Pris för besiktning i Svedala

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur mycket per besiktat fordon var Bilprovningen i genomsnitt subventionerad t ex 2005-2011? Vore bra med lite fakta i debatten. Varför höjde de inte avgifterna i stället?

Jag hittar att de siktade på nollresultat men vet inte om det stämmer. Vissa år gick de plus andra år minus, i genomsnitt nollresultat. Låter märkligt att staten skulle tillföra pengar till verksamheten år efter år.
Jag kollade upp det och postade siffrorna i en annan tråd för några år sedan. Ska se om jag kan hitta det igen, om jag orkar.

Varför de inte höjde avgifterna eller effektiviserade? Jag har inte svaret men jag skulle gissa att incitament saknades. Brukar bli så vid monopolsituationer.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag kollade upp det och postade siffrorna i en annan tråd för några år sedan. Ska se om jag kan hitta det igen, om jag orkar.

Varför de inte höjde avgifterna eller effektiviserade? Jag har inte svaret men jag skulle gissa att incitament saknades. Brukar bli så vid monopolsituationer.
Brukar inte avgifter höjas vid monopolsituationer? Nu rasade din trovärdighet till noll.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men låt marknaden styra helt då. Tex 5000kr för en besiktning, oavsett om det är släp eller lastbil, 6000kr för ombesiktningar. Och tänk vilken vinst för oss konsumenter, högre pris från en privat aktör innebär ju alltid högre kvalitet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men låt marknaden styra helt då. Tex 5000kr för en besiktning, oavsett om det är släp eller lastbil, 6000kr för ombesiktningar. Och tänk vilken vinst för oss konsumenter, högre pris från en privat aktör innebär ju alltid högre kvalitet.
Marknaden kan gott bestämma helt, ja. Om det skulle kosta 5000kr för 20 minuter besiktning kommer jag öppna en station och erbjuda det för 4000kr. Bra affär. Tyvärr hade nog nästa man då erbjudit det för 3000kr, sen 2500kr tills man når någon form av jämnvikt. Ganska basic marknadsekonomi egentligen.

Statligt tillverkade motorcyklar blir varken bättre eller billigare. Gäller det mesta(allt). Fordonsbesiktning är inget magiskt undantag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Marknaden kan gott bestämma helt, ja. Om det skulle kosta 5000kr för 20 minuter besiktning kommer jag öppna en station och erbjuda det för 4000kr. Bra affär. Tyvärr hade nog nästa man då erbjudit det för 3000kr, sen 2500kr tills man når någon form av jämnvikt. Ganska basic marknadsekonomi egentligen.

Statligt tillverkade motorcyklar blir varken bättre eller billigare. Gäller det mesta(allt). Fordonsbesiktning är inget magiskt undantag.
Men då borde ju priserna sjunka? För det kan väl inte vara så att det är företagen som styr priserna, ungefär som nätavgiften för el, som bara är en ren kassako? Kartellbildning är inget som låter bekant?


Du vill gärna dra det till sin spets, jag har aldrig sagt att staten ska tillverka motorcyklar, men besiktning är en myndighetsutövning, som dessutom inte är valfri på något vis (så länge man äger ett fordon åtminstone), den borde inte släppas fri till marknaden. Man kan ju tex tänka sig att företag som släpper igenom lite vad som helst får fler kunder, lite som att friskolor har glädjebetyg för att locka kunder/elever.

Eller ska vi ta och avveckla alla statliga funktioner? Privata poliskårer, som har egna rättsväsenden, inklusive fängelser? Privatisera försvaret kanske "Teckna avtal med Svenskt försvar AB, vi skyddar ditt hus när ryssen kommer" :rofl
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men då borde ju priserna sjunka? För det kan väl inte vara så att det är företagen som styr priserna, ungefär som nätavgiften för el, som bara är en ren kassako? Kartellbildning är inget som låter bekant?


Du vill gärna dra det till sin spets, jag har aldrig sagt att staten ska tillverka motorcyklar, men besiktning är en myndighetsutövning, som dessutom inte är valfri på något vis (så länge man äger ett fordon åtminstone), den borde inte släppas fri till marknaden. Man kan ju tex tänka sig att företag som släpper igenom lite vad som helst får fler kunder, lite som att friskolor har glädjebetyg för att locka kunder/elever.

Eller ska vi ta och avveckla alla statliga funktioner? Privata poliskårer, som har egna rättsväsenden, inklusive fängelser? Privatisera försvaret kanske "Teckna avtal med Svenskt försvar AB, vi skyddar ditt hus när ryssen kommer" :rofl
Borde de? Det handlar väl helt om vad konkurrensen och konsumenterna kommer överens om. Med vår penningpolitik lär vi bara se prissänkningar inom områden där konkurrensen är helt eftersatt eller när det sker något större tekniskt gemombrott. Behöver jag förklara inflation?
Nätavgifterna för el är ju långt ifrån en fri marknad, tyvärr.
Kartellbildning är ett problem men ditt förslag att ha statligt monopol för att undvika kartellbildning är rätt sjuk. Likaså att alla saker som lagen kräver kontroller för ska vara statligt. Sotare, OVK, revisorer med mera. Tycker du det eller är det, igen, just fordonsbesiktning som magiskt sticker ut?

Det finns redan statlig kontroll av både friskolor och besiktning. Var ju inte för länge sedan Dekra fick stänga ner allt.

Min gräns går vid nattväktarstaten. Inre och yttre säkerhet. Du vill ha statliga monopol vid varje situation det kan bli kartellbildning(nästan alla). Jag försöker inte omvända socialister men det är bra att vi fått det utrett.

Med lite tur kanske systembolaget är ett minne blott när jag går i pension.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min gräns går vid nattväktarstaten. Inre och yttre säkerhet. Du vill ha statliga monopol vid varje situation det kan bli kartellbildning(nästan alla). Jag försöker inte omvända socialister men det är bra att vi fått det utrett.

Nattväktarstat?

Utan besiktning behöver vi inte tjafsa om vad det skall kosta att besiktiga.

...och behöver heller inte tjafsa om hur stram besiktningstönten anser att min kedja skall vara sträckt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nattväktarstat?

Utan besiktning behöver vi inte tjafsa om vad det skall kosta att besiktiga.

...och behöver heller inte tjafsa om hur stram besiktningstönten anser att min kedja skall vara sträckt.
Ja, egentligen är jag mot obligatorisk besiktning. Hade räckt om man bara är helt ansvarig för eventuella skador på sak och person som skapas av undermåligt underhåll.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
EKONOMI

Bilprovnings vinst ger miljoner till aktieägarna

Publicerad 2004-03-03

Svensk Bilprovning går med vinst och ger miljonutdelning till staten och andra aktieägare. Men staten klarar sig utan de pengarna och tycker att vinsten borde användas i verksamheten i stället.

Efter flera förlustår vände Svensk Bilprovning till vinst 2002 och förra året ökade vinsten rejält till 165,6 miljoner kronor efter finansnetto. För första gången på väldigt länge föreslår styrelsen att aktieägarna får utdelning på sina aktier.
Omsättningsökningen beror till största delen på prishöjningar på omkring 20 procent som genomfördes i juni 2002.
Den nu föreslagna utdelningen på 103:40 kronor per aktie innebär att staten, som äger 52 procent av bolaget, får ett tillskott på drygt 2 miljoner kronor.
- Det är de andra delägarna som tryckt på och vill ha utdelning, säger näringsminister Leif Pagrotsky.
- Jag tycker utgångspunkten ska vara att bilägarnas pengar ska gå tillbaka till verksamheten för att driva anläggningarna, investera och korta köerna.
Övriga aktieägare är liksom Motormännen intresseorganisationer inom bil- och bussbranscherna.
Pagrotsky tycker det är konstigt att de som ombud för bilisterna är de som krävt att pengarna tas ur bolaget.
- Men vi har inte sett någon anledning att ta strid med dem på den här punkten, säger Pagrotsky.
Nu säger dock Motormännen, som äger fem procent av aktierna i Svensk Bilprovning och också får del av utdelningen, att Svensk Bilprovning inte ska gå med vinst och att det tyder på att prishöjningarna varit för stora.
- Det är positivt att man kommit till rätta med de tidigare underskotten, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännen.
- Vi hade synpunkter på prissättningen redan när den skulle träda i kraft. Resultatet visar att det finns fog för den kritiken.

Kommer ni att agera på bolagsstämman
- Det är möjligt att vi kommer att säga något. Vi tycker att vi fått vatten på vår kvarn. Det finns kanske anledning att ompröva prishöjningarna.
Han får medhåll av Charlotte Hedin, generalsekreterare på Sveriges Konsumentråd, paraplyorganisation för en rad organisationer som arbetar med konsumentfrågor.
- Eftersom de höjde priserna när det gick dåligt för Bilprovningen tycker jag att de borde sänka priserna nu när det går bättre i stället för att dela ut pengarna.
Handlar det här om en förtäckt skatt
- Ja, och det verkar också vara ett slags förtäckt organisationsbidrag till de organisationer som är delägare i Bilprovningen, säger Hedin.
Enligt Svensk Bilprovnings ekonomidirektör Lotta Löfgren finns ett uppdämt investeringsbehov som kan nagga på vinsterna framöver.
MARIA VICTORIN/TT

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, egentligen är jag mot obligatorisk besiktning. Hade räckt om man bara är helt ansvarig för eventuella skador på sak och person som skapas av undermåligt underhåll.
Fria hastighetsgränser och fritt med rattonykterhet också? Bara höga straff om man ställer till med något? Vi kanske inte ens ska kräva körkort, bara man kan köra bil?

Det känns ju betryggande att blir man nermejad av ett körkortslöst rattfyllo utan bromsar på bilen så får han åtminstone ett kännbart straff och dödsboet ett rejält skadestånd.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Köp en 40 år gammal Motorcykel, den är besiktningsbefriad!
Är billig att försäkra.
62 kr i registerhållningsavgift.
Köper du rätt modell stiger den i värde.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
EKONOMI

Bilprovnings vinst ger miljoner till aktieägarna

Publicerad 2004-03-03

Svensk Bilprovning går med vinst och ger miljonutdelning till staten och andra aktieägare. Men staten klarar sig utan de pengarna och tycker att vinsten borde användas i verksamheten i stället.

Efter flera förlustår vände Svensk Bilprovning till vinst 2002 och förra året ökade vinsten rejält till 165,6 miljoner kronor efter finansnetto. För första gången på väldigt länge föreslår styrelsen att aktieägarna får utdelning på sina aktier.
Omsättningsökningen beror till största delen på prishöjningar på omkring 20 procent som genomfördes i juni 2002.
Den nu föreslagna utdelningen på 103:40 kronor per aktie innebär att staten, som äger 52 procent av bolaget, får ett tillskott på drygt 2 miljoner kronor.
- Det är de andra delägarna som tryckt på och vill ha utdelning, säger näringsminister Leif Pagrotsky.
- Jag tycker utgångspunkten ska vara att bilägarnas pengar ska gå tillbaka till verksamheten för att driva anläggningarna, investera och korta köerna.
Övriga aktieägare är liksom Motormännen intresseorganisationer inom bil- och bussbranscherna.
Pagrotsky tycker det är konstigt att de som ombud för bilisterna är de som krävt att pengarna tas ur bolaget.
- Men vi har inte sett någon anledning att ta strid med dem på den här punkten, säger Pagrotsky.
Nu säger dock Motormännen, som äger fem procent av aktierna i Svensk Bilprovning och också får del av utdelningen, att Svensk Bilprovning inte ska gå med vinst och att det tyder på att prishöjningarna varit för stora.
- Det är positivt att man kommit till rätta med de tidigare underskotten, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännen.
- Vi hade synpunkter på prissättningen redan när den skulle träda i kraft. Resultatet visar att det finns fog för den kritiken.

Kommer ni att agera på bolagsstämman
- Det är möjligt att vi kommer att säga något. Vi tycker att vi fått vatten på vår kvarn. Det finns kanske anledning att ompröva prishöjningarna.
Han får medhåll av Charlotte Hedin, generalsekreterare på Sveriges Konsumentråd, paraplyorganisation för en rad organisationer som arbetar med konsumentfrågor.
- Eftersom de höjde priserna när det gick dåligt för Bilprovningen tycker jag att de borde sänka priserna nu när det går bättre i stället för att dela ut pengarna.
Handlar det här om en förtäckt skatt
- Ja, och det verkar också vara ett slags förtäckt organisationsbidrag till de organisationer som är delägare i Bilprovningen, säger Hedin.
Enligt Svensk Bilprovnings ekonomidirektör Lotta Löfgren finns ett uppdämt investeringsbehov som kan nagga på vinsterna framöver.
MARIA VICTORIN/TT

Efter flera förlustår vände Svensk Bilprovning till vinst 2002 och förra året ökade vinsten rejält till 165,6 miljoner kronor efter finansnetto. För första gången på väldigt länge föreslår styrelsen att aktieägarna får utdelning på sina aktier.”

Tack för att du bevisade min poäng.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fria hastighetsgränser och fritt med rattonykterhet också? Bara höga straff om man ställer till med något? Vi kanske inte ens ska kräva körkort, bara man kan köra bil?

Det känns ju betryggande att blir man nermejad av ett körkortslöst rattfyllo utan bromsar på bilen så får han åtminstone ett kännbart straff och dödsboet ett rejält skadestånd.
Ja, ja och ja! Du börjar förstå. ☺️ Marknaden kommer lösa det fint ändå. Hade jag haft ett försäkringsbolag hade jag sannolikt krävt någon utbildning, alternativt hutlös premie. Likadant gällande krav på någorlunda nykterhet.
Att du vill ge höga straff till de som inte skadat någon/något är lite märkligt.

Gällande andra stycket så verkar inte dagens lagar hindra körkortslösa rattfyllon utan bromsar att köra bilen. Man beivrar brotten efter de skett. Om du vill hindra brotten innan de sker så behöver vi ha:
- Bilar som är uppkopplade mot ett statligt besiktningsregister.
- Något som detekterar att personen i bilen har körkort.
- Obligatoriskt alkolås och någon kontroll att den som sitter bakom ratten är den som kör.
- Någon form av kontroll av bromsar/andra funktioner som gör bilen okörbar om fel detekteras.
- Alla dessa system måste vara extremt svåra att kringgå och ha uppkoppling mot statens server.

1984, bra bok? Snart har vi självkörande kärror så då slipper vi nog diskutera detta.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
IMG_1741.png
Trodde detta var omöjligt då vi har krav på körkort, nykterhet och besiktning.

Hur ser vi till att nästa förare får sitt straff innan brottet skett?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då borde vi omedelbart avskaffa alla fängelser då, eftersom dom inte är proaktiva, brotten har ju redan skett när folk bli inlåsta, alltså gör inte fängelser någon skillnad?

För det är väl aldrig så att dom kan ha en avskräckande effekt?
Hur kom du till den slutsatsen? Jag skrev ju tydligt att brott ska beivras efter de skett. Har man begått ett allvarligt brott ska man i fängelse.

Inlägget du citerade var en ironisk yttring. Det vore befängt att fängsla personen som mejade ner cyklisterna innan det skedde i rent preventivt syfte.

Du verkar ha svårt att hänga med i diskussionen och du blandar högt och lågt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top