Pöjk, nu är du tyst, vuxna samtalar här.Argumentation typ ”vi få utvalda och upplysta som förstår att MSM och vetenskapen ljuger” och liknande höga hästar är underkänt, eller hur?
Pöjk, nu är du tyst, vuxna samtalar här.Argumentation typ ”vi få utvalda och upplysta som förstår att MSM och vetenskapen ljuger” och liknande höga hästar är underkänt, eller hur?
Ja, nu är han republikan får man väl ändå tillstå?Nu är det nog jag som inte hänger med. RFK Jr har mig veterligen aldrig varit republikan utan gick från demokrat till oberoende, innan han gick med i Trumps kampanj. Kan inte minnas att jag någon gång hört honom nämnas i svensk media innan han blev presidentkandidat. Vad är det för narrativ som pöbeln köper?
Visst, han är förstås numera betydligt mer "alignad" med republikanska ståndpunkter än för bara ett par månader sedan, så även om han inte är republikan formellt sett (inte medlem i partiet) kan man kanske säga att han är det i praktiken. Men det finns nog fortfarande en hel del frågor där han och Trump har olika syn, men som de inte lyfter just nu.Ja, nu är han republikan får man väl ändå tillstå?
Narrativet att allt förknippat med republikaner i allmänhet och Trump i synnerhet är automatiskt dåligt, det ser du väl igenom?
Jag köper att man diskuterar hans eventuella lämplighet men inte utan att sätta det i en ärlig kontext och med både hans uppenbart korrekta och okontroversiella ståndpunkter, tillsammans med trams, det blir bara pöjkigt.Visst, han är förstås numera betydligt mer "alignad" med republikanska ståndpunkter än för bara ett par månader sedan, så även om han inte är republikan formellt sett (inte medlem i partiet) kan man kanske säga att han är det i praktiken. Men det finns nog fortfarande en hel del frågor där han och Trump har olika syn, men som de inte lyfter just nu.
Visst håller jag med om den generellt biaserade synen på republikaner i svensk media. Man skall ju inte heller glömma bort att amerikanska värderingar (och i synnerhet ju mer konservativa de är) skiljer sig en hel del från typiskt svenska värderingar i allmänhet, så det finns ju en större kontrast där.
Men jag tror att det går att diskutera den frågan och samtidigt se det problematiska i RFK Jr. som hälsominister.
Jag köper att man diskuterar hans eventuella lämplighet men inte utan att sätta det i en ärlig kontext och med både hans uppenbart korrekta och okontroversiella ståndpunkter, tillsammans med trams, det blir bara pöjkigt.
Vad som är "korrekt och bra politik" är förstås subjektivt och det kan man ha olika åsikter om. Att ägna sig åt att kategoriskt avfärda argument utifrån vilken avsändare det kommer från kan andra ägna sig åt, men vad brevet från de 77 nobelpristagarna primärt handlade om var hans olämplighet som hälsominister, sett i ljuset av hur han undergrävt tilliten till viktiga hälsoinstitutioner i USA genom att sprida rena felaktigheter som inte bygger på vetenskap.Är så innerligt trött på att helt uppenbart korrekt och bra politik förlöjligas av folk som för det första inte gjort något bättre själva och för det andra inte ens försöker förstå varken bakgrund eller sammanhang.
Extra intressant är att när vänsterns tidigare ståndpunkter byter avsändare blir det plötsligt dåliga ståndpunkter, och vice versa.
Brevet innehöll absolut noll, det kan ha haft substans, men det var inget som någon av författarna brydde sig om att försöka ge det någon tyngd.Jag trodde det var det jag försökte göra, i t ex detta inlägget och detta inlägget.
Vad som är "korrekt och bra politik" är förstås subjektivt och det kan man ha olika åsikter om. Att ägna sig åt att kategoriskt avfärda argument utifrån vilken avsändare det kommer från kan andra ägna sig åt, men vad brevet från de 77 nobelpristagarna primärt handlade om var hans olämplighet som hälsominister, sett i ljuset av hur han undergrävt tilliten till viktiga hälsoinstitutioner i USA genom att sprida rena felaktigheter som inte bygger på vetenskap.
Brevet var kortfattat, men vad RFK Jr. sagt och gjort, liksom vad kritiken grundar sig i när det gäller hans syn på vetenskap osv. är väl känd och delvis redovisad i tråden. Vad är din kritik i sak? Vad Ernman/Betnér sagt och gjort har jag svårt se hur det hänger ihop med frågan.Brevet innehöll absolut noll, det kan ha haft substans, men det var inget som någon av författarna brydde sig om att försöka ge det någon tyngd.
Skulle säga att Ernman/Betnér uppropen var betydligt tyngre och robust formulerade.
Min kritik i sak är att man skriver ett kritiskt brev som inte är tydligt vare sig i vad kritiken består utav, varför man tycker som man gör eller vad man föreslår istället för typ av lösning.Brevet var kortfattat, men vad RFK Jr. sagt och gjort, liksom vad kritiken grundar sig i när det gäller hans syn på vetenskap osv. är väl känd och delvis redovisad i tråden. Vad är din kritik i sak? Vad Ernman/Betnér sagt och gjort har jag svårt se hur det hänger ihop med frågan.
Du tar upp fenomenet Betnér/Ernman som är ett exempel på när människor utan något som helst kompetens i ett ämne skriver en debattartikel och uttalar sig om saker de inte har koll på. I detta fallet handlar det ju om raka motsatsen. Det är alltså 77 nobelpristagare som är kritiska mot utnämningen av RFK Jr. och det är nog inte helt enkelt att hitta en samling människor på denna planet som tillsammans har högre kompetens att uttala sig inom de områden som deras kritik berör. Det finns redogjort mer specifikt i tråden varför de har kompetens att uttala sig som de gör och de har också i brevet redogjort för varför.Min kritik i sak är att man skriver ett kritiskt brev som inte är tydligt vare sig i vad kritiken består utav, varför man tycker som man gör eller vad man föreslår istället för typ av lösning.
Betnér hänger ihop här för det är samma fenomen, kändisar tycker något, ingen vet varför men alla håller med. Mitt Europa bygger inga murar. Det blir bara ord som upprepas. Det är 1984.
The proposal to place Mr. Kennedy in charge of the federal agencies responsible for protecting the health of American citizens and for conducting the medical research that benefits our country and the rest of humanity has been widely criticized on multiple grounds. In addition to his lack of credentials or relevant experience in medicine, science, public health, or administration, Mr. Kennedy has been an opponent of many health - protecting and life-saving vaccines, such as those that prevent measles and polio; a critic of the well-established positive effects of fluoridation of drinking water; a promoter of conspiracy theories about remarkably successful treatments for AIDS and other diseases; and a belligerent critic of respected agencies (especially the Food and Drug Administration, the Centers for Disease Control, and the National Institutes of Health). The leader of DHHS should continue to nurture and improve--- not threaten---these important and highly respected institutions and their employees.
In view of his record, placing Mr. Kennedy in charge of DHHS would put the public's health in jeopardy and undermine America's global leadership in the health sciences, in both the public and commercial
sectors.
Ja det finns en hel del oroande signaler när det gäller USA. Många har nog inte tänkt på hur stor del av deras ekonomiska framgång som varit direkt kopplat till techjättarna. Tar man bort dem ur ekvationen och ser på ekonomin i övrigt ser det betydligt värre ut. Det finns ju samtidigt ett visst bubbelfenomen och andra risker kopplat till techjättarna.Varningarna hopas – är framgångssagan över för USA?
Trots en stadig optimism kring USA:s ekonomiska styrka finns tecken på att framgångssagan kan vara över, menar experter.www.realtid.se
Det är ju bara att titta på en valfri USA- eller globalfond så fattar alla, förhoppningsvis alla med AP7/AP7SÅFA också.Ja det finns en hel del oroande signaler när det gäller USA. Många har nog inte tänkt på hur stor del av deras ekonomiska framgång som varit direkt kopplat till techjättarna. Tar man bort dem ur ekvationen och ser på ekonomin i övrigt ser det betydligt värre ut. Det finns ju samtidigt ett visst bubbelfenomen och andra risker kopplat till techjättarna.
Det är alltså 77 nobelpristagare som är kritiska mot utnämningen av RFK Jr. och det är nog inte helt enkelt att hitta en samling människor på denna planet som tillsammans har högre kompetens att uttala sig inom de områden som deras kritik berör.
Du har nog rätt när det gäller hur det gått till, men det behöver ju inte innebära att de inte har koll på vad de håller med om. Den mycket skarpa kritiken mot RFK Jr. från ett vetenskapligt perspektiv har ju varit väl känd länge och (gissar jag) i synnerhet bland dessa forskare eftersom många av dem arbetar inom områden som är direkt kopplade till sådant RFK Jr. spridit direkta felaktigheter om, t ex vaccin.Kör en hård killgissning här, men det är knappast så att de här 77 individerna har suttit ned och utformat brevet tillsammans. Det är troligare att en eller ett par av dem krafsat ihop det och sedan raggat underskrifter från övriga.
Vem väljer då att skriva på? Hur källkritisk är man? De flesta är troligen lika påverkade av media som vi andra och skriver under för att ”det har jag också hört nånstans”…
Torsten Wiesel har undertecknat brevet. Han är 100 år gammal (oklar mental hälsa) och tilldelades Nobelpriset för upptäckter rörande synintryck i hjärnbarken.Kör en hård killgissning här, men det är knappast så att de här 77 individerna har suttit ned och utformat brevet tillsammans. Det är troligare att en eller ett par av dem krafsat ihop det och sedan raggat underskrifter från övriga.
Vem väljer då att skriva på? Hur källkritisk är man? De flesta är troligen lika påverkade av media som vi andra och skriver under för att ”det har jag också hört nånstans”…
Arbetar Torsten fortfarande, med vad?Du har nog rätt när det gäller hur det gått till, men det behöver ju inte innebära att de inte har koll på vad de håller med om. Den mycket skarpa kritiken mot RFK Jr. från ett vetenskapligt perspektiv har ju varit väl känd länge och (gissar jag) i synnerhet bland dessa forskare eftersom många av dem arbetar inom områden som är direkt kopplade till sådant RFK Jr. spridit direkta felaktigheter om, t ex vaccin.
Är du inte liiiite kategorisk nu?
Ang. debunkning. Här är några exempel:
Nu ser jag fram emot en detaljerad sammanställning av varför RFK Jr och hans anhängare på nätet i själva verket de som är kvalificerade att tycka i frågorna, inklusive publikationer och meriter.
Diskussionen står faktiskt för sig själv. Du har helt rätt.Alltså, om ni tycker RFK Jr. verkar vara en vettig hälsominister och att det är mer relevant att ifrågasätta trovärdigheten hos de 77 Nobelpristagarna än hans egen trovärdighet får ni väl tycka det. Tror inte någonting jag skriver kommer förändra den saken så jag står nog över fler inlägg i just denna fråga.
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|