than skrev:
2560246 Så, efter all politisk äggkastning...Någon som har några funderingar kring hur priserna på mc kommer påverkas av att försäkringsavgifterna höjs? ...
Yepp! Funderingar och slutsatser är väl ungefär samma som för fastigheter, sommarstugor, bilar, lägenheter etc - alltså ganska generellt giltiga!
Bakgrund - Vi har röstat fram en regering som låter marknadskrafterna härja relativt fritt och hellre beskattar (ergo - driver samhället baserat på) tillgångar som återfinns i var och varannans privatekonomi till förmån för ägande av kapital, fastigheter, aktieutdelning etc (alltså sådant som både skapar jobb och privata förmögenheter)!
Resonemang - kostnaden för MC-innehav styrs av vad vi i Sverige är beredda att betala! Stiger kostnad för försäkring mer än vad en (löjligt?) låg reduktion av bensinskatten kompenserar för stiger kostnaden för ägandet. Detta innebär att vi som kollektiv endera pröjsar mer för MC-innehavet, eller kompenserar de ökade kostnaderna genom att pröjsa mindre dollares för vår nästa hoj!
Om efterfrågan (intresset) för MC fortsätter att öka kommer å andra sidan fler att slåss om de begagnade bågarna vilket ökar begagnatpriserna och i viss mån kompenserar för ovanstående politiska konsekvenser.
I detta läge är det också möjligt (eller rentavt troligt) att de flesta av oss helt enkelt inte kan byta till de senaste plastraketerna varje eller vartannat år, vilket direkt skulle minska utbudet och höja begagnatpriserna.
Slutsats: ingen vet hur prisbilden påverkas, MEN - minskar intresset samtidigt som de "politiska kostnaderna" slår igenom kan prisraset komma att slå rätt häftigt! Å andra sidan kan ett ändrat köp- och säljbeteende (vi struntar i att skaffa ny hoj minst varannan säsong) snarare komma att höja begagnatpriserna på bekostnad av nyförsäljningen!
Ergo - Skulle jag sitta hojlös idag och ha en begränsad ekonomi skulle jag förmodligen avvakta med köp till dess att den tidiga vårsäsongen hunnit påvisa vilken utveckling som de facto äger rum i prisbilden på våra nöjesmaskiner
Mina 2p, ha de! - och god natt
(och Ja - jag beklagar ett långt inlägg)