Frågan är om han får kongressen med sig i ett anfall på Danmark…Nu säger Trump att han inte utesluter varken ekonomiska eller militära maktmedel för att få kontroll över Grönland.
Han tar snabba steg för att rasera alliansen mellan Europa och USA.
Ingenting förvånar mig längre. Men jag tror inte det handlar om ett regelrätt anfall i såna fall. Handlar nog mer om att bedriva så mycket påtryckningar han kan med sin presidentmakt för att kunna få det han pekar på.Frågan är om han får kongressen med sig i ett anfall på Danmark…
Nej, Trump lär nog få till en "deal" utan att det skall behövas. Lite jobbiga strafftullar mot Danmark osv. Europa har liksom inget att sätta emot - eftersom folk här ändå är fullt upptagna med att slita varandra i bitar.Kul att skicka trupp till Grönland för att försvara mot ... Usa.
Inte för att jag på något sätt tror det blir så
Nja, tror inte på någon deal heller.Nej, Trump lär nog få till en "deal" utan att det skall behövas. Lite jobbiga strafftullar mot Danmark osv. Europa har liksom inget att sätta emot - eftersom folk här ändå är fullt upptagna med att slita varandra i bitar.
Det jag tror man skall utgå ifrån är att om något händer gäller följande prioriteringsordning:Nja, tror inte på någon deal heller.
Men OM det funnits något hot där hade jag hellre sett usa där än Ryssland/Kina.
Oas med Trump vid rodret vet jag inte om man kan lita på USA om det händer något i Europa.
Om det inte gäller någon av Musks fabriker förstås.
Nu säger Trump att han inte utesluter varken ekonomiska eller militära maktmedel för att få kontroll över Grönland.
Han tar snabba steg för att rasera alliansen mellan Europa och USA.
Måste och måste... ingen kan tvinga något NATO-land att ställa upp, trots artikel 5. Att NATO spricker om det sker är en annan sak, men ifall man inte har något emot det så blir det snarare en möjlighet.Man börjar ju tycka att det var synd att de var sådana klåpare som försökte ha ihjäl honom.
Militära maktmedel skulle för övrigt göra det lite snett i Nato.
Trump är ju enligt Nato regler tvungen att skicka hjälp till Grönland om han attackerar Grönland och alltså kriga mot sig själv...
Samt även resten av Nato måste skicka stöd till Grönland.
Det vi ser honom göra nu är att sätta sig själv i stark förhandlingsposition inför förhandlingar, Grönland, Ryssland, Ukraina, Kina osv. Man kan nog överlag se det mesta han säger nu som irrelevant. Han är bombastisk och säger mycket dumt skit.Den mer akuta fråga är väl om Trump verkligen kommer starta ett handelskrig? Han verkar ju vara tillräckligt dum för att inte inse att det ger konsekvenser även för USA.
Men det kan ju förstås också vara tomma hot.
Tror hans första prioritering är att få det han pekar på genom att skrämma andra om handelskrig. Men skulle han inte får det tror jag han kör på med handelskriget. Sen kommer han dra sig ur det så småningom när konsekvenserna blir uppenbara, men då är det en "ny deal".Den mer akuta fråga är väl om Trump verkligen kommer starta ett handelskrig? Han verkar ju vara tillräckligt dum för att inte inse att det ger konsekvenser även för USA.
Tror det blir svårt att kombinera sänkta matpriser och halverad energikostnad (kampanjlöften) med handelskrig.Den mer akuta fråga är väl om Trump verkligen kommer starta ett handelskrig? Han verkar ju vara tillräckligt dum för att inte inse att det ger konsekvenser även för USA.
Denna gången behöver han inte bli omvald - nu handlar det om att sätta avtryck.Tror det blir svårt att kombinera sänkta matpriser och halverad energikostnad (kampanjlöften) med handelskrig.
Även om Trumps bas är extremt lojal tror jag det kan börja sjuda lite i leden då
Nä, men frågan är väl om han lämnar ifrån sig posten om fyra år?Denna gången behöver han inte bli omvald - nu handlar det om att sätta avtryck.
Det skall väldigt mycket till för att lyckas upphäva konstitutionen i det avseendet.Nä, men frågan är väl om han lämnar ifrån sig posten om fyra år?
Om han är någorlunda pigg så är jag inte säker på det.
Hoppas jag har fel.
Konstitutionen är bara viktig om den är "på min sida".Det skall väldigt mycket till för att lyckas upphäva konstitutionen i det avseendet.
Men som sagt, jag förvånas inte längre över någonting. Inga institutioner existerar egentligen om inte folk litar på att de existerar och tilliten är på väg ner i rännstenen i rätt snabb takt.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|