Presidentvalet i USA 2024

L. MĂ€kinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat rÀkningen
😄

View attachment 507203

Vi skrattar Ät bananrepubliker men hela vÀrlden tycks vara likadan.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast pÄklÀdd och behÀrskad
Vi skrattar Ät bananrepubliker men hela vÀrlden tycks vara likadan.
Hela idén att presidenten kan benÄda Àr ju ett mÀrkligt inslag i deras konstitution och man kan frÄga sig varför det inte ifrÄgasÀtts mer.

Kanske vore rimligt att begrÀnsa det till den Ärliga benÄdningen av kalkoner sÄ hÀr Ärs.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du
Utan att veta vad han mer precist avser blir det ju just retorik. Hade varit intressant att veta exakt vad i GenÚvekonventionen han anser vara problemet. Skall man fÄ rikta in sig mot civila? Tortera krigsfÄngar? Legitimera Rysslands sÀtt att bedriva krig genom att agera pÄ samma sÀtt sjÀlva?
Du kan vÀl börja med att lÀsa artikeln?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tolkade ditt resonemang mer som att du fastnade i rubriken och inte i innehÄllet
Nej, alltsĂ„ jag undrar ju pĂ„ riktigt. Söker man runt om vad han har sagt framstĂ„r han ju bitvis som en total fundamentalist som snackar om korstĂ„g, att lĂ€gga ner NATO och att i princip helt frĂ„ngĂ„ en regelbaserad vĂ€rldsordning sĂ„ att det enbart blir ”den starkes rĂ€tt” (vilket funkar för den som Ă€r starkast).

Men i andra sammanhang kommer det fram andra nyanser och saker som gÄr att diskutera, t ex orimligheten i hur fiendestater kan utnyttja Genevekonventionerna för att ge skydd Ät terrorister och bedriva assymetrisk krigsföring.

EDIT: sen handlade ju artikeln till stor del om wokeism inom amerikanska försvaret, men det var inte det jag undrade över.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, alltsĂ„ jag undrar ju pĂ„ riktigt. Söker man runt om vad han har sagt framstĂ„r han ju bitvis som en total fundamentalist som snackar om korstĂ„g, att lĂ€gga ner NATO och att i princip helt frĂ„ngĂ„ en regelbaserad vĂ€rldsordning sĂ„ att det enbart blir ”den starkes rĂ€tt” (vilket funkar för den som Ă€r starkast).

Men i andra sammanhang kommer det fram andra nyanser och saker som gÄr att diskutera, t ex orimligheten i hur fiendestater kan utnyttja Genevekonventionerna för att ge skydd Ät terrorister och bedriva assymetrisk krigsföring.

EDIT: sen handlade ju artikeln till stor del om wokeism inom amerikanska försvaret, men det var inte det jag undrade över.
Han var vÀl inne pÄ det vi alla nu lÀrt oss, att det gÄr inte att bekÀmpa antidemokratiska lÀnder, organisationer eller individer med fullt ut demokratiska principer och mÀnskliga rÀttigheter som ledstjÀrna.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Han var vÀl inne pÄ det vi alla nu lÀrt oss, att det gÄr inte att bekÀmpa antidemokratiska lÀnder, organisationer eller individer med fullt ut demokratiska principer och mÀnskliga rÀttigheter som ledstjÀrna.
Det Àr absolut ett dilemma. Sen Àr jag inte sÀker pÄ att det blir bÀttre av att man ger upp idén om en regelbaserad vÀrldsordning och sammanhÄllning kring vissa moraliska principer. Om inte annat lÀr det göra livet lÀttare för Putin och liknande skurkledare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det Àr absolut ett dilemma. Sen Àr jag inte sÀker pÄ att det blir bÀttre av att man ger upp idén om en regelbaserad vÀrldsordning och sammanhÄllning kring vissa moraliska principer. Om inte annat lÀr det göra livet lÀttare för Putin och liknande skurkledare.
Nej jag vet, vi skiljer oss jÀttemycket Ät i synsÀtt hÀr.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hela idén att presidenten kan benÄda Àr ju ett mÀrkligt inslag i deras konstitution och man kan frÄga sig varför det inte ifrÄgasÀtts mer.

Kanske vore rimligt att begrÀnsa det till den Ärliga benÄdningen av kalkoner sÄ hÀr Ärs.
Är vĂ€l som att vĂ„r regering kan.
Kanske Àr bra men ÀndÄ oklart och godtyckligt

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Är vĂ€l som att vĂ„r regering kan.
Kanske Àr bra men ÀndÄ oklart och godtyckligt
Tycker Àven det Àr tveksamt nÀr det gÀller regeringen. Kanske finns det en poÀng med det som nÄgon slags sista pysventil med iaf indirekt demokratisk pÄverkan, men att presidenten som enskild person kan göra det skapar incitament att göra det för personlig vinning. Kanske hade det gÄtt att kombinera det med att Àven nÄgon slags medborgarrÄd eller till och med folkomröstning (som sÄdana de har i Schweiz) skulle behöva godkÀnna det?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat rÀkningen

Like siffror pÄ de senaste presidenternas benÄdningar.

Totala antalet Àr vÀl inte problemet utan att det Àr en nÀra anhörig som benÄdats.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Totala antalet Àr vÀl inte problemet utan att det Àr en nÀra anhörig som benÄdats.
Det roliga Àr ju att minst fem Är innan allt detta nödgade lagens lÄnga deep state arm att ta i det sÄ var det vida kÀnt att Hunter Àr en kriminell knarkare.

Kan ÀndÄ kÀnna att det Àr fint att cirkeln sluts nu.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
LÀste du mitt inlÀgg som ett försvar av benÄdningen av Hunter?

Edit: Det var det inte.
Lika lÄgt, och vÀntat, som att Trump benÄdade sin svÀrsons pappa.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Like siffror pÄ de senaste presidenternas benÄdningar.
ÄndĂ„ intressant att exkludera sĂ„ till den grad att den som benĂ„dat flest av alla tydligen nu benĂ„dat lĂ€gst antal.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu gÄr vi in i slutfasen gÀ...

Aprilia Tuono 457

Efter framgÄngarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det vĂ€lkur...

Antalet omkomna i vÀgtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning dÀr Riks...

Svedea vinner SKI:s utmĂ€rkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen