Prisändring på begagnade hojjar efter ändringen av trafikförsäkringen?

sandstream

Guest
-dB skrev:
sen skall dom ju sänka inkomstskatten oxå. säg att du tjänar en miljon om året, det blir rätt mkt mindre i skatt. eller du en kanske inte vd på ditt företag.
Vilket pinsamt sossedravel du kommer med :rolleyes:

Kolla upp medelinkomsten i Sverige, knappt 25.000:- per månad, och sedan tabellen som visar hur mycket mer en medelsvensson får behålla i lönekuvertet och du ser då att det är runt 1000:-/månad.
Max tror jag var 1360:-/månad för de som tjänar 55.000:- eller mer per månad.

"Det är bara höginkomsttagarna som gynnas, bla bla bla"

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
sandstream skrev:
2558852 Vilket pinsamt sossedravel du kommer med :rolleyes:

Kolla upp medelinkomsten i Sverige, knappt 25.000:- per månad, och sedan tabellen som visar hur mycket mer en medelsvensson får behålla i lönekuvertet och du ser då att det är runt 1000:-/månad.
Max tror jag var 1360:-/månad för de som tjänar 55.000:- eller mer per månad.

Var hittar du att medelinkomsten är 25K?, för den varierar en hel del mellan olika undersökningar, men 25k var nog den högsta jag sätt

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
zhandra skrev:
2556611 Ang trafikförsäkringen och höjda skatter på bil/mc/transport (läs bränsle)så är det
faktiskt så att det visst är politiska beslut.Går inte att komma ifrån.
motormännen kommer väl försöka straffa den bräckliga alliansen
för sitt svek mot de bil/mc-burna som gav sin röst åt dom.
Jag tänker backa upp dem om så blir fallet.
Verkar som reinfeldt är lika pålitlig som sin företrädare.:)

Om jag inte minns fel så var förslaget att försäkringsbolagen skulle bära kostanderna själva en del av de punkter som aliansen presenterade innan valet???

Lite lustigt att anklaga reinfeldt att vara lika pålitlig som sin företrädare då. Visst kan man tycka att mycket av vad aliansen lovat ej kommer fram men att låtsas som om frågan om trafikförsäkring ej varit uppe är lite klent.

Sen är det ju upp till var och en att göra sitt val

Visst är det jävligt surt med så höga premier som det snackas om men har någon koll på vad en försäkring tex kostar i Tyskland? Är det billigare eller dyrare där?

/BW

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Sniper skrev:
2558583 Batalar gärna lite mer i försäkring på hojen om man slipper och betala till
dom bidragstagarna som föregående regering matat med obrättigade
bidrag i årtionden!!

En spark i:arsele på dom som inte vill försörja sig själv men som igentligen
kan men, tycker det är för jobbigt och tycker det är lättare att dom som
jobbar försörjer dom, sätt fart på dom parasiterna då blir det fest:yoparty

Och det kommer från en som inte ens äger hoj. (enligt avatar)
Det finns bättre sätt att få folk att börja jobba än att höja försäkringspremier.
Höj skatten på golfbollar istället.

.

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Gsxr 750 -96
---

Var det dax att sälja sin mc efter att ägt den i ett år, nu när man väl lyckats få ihop det som student. :mad:

mikael n skrev:
2559060

.
Helt rätt!. :tummenupp

Gabor

Guest
StephanD skrev:
2558802 Vad är lite mer?
Som det ser ut nu så ska dom lägga skatt på fordonsförsäkringar för att finansiera annat och om några år om det är möjligt flytta skadekostnaderna från staten till försäkringarna, frågan är om inkomstskatten för oss dödliga sänks med motsvarande grad?.
Sen är det ju inte bara hojar som drabbas utan alla fordon.
Ser bara till mig själv, 2 mc, 3 bilar, 1 EU moppe, räcker nog inte med 2 tusingar om jag och min sambo ska gå plus

Det kanske är dags att se över vad man ska prioritera om pengarna inte räcker till. inte staten eller FB som bett dig att ha en massa fordon....

I de flestas ögon så är motorcyklar en hobby, precis som ridning eller hockey eller frimärksamling, eller va fan som helst. Mc kostar, är en sporthoj för dyr., ja , kanske dags att ha något billigare..

som med mycket annat, en del äter Alltid på restauranger, andra får äta extrapris nudlar...

Mycket gnäll, men det är faktiskt upp till var å en att ta tag i sitt eget liv och inte drömma så mycket.

Tjänar man för dåligt kanske det är dags för en ny uppryckning å plugga eller byta jobb....

Man kan läsa mycket om höjningar, kan ju vara så att det varit för billigt om man ser det från vad FB får betala och staten skjuta till. Trafikskador kostar massor varje år och våran hobby är en del av det.

Visst, inget vi bett om

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
Höjningen kommer 2008(enligt aftonbladet) och kommer fördubbla försäkrings premiärna på mc och sport bilar.Så grattis till alla som har röstat på den nya regeringen av brottslingar

Gabor

Guest
lema skrev:
2559187 Höjningen kommer 2008(enligt aftonbladet) och kommer fördubbla försäkrings premiärna på mc och sport bilar.Så grattis till alla som har röstat på den nya regeringen av brottslingar

Livet består inte enbart av försäkringar...kanske därför de borgerliga sitter vid makten och inte sossepacket...tror att MP ville ha bort mc för alltid eftersom de endast låter illa, går att köra för fort och är helt onödig.

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Haha
Vänta å se, oavsett vilket styre vi har så kommer vi gå mot en modell där
vi får bära egna kostnader.

Sjukvård och försäkringar kommer nog gå hand i hand mer än var det gör idag.

Synd att borgarna får klä skott för det nu bara *S*

Vi får vänta å sen vad det blir av allt detta.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Gabor skrev:
2559161 Det kanske är dags att se över vad man ska prioritera om pengarna inte räcker till. inte staten eller FB som bett dig att ha en massa fordon....

I de flestas ögon så är motorcyklar en hobby, precis som ridning eller hockey eller frimärksamling, eller va fan som helst. Mc kostar, är en sporthoj för dyr., ja , kanske dags att ha något billigare..

som med mycket annat, en del äter Alltid på restauranger, andra får äta extrapris nudlar...

Mycket gnäll, men det är faktiskt upp till var å en att ta tag i sitt eget liv och inte drömma så mycket.

Tjänar man för dåligt kanske det är dags för en ny uppryckning å plugga eller byta jobb....

Man kan läsa mycket om höjningar, kan ju vara så att det varit för billigt om man ser det från vad FB får betala och staten skjuta till. Trafikskador kostar massor varje år och våran hobby är en del av det.

Visst, inget vi bett om

Du.
Jag skriver inte att jag inte har råd, för det har jag, det jag retar mig på är det att det utlovades att man skulle tjäna på deras politik om man arbetade, att vi som har fastigheter skulle få lägre skatt, att det skulle bli mer i plånboken etc.etc.

Visst det blir aningen lägre skatt som dom tar tillbaka med andra handen genom nya punktskatter, fastighetsskatten blir kvar, a-kassan blir obligatorisk och dyrare.
Punktskatter är för övrigt något som M alltid har varit emot men som nu blir tvunget för att jönsen med hästsvans har räknat fel och inte lyckats finansiera budgeten.
Det kommer inte att förvåna mig om dom kommer att sälja ut stora delar av statens tillgångar för att klara budgeten.
Och sen att tro att deras arbetsmarknadspolitik kommer att ge mer arbete är hyggligt naivt.
Sätter en sportmössa på att de arbetslösa kommer vara lika många även i slutet av deras mandat period.

En sak har fått lägre skatt, LIFTKORT har fått lägre moms, rätta mig om jag har fel men är inte det hobby.

Gabor

Guest
StephanD skrev:
2559224 Du.
Jag skriver inte att jag inte har råd, för det har jag, det jag retar mig på är det att det utlovades att man skulle tjäna på deras politik om man arbetade, att vi som har fastigheter skulle få lägre skatt, att det skulle bli mer i plånboken etc.etc.

Visst det blir aningen lägre skatt som dom tar tillbaka med andra handen genom nya punktskatter, fastighetsskatten blir kvar, a-kassan blir obligatorisk och dyrare.
Punktskatter är för övrigt något som M alltid har varit emot men som nu blir tvunget för att jönsen med hästsvans har räknat fel och inte lyckats finansiera budgeten.
Det kommer inte att förvåna mig om dom kommer att sälja ut stora delar av statens tillgångar för att klara budgeten.
Och sen att tro att deras arbetsmarknadspolitik kommer att ge mer arbete är hyggligt naivt.
Sätter en sportmössa på att de arbetslösa kommer vara lika många även i slutet av deras mandat period.

En sak har fått lägre skatt, LIFTKORT har fått lägre moms, rätta mig om jag har fel men är inte det hobby.

Sorry tror bara att du missuppfattade mig, det var inget personligt.

Är åxå övertygad om att det inte kommer att bli så stor skillnad på det mesta med ny politik. samma kvarnar som mal, lika lite nya jobb, småpengar att spara som snabbt äts upp av annat...man blir luttrad genom åren, å politiker bara ljuger å fuskar. det spelar ingen roll vem som sitter vid makten, skillnaden är liten mellan blocken.

Gsxraren skrev:
2559259 Jag SKA emigrera!!!:yoparty Råttorna lämnar först det sjunkande skeppet?:confused:

Lycka till !! Skicka ett kort !!

Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
lema skrev:
2559187 Höjningen kommer 2008(enligt aftonbladet) och kommer fördubbla försäkrings premiärna på mc och sport bilar.Så grattis till alla som har röstat på den nya regeringen av brottslingar

aftonbladet:rofl

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Swedie skrev:
2555345 250% är mer närmare sanningen när det kalkulerats bland bolagen. Kan väl endast säga att i med att jag har mer att göra inom SMC att SMC jobbar rätt hårt på det här...

Det kan ju ändras till att sporthojar kommer i allt större utsträckning säljas för att endast köra på bana.

Då blir motarderna populära istället och får skyhöga premier vilket kommer resultera i att alla åker hd, när sen hd får sporthojspremier så finns de inte hojåkare kvar;)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Black-Wolf skrev:
2558915

Visst är det jävligt surt med så höga premier som det snackas om men har någon koll på vad en försäkring tex kostar i Tyskland? Är det billigare eller dyrare där?

/BW

Inte Tyskland iofs, men min försäkring ligger på $270/år. Sänker skyddet lite på vintern så det landar totalt runt $170/år.

Gick faktiskt ner lite sen förra året pga "safe driving"... :D

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
-dB skrev:
2557613 men fastighetsskatten sjunker ju med 50 000kr (om du bor i stockholms finaste område i en jättevilla). jasså du bor inte där. nehe.

sen minskar ju förmögenhetsskatten oxå. eller du har kanske investerat allt du har i din hoj. trist för dig.

sen skall dom ju sänka inkomstskatten oxå. säg att du tjänar en miljon om året, det blir rätt mkt mindre i skatt. eller du en kanske inte vd på ditt företag.

sorry, men det blå styret kan ju inte gynna alla.
men med lite tur använder du lite mindre toapapper nu när rövhålet är uttänjt till max.

oj, glömde jag nämna att du kan fetglömma att gå ur a-kassan, det kommer att vara lag på att vara med, oxå infört av di blåe.

o gick du på valfläsket om att sänka bensinskatten, blev höjning istället, men shit happens.

klockrent skrivet:hihi fast det e ju så sant som du skriver :huvet

mikael n skrev:

.

:tummenupp

Last edited:

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
sandstream skrev:
2558852 Vilket pinsamt sossedravel du kommer med :rolleyes:

visst jag tyckte att det lät jättebra i valrörelsen, alla som jobbar skall få mer kvar, även medelsvensson. men när man sedan inför en massa annat som äter upp det och tom gör att man går back blir iaf inte jag positivt inställd.
när man sedan ser vem som verkligen tjänar på alla dessa förslag och inser att allt bara var valfläsk för att locka till sig röster..........
men berätta gärna vem som tjänar mest om du nu tycker att jag har fel.

fast nu kan man ju spara lite pengar genom att inte längre betala tv-licensen, sen är det ju så dyrt med momsen på tuggummi jag har inte råd att betala den så jag kommer hädanefter att sno tuggummi istället.
dom 3 ovanstående raderna är fö ironi :tungan

gixxergurra

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Hoj
gixxer k6
Om det är som trådskaparen förmodar att hojarna blir billigare så är det inget jag har emot, mer hojar till mig och dom fattiga kan stå brevid och titta.

klas killer

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
CBR 600/CBR 954RR/XR 650R
Det är inte straffbart att köra oförsäkrat om hojen är påställd. Försäkrningsbolagen tar dock ut en straffavgift för varje dag som den är oförsäkrad och påställd (har för mig att det är en ganska saftig avgift) som de någon gån kommer att kräva dig på. Skulle du körar med en avställd cykel så är det böter både på att den är avställd och att den är oförsäkrad.

Det man kanske skall tänka på är att det är dyrt att betala för sjukvård om man skulle bli vållande till en olycka.

Santo skrev:
2555471 Vad blir påföljden av att åka oförsäkrat (rent lagmässigt)?

Jag med, då kommer jag ite att klaga.

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Hoj
BMW K1200s
Mycket tjat i om vad som ingen riktigt vet hur det kommer att sluta!
Kan vi inte alla här inne komma överens att köra så att vi i så liten del som möjligt e vållande till olyckor!
Så kommer alla ha råd att fortsätta sin hobby som vi älskar!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0