Prisändring på begagnade hojjar efter ändringen av trafikförsäkringen?

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Så, efter all politisk äggkastning...

Prisändring på begagnade hojjar efter ändringen av trafikförsäkringen?

Någon som har några funderingar kring hur priserna på mc kommer påverkas av att försäkringsavgifterna höjs?

:felämne

:6surkart :6surkart :6surkart

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
than skrev:
2560246 Så, efter all politisk äggkastning...Någon som har några funderingar kring hur priserna på mc kommer påverkas av att försäkringsavgifterna höjs? ...

Yepp! Funderingar och slutsatser är väl ungefär samma som för fastigheter, sommarstugor, bilar, lägenheter etc - alltså ganska generellt giltiga!

Bakgrund - Vi har röstat fram en regering som låter marknadskrafterna härja relativt fritt och hellre beskattar (ergo - driver samhället baserat på) tillgångar som återfinns i var och varannans privatekonomi till förmån för ägande av kapital, fastigheter, aktieutdelning etc (alltså sådant som både skapar jobb och privata förmögenheter)!

Resonemang - kostnaden för MC-innehav styrs av vad vi i Sverige är beredda att betala! Stiger kostnad för försäkring mer än vad en (löjligt?) låg reduktion av bensinskatten kompenserar för stiger kostnaden för ägandet. Detta innebär att vi som kollektiv endera pröjsar mer för MC-innehavet, eller kompenserar de ökade kostnaderna genom att pröjsa mindre dollares för vår nästa hoj!

Om efterfrågan (intresset) för MC fortsätter att öka kommer å andra sidan fler att slåss om de begagnade bågarna vilket ökar begagnatpriserna och i viss mån kompenserar för ovanstående politiska konsekvenser.

I detta läge är det också möjligt (eller rentavt troligt) att de flesta av oss helt enkelt inte kan byta till de senaste plastraketerna varje eller vartannat år, vilket direkt skulle minska utbudet och höja begagnatpriserna.

Slutsats: ingen vet hur prisbilden påverkas, MEN - minskar intresset samtidigt som de "politiska kostnaderna" slår igenom kan prisraset komma att slå rätt häftigt! Å andra sidan kan ett ändrat köp- och säljbeteende (vi struntar i att skaffa ny hoj minst varannan säsong) snarare komma att höja begagnatpriserna på bekostnad av nyförsäljningen!

Ergo - Skulle jag sitta hojlös idag och ha en begränsad ekonomi skulle jag förmodligen avvakta med köp till dess att den tidiga vårsäsongen hunnit påvisa vilken utveckling som de facto äger rum i prisbilden på våra nöjesmaskiner:tungan

Mina 2p, ha de! - och god natt:)

(och Ja - jag beklagar ett långt inlägg)

Last edited:

Sniper

Guest
mikael n skrev:
2559060 Och det kommer från en som inte ens äger hoj. (enligt avatar)
Det finns bättre sätt att få folk att börja jobba än att höja försäkringspremier.
Höj skatten på golfbollar istället.

.

Hoj äger jag och fler blir det, orkar inte ändra avatarn hela tiden.

Det är nog tyvär sant att det inte blir några kännbara skattelättnader
trotts höjda försäkringspremier eller golfbollskatt.

Hörde senast i dag att bensinskatten skulle gå upp, och dom hittar nog
fler skatter och avgifter att höja känns som dom goda tiderna är över
och ska betalas tillbaka nu:skrämd

Men i min värld låter det rimmligt att blir det svårare att få bidrag så anstränger sig nog folk lite mer att söka jobb och tar dom jobb som finns.
Då skulle ju skattetrycket lätta för alla som jobbar och försörjer sig och andra,

sen om det skulle leda till sänkta premier eller rättare sagt icke höjda
kunde man ju önska, såg man bara någon ljusning på riksekonomin så
skulle jag tänka mig ca 30% höjning på mina premier under ett par år.

Är dock inte villig att betala 100-200% på permanent eller obestämd tid
som det ryckas om.

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
zhandra skrev:
2556138
problemet är ju att det naturligtvis kommer att tjänas en massa pengar på det här så att inga mångmiljonärer ska behöva betala förmögenhetsskatt
och kunna ha billig hemhjälp osv,osv.

Det finns en anledning till att folk som lyckats genom hårt slit och svettiga stunder bli bra på att hoppa stav, åka hachplanka nedför häftiga stup eller hitta på det nya innemärket för vårmodet flyttar till monaco. Förmögenhetskatten driver ut pengar som annars skulle suttit på svenska banker och beskattats här,konsumerats eller byggt nya svenska företag där medborgarna här får jobb..

om "Rune knegare" vill ha hjälp att bygga om köket får han ett rotavdag för att det skapar jobb och tillväxt, vad är skillnaden om "fru snabelsork" vill anställa någon för att hjälpa henne att hålla styr på 378kvm parkett? vem har tolkningsföreträdet för vad som är fina och fula jobb?

-konklusionen är att då fler jobbar (oavsett med vad) och mer pengar finns i landet istället för på gömda konton i skatteparadis kommer hojjarna att bli fler, och desto fler hojjar i omlopp, detsto mer och eventuellt billigare att välja på..

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Wiseguy skrev:
2555169 Ifall det nu blir en chockhöjning så kommer nog den sista luften gå ur sporthoj-marknaden.
Samma sak med dom lite roligare bilarna.

Kanske inte märks av direkt på dagen men efter några månader när folk får sina premier.

Jag tror helt emot vad du säger, direkt när det blir/är beslutat kommer priserna att gå ner,. Däremot när vi har "vant" oss kommer priserna att stabiliseras. Jämnför med bensinpriserna.

IronMike

Guest
Det blir alltid en vågeffekt. Går priserna ner, så finns det fler potentiella köpare. Kostar din hoj mer att äga, och priserna går ner på marknaden, så kanske du får den enklare såld på den nivå där ett fåtal andra skulle hamna efter prut. I slutändan blir det nog + - noll.

Sen blir det nog mer fusk-försäkringar ..fler kanske går över från hel till halv eller trafik. själv har jag alltid åkt med trafik, på allt.

Har man eget låst garage, och hel känns overkill så är halv meningslöst. Kanske fler ställer hojen på vettigare ställen, och kör mer på trafik. Eller ställer över hojen på äldre släkting.

Det drabbar oss "på pappret", men jag tror att få kommer punga upp.

Då folksam ville ha 65 lax för hel/helår på min hoj, så undrar man om någon endaste fucko betalar dom slantarna? :va då ska man köra jävligt hårt, eller utmana varvbrytet konstant.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Blir premierna höjda ordentligt som påstått kommer troligtvis endast en liten grupp att köra försäkrat.

Andra överger sporthoj på gatan.
(registrerade fordon överhuvudtaget, ej familjekombin såklart)

Många går säkert över till endast bankörning som Swedie sa.
Sporthojarna kommer att säljas i bansyfte.
Någon gång får det va nog med skatter och skit.

Gammla skattefria Mercedes 220D kommer att bli hårdvaluta :D !

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Jonken_ skrev:
2560441 Det finns en anledning till att folk som lyckats genom hårt slit och svettiga stunder bli bra på att hoppa stav, åka hachplanka nedför häftiga stup eller hitta på det nya innemärket för vårmodet flyttar till monaco. Förmögenhetskatten driver ut pengar som annars skulle suttit på svenska banker och beskattats här,konsumerats eller byggt nya svenska företag där medborgarna här får jobb..

om "Rune knegare" vill ha hjälp att bygga om köket får han ett rotavdag för att det skapar jobb och tillväxt, vad är skillnaden om "fru snabelsork" vill anställa någon för att hjälpa henne att hålla styr på 378kvm parkett? vem har tolkningsföreträdet för vad som är fina och fula jobb?

-konklusionen är att då fler jobbar (oavsett med vad) och mer pengar finns i landet istället för på gömda konton i skatteparadis kommer hojjarna att bli fler, och desto fler hojjar i omlopp, detsto mer och eventuellt billigare att välja på..
Du tror på Tomten också eller?

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Victor skrev:
2556923
Ja, man undrar ju. Jag är iofs med i A-kassa men att bli påtvingad det betackar jag mig för. Om avgiften dessutom ska höjas med 3000:- om året så har jag förlorat den hypotetiska tusenlappen i månaden många gånger om.
Varför känner man sig alltid så rövknullad efter ett val?
Moderaterna skrek sej blåa när sossarna körde med tvångsanslutning, men nu går det jävligt bra att köra med det själva ,med tvångsanslutning till a-kassan Det är inte trovärdigt! Men vi kan väl göra som ministrarna, spara pengar genom att ge fan i att betala tv avgiften.

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
ducati
Jonken_ skrev:
2560441 Det finns en anledning till att folk som lyckats genom hårt slit och svettiga stunder bli bra på att hoppa stav, åka hachplanka nedför häftiga stup eller hitta på det nya innemärket för vårmodet flyttar till monaco. Förmögenhetskatten driver ut pengar som annars skulle suttit på svenska banker och beskattats här,konsumerats eller byggt nya svenska företag där medborgarna här får jobb..

Jo det är ju en gammal klassiker det där med att kapitalet flyr sverige för den
enorma förmögenhetsskatten.Kolla upp hur mkt fru snabelsork får lägga i förm.skatt på sina tex 4millar.När du gjort det så kan du ju jämföra med hur mkt det slår jämfört med de ökade kostnaderna för arbetare/arbetslösa som
inte kan åka kollektivtrafik och som vill vara med i facket för att arb.givaren
kanske är en otrevlig typ.Inte nog med att det blir dyrt att vara med i
fack/a-kassa.Det är inte längre avdragsgillt heller.
Det är inte förm.skatten som skrämmer iväg kapitalet bara.Det är ju
inkomstskatten och för företagen de riktigt svettiga anställningskostnaderna.
Det finns ett land som anammat din filosofi och det heter usa.Vi tog ju ett steg åt det hållet iom regimskiftet.Det skrämmer iaf mig en aning.

Nu ska jag vara lite intopic oxå!!
Imorgon ska jag gå ner till pastorsexpeditionen och gå ur kyrkan.
Ska säga att det är pastor hannes (hägglund) och hans kompisars fel
att jag måste göra det för att jag ska ha råd att försäkra min mc.
Godnatt allihopa.´Det inkluderar båda "blockens" anhängare.

sandstream

Guest
-dB skrev:
2559925 visst jag tyckte att det lät jättebra i valrörelsen, alla som jobbar skall få mer kvar, även medelsvensson. men när man sedan inför en massa annat som äter upp det och tom gör att man går back blir iaf inte jag positivt inställd.
när man sedan ser vem som verkligen tjänar på alla dessa förslag och inser att allt bara var valfläsk för att locka till sig röster..........
men berätta gärna vem som tjänar mest om du nu tycker att jag har fel.
En av de grundläggande skillnaderna mellan vänstern och högern är att högern tycker att man ska få mer pengar att själv fördela på det man vill och vänstern att vi alla ska hjälpas åt att betala allt via skattsedeln.
(grovt förenklat)

Jag blir bara så trött på snacket om att höginkomsttagarna har det så bra.
De betalar mer pengar till staten och bidrar därmed mycket mer till välfärdssystemet än en låginkomsttagare men ändå vill många att höginkomsttagarna ska betala ännu mer trots att det är väldigt få som tjänar tex 40.000:-/månad eller mer.

StephanD skrev:
2558872 Var hittar du att medelinkomsten är 25K?, för den varierar en hel del mellan olika undersökningar, men 25k var nog den högsta jag sätt
24.300:- var medelinkomsten 2005.
Kolla kolumnen längst till höger och tredje raden: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____149087.asp

zhandra skrev:
Kolla upp hur mkt fru snabelsork får lägga i förm.skatt på sina tex 4millar.
Kolla upp hur många av hennes sort som finns.

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
sandstream skrev:
2562836

24.300:- var medelinkomsten 2005.
Kolla kolumnen längst till höger och tredje raden: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____149087.asp

Den listan talar enbart om var snittet i den svenska lönespridningen ligger.
Inte vad en svensk medelsvensson tjänar.

Åter till topic.
Om nyregistreringen går ner kan rent av priserna öka på beggade hojjar, det hände när nybilsregistreringen minskade i första halvan av 90 talet då svensk ekonomi var i riktig gungning och räntan åkte hiss.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
StephanD skrev:
2563059 Den listan talar enbart om var snittet i den svenska lönespridningen ligger.
Inte vad en svensk medelsvensson tjänar.

Åter till topic.
Om nyregistreringen går ner kan rent av priserna öka på beggade hojjar, det hände när nybilsregistreringen minskade i första halvan av 90 talet då svensk ekonomi var i riktig gungning och räntan åkte hiss.

fast ökar priserna i sverige så får man väl köpa hoj i ett annat land istället som inte berörs av svensk politik.

sandstream skrev:
2562836 En av de grundläggande skillnaderna mellan vänstern och högern är att högern tycker att man ska få mer pengar att själv fördela på det man vill och vänstern att vi alla ska hjälpas åt att betala allt via skattsedeln.
(grovt förenklat)

Jag blir bara så trött på snacket om att höginkomsttagarna har det så bra.
De betalar mer pengar till staten och bidrar därmed mycket mer till välfärdssystemet än en låginkomsttagare men ändå vill många att höginkomsttagarna ska betala ännu mer trots att det är väldigt få som tjänar tex 40.000:-/månad eller mer.

det jag menar är att det inte alls blir mer pengar kvar om du inte har en tillräckligt hög inkomst/stor förmögenhet/dyrt hus osv.

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
zhandra skrev:
2562525 När du gjort det så kan du ju jämföra med hur mkt det slår jämfört med de ökade kostnaderna för arbetare/arbetslösa som inte kan åka kollektivtrafik och som vill vara med i facket för att arb.givaren kanske är en otrevlig typ.Inte nog med att det blir dyrt att vara med i fack/a-kassa.Det är inte längre avdragsgillt heller.
Går man ur facket o bara är med i A-kassan så blir det ju nästan samma pengar ändå. Fackat av idag är ju ändå förlegat o gör sällan nån nytta ändå mer än att kosta pengar...
Avdraget var ju ändå så lite så varför ens nämna det? Att gå ur kyrkan sparar du däremot mer pengar på...

Formuläret hittar du här.
http://www.humanisterna.se/UtUrSvenskaKyrkan.pdf

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
T509 skrev:
2555978 Vilket innebär, sätt dig själv i personlig konkurs, lev på extisensminimum i 5 år och börja om på en ny kula...

Vi bor inte i landet som skuldsätter dig resten av ditt liv...

Personagrep kan vi klara oss utan också, bara för att någon har annan åsikt än vad du har är inte han eller hon en nolla och idiot, dom orden säger du inte till honom ansikte mot ansikte, gör inte det här heller...

Du är ju inte sann fel o sluta låtsas vara tuff o inte villja betala premien din hoppas du åker dit den 2 JULI 07. JAG kommer skratta skrattar redan nu

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Bifffen skrev:
2563435 Du är ju inte sann fel o sluta låtsas vara tuff o inte vilja betala premien din hoppas du åker dit den 2 JULI 07. JAG kommer skratta skrattar redan nu

Hade du gjort dig besväret o läst hela tråden så hade du fattat vad jag skrev om.

Poängen i det hela var att OM man inte har försäkring och kör o krockar så är man inte skuldsatt för resten av sitt liv som vissa säger!!!!!

Jag betalar försäkring på 2 st mc men ser inte vad du har med det att göra! Skulle det vara så att någon utan försäkring kör på dig så får du dina pengar från TFF så att jag ser inte varför du gnäller!!!

Åter igen personliga påhopp är inte intressanta, vill du känna dig tuff kan du gå på stan och slås med den lokala gänget!!! Du känner inte mig och vet inte om jag betalar eller inte betalar för mig men att önska någon något illa utan att veta fakta är lågt, riktigt lågt...

sandstream

Guest
-dB skrev:
det jag menar är att det inte alls blir mer pengar kvar om du inte har en tillräckligt hög inkomst/stor förmögenhet/dyrt hus osv.
Medlesvensson skulle få nästan 1000:- mer i plånboken per månad = 12.000:- per år och det är inte så lite.

Sen får du tänka på att den som har en högre inkomst oftast har anpassat sin livsstil efter det. Han/Hon har mer lån, större och dyrare hus, större och dyrare bil osv.
I slutet av månaden har de med hög lön inte många kronor mer kvar än vad medelsvensson har.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
sandstream skrev:
2563645 Medlesvensson skulle få nästan 1000:- mer i plånboken per månad = 12.000:- per år och det är inte så lite.

Sen får du tänka på att den som har en högre inkomst oftast har anpassat sin livsstil efter det. Han/Hon har mer lån, större och dyrare hus, större och dyrare bil osv.
I slutet av månaden har de med hög lön inte många kronor mer kvar än vad medelsvensson har.

Dags att de hoppar ner från molnen och lever ett mer "nomalt" liv då!
Anser du det rätt att folk skall bada i pengar medans andra bor på gatan ?

Jag skulle hellre se att alla ha jämn lön oavsett vad man sysslar med.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0