Prisändring på begagnade hojjar efter ändringen av trafikförsäkringen?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
T509 skrev:
2563495 . . . . Skulle det vara så att någon utan försäkring kör på dig så får du dina pengar från TFF så att jag ser inte varför du gnäller!!!. . . . .
Kan någon kunnig person här upplysa en fåkunnig om VARIFRÅN TrafikFörsäkringsFöreningen, TFF fall får sina pengar??
Jag vet ju inget, har ju visserligen mina misstankar om varifrån, men har ju nästan xxxxt-förklarats här..

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Kahobe skrev:
2563816 Kan någon kunnig person här upplysa en fåkunnig om VARIFRÅN TrafikFörsäkringsFöreningen, TFF fall får sina pengar??
Jag vet ju inget, har ju visserligen mina misstankar om varifrån, men har ju nästan xxxxt-förklarats här..

Trafikförsäkringsföreningen bär betalningsansvar för skador som orsakas av oförsäkrade fordon. Trafikförsäkringsavgiften är avsedd att täcka dessa skadekostnader. Avgiften är också avsedd att vara ett påtryckningsmedel på fordonsägaren att teckna trafikförsäkring.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
[- sNaIjK -] skrev:
2563863 Trafikförsäkringsföreningen bär betalningsansvar för skador som orsakas av oförsäkrade fordon. Trafikförsäkringsavgiften är avsedd att täcka dessa skadekostnader. Avgiften är också avsedd att vara ett påtryckningsmedel på fordonsägaren att teckna trafikförsäkring.
Ok.. (iofs snott ordagrant från tff.se...)
Hittade inget på den sidan om att försäkringstagarna bidrar direkt till TFF, bara slarvpellarna. Det är ju om man studerar avgiftstabellen rätt saftiga belopp, 196:-/dag för mc...
Fast följande text finns också:
"Men det finns fortfarande många människor i det här landet som struntar i att försäkra bilen och när en skada sedan uppstår, då är det vi andra lojala försäkringsbetalare som får vara med och betala. "
och:
"Det innebär att vi andra, som betalar våra trafikförsäkringar, fick skjuta till över 400 miljoner kr via våra egna premier! I praktiken betyder det att varje trafikförsäkringsbetalare måste skjuta till 100 kr extra per år och premie p g a oförsäkrade fordon och smitare....
Någonstans överför tydligen försäkringsbolagen pengar till TFF?

Den infon var inte lätt att hitta. Lite oklar. Ska fråga TFF lite närmare.

sandstream

Guest
Eureka skrev:
2563716Anser du det rätt att folk skall bada i pengar medans andra bor på gatan ? Jag skulle hellre se att alla ha jämn lön oavsett vad man sysslar med.
Låter som att du gått på alla sossemyter som finns.

Det är ett ytters fåtal som "badar" i pengar och oavsett vilka skatter du tvingar dem att betala så är det en fjärt i rymden jämför med att ändra den skatt som medelsvensson betalar.

Angående lika lön oavsett jobb så är det en naiv utopi som skulle göra samhället rätt trist.
Vem vill bli läkare och plugga 5-6 år på universitet när bussföraren tjänar lika mycket?
Vilken VD vill köra 80-timmars vecka och driva ett företag till större vinster utan att tjäna en bra slant på det?
Med lika lön skulle samhället bli fullt av folk helt utan drivkraft, varför anstränga sig när man ändå inte kan tjäna mer pengar?

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Kahobe skrev:
2564009 Ok.. (iofs snott ordagrant från tff.se...)
Hittade inget på den sidan om att försäkringstagarna bidrar direkt till TFF, bara slarvpellarna. Det är ju om man studerar avgiftstabellen rätt saftiga belopp, 196:-/dag för mc...
Fast följande text finns också:
"Men det finns fortfarande många människor i det här landet som struntar i att försäkra bilen och när en skada sedan uppstår, då är det vi andra lojala försäkringsbetalare som får vara med och betala. "
och:
"Det innebär att vi andra, som betalar våra trafikförsäkringar, fick skjuta till över 400 miljoner kr via våra egna premier! I praktiken betyder det att varje trafikförsäkringsbetalare måste skjuta till 100 kr extra per år och premie p g a oförsäkrade fordon och smitare....
Någonstans överför tydligen försäkringsbolagen pengar till TFF?

Den infon var inte lätt att hitta. Lite oklar. Ska fråga TFF lite närmare.

Vad jag vet ÄR försäkringsbolagen TFF... Det är bolagen som gått ihop och tillsammans sköter TFF, samt betalar de skador som till synes "betalas av TFF".

Så gissa vad? Vi som har försäkring får betala, igen...

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
sandstream skrev:
2564117 Låter som att du gått på alla sossemyter som finns.

Det är ett ytters fåtal som "badar" i pengar och oavsett vilka skatter du tvingar dem att betala så är det en fjärt i rymden jämför med att ändra den skatt som medelsvensson betalar.

Angående lika lön oavsett jobb så är det en naiv utopi som skulle göra samhället rätt trist.
Vem vill bli läkare och plugga 5-6 år på universitet när bussföraren tjänar lika mycket?
Vilken VD vill köra 80-timmars vecka och driva ett företag till större vinster utan att tjäna en bra slant på det?
Med lika lön skulle samhället bli fullt av folk helt utan drivkraft, varför anstränga sig när man ändå inte kan tjäna mer pengar?

Det var inte så illa som det lät, men lite ;)
Självklart skall den som pluggat 5 år ha mer.. min bror är professor i cancerforskning och har säkert 30 års pluggande bakom sig, först nu han tjänar pengar och det rejält, men av många många år levde han på nudlar för överleva.
Inte fan skall jag ha lika mkt lön som bara okar transporter på dagarna och äter wienebröd :)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Syss skrev:
2564134 Vad jag vet ÄR försäkringsbolagen TFF... Det är bolagen som gått ihop och tillsammans sköter TFF, samt betalar de skador som till synes "betalas av TFF".
Så gissa vad? Vi som har försäkring får betala, igen...
..Vi som har försäkring får betala, igen..

Det var liksom det jag ville få fram, det finns ju ett antal här som tror att det är gratis bara för att de inte direkt SER kostnaden..

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
sandstream skrev:
2564117 Låter som att du gått på alla sossemyter som finns.

det är nog ingen som menar att alla skall tjäna exakt lika. men det jag ställer mig frågande till är om en vd gör ett bättre jobb för att han har 2 miljoner om året eller bara 1miljon. jag tror ju att han hade varit vd endå faktiskt.

det är just det som gör sverige unikt, väldigt få är under isen, de flesta tjänar så de mår bra. du hittar inte så många andra länder i världen som fungerar så. vill man inte betala för någon annan än sig själv kan man väl flytta till ett av dom tusen länder som har sådana system, istället för att förstöra vårt underbara paradis. kunde inte låta bli att ta i ända från tårna. :)

sandstream

Guest
-dB skrev:
2564731 det är nog ingen som menar att alla skall tjäna exakt lika. men det jag ställer mig frågande till är om en vd gör ett bättre jobb för att han har 2 miljoner om året eller bara 1miljon. jag tror ju att han hade varit vd endå faktiskt.
De flesta som blir VD drivs inte enbart av pengarna, de finns helt andra utmaningar som driver dem.
Men, de bästa cheferna (och med bästa menar jag inte någon som är snäll mot personalen utan en som ger företaget vinst) kostar pengar och eftersom jag själv är uppväxt med en så vet jag hur sjukt mycket en del av dem jobbar och att de ALLTID tänker på jobbet.
Lite skillnad mot mig själv som lämnade bygget vid 14-tiden på fredagen och inte behövde tänka ett dugg på jobbet förrän på måndag morgon klockan 7 :D
-dB skrev:
det är just det som gör sverige unikt, väldigt få är under isen, de flesta tjänar så de mår bra. du hittar inte så många andra länder i världen som fungerar så. vill man inte betala för någon annan än sig själv kan man väl flytta till ett av dom tusen länder som har sådana system, istället för att förstöra vårt underbara paradis. kunde inte låta bli att ta i ända från tårna. :)
Håller med dig!
Sverige är ett mycket bra land och de som klagar mest är oftast de som aldrig varit utanför våra gränser.
Jag skulle aldrig vilja att Sverige blev som USA men det skulle gärna få vara något mellan sossarnas Sverige och USA.
Tycker själv att ALLA ska ha rätt till gratis skola och sjukvård under sin uppväxt för att få så lika villkor som möjligt.

Är vi lite OT nu? :tungan

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Åter till TOPIC någon :confused: :confused:

Men kan inte låta bli..
Eureka skrev:
Jag skulle hellre se att alla ha jämn lön oavsett vad man sysslar med.

Hurray, en sann kommu-lösning på allt.. Hur många tror du då är intresserade av att utbilda sig till något, någonsin? Med 500kkr++ i studieskulder få samma lön som en som inte ens bemöda sig att få godkänt i svenska. Hurray hurray....

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
Eureka skrev:
2563716
Jag skulle hellre se att alla ha jämn lön oavsett vad man sysslar med.

Att alla skulle ha samma lön, alltså stoppa lönespridnigen (hur man nu gör det utan att införa planekonomi) skulle inte gynna utbudet av begangande värstinghojjar.. :tungan

vx skrev:
2561914 Du tror på Tomten också eller?

alla blir saliga på sitt.. vad diskuterar vi?:va

Last edited:

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Jonken_ skrev:
2565057 Att alla skulle ha samma lön, alltså stoppa lönespridnigen (hur man nu gör det utan att införa planekonomi)

enkelt, dom som tjänar mer får betala en högre skattesats. :tummenupp
så är det idag och jag skulle inte kalla det vi har för planekonomi.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Kahobe skrev:
2564697 ..Vi som har försäkring får betala, igen..

Det var liksom det jag ville få fram, det finns ju ett antal här som tror att det är gratis bara för att de inte direkt SER kostnaden..

ÅTER IGEN JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR VETTIGT ATT KÖRA UTAN FÖRSÄKRING, det jag ville poentera är att man blir INTE skuldsatt resten av livet om man krockar utan försäkring och att om premierna sticker i höjden så kommer fler människor att köra utan. Persolnligen vet jag ej vad försäkringsbolagen skulle tjäna på att sponsra TFF!!!!!

Fan va folk har bråttom att dumförklara mäniskor här inne... :pangihuve

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
T509 skrev:
2565219 ... Persolnligen vet jag ej vad försäkringsbolagen skulle tjäna på att sponsra TFF!!!!!
Fan va folk har bråttom att dumförklara mäniskor här inne... :pangihuve
Dumförklarad?
Fordon är som fastigheter. Fordon har ett unikt nummer som tillhör en unik ägare som har ett unikt personnummer.
Det är alltså enkelt att låta den lätt identifierade ägaren betala, om han är dum via TFF, (71 000:-/år) eller något mer begåvad via försäkringsbolaget.
Vad som är bäst i längden överlåts åt dumhetsgraden hos resp individ avgöra.
Vad JAG ville ha fram, tydligen inte klart nog, är att NÅGON måste betala, vare sig det är egna eller andras bravder. Alltid!
Om sedan kostnaden syns på skattsedeln eller på förs beskedet är ointressant, möjligen upplysande.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Kahobe skrev:
2565266 Dumförklarad?
Fordon är som fastigheter. Fordon har ett unikt nummer som tillhör en unik ägare som har ett unikt personnummer.
Det är alltså enkelt att låta den lätt identifierade ägaren betala, om han är dum via TFF, (71 000:-/år) eller något mer begåvad via försäkringsbolaget.
Vad som är bäst i längden överlåts åt dumhetsgraden hos resp individ avgöra.
Vad JAG ville ha fram, tydligen inte klart nog, är att NÅGON måste betala, vare sig det är egna eller andras bravder. Alltid!
Om sedan kostnaden syns på skattsedeln eller på förs beskedet är ointressant, möjligen upplysande.

Hehe någon betalar alltid, inget nytt. DU betalde när jag körde för fort och det blev rättegång, DU betalde när jag bröt armen, DU betalde min utbildning, vill du ha pengar tillbaka. Vi alla betalar en liten summa i skatt o försäkringar för att inte behöva betala stora summor när olycka är framme. JAG kommer att betala för dig när det är dags.

Du som är ofelbar kan inte råka ut för missförstånd vid ägarbyte så att din hoj blir oförsäkrad och i samband med det krocka, jag menar då är det inte mer än rätt att du o din familj ska leva resten av era liv i fattigdom, är de det du vill, är det de samhället du vill leva i???

sandstream

Guest
T509 skrev:
2565219 ÅTER IGEN JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR VETTIGT ATT KÖRA UTAN FÖRSÄKRING, det jag ville poentera är att man blir INTE skuldsatt resten av livet om man krockar...
Nja, det är inte helt sant.
Saxat från TFF: "Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Nu vet jag inte exakt vad tex grov vårdslöshet innebär men om jag skulle göra mig skyldig till det och placera min hoj i sidan på en riktigt dyr bil som i sin tur kanske kör på en person som bli invalid etc etc så finns det iaf i teorin en möjlighet att bli rejält skuldsatt.
Men jag skulle tro att i en stor majoritet av fallen där trafikförsäkringen saknas så blir man bara skydlig 1/10 basbelopp + straffavgiften för den tid som man kört utan försäkringen.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
T509 skrev:
2565219 ... det jag ville poentera är att man blir INTE skuldsatt resten av livet om man krockar utan försäkring och att om premierna sticker i höjden så kommer fler människor att köra utan. ...

Det är nog sant men jag tror (och hoppas) att vi mc förare först och främst går över till total på och avställning i samband med körning. Sedan blir det väl upp till försäkringsbolagen att lösa det problemet.

En dålig lösning från deras sida leder nog till en ökning av oförsäkrade mc. Men med tanke på att vi egentligen inte är så många och att alla inte är villiga att köra utan så är det kanske inte ett så stort problem.

(men om man krockar oförsäkrad, får en skuld och sedan kolar innan den är borta, har man då inte varit skuldsatt resten av livet? :tungan )

bull

bull
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1000 k5
bmwjohan skrev:
2555453 jag kommer utan tvekan att köra avstäld hoj utan regskylt om det blir såna här fantasipriser på försäkringarna. chansen att man blir stoppad är ganska liten ändå.
o vadå intefan stannar du eller hur hehe chansen att dom tar dig e ju ganska liten :tuttar

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
-dB skrev:
2565061 enkelt, dom som tjänar mer får betala en högre skattesats. :tummenupp
så är det idag och jag skulle inte kalla det vi har för planekonomi.

Fast skattesystemt är satt ur system, hur många av sånna som dig, mig och min mamma som gör 50-200k/år vet du som nolltaxerar? hur många i spannet mellan 1000k-2500K/år gör det? betydlig fler skulle jag vilja säga.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0