Presidentvalet i USA 2024

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är nog inte otänkbart. Men siffran skall man nog ta med en stor nypa salt.

Jag besökte en gång för ett antal år sedan en polisstation i Filippinerna och där sitter fångarna bakom galler i en delad cell precis som i en västernfilm.
Jag pratade med dom och frågade ifall någon av dom var oskyldig. Då skickade dom fram en engelsman till gallret.
Han var anklagad av sin Filippinska fru. Nu minns jag inte om det var just våldtäkt utan det kan ha varit misshandel eller äktenskapsbrott. Han påstod sig i alla fall vara oskyldig och nu satt han i alla fall där samtidigt som frun hade tillgång till exakt allt av värde, huset och bilen han betalat.

Han menade ju att hon anmält honom för att kunna sälja allt.

Sen vet jag inte om han verkligen var oskyldig, han kan ju ha gjort nåt mot henne men skyldig eller oskyldig så lär alla hans tillgångar ha varit borta när han blev utsläppt. Och som jag minns det var han väl med våra benämningar egentligen bara häktad och väntade på en ev rättegång.

Min poäng är i alla fall att ibland kan lagar och regler nyttjas av den onda sidan.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har Donald Trump någon våldtäkt att sona?

Låter trist.
Det rådde visst delade meningar om definitionen och så landade det i sexuellt övergrepp om jag förstått det rätt, så kanske bara livstids fängelse då. I Sverige skulle jag tro att det hade räknats som våldtäkt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ok, illa. Blev han dömd?
Han sågs väl som ansvarig och fick betala skadestånd men det var ett civilrättsligt fall. Han ansågs iaf av juryn ha penetrerat kvinnan mot hennes vilja och domaren menade att detta enligt den allmänna uppfattningen var att betrakta som våldtäkt, dock inte enligt då gällande lagstiftning i New York.

Oavsett, min poäng är att det är en mycket dålig idé att utdela dödsstraff för våldtäkt, med tanke på att det är ett brott där det av naturliga skäl oftast saknas såväl konkreta bevis som vittnen och det domstolar då har att gå på är kvinnans ord.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han sågs väl som ansvarig och fick betala skadestånd men det var ett civilrättsligt fall. Han ansågs iaf av juryn ha penetrerat kvinnan mot hennes vilja och domaren menade att detta enligt den allmänna uppfattningen var att betrakta som våldtäkt, dock inte enligt då gällande lagstiftning i New York.

Oavsett, min poäng är att det är en mycket dålig idé att utdela dödsstraff för våldtäkt, med tanke på att det är ett brott där det av naturliga skäl oftast saknas såväl konkreta bevis som vittnen och det domstolar då har att gå på är kvinnans ord.
Jag är inte säker på att jag tycker dödsstraff är ett lämpligt straff för våldtäkt oavsett bevisläget.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Finns det risk för att det finns delar av vad moroten sagt som gör frågan mer än så här svart-vit tror du?
Vad har han sagt ordagrant?
Nu är ju Trump inte känd för att vara en nyansernas och precisionens man, utan brukar uttala sig i svepande ordalag, men ett av uttalandena som blev aktuellt i veckan var:

“As soon as I am inaugurated, I will direct the Justice Department to vigorously pursue the death penalty to protect American families and children from violent rapists, murderers, and monsters.”

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är ju Trump inte känd för att vara en nyansernas och precisionens man, utan brukar uttala sig i svepande ordalag, men ett av uttalandena som blev aktuellt i veckan var:

“As soon as I am inaugurated, I will direct the Justice Department to vigorously pursue the death penalty to protect American families and children from violent rapists, murderers, and monsters.”
Jaha, men då var väl adressen tydlig för alla som följde valrörelsen.

Undrar om någon här missförstår med flit.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Gissar att det isf gäller immigranter som våldtar.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Gissar att det isf gäller immigranter som våldtar.
Har inte sett något specifikt uttalande som rör just migranter som våldtar, men Trump har tidigare föreslagit dödsstraff för migranter som dödar amerikanska medborgare.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jaha, men då var väl adressen tydlig för alla som följde valrörelsen.

Undrar om någon här missförstår med flit.
Går det att tolka uttalandet som att det inte skulle handla om dödsstraff för våldtäkt eller hur menar du?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Går det att tolka uttalandet som att det inte skulle handla om dödsstraff för våldtäkt eller hur menar du?
Det var ett antal ärenden som figurerade i valrörelsen där unga flickor och kanske kvinnor hade våldtagits och mördats. Jag tolkar det som att det är dessa förövare som är i skottgluggen. Jag misstänker att du känner till detta mycket väl. 😊

Tolkar du det på allvar som en allmän straffskärpning?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det var ett antal ärenden som figurerade i valrörelsen där unga flickor och kanske kvinnor hade våldtagits och mördats. Jag tolkar det som att det är dessa förövare som är i skottgluggen. Jag misstänker att du känner till detta mycket väl. 😊

Tolkar du det på allvar som en allmän straffskärpning?
Nej, kände inte till dessa fallen specifikt. Handlade det möjligen om förövarna var migranter eller är jag fördomsfull mot Trump nu?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tycker absolut att Sverige och västvärlden har begått stora misstag när det gäller hanteringen av såväl Kina som Ryssland och att vi hade behövt ha en hårdare linje mot dem långt tidigare,
Medhåll. Tyvärr är flertalet invånare i väst så fast i "godhetsknarkandet" att de inte ens NU ser de negativa konsekvenserna.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Då skickade dom fram en engelsman till gallret.
Han var anklagad av sin Filippinska fru.
Är man så korkad att man som blåögd västerlänning gifter sig med en lokal person i ett land med tveksamt rättsväsende, får man skylla sig självt.
Hon har kunskap, kontakter och vet hur systemet fungerar. Dvs stor risk för problem vid osämja.
Det är nästan lika riskabelt att göra tvärt om...den som kommer från (tex Filippinien) har ingen koll på hur det funkar i Sverige. Denne person blir väldigt beroende av välvilja från partnern, som kan ta slut!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA