Presidentvalet i USA 2024

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så EU har högre tullar än USA men det är Trump som står för handelskriget?
Det är ju så klart bara förhandlingshot.
Inte omöjligt.

Men Trump ser till sig själv och USA främst. Allt blir ett förhandlingsspel.

Skulle inte förvåna mig om han använder såväl tullar och Kina som NATO och Rysslandshotet som utpressning mot ett svagt EU som då tvingas gå med på diverse saker som vi annars inte skulle gå med på.

Och så slutar det med att Trump kan basunera ut hur han skapat en fantastisk deal med EU som räddar oss från såväl Ryssland som Kina.

Och detta är förstås inte värstascenariet.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte nödvändigtvis, men för svensk och europeisk del kan det bli betydande effekter säkerhetspolitiskt.

Med en president som mycket väl kan ta USA ur NATO och åtminstone försvaga alliansen blir frågan hur mycket säkerhetsgarantierna blir värda, precis i ett läge när det pågår ett storkrig i vår närhet och Ryssland samtidigt ser oss som en direkt fiende i och med vårt militära stöd till Ukraina och att vi inte längre är neutrala.
Jag tror det är fria fantasier att de skulle lämna NATO men vi kan nog räkna med att snyltarna i Tyskland mfl kommer få börja betala denna gång.

Men de kanske kan sitta som tonårspojkar längst bak i klassen och skratta åt läraren även i denna fråga?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte omöjligt.

Men Trump ser till sig själv och USA främst. Allt blir ett förhandlingsspel.

Skulle inte förvåna mig om han använder såväl tullar och Kina som NATO och Rysslandshotet som utpressning mot ett svagt EU som då tvingas gå med på diverse saker som vi annars inte skulle gå med på.

Och så slutar det med att Trump kan basunera ut hur han skapat en fantastisk deal med EU som räddar oss från såväl Ryssland som Kina.

Och detta är förstås inte värstascenariet.
Det är ju presidentens jobb att ta tillvara USAs intressen, om han dessutom kan glänsa lite för det egna folket så kommer han nog garanterat göra det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju presidentens jobb att ta tillvara USAs intressen, om han dessutom kan glänsa lite för det egna folket så kommer han nog garanterat göra det.
Melmer Tant Stenegård var på Ekot i morse och sade att Sverige ser till våra intressen i första hand, uppenbart att Trump och SD tagit tag i vad FP och S förstört så länge.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag tror det är fria fantasier att de skulle lämna NATO men vi kan nog räkna med att snyltarna i Tyskland mfl kommer få börja betala denna gång.

Men de kanske kan sitta som tonårspojkar längst bak i klassen och skratta åt läraren även i denna fråga?

Mycket möjligt att det stannar vid ett hot och förhandlingsknep, men han har ju själv uttryckt tankar i den riktningen och enligt tidigare rådgivare försökt lämna alliansen redan under förra mandatperioden så det är svårt att veta. Trump är oförutsägbar och det är också en del av problemet. Börjar man tvivla på att USA och andra länder kommer sluta upp kring artikel 5 så är alliansen så försvagad att den är i det närmaste obsolet.

Man kan ha många synpunkter på Tysklands, Sveriges och andras agerande, men i det säkerhetspolitiska läge vi befinner oss i har vi inte råd att ägna oss åt blame games och att vissa skall få sig en läxa genom någon slags sedelärande bestraffning. Det är Sveriges och Europas säkerhet det handlar om och knappast något annat är viktigare - det handlar om risken för riktig krig som inte får lekas bort i sandlådekrig eller tramsiga kulturkrig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mycket möjligt att det stannar vid ett hot och förhandlingsknep, men han har ju själv uttryckt tankar i den riktningen och enligt tidigare rådgivare försökt lämna alliansen redan under förra mandatperioden så det är svårt att veta. Trump är oförutsägbar och det är också en del av problemet. Börjar man tvivla på att USA och andra länder kommer sluta upp kring artikel 5 så är alliansen så försvagad att den är i det närmaste obsolet.

Man kan ha många synpunkter på Tysklands, Sveriges och andras agerande, men i det säkerhetspolitiska läge vi befinner oss i har vi inte råd att ägna oss åt blame games och att vissa skall få sig en läxa genom någon slags sedelärande bestraffning. Det är Sveriges och Europas säkerhet det handlar om och knappast något annat är viktigare - det handlar om risken för riktig krig som inte får lekas bort i sandlådekrig eller tramsiga kulturkrig.
Helt enig men jag tror vi skiljer oss i att jag tycker skulden är liberala politikers politik och oförmåga att sköta sina länder.

Sverige har inget försvar för att alla partier i riksdagen 1991-2010 ville ha det så.

USA har Trump som president igen för att Kamala och Sleepy Joe inte gjort sitt jobb.

Tyskland sitter i knät på Ryssland för att de vill ha det så och för att EU är mer intresserat av ungerska barnbidrag än kontinentens överlevnad.

Så ta gärna upp dina åsikter med alla som röstat sjuklöver de senaste 25-30 åren.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Helt enig men jag tror vi skiljer oss i att jag tycker skulden är liberala politikers politik och oförmåga att sköta sina länder.

Sverige har inget försvar för att alla partier i riksdagen 1991-2010 ville ha det så.

USA har Trump som president igen för att Kamala och Sleepy Joe inte gjort sitt jobb.

Tyskland sitter i knät på Ryssland för att de vill ha det så och för att EU är mer intresserat av ungerska barnbidrag än kontinentens överlevnad.

Så ta gärna upp dina åsikter med alla som röstat sjuklöver de senaste 25-30 åren.
Ingen har nog missat att du velat få fram denna poäng. Jag ser det som en delförklaring som möjligen är en aning selektiv, men oavsett så är det viktiga nu vad som görs framåt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vilken av poängerna tycker du är mest tjatig? 😍🥹
Du får bestämma själv vilken som är din favorit. Jag för till handlingarna att din position i frågan har framgått 🙂

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det speciella med Trump är att han verkar se mycket som ett nollsummespel där man vinner på andras bekostnad, snarare än att det kan bli ännu mer gynnsamt för en själv när även andra parter gynnas.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det speciella med Trump är att han verkar se mycket som ett nollsummespel där man vinner på andras bekostnad, snarare än att det kan bli ännu mer gynnsamt för en själv när även andra parter gynnas.
I USAs fall kan det stämma. De har inte på långa vägar samma problem med energi som resten av den utvecklade världen, de har en fördel med att många best and brightest flyttar dit och de har stora övriga naturtillgångar.
Vad gäller bastillverkning har de Mexico och lite fler länder i Centralamerika som kan ta det lasset.
De har en mycket bättre utgångspunkt, och om världen kastas in i en energikris har de mycket att vinna på att behålla sin egen billiga energi istället för att släppa ut den på världsmarknaden.

Men för oss i Eu är det ju jävligt surt såklart.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det verkligen ingen i tråden som kan finska och hade förstått hur det skulle gå för kamala?

Blir Kamalas tal helt kamala tror ni?

🇫🇮🇺🇸🇫🇮🇺🇸🇫🇮🇺🇸🇫🇮🇺🇸🇫🇮🇺🇸🇫🇮

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu ska vi alla dö, svält, krig, tyrrani.....allt går åt helvete!!!

Eller??
Jag lär inte ens överleva kvällen!

Ukraina är enda orosmomentet för min del.

Ska bli kul att följa USA nu, tyvärr blev dollarn extremt mycket dyrare, så är väl bara att glömma Obama -nivån 2014, eller Clinton-nivån 1992.

Jag har varit i USA 1992, 2000, 2005, 2008, 2013 och 2014. Kan nog fan svära på att kursen alltid är bättre (som svensk turist) med Demokraterna vid rodret.

Make America Cheap Again!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tell me more hur dålig Trump är på industri och handel också.

😃

Bifogat

• 1000037686.jpg
    1000037686.jpg
    102.2 KB · Visningar: 7

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har vi någon här som är intresserad av klimatet?
Kommer det bli bättre eller sämre nu?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...