Presidentvalet i USA 2024

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg nu att Taylor undertecknet det hela med

Taylor Swift
Childless Cat Lady

undrar om Trump ångrar sitt val av vice
Vance tilltalar rätt många i USA från vad jag ser på forum ändå. Förvisso samma grupp som gillar Trump, och de lite mer extrema.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vance tilltalar rätt många i USA från vad jag ser på forum ändå. Förvisso samma grupp som gillar Trump, och de lite mer extrema.
Ja, Pence var väl ett smartare val när det gällde att bredda sig, han fick nog många tveksamma kristna ombord. Kanske är den basen stabilare i detta valet dock.

Har sett en del undersökningar om hur VP kandidaten påverkar stödet för huvudkandidaten och Vance hade negativ inverkan, Walz har positiv. Sen kan det såklart även relatera till hur populär huvudkandidaten i sig är, en oändligt populär kandidat har svårt att förbättras av en aldrig så bra VP, men ingen av kandidaterna är i sig särskilt populär utanför egna kärnväljarna.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hon var väldigt säker å log i överseende å överlägsenhet. Påläst å hon titta på han när han talade men Trump våga inte titta på henne utan rakt fram.
Båda sidor har ropat dig till segrare
Enligt Aftonbladet sopa hon banan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trump är ju bra kass.
Synd bara att han har bäst politik.
Tänk om han kom dragandes med hennes åsikter, så irrelevant han skulle vara. 😅

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Trump är ju bra kass.
Synd bara att han har bäst politik.
Tänk om han kom dragandes med hennes åsikter, så irrelevant han skulle vara. 😅
Vad i Trumps politik är det som är bättre för oss i Sverige?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har vi inte gått igenom det redan?
Hur som helst menar jag att han har bäst politik för de som röstar på honom.
Minns inte att vi landade i något tydligt svar. Naturligtvis anser hans väljare att han har bäst politik för dem.

EDIT: Hittade visst svaret nu. Trump är bra för Sverige för att det visar att det går att erbjuda motstånd mot Kina och transor som läser sagor för barn.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Minns inte att vi landade i något tydligt svar. Naturligtvis anser hans väljare att han har bäst politik för dem.

EDIT: Hittade visst svaret nu. Trump är bra för Sverige för att det visar att det går att erbjuda motstånd mot Kina och transor som läser sagor för barn.
Jaså du är på det humöret, då är det bäst att låta det lugna sig ett tag. 😅

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kollar på debatten nu och tänker att jag ska kolla hela.
Men när Trump efter 18 minuter börjar svamla om att det utförs "abortions in the 9th month" och sen blir tillrättavisad av ABC så är det ju svårt att ta något han säger på allvar.

Demokraterna kommer vinna detta valet och det är inte ens en diskussion om det.
Sätter en hunka på det om någon här känner sig manad att ta det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Får se hur Swift påverkar det hela också.
Hon har ju, i verkligheten och ej AI, gått ut med att hon stödjer Harris.

Marginell skillnad gissar jag.

Edit: Justerade Trump till Harris. Sorry ni som citerat.

Jag tror precis som markus att hennes fans inte röstat trump i någon större utsträckning ändå.

Men trots att trump har använt AI genererat material på henne utan hennes tillstånd så har hon tidigare skött det lågmält, typ "Mina advokater får prata med hans advokater"

Skillnaden nu är att hon gör ett offentligt uttalande, och uppmanar folk att gå och rösta, vilket tack vare hennes enorma skara fans av alla åldrar ändå kan leda till att några fler masar sig iväg och röstar, speciellt förstagångsväljare kanske, och det kan ha en viss påverkan.

Några slutsatser efter nattens debackel kan man nog inte dra med säkerhet än, men det kan ha påverkat med någon %, och det verkar ganska samstämmigt att Harris var bättre i natt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kollar på debatten nu och tänker att jag ska kolla hela.
Men när Trump efter 18 minuter börjar svamla om att det utförs "abortions in the 9th month" och sen blir tillrättavisad av ABC så är det ju svårt att ta något han säger på allvar.

Demokraterna kommer vinna detta valet och det är inte ens en diskussion om det.
Sätter en hunka på det om någon här känner sig manad att ta det.
Fast det är ju sant att det görs, det har vi gått igenom i denna tråd.

Här är information från en pro-abort hemsida.

"Is a Late-Term Abortion Legal?
The legality of second or third term abortions varies from state to state in the United States. New York and New Jersey have less restrictive abortion laws compared to many other states.

In New York, abortion is legal at any gestational age. In New Jersey, similar laws exist, allowing for later abortions. These states prioritize individual choice and medical necessity, recognizing the complexities that can arise in pregnancy and the importance of safe, legal access to abortion care."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

When during pregnancy do most abortions occur?​

The vast majority of abortions occur during the first trimester of a pregnancy. In 2021, 93% of abortions occurred during the first trimester – that is, at or before 13 weeks of gestation, according to the CDC. An additional 6% occurred between 14 and 20 weeks of pregnancy, and about 1% were performed at 21 weeks or more of gestation.

Det rör sig allså om EN procent som sker efter vecka 20, då förmoligen dom allra flesta av den enda procenten redan vecka 21, och av medicinska skäl

Kan någon få fram hur många promille av aborterna som verkligen har utförts efter V22, veckovis redovisat?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fast det är ju sant att det görs, det har vi gått igenom i denna tråd.

Här är information från en pro-abort hemsida.

"Is a Late-Term Abortion Legal?
The legality of second or third term abortions varies from state to state in the United States. New York and New Jersey have less restrictive abortion laws compared to many other states.

In New York, abortion is legal at any gestational age. In New Jersey, similar laws exist, allowing for later abortions. These states prioritize individual choice and medical necessity, recognizing the complexities that can arise in pregnancy and the importance of safe, legal access to abortion care."

Såhär står det på ny.gov,

In New York, you can get an abortion up to and including 24 weeks of pregnancy. After 24 weeks, you can still get an abortion if your health or pregnancy is at risk.

Du har ändå alltid verkat vettig och påläst, så jag förstår inte varför du skulle dra fram "fakta" från en random pro-abort hemsida...

New Jersey har du dock helt rätt i.

Vill poängtera att jag skiter i vem som vinner valet i USA då jag inte ser hur det ska påverka mig nämnbart, antingen så får folket där det bättre eller så får jag ytterligare 4 år av fantastisk underhållning från en av världens mest framstående idioter, jag vinner oavsett.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såhär står det på ny.gov,

In New York, you can get an abortion up to and including 24 weeks of pregnancy. After 24 weeks, you can still get an abortion if your health or pregnancy is at risk.

Du har ändå alltid verkat vettig och påläst, så jag förstår inte varför du skulle dra fram "fakta" från en random pro-abort hemsida...

New Jersey har du dock helt rätt i.

Vill poängtera att jag skiter i vem som vinner valet i USA då jag inte ser hur det ska påverka mig nämnbart, antingen så får folket där det bättre eller så får jag ytterligare 4 år av fantastisk underhållning från en av världens mest framstående idioter, jag vinner oavsett.
Det går inte att hitta exakt information men helt klart så finns ingen bortre gräns för abort om det anses gynna kvinnans hälsa, inklusive mentala.

Läste/skrev du rätt ens? Pro-abort sida skrev jag.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det går inte att hitta exakt information men helt klart så finns ingen bortre gräns för abort om det anses gynna kvinnans hälsa, inklusive mentala.

Läste/skrev du rätt ens? Pro-abort sida skrev jag.
Jag skrev exakt vad du skrev, "pro-abort" sida.

Det går utmärkt att hitta exakt information om det, här är ett skärmklipp direkt från ny.gov

retard.png

Här är en länk till sidan det är klippt från,

Tycker du det är fel att man ska rädda en kvinnas liv om det är i fara pga hennes graviditet, oavsett vilket vecka hon är i?
Känns ju inte alls i linje med republikanerna att avliva en skattebetalare i utbyte mot något som kommer kosta pengar i typ 18+ år.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skrev exakt vad du skrev, "pro-abort" sida.

Det går utmärkt att hitta exakt information om det, här är ett skärmklipp direkt från ny.gov

View attachment 503535

Här är en länk till sidan det är klippt från,

Tycker du det är fel att man ska rädda en kvinnas liv om det är i fara pga hennes graviditet, oavsett vilket vecka hon är i?
Känns ju inte alls i linje med republikanerna att avliva en skattebetalare i utbyte mot något som kommer kosta pengar i typ 18+ år.
Tror det går lite fort nu.

Jag tog informationen från en organisation som arbetar FÖR fri abort. Du insinuerar nu att de inte skulle gett korrekt info om sen abort, utveckla gärna.

Bilden du klistrat in bekräftar det jag skriver, se sista punkten.

Är vi nu överens om att extremt sena aborter inklusive månad 9 är möjliga i USA? När vi är överens om det kommer jag självklart besvara övriga frågor. 😍

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tror det går lite fort nu.

Jag tog informationen från en organisation som arbetar FÖR fri abort. Du insinuerar nu att de inte skulle gett korrekt info om sen abort, utveckla gärna.

Bilden du klistrat in bekräftar det jag skriver, se sista punkten.

Är vi nu överens om att extremt sena aborter inklusive månad 9 är möjliga i USA? När vi är överens om det kommer jag självklart besvara övriga frågor. 😍
Vi är absolut överens om att det är möjligt under särskilda förhållanden, precis som det är här i Sverige.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Sett hela debatten nu, två bleka kandidater.
Harris var oväntat bra men ingen höjdare. Men klarade sig på att Trump var totala katastrofen!
Ett av världens mäktigaste länder, man tar sig för pannan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år