blir snuvade på vårdnaden men de är få totalt sett)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är väl nio av tio ensamstående föräldrar kvinnor, så det är väl knappast kvinnornas ansvarskänsla för barnen som brister?!

Det har du rätt i, men jag trodde ni liberaler annars tyckte man kunde ta fullgott ansvar även som frånskild?
Men det lär ju inte vara samma mammor som är ensamstående som går till gyn månaden efter den där roliga Birka-kryssningen. Tror inte så många 20-24 åringar som gör abort redan har några knoddar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja, fast cellklumparna överlever ju oftast om dom får ligga kvar.
Har just en mamman rätt att döda ett barn bara för att det är just
mamman som är livsviktigt för barnet?

Det är väl upp till varje persons personliga övertygelse om vi skall tillåta abort öht. Jag anser det självklara svaret vara JA men det är ju bara jag....

Skall vi tillåta abort så är det ur rent krass medicinsksynvinkel precis lika mycket människa man mördar vid 2 cell stadiet direkt efter befruktningen som ett 17v gånget foster.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

(Ja, jag vet att det finns några shanghaijade män som blir snuvade på vårdnaden men de är få totalt sett)

Hur gör du den kopplingen och hur får du ihop det resonemanget med trådämnet?

För övrigt så är väl männen fortfarande föräldrar,(om än avpolletterade), och betydligt fler än mammorna eftersom de gärna har ett flertal försörjare. Du får IG på det inlägget.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur gör du den kopplingen och hur får du ihop det resonemanget med trådämnet?

För övrigt så är väl männen fortfarande föräldrar,(om än avpolletterade), och betydligt fler än mammorna eftersom de gärna har ett flertal försörjare. Du får IG på det inlägget.

Det var ett svar på markus påstående att aborterna beror på cheyernas behov av stock och bristande ansvarskänsla..

Min uppfattning är att det snarare är tjejerna som tar ansvar eftersom grabbarna smiter ifrån det i stor omfattning.

Och det är skillnad på att ha befruktat en kvinna och att vara förälder... Väldigt stor skillnad.
Hade fler män varit beredda att ta sitt ansvar den gången "olyckan" är framme så skulle det nog vara färre kvinnor som väljer abort. För vilka är det som drar det stora lasset när det gäller ensamstående föräldrar... Inte är det män iaf.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...